Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dielia

Dielia

09-12-2014 om 16:09

Iets koken voor school en zelf de boodschappen betalen?


Barvaux

Barvaux

11-12-2014 om 16:24

Halve tweeling....

Ik heb gezegd dat IK het niet nodig vind dat MIJN kind surprises kan maken en kan kaften. Ik vind kaften een leuk werkje en als ik dat doe doet mijn kind iets voor mij en steekt de ogen uit van iedereen in zijn klas en dat vind ik leuk

Ik geloof nooit dat er over 25 jaar nog gekaft wordt en als dat zo is dan komen mijn kleinkinderen maar langs en dan doe ik het weer met plezier. Mijn kinderen hoeven het dus niet te leren omdat ze niet zelfstandig zouden kunnen worden als ze niet kunnen kaften (het idee) en dat geldt voor surprises ook. Oudste heeft ze niet meer hoeven te maken sinds hij van de basisschool is en jongste moest het helaas dit jaar wel (sport) en omdat ik dat even niet aan zag komen heb ik het naar man en zoon geschoven. Omdat mijn man soms erg ongeduldig is als iets met zonen moet heeft hij het zelf even afgeraffeld (en nee daar was ik niet blij mee, helemaal niet toen ik alle andere suprises zag maar he volgend jaar weer een kans, ik heb vorig jaar flink uitgepakt omdat ik dacht dat het de laatste keer was). Ik ben toevallig heel erg goed en snel in gedichten dus dat doe ik ook altijd (was ik nog vergeten te zeggen) maar verder zijn mijn jongens enorm zelfstandig.

Oja was ik ook nog vergeten. Mijn oudste appt niet en is zeer tevreden dat hij sinds een aantal maanden zijn oude nokia weer mocht inruilen voor een goedkope smartphone. Met deze kan hij (net als zijn aardrijkskundeleraar) gooien maar dus niet appen. Ik ontvang dus de appjes van zijn sportteam en daar kreeg hij commentaar over van de coach (omdat hij op de trainingsdag nog niet wist dat de wedstrijd in het weekend verschoven was, iets wat hem helemaal niet interesseert op woensdag). Ze vond hem niet 'zelfstandig'.... belachelijk. Dat pubergeklets op die app vind ik niet 'zelfstandig', zeker niet als ze weten dat er ook volwassenen meelezen!

Ik heb dus zoon verteld dat als er weer een opmerking komt hij zegt dat hij heel zelfstandig is want hij oefent vast hoe hij later zijn secretaresse moet gebruiken

amk

amk

11-12-2014 om 17:40

barveaux

die laatste regel: you made my day! Brilliant, daar komt geen antwoord meer op terug.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-12-2014 om 18:06

Hij is leuk Barvaux

Maar word jij dan niet helemaal gek van dat continue geapp op je telefoon.
De telefoon van mijn kinderen heeft hier een woonkamer verbod. Knettergek word ik van dat doorlopende gepiep en gezoem.

amk

amk

11-12-2014 om 18:13

ginny

geluid kun je uitzetten!

Half a twin

Half a twin

11-12-2014 om 18:50

Zelfstandig

Ik bedoelde zelfstandig nog veel uitgebreider, weten hoeveel tijd iets kost, een goed plan maken om alles op tijd klaar te hebben. Als je die surprise niet zelf hoeft te maken, dan is het op tijd klaar want mama regelt dat dan voor je.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-12-2014 om 19:38

Weet ik....

Maar dat vergeten ze altijd....

Moni

Moni

11-12-2014 om 19:40

Half a twin

Voor dat soort planning en organisatie hebben we spreekbeurten, boekbesprekingen, boekverslagen en werkstukken. Komen vaker voor dan een surprise en gaan over inhoud en niet over handvaardigheid. Heb je meer aan voor de toekomst.
Oja, sinds zoon op het VO zit, ook huiswerk en voorbereiding voor proefwerken.

Teamwork + @TS

Tijdens het kaften van boeken met al die plakkers op de hoeken en kanten, was hier sprake van een geöliede samenwerking. En door de jarenlange samenwerking van moeder en kind bij het maken van surprises, toonden de kinderen aan ook prima met hun klasgenoten te kunnen samenwerken.

Ik merk dat ze mij ook graag verrassen met zelfgemaakte brownies of een bordje gebakken roer-ei.
Dus naast zelfstandigheid tonen, geven ze ook aan te kunnen samenwerken. Met dank aan de teamwork-vorming, opgedaan met kaften en knutselen.

@TS, brownies zijn altijd een geslaagde bijdrage aan een kerstdiners van kinderen. Ze zijn gemakkelijk te maken uit een pak. Kosten; 1pak brownies plus water, dus niet duur.
Je kunt de juf voorstellen dat je je dochter brownies wilt laten maken als bijdrage voor het kerstdiners omdat het een dure tijd is. Ik zou het raar vinden als ze je dat alternatief zou weigeren.
Of anders een watermeloen in 16 stukken als het leren waarderen hoe iets simpels zo waardevols kan zijn, in kader van verrijkingsstof.- (wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd; wijze woorden van welgeleerde mensen.)
Hier mocht je zelf bepalen wat je meebracht.

Zeistenaar

Zeistenaar

11-12-2014 om 21:39

Dielia

Ach meid, klinkt alsof het allemaal een beetje teveel is.

Er waren er echt veel die met jou meeleefden en het ook een rare, dure opdracht vonden.

Ik heb geen geldprobleem, maar zou er ook mijn vraagtekens bij die opdracht en kosten plaatsen (ben een wat zuinig type).

Maar goed, woon je in de regio Zeist?

Ik zou je graag blij maken met Kerst! Kan je volgens mij goed gebruiken (ben zelf wel beide dagen bezet met familiebezoeken, maar kan vast op een andere manier).

Vraag dan OO even of ze mij (per mail) vragen (ovv jouw e-mailadres) of ik jou een mail kan sturen....

Overigens nog een tip: als het je te zwaar is, kijk dan of je hulp van anderen kunt krijgen op welke manier dan ook.

Ik weet niet wie je kent, maar je ziet dat er hier op OO mensen zijn die graag willen helpen. Maak daar dus gebruik van, zou ik zeggen.

Sterkte en beterschap.

bibi63

bibi63

11-12-2014 om 21:58

ja maar

duidelijk is uiteraard dat het poster teveel is. Dat kan.
Ik ben wel verbaasd dat ze nog steeds niet heeft vermeld wát de kinderen nu eigenlijk moeten maken. Wellicht zouden we dan (creatief) kunnen meedenken. Nu lijkt het er meer op dat het meer gaat om het feit dát de kinderen wat moeten maken en dat ze daar überhaupt tegenop ziet.
Dus vertel er nou eens wat meer over.
Bibi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-12-2014 om 21:58

Dielia

Dielia, als je in (de buurt van) 020 woont ben je eerste kerstdag welkom bij mij, mijn zoon van 13 en onze kat Ik weet als geen ander hoe het is om geen cent meer te makken hebben en zelfs helemaal zonder eten te zitten (ik heb van een minimuminkomen drie jaar in de WSNP gezeten). Zonder hulp van anderen, inclusief van mensen hier op OOL, had ik het niet gered. Nog steeds heb ik het niet breed maar we kunnen jullie denk ik wel een gezellige eerste kerstdag bieden met een lekker kerstdiner. Met zijn allen is sowieso leuker dan met zijn tweetjes...

angela

angela

11-12-2014 om 22:10

Dielia

Nou Dielia, ik hoop dat je dit allemaal nog leest. Ik denk nl, dat door alles om je heen, even niet de positieve dingen kan zien, ook niet de eerdere aanbevelingen in dit draadje. Ik ben zelf niet in NL, anders had ik ook mijn hulp aangeboden. Succes met je deadline, beterschap en ondanks alles fijne feestdagen.

Vraag

Ulla in #31 schrijf je "Een tip in deze voor zo'n juf zou wel zijn dat je zelf mag bedenken wat je gaat koken of bakken, dan kun je daar al rekening houden met de kosten en dan valt het niemand op als je meer of minder geld hebt besteed (mocht je dat vervelend vinden)."

Ik stel daarop de vraag of het ook niet opvalt als het van de voedselbank komt.

Het is eerder aan jou dan aan mijom op die vraag antwoord te geven. Een praktisch antwoord graag ( hoe doe je dat dan?) Van moralistisch gedoe kun je niet eten

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-12-2014 om 22:19

Dielia

... mijn zoon kan trouwens absoluut niet koken; hooguit iets in de magnetron opwarmen dus dat koken doe ik maar als jij en/of je dochter willen meehelpen, mag dat Laat maar weten of je wil/kan of niet.

Ulla

Ulla

11-12-2014 om 23:04

M Lavell OT

Ik dacht even dat je niet meer zou reageren...
Kom je nu weer aan met moralistisch gedoe. Kan je niet aardig doen? Ik bedoelde het helemaal niet verkeerd en soortgelijke tips zijn ook van anderen gekomen. Ach, ik maak me ook niet meer druk om jouw reacties en voel ook niet de behoefte om jou vraag te beantwoorden. Je komt over als een 'bully'. En dat heb ik wel in meerdere berichten gezien.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 08:46

tip voor ginny

Al die appgroepen kun je afzonderlijk dimmen tot een jaar... en je krijgt geen enkel toontje en alleen als je zin hebt check je de foon. Ik lees dus regelmatig als mijn zoon al op training is dat er een puber voor de deur staat omdat die te laat was en er niet in kan

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 08:50

en halve tweeling

"Ik bedoelde zelfstandig nog veel uitgebreider, weten hoeveel tijd iets kost, een goed plan maken om alles op tijd klaar te hebben. Als je die surprise niet zelf hoeft te maken, dan is het op tijd klaar want mama regelt dat dan voor je."

Net wat hierboven al werd gezegd, ik heb liever dat ze dat trainen met werkstukken O&O opdrachten, grote toetsen etc dan met die jaarlijkse surprise. Mama regelt die surprise wel en zorg jij maar dat je goede cijfers haalt brengt mijn kind een stuk verder in de zelfstandigheid.

Verder: mijn oudste heeft na de basisschool geen enkele suprise meer moeten maken en als hij eens een vriendinnetje krijgt waar dat weer moet dan help ik hem toch gewoon weer? Of hij kijkt op youtube en lost dat zelf op (hij doet namelijk al voor het vierde jaar onderzoeken en ontwikkelen op school en bouwt daarvoor maquettes etc dus dan zal hij heus wel een surprise in elkaar kunnen flansen. Toevallig hadden we dus de surprise voor jongste niet zien aankomen maar dat hoeft ook nog maar max 2x dus ik vind het belangrijker dat hij weet hoe hij de powerpoint over wifi in elkaar zet dan die surprise die in twee tellen uit elkaar ligt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-12-2014 om 09:20

Uh die snap in niet

Hoe bedoel je Barvaux? Dimmen tot een jaar?

Ik snap dat het geluid uit kan, maar om in die toevloed aan berichten nu net dat ene bericht eruit te vissen waar wel iets zinnigs in staat, mwah.... Mijn hobby is het niet.

Prinsessen

Dat is noemen ze nou een gotspe Ulla. Eerst met een meute iemand wegpesten ( doe niet zo moeilijk o.a. Jouw reactie #34 ). Je doet daarin bovendien een suggestie waaruit eens te meer blijkt dat je geen enkel idee hebt van de positie waar Dielia ik kan zitten. Daar stel ik vrij direct (#35) een vraag over en ik geef mijn mening. Ik vind de opmerkingen naar Dielia gemeen.

#36 je vindt jezelf niet gemeen, een antwoord op mijn vraag geef je niet.

#49 alsnog reageer je op mijn vraag, maar nu door te doen alsof ik een belediging geuit heb naar mensen die op de voedselbank zijn aangewezen.

#74 ik herhaal mijn vraag. Dat is meteen een verdedigingnaar jouw verwijt

#76 Je geeft weer geen antwoord op mijn vraag. Je leest me de les - toch nog moralistisch gedoe dus- dat ik te laat reageer, dat ik onaardige woorden gebruik, dat ik overkom als een bully.

Kon je je fijngevoeligheid maar Voor iemand anders opbrengen.

TS is ondertussn al gevlucht. Niet alleen door jou natuurlijk. Door de meer algemene houding: niks tekortkomen en op geen enkele manier zich in lijken te kunnenleven in de situatie van iemand als TS.

Daarbij kan ik geenvrolijkheid opbrengen.

Ulla

Ulla

12-12-2014 om 09:38

Je snapt er niets van

en laat maar verder...

Net als..

Ooooh, dat natuurlijk.
Ik snap het niet. Dielia snapt het ook niet.

Ali

Ali

12-12-2014 om 09:48

Dielia, ik hoop niet

Dat je bent gevlucht, zoals Miriam suggereert!

Ik hoop dat je wat bent opgeknapt, en dat het is opgelost met de hapjes. Het is echt rot, kan de laatste druppel zijn.

En mijn aanbod blijft gewoon staan, (en ik verwacht die van de anderen ook) voor eerste kerstdag. Hoe en wat, daar komen we wel uit. Ik heb twee kinderen, gr 7 en brugklas. We doen niks met kadootjes, we gaan ws iets doen met high tea, hartig en zoet, en spelletjes. Jullie zijn van harte uitgenodigd. Gewoon, voor de gezellig en ongecompliceerd.
Via forumbeheer kun je me mailen.

Sterkte!

Ali

Ali

12-12-2014 om 09:49

En je hoeft geen hapjes oid te maken, maar dat moge duidelijk zijn.

Half a twin

Half a twin

12-12-2014 om 10:22

Barvaux

Als alle moeders in een klas de sjrprise voor hun kind maken, omdat ze liever zien dat hij/zij zich inzet voor grote toetsen, werkstukken enzovoort dan vallen die een of twee negenjarigen die het og zelf doen wel heel erg uit de toon. Zelfgemaakt maar noet zo fraai als al dke andere door moeders gemaakte surprises. Dat is volgens mij niet de richting die we op moeten, Pietje gepest, omdat hij als enige zelf zijn surprise had gemaakt.
Overigens maakt mijn kind ook zelf zijn werkstuk, boekbespreking, spreekbeurt en nieuws van de week. Voor de bijbehorende powerpoints kan hij zich al aardig redden (9jaar oud) en wat hij niet voor elkaar krijgt vraagt hij.
Net als het kersteten voor school, dat doen we nu nog samen, wellicht kan hij het net als zijn zus in groep 8 helemaal zelf.

Katniss

Katniss

12-12-2014 om 10:48

Het is een complot

Al die leerkrachten spannen aan het eind van het jaar samen om ouders overspannen te krijgen. Net de surprise achter de rug, verzinnen ze dat we voor het kerstdiner wel twee keer zoveel hapjes mogen maken. Ja leuk, een kinderdiner en eentje voor de ouders. In die week moeten we ook nog spullen aanleveren voor de kerststukjes, én er moet een werkstuk ingeleverd worden. Ik kom er nu pas achter hoe erg ik 'verwend' ben geweest met mijn zelfstandige oudste. Jongste raakt er alleen maar gespannen en overprikkeld door, dus tussen het werken aan het werkstuk door mag ik ook de woede-aanvallen sussen.
De juffen hebben zelf ook kinderen, dus ze zouden het moeten herkennen maar ze houden er weinig rekening mee. Nou ja, nog een weekje en dan hebben we deze decemberschoolstress ook weer overleefd.

amk

amk

12-12-2014 om 11:00

Katniss

de drukte ligt ook aan de school.

Hier hebben we wel de surprise, er is een kerstgala. Dus surprise en een hapje maken (dochter heeft heel slim snel de broodjes kruidenboter opgeschreven) Voor de ouders is er buiten gluhwein en verder zijn we persona non-grata.
Kerststukjes zijn hier nog niet op school gemaakt (inmiddels groep 6) , en de werkstukken moeten een week na de vakantie ingeleverd worden. Het 2e werkstuk moet eind mei ingeleverd worden. Dat soort belangrijke data hebben we aan het begin van het jaar al gekregen. Ik geloof dat we in week 2 ook al de lijst met boekbesprekingen en spreekbeurtdata kregen. Het motto van de juf: "Je kan het maar gepland hebben."

Erg fijn voor de ongestructureerden onder ons.

Katniss

Katniss

12-12-2014 om 11:21

Planning

Dat werkstuk wist ze ook al ruim op tijd hoor, en het onderwerp was twee maanden geleden al doorgegeven. Nou ja, het is ook op tijd af, want met wat hulp lukt het wel in 6 uur. Het wordt er alleen niet gezelliger op, zo in die donkere dagen voor Kerst

Katniss

Je hebt er altijd kinderen bij die het toch na de vakantie alsnog mogen inleveren, omdat de inkt op was en de online levering door drukte geen 24uurs service konden leveren. Dus geen slechte planning maar onmacht.-
Een puntje minder bij te late inlevering weegt niet op bij afraffelwerk.

Katniss

Katniss

12-12-2014 om 11:55

Ja dat is ook een puntje

Zo'n werkstuk kost ook wat. Ik heb geen printer omdat die bij mij altijd stuk gaan. Oudste kan tegen betaling op school printen, maar als je het via een copy service doet kost zo'n werkstuk je toch minstens 8 euro. Ik kan me voorstellen dat dat ook een obstakel is voor sommigen. En op het vo moet er dus nagenoeg wekelijks iets geprint worden. Ook 'dure' projectjes voor Kunst of tekenen.

Half a twin

Half a twin

12-12-2014 om 12:03

Katniss

Op sommige basisscholen kan het werkstuk ook op school geprint worden. Ze bieden dan niet altijd de mogelijkheid om in kleur te printen wat jammer is van de plaatjes die je kind met zorg heeft uitgezocht maar dan kost het je geen 8 euro. Zou je vandaag nog even kunnen informeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.