Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

24-11-2012 om 07:58

Iemand ervaring met overstap van havo naar vmbo-tl-h

Onze zoon is 13 jaar, heeft PDD-nos en zit in 2 HAVO. Zijn cijfers kelderen nu behoorlijk, terwijl hij erg veel leert. Afgelopen week heeft hij zo veel toetsen gehad en zo hard gewerkt, maar de resultaten zijn bijvoorbeeld een 4,4 een 4,6 en een 5,3.

Hij begrijpt er niet veel van en met school kom ik ook niet veel verder. We zijn wel in gesprek hoor, maar ik voel veel weerstand van school uit.

Kun je overstappen met kerst naar het VMBO? Heeft iemand daar ervaringen mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ligt aan de school

Dat kan alleen als de school het wil en vaak willen die dat niet. Ook al zou vmbo inhoudelijk 'makkelijker' kunnen zijn, er zit toch een verschil in de volgorde van lessen en opdrachten.
Midden in het jaar overstappen betekent dan automatisch dat de leerling bepaalde onderwerpen gewoon gemist heeft.
Maar wat stel jij je voor bij die overstap? Denk je werkelijk dat dat wel gaat lukken?
"Zijn cijfers kelderen nu behoorlijk, terwijl hij erg veel leert. "
Hoe veel? Is het je bekend dat er, naast het lesrooster, standaard op 15 uur huiswerk per week wordt gerekend? Dat is 3 uur per schooldag. Dat is een half uur per (klok)uur les.
Maakt hij werkelijk zoveel uur? Maakt hij werkelijk meer uur dan dat?
Zo nee, dan gaat vmbo-t ook niet helpen. Die leerlingen krijgen ook opdrachten mee om zich 600 uur per jaar thuis bezig te houden. Misschien minder met hun hoofd, maar dan wel met hun handen (schrijfwerk).
Heb je toegang tot huiswerkbegeleiding? Op school, particulier, of bij een oom/tante/buurvrouw, bij wie jullie misschien samen te rade kunnen gaan hoe hij beter te werk kan gaan en hoe jij hem daarin beter kan begeleiden.
Niveau zakken is niet zomaar een oplossing voor het probleem van je zoon.
Groet,
Miriam Lavell

Heidi*

Heidi*

24-11-2012 om 10:51

Ook naast toetsweken....

3 uur per dag? Nee, dat haalt hij niet, maar ik kan me van mezelf echt niet herinneren dat ik ooit 3 uur per schooldag aan huiswerk heb gezeten en ik ben geen talentje hoor!

In leerjaar 1 is bijna de helft afgestroomd naar VMBO! en op dit moment zijn er in leerjaar 2 maar 8 leerlingen die een overgangsrapport hebben. Ik weet niet wat ik daar van moet denken, maar vind het heel zorgelijk.

Niet te vergelijken

Heidi, de schooltijd nu is niet te vergelijken met de jouwe. Alles gaat anders. Dat leerlingen zo veel huiswerk hebben, is gewoon een wettelijke opdracht. Daar wordt ook (zo goed en zo kwaad als dat gaat) op toegezien door de Inspectie.
Veel werk dus. Is het geen denkwerk (waar je talent voor moet hebben), dan is het wel maakwerk (schrijven, knippen, plakken, lezen). Onvoldoendes stapelen zich ook op door huiswerk dat niet gemaakt of te laat ingeleverd is. Lessen en proefwerken verhouden zich tot dat huiswerk op zo'n manier dat je op dat proefwerk een onvoldoende haalt als je niet alles gelezen en gemaakt hebt (de leerkracht behandelt bepaalde zaken expres niet).
Maar goed: nu je dat weet, weet je ook dat afstromen waarschijnlijk niet zoveel zin heeft.
Misschien is dit een verloren jaar. Misschien wil school wel dat hij toch afstroomt. Zet het doel ergens anders: probeer met je zoon een goede werkwijze te vinden zodat hij wel al dat werk afkrijgt.
Groet,
Miriam Lavell

zebra

zebra

24-11-2012 om 12:38

Begin is moeilijk

wij hebben ook een zoon in havo 2. Hen is aan het begin van dit schooljaar verteld dat vooral het begin van dit schooljaar moeilijk zou zijn en daarna weer iets makkelijker. In de beginmaanden zijn er inderdaad best veel onvoldoendes gehaald, in klas zoon zelfs de meeste onvoldoendes van alle havo/vwo 2 klassen. Maar het merendeel is daarvan alweer opgehaald, zo ook bij zoon.

Maar er zijn een aantal leerlingen die vaak hun huiswerk niet af hebben of zelfs helemaal niet gemaakt, er zijn leerlingen die niet gemaakt huiswerk willen overschrijven van klasgenoten, leerlingen die iets niet leren en dan in de les met een flauwe smoes aankomen enz enz. Niet alle havo 2 leerlingen zijn dus even gemotiveerd om goede resultaten te behalen.

Annet

Annet

24-11-2012 om 12:45

Maar weinigen zullen 3 uur halen

Net bezig met het aflopen van open dagen en een kind in 4e klas GYM.
De informatie van de scholen varieert van 1-1,5 uur per dag voor huiswerk. (allemaal vwo-niveau).
Behalve soms met een werkstuk of project is mijn kind hier nog nooit bovenuit gekomen. Van andere ouders hoor ik ook niet meer dan 2 uur per dag (en dat zijn dan al uitzonderingen).
Ik geloof best dat vanuit de overheid uitgegaan wordt van die 3 uur. Maar de praktijk is anders.

Veel of weinig

Mijn kinderen haalden dat aantal uren ook niet. Nou ja, gemiddeld dan. Er waren beslist piekperiodes waarin het wel gehaald werd en bovendien moest er ook altijd wat in de vakanties.
Maar toch: In relatie tot de gedachte dat een kind 'veel' doet, is het toch wel interessant om dat urengemiddelde er naast te leggen.
Veel doen is dat halen of nog meer moeten doen. Haalt een kind dat aantal uren bij lange na niet, dan is 'veel' in werkelijkheid niet zo veel.
Ander punt is dat afstromen niet helpt tegen de kwaal. Hoe lager het niveau, hoe meer het huiswerk zit in maakwerk. Fysieke arbeid. En bovendien ook, hoe meer dat huiswerk meebepalend is voor je eindcijfer (je wordt er strenger op beoordeeld).
Afstromen kan daarmee een stap van de wal in de sloot zijn.
Het is verstandiger om eerst maar eens te kijken of het werk efficiënter kan, meer op resultaat gericht en intensiever.
Maar goed: Op het gym bestaat het huiswerk vaak uit doorlezen, kennis van nemen, onthouden. Kortom: de zaken voor het hoofd. Wie een slim hoofd heeft kan dat veel sneller doen dan de tijd die ervoor staat.
Groet,
Miriam Lavell

Heidi*

Heidi*

24-11-2012 om 14:32

Miriam

Dank voor je bericht. Het geeft mij wel wat om over na te denken. Nu merken wij dat hij goed plant en leert in de aanloop naar een toets toe, maar als er geen toets is, zien we hem nooit huiswerk maken, want dat is al in de klas gedaan.

Bedoel jij dat het goed is om na school de behandelde stof nog eens door te nemen? En dat eventueel alvast te leren?

Het klinkt een beetje dommig, maar ik kon het zelf af met alleen wat inspanning naar de toets toe. Zijn resultaten blijven 4-en en 5-en.

bibi63

bibi63

24-11-2012 om 15:28

Denk ook aan de boeken

Je zult een heleboel nieuwe boeken moeten aanschaffen (en ik vraag me af of dat ook gratis is). Mijn dochter zit op het VMBO-TL en heeft een enkel boek dat VMBO-HAVO is, maar de meeste zijn VMBO T/K/G, dus die worden niet gebruikt op de HAVO.
Gr. Bibi

Annet

Annet

24-11-2012 om 15:29

Dat schept duidelijkheid heidi

Het is een bekend verschijnsel dat kinderen in de tweede klas plotseling lagere cijfers halen. De lat ligt hoger, direct aan het begin. De hoeveelheid stof wordt ook groter.
Natuurlijk is het mooi als het huiswerk al in de klas gedaan is. Bij mijn dochter is dat het maakwerk.
Kijkt je zoon zijn proefwerken in zodra het cijfer bekend is? Als iets leerzaam is, dan is dat het uitzoeken waar de fouten zitten. Bij de een is dat slordigheid, bij de ander het niet goed genoeg leren of niet weten wat er precies verwacht wordt. Je kunt ook vragen of proefwerk en antwoorden mee naar huis kunnen om in te zien.

Ik zou zeker niet denken over afstromen. Eerst tactiek veranderen...

Verras jezelf

"Bedoel jij dat het goed is om na school de behandelde stof nog eens door te nemen? En dat eventueel alvast te leren?"
Bijvoorbeeld.
Maar het is nog veel verrassender. Vroeger kon je toe met een beetje luisteren in de klas en wat aantekeningen maken. Tegenwoordig moet je juist heel goed op dat boek letten. Er staan uittreksels in. Proeftoetsen. Lijsten van belangrijke termen.
Neem het samen eens door en vergelijk wat jij zou leren met wat je zoon eruit pikt. Je zult van je stoel vallen.
Mijn kinderen sloegen de gekaderde delen over. Alsof het reclamebanners op een website waren. Nou, die moet je dus juist leren. En die termen achterin het boek. En die samenvatting. En.. nou ja.. het zal je als gesneden koek voorkomen, maar dat is levenservaring.
Alle kans dat je zoon die mist
Groet,
Miriam Lavell

mama 5

mama 5

24-11-2012 om 15:58

Hier

Bij onze zoon in Havo/vwo 2 zijn de cijfers van dit rapport ook teleurstellend.
Wij zijn er nu wel uit hoe dat komt. ten eerste let hij slechter op in de klas. Hij vindt een aantal leerkrachten erg stom en saai. Hierdoor let hij niet op en noteert hij zijn huiswerk niet. Vervolgens zegt hij tegen ons, dat hij zijn huiswerk al op school gemaakt heeft.
Ik ging laatst in zijn wiskunde schrift kijken en toen bleek dat hij gemiddeld een som per paragraaf had gemaakt. 'Ach ik snap het toch wel.' Maar hij haalde wel een 5.5 voor zijn toets. Niet echt snappen dus.
Ook corrigeert hij zijn huiswerk niet in de klas. Hij schrijft wat op en controleert niet of hij het goed heeft gedaan.
Vorig jaar gingen dit soort dingen wel goed, maar ik denk dat onder invloed van puber hormonen en hersenverweking er ineens iets mis is gegaan in zijn werkhouding. Daarnaast schat hij zijn eigen kunnen gewoon te hoog in. Hij denkt dat hij klaar is met leren, als hij het snapt. Maar hij zal toch ook moeten stampen.
Al met al hebben we er een pittig woordje over gesproken en hebben we afgesproken dat ik hem meer ga controleren en dat hij beter op gaat letten. Ik ben heeeeeel benieuwd....

mama 5

mama 5

24-11-2012 om 16:00

Oh ja

Wat Miriam schrijft is ook heel herkenbaar. Gewoon de omkaderde stukje overslaan alsof het reclame banners zijn...
Hahaha

zebra

zebra

24-11-2012 om 16:23

Heel anders dan vroeger

tijdens mijn middelbare schooltijd werden er uittreksels gemaakt als er geleerd moest worden voor een proefwerk. Dat is iets wat ik onze zoon nog nooit heb zien doen, hij leert de samenvattingen uit het boek. Ook moeten ze bij sommige vakken de diagnostische toets maken als voorbereiding op een proefwerk. Veel huiswerk wordt aan het eind van de les al gemaakt waardoor er thuis niet zoveel meer te maken valt maar wel het stampwerk overblijft. Evenals andere opdrachten zoals boeken lezen voor boekverslagen.

Onze zoon had in de brugklas veel moeite met het leren leren. Dacht dat het wel zou lukken met goed opletten in de klas en de stof thuis een keer doorlezen. Het leek er zelfs op dat het afstromen naar vmbo-tg zou worden ipv doorstromen naar havo 2. Nu is het hem inmiddels duidelijk dat er gepland moet worden en zijn de cijfers een flink stuk hoger. Hierdoor is hij zelfs gemotiveerd om nog hogere cijfers te halen.

zebra

zebra

24-11-2012 om 16:25

Proefwerken ter inzage mee naar huis

dit mag op veel scholen niet. Ze bespreken het nog wel in de les maar het gebeurt slechts zelden dat het mee naar huis genomen mag worden.

Drukker dan vroeger

Ik heb ook de indruk dat de middelbare scholieren veel meer tijd met huiswerk kwijt zijn (als ze het goed doen) dan mijn man of ik vroeger.
Wij hebben gymnasium en atheneum gedaan. Beide zonder al te veel huiswerk, alleen leren voor toetsen en een beetje opletten in de klas. Ik denk niet dat mijn beide dochters minder slim zijn dan wij, maar de hoeveelheid huiswerk is veel groter. EN je kan, zeker in de brugklas, het ook maar beter maken, want er is veel controle.
Vroeger werd er nooit iets gecontroleerd volgens mij.
Ook al die verslagen, mijn dochters worden er soms gek van. Vroeger hadden we af en toe eens een prakticum in de bovenbouw, maar echt niet zo veel als nu.
En ze stikken in de werkboeken die allemaal ingevuld moeten worden.
Nee, ik benijd de leerlingen van tegenwoordig echt niet.

anna van noniemen

anna van noniemen

24-11-2012 om 21:31

3 uur huiswerk? ook op vmbo?

Dan vraag ik me toch af wanneer zoon dat doet....

P

P

24-11-2012 om 21:35

3 uur echt niet

Mij is ook verteld dat het 7 uur per week is, een uur per dag maar dan ook de vakanties meetellen. Die drie uur heb ik nog nooit gehoord. En dan inderdaad voor alle niveau's voor gemiddelde leerlingen op dat niveau.

Verder: mijn zoon zit ook in havo 2 en krijgt veel toetsen etc tussendoor maar ook veel leerwerk op zonder toets. Ik denk dat wij vroeger veel meer onverwachte so's krijgen. Mijn zoon heeft dat eigenlijk nooit gehad maar hij leert alles keurig ook als het niet voor een toets is. Misschien doet jouw zoon dat dus niet en dan is het veel te veel werk voor de echte toets in 1x.

Heidi*

Heidi*

24-11-2012 om 21:39

Annet

Dat nakijken waar de fouten zitten is nu juist het probleem. Hij kan dat zelf niet goed ontdekken en als ik er bij school om vraag geven zij alleen maar aan dat hij dat zelf goed moet zien te achterhalen. Een PDD-er heeft daar wel wat hulp bij nodig en daar zijn we nu druk mee bezig.

Heidi*

Heidi*

24-11-2012 om 21:43

Toetsen mee naar hus mag inderdaad niet

Dat is zo balen, want ik denk dat ik dan heel snel kan achterhalen welke kansen hij laat liggen.
Communicatie met school gaat moeizaam en wij zijn not amuses als het om begeleiding gaat. Ik ben blij dat jullie aangeven dat afstromen niet direct het probleem zal verhelpen, maar dat het om de tactiek gaat.
Ik houd me aanbevolen voor tips hoe je je kind leert leren.

Heidi*

Heidi*

24-11-2012 om 21:45

Wat vinden jullie er van .....

........dat 50% in het eerste leerjaar is afgestroomd en dat er nu in leerjaar 2 8 leerlingen zijn met een overgangsrapport? Ik heb het gevoel de slechtste school van Nederland te hebben gekozen, maar dat is niet zo hoor!!

Heidi*

Heidi*

24-11-2012 om 21:49

Nou, daar zeg je iets. Bij mij gaat inmiddels het lichtje aan dat hij op gewone dagen dus ook veel moet doen en dat doet hij echt niet!! 3 uur per dag lijkt mij ook wat veel, maar een uurtje moet kunnen.

Doen jullie kinderen dan per dag de vakken die ze die dag gehad hebben? Dus even doorkijken wat er die dag gedaan is en het eventueel alvast leren/maken?

P

P

24-11-2012 om 22:12

Heidi

Mijn zoon stelt goed prioriteiten. Hij zal dus echt geen werk doen wat hij die dag heeft opgekregen als hij dat niet morgen af moet hebben en als hij morgen een toets heeft voor een ander vak. Als hij morgen minder of niets te doen heeft of alles al af heeft zal hij inderdaad aan dat werk beginnen wat hij vandaag heeft opgekregen.

Maakwerk doet hij veel op school maar dat doet hij ook gewoon op zaterdagochtend al kijkende naar een tv programma

P

P

24-11-2012 om 22:15

Tja

Was het een havo/vwo brugklas of een vmbot/havo brugklas? Hier is er maar 1 afgestroomd naar vmbot en een paar opgestroomd naar vwo maar we hebben hier ook aparte vwo brugklassen dus hier zaten voornamelijk de havoleerlingen bij elkaar.

Sawo

Sawo

24-11-2012 om 23:05

Purple monkey

Hoi Heidi
In midden nederland heb je purple monkey. Zij leggen kinderen uit dat je alleen kunt leren door herhaling en geven ook cursussen voor middebare scholieren. Misschien iets voor jullie? (Geen aandelen)
Groet Saartje

Heidi*

Heidi*

25-11-2012 om 06:54

Het is een HAVO/VWO brugklas geweest.

Heidi*

Heidi*

25-11-2012 om 07:15

Ik zie hem (bijna) nooit ...

... huiswerk maken. Alles is volgens hem al in de klas gedaan. Hoe kan ik er nou achter komen of dat zo is? En wat moet hij dan thuis nog doen?
Ik ben al een jaar ook aan het mailen met school waarom opgaven niet worden nagekeken en bij vakdocenten of zij mij kunnen vertellen wat er mis is gegaan, want van onze zoon krijg ik de antwoorden niet. Helaas reageert school daar ook niet op en ben ik inmiddels behoorlijk gefrustreerd.

Daar zal ik jullie niet mee belasten, want dat is een heel ander hoofdstuk en geloof me, daar zijn we heel druk mee.

Wat ik wil doen is de resultaten zoals ze nu zijn een laten voor wat ze zijn, maar wel vanaf nu goed aan de slag! Ik moet dat wel een beetje voorkauwen denk ik. Ik heb de indruk, dat hij echt nooit iets extra's doet, behalve als de toets er aan komt.
Hoe hebben jullie je kind daarin begeleid? Als ik om me heen vraag gaat het allemaal een soort van "gewoon" maar als ik jullie beluister, moet er na school nog een hoop gebeuren! Hoe pakken we dat nu aan?

Dat kan

P:"Mij is ook verteld dat het 7 uur per week is, een uur per dag maar dan ook de vakanties meetellen. "
En de weekenden waarschijnlijk. Dan kom je ipv 3 uur per schooldag op de helft (1,5 uur). Er zijn ook scholen waar helemaal geen huiswerk is. Nou ja, dat is er wel, maar dat doen ze op school (meer uren of de vrij in te delen lestijd ingevuld als huiswerktijd/zelfwerktijd).
De studielast, 1040 lesuren + 600 uur huiswerk, ligt gewoon vast.
Niet elke school/leerling zal zich er precies aan houden, op niet elke school zul je merken dat het zo veel is (zelfwerktijd op school), maar het is voor je beeld van veel of weinig wel handig om te weten dat die studielast er is.
Groet,
Miriam Lavell

Klasgenoot

"huiswerk maken. Alles is volgens hem al in de klas gedaan. Hoe kan ik er nou achter komen of dat zo is? "
Niet. Het probleem is bovendien dat het onderwijs bol staat van de indirecte boodschappen (onder het mom van leerlingen 'uitdagen').
Er zit maar een ding op en dat is samen de les die behandeld is meteen dezelfde dag nog eens te doen. Wat wel wil helpen is de raad van klasgenoten. Wie is de beste van de klas? Bel die (zeker als het een meisje is) en check daarmee of die ook vindt dat er geen huiswerk is.
Opnieuw: laat je verrassen.
Alle kans dat je een hele rij 'things to do today' krijgt, waar jouw zoon de indruk heeft dat hij klaar is.
"..dat 50% in het eerste leerjaar is afgestroomd en dat er nu in leerjaar 2 8 leerlingen zijn met een overgangsrapport?"
Dat is zorgelijk.
Kennelijk vindt de school afstromen een beter middel dan vooruit helpen. Overigens zit er in deze tijd nog wel een extra dingetje aan en dat is dat voor deze leerlingen de taal- en rekentoetsen verplicht zullen zijn.
Dat is een extra opdracht waar veel scholen bang voor zijn. Het is mogelijk dat al deze leerlingen vanuit de regio de gemeenschappelijke deler hebben dat ze op taal en/of rekenen met een te grote achterstand het bo hebben verlaten.
Groet,
Miriam Lavell

Marjolein

Marjolein

25-11-2012 om 10:30

Heidi

Ik zie je langzaam aan in dit draadje, eerst schrikken, dan wakker worden, LOL. Welkom op het VO.
Ja natuurlijk moet je kind thuis aan het werk. Tips van Mirjam zijn een mooi vertrekpunt.
Wat ook verfrissend kan zijn: Pak eens een boek en kijk waar het hoofdstuk over gaat. Bespreek het eens samen. Laat hem maar vertellen en uitleggen, soms vinden ze dat nog leuk ook. Door vragen te stellen, laat je hem nadenken en ontdekt hij wat hij nog niet weet.
En even voor de statistieken. Mijn kinderen zijn denk ik samen verantwoordelijk voor het rechttrekken van het gemiddelde....
Oudste zit in ieder geval ruim boven die 3 uur per dag. Maar ja, speciaal geval?

zebra

zebra

25-11-2012 om 12:17

Controle huiswerk

op de school waar onze zoon heengaat wordt het huiswerk ook gecontroleerd. Niet gemaakt of niet helemaal in orde betekent een aantekening op magister. Telt ook voor het vergeten van boeken/schriften. In de 2e klas wordt dit ook nog regelmatig gecontroleerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.