Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

24-11-2012 om 07:58

Iemand ervaring met overstap van havo naar vmbo-tl-h


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

27-11-2012 om 17:41

Als niets vanzelf gaat

Hallo Heidi,
Ik krijg uit je berichtjes het idee dat school je zoon maar weinig tegemoet komt en geen rekening houdt met zijn handicap. Ik vind het jammer als een kind in zijn leren wordt belemmerd doordat school alleen volgens standaardmodel werkt en alle kinderen die daar niet naadloos in passen eerst laat afstromen. Wat dat betreft denk ik dat je inderdaad een zeer slechte school hebt gekozen die eventuele goede resultaten alleen maar berijkt door strenge selectie ipv goede begeleiding.
Voor onze IADH-zoon heb ik een agenda gemaakt waarbij hij zijn huiswerk op de dag zelf opschrijft en ook moet daar opschrijven of hij geen huiswerk heeft voor een vak of dat hij het al op school af heeft. Vervolgens plannen we het in. Het enige wat dan nog mis kan gaan is dat hij het gedeeltelijk opschrijft (hij schrijft namelijk langzaam, maar meestal gaat het goed).
Als er achter een vak niks geschreven is controleer ik samen met hem zijn schrift en boek en anders vraagt hij een klasgenoot van hem die dichtbij woont.
Ook hij moet erg wennen dat één keer overlezen niet meer genoeg is en vaak moet ik heb door hem te overhoren dwingen om dieper in de stof te gaan.
Van school

Heidi*

Heidi*

27-11-2012 om 19:13

Primavera

Wat is IADH?

Annet

Annet

27-11-2012 om 19:22

Iadh kind

Dat is een Iets Aan De Hand kind.
Tegenhanger van het NADH kind.
Formulering voorkomt allerlei labels die er niet toe doen in het verhaal.

een mama

een mama

27-11-2012 om 20:55

Cito nio

De scores van mijn zoon waren altijd A/B, eindtoets cito NIET gehad, wel NIO, scoorde een dikke HAVO. (gem 115)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-11-2012 om 23:01

Magister?

Hier in de 2e (VWO) ook een flinke teruggang in cijfers.

Volgens mij ligt het er bij zoon vooral aan dat hij nog niet doorhad dat het nu toch weer wat moeilijker was dan vorig jaar en dat je dan dus harder moet werken.

Wat ik nu doe is iedere dag zijn huiswerk controleren. Ik kijk samen met hem in magister voor welke vakken hij huiswerk heeft en als hij klaar is neem ik samen met hem een aantal vakken door. En dan haal je er toch wel wat uit. Zo ben ik er achter gekomen dat hij bij wiskunde zijn huiswerk niet goed controleert en niet verder gaat zoeken bij een fout antwoord. En ik verwacht dat bij Nask ongeveer hetzelfde speelt. En ik merk bij de talige vakken dat hij zijn antwoorden vaak niet uitlegt. Hij beantwoort de openvragen dus vaak maar half, of net niet. En als hij iets niet kan vinden dan laat hij het er maar bij. Winst tov vorig jaar is in ieder geval wel dat hij wel vragen durft te stellen bij een fout antwoord.

Al met al is hij gewoon niet kritisch genoeg op zich zelf. Doordat ik nu mee kijk hoop ik een stok achter de deur te zijn en hoop ik dat oefening kunst baart.

De eerste cijfers in het tweede semester zijn niet echt slecht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.