Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dielia

Dielia

09-12-2014 om 16:09

Iets koken voor school en zelf de boodschappen betalen?


amk

amk

12-12-2014 om 12:13

o, ja

dat gaat hier ook nog een leuke worden. Zowel vader als ik hebben geen printer. Vorig jaar heb ik de werkstukken gemaild met de mededeling dat dit uit milieu overwegingen gedaan is. Dat vond de juf een heel goed argument, dochter is hier zeer mee begaan en dat laat ze in de klas ook vaak merken. Maar nu hebben we een nieuwe juf.

De keer daarvoor was de juf (andere)al ontstemd toen wij het waagden om 2-zijdig te printen. We wilden eerst A5 doen, dat scheelde nog meer papier en met de weinige tekst die in groep 4 gevraagd wordt was dat prima te lezen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-12-2014 om 12:23

printen

Bij dochter op het VO mag alles gewoon via de mail worden ingeleverd. Heel fijn vind ik dat. En goed voor het milieu ook, er wordt op scholen veel te veel papier verspild.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 12:39

Halve tweeling....

"Als alle moeders in een klas de sjrprise voor hun kind maken, omdat ze liever zien dat hij/zij zich inzet voor grote toetsen, werkstukken enzovoort dan vallen die een of twee negenjarigen die het og zelf doen wel heel erg uit de toon. "

Je vergeet wat. De dochters van mijn vriendin kunnen zelf heel goed iets bedenken, knippen, plakken, tekenen en wat dan ook en het ziet er dan ook nog best behoorlijk uit. Niet elk kind kan dat. Voor handvaardigheid, tekenen of een knutselafscheidskadootje voor de juf is dat onbelangrijk voor een surprise niet.

En wij gebruiken niet eens geprinte werkstukken of papiermaché. Het uiteindelijke resultaat zag er hier dus gewoon gemiddeld uit. Ja daaronder zitten de kinderen die niet geholpen worden en daarboven de kinderen wiens ouders even op het werk A3 kunnen printen.

Ik zit er niet mee, ik wil dat mijn kind met een gemiddeld werkstuk aankomt omdat het (je hebt helemaal gelijk) er op aan gekeken wordt als het er niet zo mooi uitziet.

Jammer dan, daar kan ik over in discussie gaan maar ik zou niet weten waarom voor die vier keer dat mijn oudste het heeft gedaan en nu dus de vijfde keer voor jongste.

Pick your battles en deze pick ik niet, daarvoor moet ik namelijk 3/4 van de ouders veranderen en daar ben ik niet toe in staat.

Jij vindt zeker ook dat ik mijn dyslectische zoon met een zeer slecht handschrift zelf het gedicht moet laten bedenken en opschrijven want oh dat is zo goed voor zijn zelfstandigheid?

amk

amk

12-12-2014 om 12:52

Barveaux: eens

ik beken. Ik heb ook de surprise in elkaar geknutseld. Dochter had het idee, heeft geholpen met het uitzoeken van de materialen en de afwerking gedaan, maar het grote werk heb ik gedaan omdat zij haar tijd beter kon besteden aan oefenen rekenen en taal. Ze vind het ook niet echt leuk om te doen. En om die half affe surprise ook steeds heen en weer te slepen tussen haar vader en mij (via school) zagen we ook niet zitten. Deze oplossing werkte het best voor alle partijen. Dochter had een dikke voldoende voor haar rekentoets! Die opsteker kon ze wel gebruiken.

(standje cynisch aan
Barveaux: je dyslectische zoon had best dat gedicht kunnen doen, dat is heel goede oefening. (standje cynisch uit)

Half a twin

Half a twin

12-12-2014 om 13:00

hulp geven prima, niet overnemen

Dat ouders helpen is logisch, heb ik ook gedaan. Vasthouden, laten zien hoe je een rechte lijn maakt, langer dan je lineaal. Gedicht heb ik ook geholpen met rijmwoorden bedenken, zinnen bouwen. Het was wel zijn gedicht, een dyslectisch kind help je wat meer.
Maar helpen of het voor je kind doen vind ik iets anders.
Ik ken zelfs een ouder die de werkstukken voor zijn kind maakte, daar wordt een kind toch niet zelfstandig van? Ik help met plannen, met vertalen (oudste) maar de kinderen maken de opdrachten zelf.

Hanne.

Hanne.

12-12-2014 om 13:04

ieder zijn ding

Je helpt toch waar het nodig is? Bij het ene kind is dat bij taal en rekenen, bij het andere bij knutselen.

Ik heb mijn 10 jarige 'geholpen' met de surprise. Dat is niet zijn ding en ik vind het zielig als het ontvangende kind met iets ondefinieerbaars wordt afgescheept. Dus heb ik 90% gedaan en hij 10%. Met taal en rekenen help ik dan weer niet.

Mijn 8 jarige heeft de surprise zelf gemaakt. Die stuurde me zelfs weg. Maar die help ik dan weer dagelijks met rekenen en spelling. En met het gedicht. Althans zij verzon en typte en ik hielp de spelfouten er uit halen zodat het een leesbare tekst werd.

amk

amk

12-12-2014 om 13:09

werkstuk is iets anders als een surprise

Bij een werkstuk laat ik dochter ook veel meer worstelen en is het vooral stimuleren en bij sturen. (weken achter elkaar)

Een surprise is alleen maar voor de 'leuk'. Als ik het dan leuk vind om te doen, en zij niet, en er zijn nuttiger activiteiten dan is de keuze snel gemaakt.
Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Mijn kind kan geen twee dingen tegelijk doen. En om alles te doen wat moet is er gewoon te weinig tijd in een dag, er moet ook geslapen, gegeten en ontspannen worden. Het bouwen van een surprise is geen ontspanning voor een niet knutselkind.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 13:12

tja twin

Ik ben er een beetje klaar mee, iedereen kiest uit wat hij of zij belangrijk vindt en kinderen die nergens mee geholpen worden vind ik best een beetje zielig want helpen kan ook gewoon leuk en gezellig zijn.

Dit jaar zag ik die surprise dus niet aankomen en kwam het gewoon niet lekker uit, normaal zou hij best wel helpen en bij de ene surprise kan dat meer dan bij de andere. Vorig jaar had ik echt een geweldig mooi bord met drie stukken sushi erop in het groot. Had mijn kind niet zo mooi gekregen en ik was zelf ook verrast door het resultaat maar ik zie niet in hoe hij zelfstandiger wordt door het zelf te doen. Donderdag hijs ik oudste in een prachtig pak voor het kerstgala van school en ik weet nu al zeker dat ik heel trots zal zijn op dat best wel goed gelukte kind van bijna 16 maar helaas zonder veel surprise-ervaring, geen idee hoe hij moet kaften en een hekel aan appen! Moet ik het nu over doen?

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 13:31

werkstuk

Het zal bekend zijn dat ik jongste veel help met zijn huiswerk maar ja dat moet ook, ik durf niet te denken aan hoe zijn cijfers er nu bij stonden en veel lager is er niet dan basis en het schept ook weinig toekomst!

We hebben dus voor de vakantie veel tijd besteedt aan een werkstuk over bomen, blaadjes en weet ik veel. Het zag er prachtig uit en hij haalde een 7,5. Vorige week kreeg 2/3 van zijn klas een mail dat ze te laat waren met een ander werkstuk (zoon had er een heel weekend vaag over gedaan en wist ook niet wanneer het af moest zijn, het ging geheel buiten het huiswerk om omdat het hier om een projectweek ging en daarom stond de opdracht niet duidelijk zichtbaar op magister) inleveren en ze kregen nog 1 middag/avond en anders moesten ze nablijven en het op school doen. Er was als straf al in ieder geval puntaftrek.

Ik heb dus met kind op een dag dat het niet uitkwam dat werkstuk er doorheen gejast maar ik heb hem iets heel waardevols geleerd: hoe maak je in zo min mogelijk tijd iets wat toch nog toonbaar is en wellicht een voldoende kan scoren (of met puntaftrek een 5). Hij moest 15 vogels op foto hebben (een vast deel zelfgemaakt en een deel van internet) maar hij had maar 2 geschikte eigen foto's. Gelukkig had ik ook nog wat eigen tuinfoto's en die hebben we er bij gedaan. Ik had twee koolmezen maar eentje hebben we pimpelmees genoemd en hij had bij elke foto wat lengte, gewicht en nog wat andere blabla van wiki gehaald en MET puntaftrek sleepte hij een acht binnen. Ik weet zeker dat hij daar veel meer aan had voor de rest van zijn leven dan aan het zelf maken van surprises. Als je tijd hebt dan ga je zitten voor een werkstuk maar als er door welke reden dan ook geen tijd meer is kan het ook nog!

Tijgeroog

Tijgeroog

12-12-2014 om 13:35

Hier

Eens nagevraagd bij zoon. Ook groep 6, en ik denk een beetje hetzelfde type als de dochter van amk. Bij hem in de klas vonden de kinderen het liefste de surprises die extreem groot waren het leukst, hoewel er ook bij ons op school hele mooie dingen in elkaar geknutseld worden. Mijn zoon had zelf een plan, want de ontvanger hield van voetbal, en hij heeft grotendeels zelf een oude voetbal weer in elkaar genaaid met het cadeautje erin. Het gedicht hebben we samen gemaakt, ik heb het getypt en geprint.
Bij z'n boekbespreking van afgelopen week heb ik hem echt moeten helpen, hij kwam zelf niet verder dan de achterkant van het boek overschrijven. Dus ik stuur, stel de juiste vragen en schrijf op wat hij zegt. Hij krijgt het niet voor elkaar om de focus te houden als hij het zelf op moet schrijven.
Z'n zus, dik twee jaar jonger, heeft laatst zelf vlot haar eerste nieuwskring in elkaar gedraaid. Weliswaar een makkelijkere opdracht dan een boekbespreking, maar duidelijk een ander kind, met veel meer concentratie.

En verder... Zouden we niet aan forumbeheer kunnen vragen om de topicopener te mailen? Er zijn hier zulke mooie uitnodigingen voor haar voorbij gekomen, maar ik ben bang dat ze het niet meer leest.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-12-2014 om 13:36

Ach

Ik ben hier degene die surprises maakt. Ik vind het leuk, maar ben niet zo'n knutselaar, dus het ziet er toch gemiddeld uit.
Dochter op het VO heeft wel wat beters te doen. En als zoon er straks aan toe is denk ik dat ik ook zijn surpises maak. Want hij is absoluut niet creatief en dat is pas sneu voor de ontvanger.

Met werkstukken help ik trouwens ook wel eens hoor. Als dochter veel werk heeft aan andere ( imo belangrijkere ) vakken, dan wil ik best een verslagje van het één of ander maken.

En boeken kaften? Ik heb gewoon van die hoesjes gekocht. Hup,hup, alle boeken gekaft in nog geen minuut. Ik denk dat dochter best groot en zelfstandig wordt zonder dat ze met papier boeken kan kaften.

Ik ben het trouwens eens met Barveaux, je kind helpen is gewoon gezellig. En leerzaam voor beide partijen.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 13:39

amk

Ja het is ook heel goed voor andere kinderen om het handschrift van mijn zoon te leren ontcijferen en daarbij te ontdekken dat grolig grappig moet zijn en het is ook erg leuk om het gedicht van een dyslect te ontvangen. Net zo leuk als het is om een surprise te krijgen die er niet uit ziet maar wel geheel en al zelfstandig is gemaakt want dat ziet een kind natuurlijk en dát is van belang want daarna worden alle kinderen gepest die prachtige surprises hadden afgeleverd!

angela

angela

12-12-2014 om 13:59

jeetje

Jeetje, wat een rare wending krijgt dit draadje. Wat een sneren over en weer. Ben ik even blij dat bij mijn kinderen uitgelegd is op de basisschool dat er niet gelachen mag worden om surprises en gedichten en al helemaal niet om fouten. En ben ik blij dat hier op school surprises en gedichten geen prestigeobjecten (van ouders) waren. Ik heb de kinderen altijd begeleid in die dingen en zeker niets helemaal alleen gemaakt. Hetzelfde heb ik gedaan met boekverslagen, werkstukken, spreekbeurten. Gelukkig hebben ze daar bijna geen begeleiding meer bij nodig. Maar ja, de basisschooltijd ligt al achter hen. Misschien is het nu anders op de basisschool of misschien verschilt het ook wel per school/stad/regio.
Mijn ouders hebben mij vroeger ook alleen maar begeleid. Ik kan mij niet herinneren dat een van mijn ouders mijn surprise heeft gemaakt. Of een van de ouders van mijn klasgenoten.
En misschien door mijn ziekte en het slechte weer, ik krijg Dielia maar niet uit mijn hoofd. Ik hoop dat ze zich wat heeft kunnen herpakken. Ze lijkt me heel lief maar het loopt alleen ff niet. Dat heb ik ook wel eens.

amk

amk

12-12-2014 om 14:18

Barveaux

als we dat toch eens konden bereiken, wat zou ons leven als helpende moeders dan toch makkelijk worden.

Helaas, we moeten maar verder dromen en onze schattepetatjes verder helpen met er uit halen wat er in zit, maar er op dit moment nog niet uitkomt in een wereld die dat wel van ze eist. First time right noemen we dat in de industrie, maar helaas zijn kinderen geen fabrieksrobots.

Die van mij, en ik neem aan ook die van jou, heeft heel veel kwaliteiten, maar die worden op school zeer ondergewaardeerd.

Wenda

Wenda

12-12-2014 om 23:59

o jee

Er wordt hier wel erg gevallen over surprises die er niet uitzien. De surprises van mijn kinderen zagen er nooit uit toen ze kleiner waren, althans vast niet naar jullie maatstaven. Ik vond ze natuurlijk prachtig. Op het niveau van de leeftijd waarop ze zaten. Overigens mocht ik niet eens helpen toen ze kleiner waren. Nu mag ik dochter wel helpen,al is dat niet nodig want inmiddels maakt ze zelf behoorlijk gelikte surprises. Maar als ze wat hulp vraagt bij het 'domme' werk, vraagt of ik ook een deel wil verven bijv doe ik dat wel. Maar het is verder helemaal haar surprise.
Ik lees ook nogal 'kind heeft wel iets beters te doen'. Vind ik nogal vreemd. Waarom is een surprise maken niet waardevol en waarom is de tijd van kind belangrijker dan van moeders? Helpen is verder prima maar ik heb wat moeite met de norm dat het een super product moet zijn.

Zeistenaar

Zeistenaar

13-12-2014 om 09:10

Ander draadje

Wendy en anderen, er is een ander draadje gestart over je kind helpen met surprises, huiswerk en anderszins, zodat dit draadje niet verder vervuild hoeft te worden en we weer terug kunnen naar het onderwerp van TS.

Dus graag hierin niets meer over surprises.

Dielia, heb je nog wat gelezen over degenen hier die jou graag willen helpen? Ook mijn aanbod staat (natuurlijk) nog - maar mocht je er gebruik van willen maken, wacht je alleen niet tot het laatste moment, want dan kom ik wellicht in tijdnood om het te regelen).

Zit er nog iemand bij een beetje in jouw regio? Ik hoop het. Fijn als je nog gelegenheid hebt te reageren.

Mijntje

Mijntje

13-12-2014 om 10:48

Joehoe Dielia: lees even alle lieve reacties hier!

Aanbod staat nog steeds

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.