Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dielia

Dielia

09-12-2014 om 16:09

Iets koken voor school en zelf de boodschappen betalen?


Valt niet op

Valt het dan ook niet op als het van de voedselbank komt?

Het idee van juf is waarschijnlijk waanzinnig leuk met een clubje Viva vriendinnen (gelijke inkomensklasse) en hun kinderen.
Maar hé, zo zit niet de hele wereld in elkaar. Eigenlijk zou juist een juf dat moeten weten. Kinderen uit je klas met leuke ideeën in verlegenheid brengen is namelijk helemaal niet leuk.
Beweren dat die kinderen en hun ouders niet zo moeilijk moeten doen is ronduit gemeen.

Half a twin

Half a twin

10-12-2014 om 21:21

Omgekeerde kan ook.

Voor het kerstdiner in klas van oudste maakte ik al sinds groep 4 een schaal lasagne. Ieder jaar opnieuw, in groep 6 gingen de kinderen zelfs vragen, moeder van X jij maakt toch wel lasagne he?
Kind gaf dat op bij de juf en nooit vragen gehad. Tot groep 7 toen moest ik bij de juf komen.
Of ik dat wel zeker wist een duur gerecht, lang in de oven (stroomkosten). Of dochter dat wel zelf mocht beslissen zonder overleg met mij.

contact opnemen met juf

Ik zou dit niet aan mijn 11-jarige overlaten als ik het idee had dat die het in eerste instantie al verkeerd begrepen had. Nou zijn mijn kinderen nog geen 11, de oudste is 9, maar ik kan mij niet voorstellen dat die zich de komende 2 jaar zo ontwikkelt dat ik alles wat hij beweert voor zoete koek slik.

Ofwel: ik zou zelf de juf mailen, zus-en-zo heb ik vernomen, klopt dat? Ik heb namelijk problemen met de ermee gemoeide kosten en dochter gaat dit ook niet lusten. Dus kan het ook wat anders zijn?

Mijn vermoeden is inderdaad ook dat hier een intekenlijst voor kerst is rondgegaan en dat dochter een ongelukkige hand van kiezen heeft gehad. Dat de hapjes voor juf zelf zouden zijn lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2014 om 22:26

Net als Temet

Ik zou het net zo doen als Temet. Toen mijn zoon in groep 8 zat (en zelfs in de eerste, tweede en nu derde van de middelbare) moest en moet ik ook nog wel eens de leraar/lerares aanschieten om duidelijkheid te vragen mbt bepaalde zaken. Het zijn kinderen die je niet gewoon op hun mooie ogen kan vertrouwen.
Lijkt mij ook dat het een intekenlijst was. Zo ja, zeg tegen de juf dat die hapjes buiten je budget vallen en dat je andere, goedkopere maakt. Koppel dit terug aan dat andere meisje en haar moeder en klaar. Zo ingewikkeld hoeft dit helemaal niet te zijn; het gaat alleen maar om normale rechtstreekse communicatie tussen ouder en leraar ter verheldering van een onduidelijk iets waar het kind/de leerling mee te maken heeft.

Ulla

Ulla

10-12-2014 om 23:23

Ronduit gemeen?

Moeilijk doen ging alleen maar over ouders die overal over vallen, niet over de financiële kwestie.

angela

angela

11-12-2014 om 00:23

dielia

Ben je al wat wijzer? Al iets van de juf gehoord? Overigens zou ik wel de kosten laten delen met het andere meisje. Allebei een bepaald bedrag inleggen en dan met jou of andere moeder de boodschappen doen. Ik kan me niet voorstellen dat de ander daar veel bezwaar tegen kan hebben. En misschien kun je, zoals anderen voorgesteld hebben, een goedkoper gerecht verzinnen.
En meisje klein, vind jouw opmerking niet zo fijn. Soms kan 6 euro wel het verschil maken. Ik heb ooit voor 4 dagen voor 5 man nog maar 15 euro gehad. Daarna zou ik wel een heel groot bedrag krijgen maar als tijdens die 4 dagen ik 6 euro zou moeten betalen aan iets dan zou dat een extreem groot bedrag zijn geweest en had ik mij daar ook extreem druk over gemaakt. Het is daarna gelukkig nooit meer voorgekomen. Nee, niet iedereen heeft zomaar geld over.

denk in oplossingen

Mijn reactie was meer naar het gezeur hier over een leuk initiatief van de juf. Ik zou al nooit meer iets durven voorstellen als je elke keer zo'n bak stront over je heen krijgt.

Wat betreft geldzorgen: er zijn maanden geweest dat ik ook uitkeek naar het einde van de maand omdat ik dan inkomsten kon verwachten, zo uitzonderlijk is dat niet. Alleen denk ik oplossingen: praat met de juf en geloof niet klakkeloos je kind. Daarnaast, als het om 6 euro gaat en je durft de juf niet te mailen dan is er vast een oma of tante die wil bijspringen. Ik vind het hier zo zwart-wit, denk ik oplossingen!

creabea

creabea

11-12-2014 om 09:02

verbazingwekkend!

Iedereen trekt conclusies terwijl niet eens duidelijk is om wat voor hapje het gaat, en of de dochter van Dielia het wel goed heeft meegekregen. Straks blijkt dat de kosten voor het koken gedeclareerd kunnen worden of iets dergelijks. Bovendien lijkt mij dat Dielia naast het geld nog andere bezwaren heeft: ze heeft het nogal druk en eigenlijk geen zin om dit ook nog eens erbij te doen. Volgens mij is dat het voornaamste punt om even over te komen klagen. Kan ik me best wel voorstellen: een school vraagt nog best veel van ouders, zeker in de decembermaand met helpen met surprises, gedichten maken, kerstdiner voorbereiden. En dan komt er ook nog iets als een sponsorloop voor Afrika bij, in ons geval. Gisteren kwam onze kleuter thuis met een formulier waarmee hij langs de deuren moet om sponsors te werven. Ik ga nog even navragen of dat wel klopt, lijkt me stug dat zulke jonge kinderen daar aan mee moeten doen.

Dielia

Dielia

11-12-2014 om 09:12

Iets wijzer

Heb ook met de juf gemaild en inmiddels ook antwoord.
Wat ik idioot vind is dat het is voor het vak geschiedenis. Het is verrijkingsstof maar telt mee voor de toets!

Ik heb aangegeven dat ik er momenteel geen budget voor heb. Maar nog belangrijker helemaal geen tijd.
Want dit gaat mijn kind niet zelfstandig maken, ik vind het recept al vol onduidelijkheden zitten. Mijn kind kan net een ei bakken en daar blijf ik al bij.
Of kan een gemiddelde 8e groeper een hartige taart maken? Nou dan ben ik hier ook al tekort geschoten in de opvoeding.

Ben nu ook nog ziek geworden (ach gewoon een verkoudheid wat zeur ik toch ik heb maar 38,5 koorts) het moet voor de kerstvakantie af en ik kom om in het werk waarmee ik hoop een financieel gat te dichten. Dus ziek zijn is geen optie. Ik moet ook nog voor twee kinderen zorgen!

Ik heb gisteren gewoon een potje zitten janken; ik zie het gewoon iet meer zitten allemaal.
En dan word je ook nog voor zeikwijf uitgemaakt omdat je geen 6 (eerder 10) euro kan missen!

Van de juf mag ze een andere opdracht uitzoeken, waarvan ik hoop dat ze deze wel helemaal zelf kan (en kostenloos is). Want het is toch haar huiswerk!?

Zal ik ook wel een slechte moeder in zijn, maar helpen met huiswerk beperkt zich hier tot overhoren en iets uitleggen (maar dan vind ik al dat het mijn taak niet was). Bij spreekbeurten luister ik proef en geef tips, echt meer niet.
Ik moet immers werken voor ons schamele brood en ons lekkende dak boven ons hoofd.

Maar ik post hier nooit meer; waarschijnlijk hebben jullie het allemaal ruim zat; lekker makkelijk oordelen vanuit je warme huisje met eten genoeg om je misselijk te vreten met de feestdagen.
Ik ben al blij dat ik een dag met kerst ergens anders mag profiteren.

Nee dit is geen forum voor arme sloebers begrijp ik.

Mijntje

Mijntje

11-12-2014 om 09:16

3 euro

Gaat het om 6 euro? Met z'n tweeen is dat 3 euro. We hebben het dus over 3 euro, en in overleg met de juf kan dit bedrag heus nog wel omlaag, met seizoensproducten bv, of dat de kinderen kunnen kijken waar ze het produkt het goedkoopste kunnen kopen (de markt, de turkse supermarkt, de lidl of de ah), heel leerzaam.
Ik vind het een leuke opdracht en ik denk dat de TS er vnl over klaagt ivm de drukke decembermaand en de vieze keuken.

contact

Goed dat je contact hebt opgenomen met de juf, nu heb je toch meer informatie. Kreeg je er niet meer uitleg bij, want voor geschiedenis is wel raar. Of zijn het hapjes uit een bepaald tijdperk?? Geen idee.

Ik snap dat je het even niet ziet zitten en het je allemaal teveel werd, maar dat zal toch niet alleen door de opdracht van je dochter komen?

Nogmaals, denk in oplossingen! Als je het niet redt qua tijd en geld, dan stuur je de meiden toch naar die andere moeder? Die zal er heus begrip voor hebben. Ik zou er in elk geval voor zorgen dat je dochter gewoon mee kan doen met de opdracht van school, hoe raar je die misschien ook vindt. En inderdaad, misschien is er ook een simpeler receptje...

Mijntje

Mijntje

11-12-2014 om 09:23

andere moeder

Eh, postings gekruist, het gaat dus om meer dan 3 euro. Dat is helemaal niet gek om het wat teveel te vinden maar neem contact op met die andere moeder.
Het is jou gewoon allemaal teveel (ook teveel energie). Als ik die andere moeder had had ik graag die meiden onder mijn hoede genomen.
Hier gaf de school ook aan sommige kinderen vorig jaar een paar euro voor de sinterklaassuprise. Met deze crisis is het sappelen.

guera

guera

11-12-2014 om 09:42

ik ben makkelijk hoor

Hoezo toets voor verrijkingsstof? en dat in groep 8. De race is al gelopen. Lekker een onvoldoende dan maar. Dat zou ik bespreken met mijn kind. Haar schooladvies zal er niet vanaf hangen lijkt mij.
Ik zou kind loslaten, het zelf laten doen met risico op grote mislukking en een onvoldoende. Wat is daar erg aan?
De kosten moeten gedeeld worden en ik zou goedkopere alternatieve nemen. Hartige taart had je het over??? als er zalm in moet, dan wordt het een blik tonijn. Dat soort dingen.
Zou hier op school echt geen enkel probleem zijn.

guera

guera

11-12-2014 om 09:43

aanvulling

Grote kans dat hier juist een dikke voldoende wordt gegeven als kind alles zelf heeft gedaan, nagedacht heeft over oplossingen en alternatieven....ook al is het eindproduct mislukt. Hier wordt proces zwaarder gewaardeerd dan eindresultaat om te voorkomen dat de moeders alles gaan zitten doen.....

angela

angela

11-12-2014 om 09:45

Dielia

Jammer dat je dit gevoel hier op het forum hebt gekregen. Wat die griep/verkoudheid betreft voel ik je helemaal. Ben ook al n week op die manier ziek en alles is mij ook wat veel nu.
Voor een volgende keer is het misschien een idee om ook jouw grenze te stellen: ik heb het druk, ik ben ziek, ik kan even niet hier ook nog een kooksessie hebben. Ga maar bij het vriendinnetje bakken en braden en als het daar ook niet kan, ga dan naar juf en vraag om een andere opdracht.
Dat is helemaal niet raar en ook nog eens goed voor je dochter om te weten dat niet alles kan en zelf daarvoor een oplossing te zoeken.
Beterschap!

Barvaux

Barvaux

11-12-2014 om 09:54

diela

Ik snap niet dat je hier nooit meer wil posten, ik ben het in ieder geval met je eens en ik begrijp een heleboel niet:
1 Waarom in december?
2 Waarom 12 hapjes?
3 Waarom zo duur?
4 Waarom voor geschiedenis?
5 Waarom als verrijkingsstof (is al helemaal niet verplicht)?
6 Waarom niet op school maken (kan niet geen oven kan mij niet schelen, verrijkingsstof doe je op school niet thuis).
7 Waarom zulke kleine groepjes met meer kinderen is goedkoper.
8 Waarom zo'n moeilijk recept? Ik heb geleerd hoe recepten moeten werken en vaak zijn die gewoon volledig fout opgesteld!

Belachelijke opdracht, ik zou weigeren.

Ulla

Ulla

11-12-2014 om 10:00

Dielia

Het is wel duidelijk dat het je nu allemaal te veel is. Hopelijk lukt het om een oplossing te vinden waar je dochter geen 'last' van heeft.

Beterschap.

Ulla

Ulla

11-12-2014 om 10:01

M Lavell

Jouw opmerking over de voedselbank vind ik een hele verkeerde. Moet ik mij schamen als ik eten haal bij de voedselbank?

Mijntje

Mijntje

11-12-2014 om 10:09

Dielia

Je vroeg zelf in je posting: ben ik een zeur? En dan krijg je vnl toch nee te horen. En natuurlijk zijn er mensen die ja zeggen, maar die kennen jou niet, die weten niet dat je Echt weinig kan missen en dat je nu niet vele kan hebben om andere redenen.

Ik zou echt die andere moeder bellen en wat anderen ook zeggen: laat het je dochter zelf regelen met haar klasgenootjes, daar leert ze veel meer van.
Ik zie in de klas van mijn oudste moeders die zelf de sinterklaassuprise in elkaar knutselen. Dat ziet er dan wel geweldig uit, maar ik heb het mijn zoon van 9 het lekker zelf laten doen. Ok, het was wat minder goed gelukt dan als ik het zou doen, maar hij moet dat toch zelf leren? Het is toch de bedoeling dat HIJ een suprise maakt en niet dat hij een goede indruk maakt met een geweldige suprise door zijn ouders gemaakt???
Je dochter kan dit zelf afhandelen, daar hoef jij je niet druk over te maken.

amk

amk

11-12-2014 om 10:09

diela

met 38.5 heb je gewoon koorts en ben je ziek, niet een beetje verkouden!

En 6 of 10 euro is best heel veel geld, zeker voor iets extra's. Ik zit daar bij onze school vaak over te klagen, actie hier, actie daar. Ga gewoon eens wat doen!, studeer wat liedjes in en organiseer een middag in het verzorgingshuis om samen met de ouderen te zingen, kost niks en biedt veel plezier.

Voor het helpen met huiswerk ben je wel gezegend dat het daarbij kan blijven. (ik zou het ook graag zo zien, het is ook het beleid van school, maar helaas dat gaat hier niet, met mijn kind.)

Ik hoop dat je het allemaal rond weet te breien en dat je in februari (schreef je ergens dacht ik) even een pas terug kunt doen en jezelf wat rust gunnen om bij te tanken.

Barvaux

Barvaux

11-12-2014 om 10:12

Mijntje

"Ok, het was wat minder goed gelukt dan als ik het zou doen, maar hij moet dat toch zelf leren? Het is toch de bedoeling dat HIJ een suprise maakt en niet dat hij een goede indruk maakt met een geweldige suprise door zijn ouders gemaakt???"

Tja, zo werkt dat tegenwoordig dus gewoon niet meer helaas.

Overigens vind ik het niet eens nodig dat mijn zoon surprises leert maken in zijn eentje, net zoals ik het niet nodig vind dat mijn kinderen leren kaften.

Half a twin

Half a twin

11-12-2014 om 10:27

Barvaux

Waarom is het niet nodig dat je kind in zijn eentje surprises leert maken en leert kaften? Op weg helpen doe ik, maar ik maak niet de hele sursprise. Net als het kaften van de brugklasboeken, ik heb geholpen maar dochter deed het meeste. Als ik altijd alles voor ze blijf doen worden ze nooit zelfstandig. Met een door papa of mama gemaakte surprise scoor je wel hoge ogen maar het maakt het resultaat van de zelfdoeners nog erbarmelijker dan het al was. Zelf doen (met hulp) geeft een eerlijkere beoordeling.

Tine Winkel

Tine Winkel

11-12-2014 om 10:39

als ik de moeder van het klasgenootje zou zijn

dan zou ik graag van jou horen. Ik heb (nu) nl. wel voldoende (geld en) tijd en zou het huiswerkbegeleiden dan graag van je overnemen. Koken met kinderen vind ik leuk, dus kom maar zooi maken in mijn keuken - kan jij nu lekker uitzieken en misschien in februari een knutselopdracht van me overnemen (brr, knutselen...).

Wat ik bedoel te zeggen: misschien kan die moeder je ook wel de helpende hand bieden.

Maar het lijkt me beter even te wachten tot je dochter met de nieuwe opdracht thuiskomt, misschien valt die mee?
Overigens deel ik ook wel een beetje Barvaux' mening (#47), ik ben alleen wat volgzamer.

Mijntje

Mijntje

11-12-2014 om 10:45

vroeger en nu

Ik deed vroeger mijn suprises zelf. Ook mijn huiswerk deed ik zelf.
Mijn moeder deed wel voor hoe ik mijn boeken moest kaften, na een paar kon ik het zelf. Ik denk dat je moet helpen zolang dat nodig is, maar dat het wel de bedoeling is een kind wat zelfstandig te maken

Ik zorgde dit jaar wel voor de materialen voor mijn kind, vroeg hem wat voor kleur verf of papier hij nodig had.
Bij het dichten heb ik wel wat geholpen, ik schreef terwijl zoon (9) hardop wat blaatte, hij schreef het daarna over. Zo ging het sneller en zorgde ik ervoor dat het niet werd afgeraffeld. Volgend jaar mag hij het zelf doen.

Ouders zijn misschien nu meer perfectionistisch? Bij het ene kind moet je wel wat meer begeleiden dan het ander. Ik doe vnl aan timemanagement, zorgen dat kind op tijd ergens aan begint zodat er geen stress is.
Mijn kind is veel trotser als hij het zelf heeft gedaan. Ik moest wel lachen om zijn suprise, een potlood met een hele scheve punt. Maar het was uit een goed hart

creabea

creabea

11-12-2014 om 11:01

dielia

nou zeg meid, volgens mij ben je hartstikke overwerkt!

"Maar ik post hier nooit meer; waarschijnlijk hebben jullie het allemaal ruim zat; lekker makkelijk oordelen vanuit je warme huisje met eten genoeg om je misselijk te vreten met de feestdagen.
Ik ben al blij dat ik een dag met kerst ergens anders mag profiteren."

Nu zie je toch echt dingen die er niet zijn, of je trekt je de opmerkingen over het geld wel heel erg aan. Wie heeft er gezegd dat je een zeikwijf bent? Hier is dat woord niet gevallen (of ik heb heel slecht gelezen). Mooi dat je dochter een andere opdracht heeft gekregen, kun jij je aandacht aan iets anders besteden en hopelijk je werk afkrijgen zodat je ook vakantie kunt vieren met je kinderen. Misschien kun je wel mensen om hulp vragen (iemand die voor je kookt, het dak repareert, zoiets), zo te horen zit je er echt doorheen! Sterkte ermee!

half a twin (ot)

Als je kind niet leert kaften wordt het heus wel zelfstandig, alleen kan het niet kaften. Aangezien dat een vaardigheid is die alleen wordt gevraagd in je middelbare-schooltijd valt daar prima mee te leven.
Ik zou mijn kind wel leren kaften omdat ik liever energie steek in het éen keer uitleggen zodat kind het de volgende paar jaar zelf kan. Maar echt een noodzakelijke vaardigheid lijkt het me niet. Je kind heeft er meer profijt van als het leert koken, wassen en banden plakken.

Groeten,

Temet

Ali

Ali

11-12-2014 om 11:50

teveel stress

Hee Dielia,
je klinkt niet goed, je hebt teveel op je bordje, en dan ook nog ziek.
Woon je in (de buurt) van 020? Want dan kan ik misschien iets voor jou en je gezin betekenen, op eerste kerstdag.

Brandweervrouw

Mijntje

Mijntje

11-12-2014 om 11:56

goed idee

Goed idee, brandweervrouw. Als je in de buurt van 030 woont kan ik wat voor je betekenen.

Tine Winkel

Tine Winkel

11-12-2014 om 12:25

015

in die regio kan ik misschien wat voor je betekenen.

Annet

Annet

11-12-2014 om 15:48

Ik heb ook altijd de surprises gemaakt van jongste

Jongste is erg onhandig. Knutselen is niet zijn ding. Op school moet het natuurlijk toch. Maar voor een surprise heb ik geen zin in die strijd. Hij mag iets bedenken, ik bedenk hoe het simpel uitgevoerd kan worden, hij zoekt de spullen bij elkaar, koopt zelf het cadeautje en schrijft het gedicht (dat kan hij zelf sinds zijn 7e, ieder zijn ding). Bij het knutselen moet hij erbij zitten, plakbandjes afscheuren e.d. en opruimen.
Hij blij, hele gezin blij, kind dat surprise krijgt blij.

Verder is hij heel zelfstandig. Hij is nu 12, regelt allerlei zaken zelf, geeft sporttraining aan zevenjarigen, gaat overal op af. Maar kaften kan hij niet. Hij moet mij wel helpen. Ik denk dat hij het over 2 jaar wel kan. Hij kan nu eindelijk een beetje fatsoenlijk een cadeau inpakken.
Ik vind het prima zo. Zijn even oude neef kan nog steeds niet dichten. Maar die kan weer geweldig knutselen en tekenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.