Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

24-11-2012 om 07:58

Iemand ervaring met overstap van havo naar vmbo-tl-h


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zebra

zebra

25-11-2012 om 12:29

Net zoals bij p

veel maakwerk wordt dus al op school gedaan.

Verder wordt per dag bekeken welk huiswerk er is voor de volgende dag. Daarna volgt huiswerk voor de komende dagen, rekening houdend met leerwerk voor so's of proefwerken. Huiswerk wat bijvoorbeeld op maandag meegegeven wordt en pas op donderdag af moet zijn wordt de ene keer gelijk gemaakt maar soms ook op woensdag, ligt aan de hoeveelheid so's en proefwerken van die week. Leerwerk voor so's en proefwerken wordt in een aparte agenda gezet, daarmee help ik waar nodig.

Effectief huiswerk maken

Ik heb niet t hele draadje gelezen, maar misschien is t goed je te verdiepen in effectief leren. Zoek een goed boek erover (even geen titel paraat). Op scholen leren ze dat wonderlijk genoeg bijna niet, en het geeft een enorme tijdwinst voor je kind, de investering nu wel waard.

zebra

zebra

25-11-2012 om 12:36

Idd veel afstromers bij jullie

na de brugklas havo/vwo zijn er in de klas van zoon 2 leerlingen van de 23 afgestroomd naar vmbo-tl, zoon mocht op het nippertje wel doorstromen naar havo. Een leerling doet het op vmbo-tl heel goed en hoopt weer te kunnen opstromen naar havo. Hoeveel afstromers er in de andere hv brugklassen waren weet ik verder niet.

Slechts 8 leerlingen met een overgangsrapport is ook heel weinig, in zoons klas heeft toch zeker de helft of wellicht driekwart een rapport wat aan de overgangsnormen voldoet. De leerlingen die nu in de gevarenzone zitten zijn (in dit geval) vaak degenen die hun huiswerk regelmatig niet in orde hebben en zelf zeggen weinig tot niet te hebben geleerd voor so's.

Annet

Annet

25-11-2012 om 12:48

Boekentip

Even gekopieerd uit een ander forum:
Ik heb een boekje gekocht met de prachtige titel "Vaardigheden Compact". Is bedoeld voor de Tweede Fase maar wat mij betreft is het zo basis, dat je te laat bent als je dit pas in de bovenbouw gaat inzetten. Ik vind het vooral bruikbaar voor 1e-2e klassers bij wie het studeren nog niet helemaal verloopt zoals het moet.

Er wordt aandacht besteed aan plannen (korte en lange termijn). Verder onderwerpen als: Hoe leer ik begrippen? Hoe leer ik woordjes? Hoe beantwoord ik redeneervragen? Leer ik wel op de goede manier? Hoe kan ik mezelf overhoren? Wat kan ik leren van een toets? Best handig als je je kind wil begeleiden.

Titel: Vaardigheden Compact
Uitgever: Edumedia
ISBN: 90 72153 375
Prijs: ong. 18 euro

P

P

25-11-2012 om 13:33

Heidi

Ja dat klopt niet want leerwerk kun je niet op school doen. Mijn zoon heeft veel leerwerk voor de zaakvakken en de woordjes voor de talen. Hier moet je die dus vaak leren zonder toets en dan later weer voor een toets. Veel kinderen hebben geen zin in leren voor niets dus die gaan pas leren voor de toets maar het kan ook zijn dat ze bij jullie dat niet zo doen en alleen dat leerwerk opgeven voor toetsen maar dat moet je kind dus wel kunnen.

P

P

25-11-2012 om 13:35

Miriam

Als ik zeg dat het 7 uur per week is, een uur per dag bedoel ik dus ook het weekend ja anders kom je niet aan die 7 uur en dus inclusief de vakanties maar exclusief de zomervakantie.

Ik vind het nogal wat uitmaken hoor: 15 uur per week of 7 uur per week! Je maakt mensen gek als je zegt dat 15 uur huiswerk per week normaal is.

Ik weet ook niet hoe je aan die 600 komt. Ik heb zoveel nog nooit gehoord.

P

P

25-11-2012 om 13:36

Havo/vwo

Voor een havo/vwo brugklas hebben jullie inderdaad idioot veel afstromers ja.

700 zelfs

"Ik weet ook niet hoe je aan die 600 komt. Ik heb zoveel nog nooit gehoord.
"
Dat is al zo oud dat ik dat ook niet meer weet. Even gegoogled en zie daar
http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Actueel_publicaties/2012/onderwijstijd-in-het-voortgezet-onderwijs-2010-2011.pdf
"De vereisten rond de onderwijstijd zijn in de afgelopen jaren aangepast. In de overgangsperiode van 2009 tot 2012 naar de nieuwe wettelijke regeling kunnen scholen werken met de norm van 1.000/700 uur inclusief 40 uur maatwerkactiviteiten en andere activiteiten waarover scholen een horizontale dialoog hebben gevoerd."
Het gaat dus al om 700 uur inmiddels.
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

25-11-2012 om 14:47

Ik snap het niet miriam

Die 700 uur die genoemd worden, vind ik in het stuk terug als de norm voor het aantal uren in het examenjaar. Waar zie jij staan dat er bovenop de lesurennorm nog een norm is voor uren zelfstudie?

Klopt annet

In de eerste zin van het stuk van Miriams link gaat het ook al over die 700 uren. Bij het citaat van Miriam wordt het weer gebruikt. Het zijn de lesuren in het examenjaar.
Miriam, waar haal jij die 700 huiswerkuren vandaan? Niet uit dit stuk neem ik aan, want wat je citeert zijn het klokkuren in de examenklas.

Mama 5

Mama 5

25-11-2012 om 15:19

Controle huiswerk

Hier wordt het huiswerk bij veel vakken, klassikaal besproken. Als je dan niet oplet, zie je ook niet wat je fout hebt gedaan. En dan kun je er dus mee wegkomen om Bla, blie bloe in je werkboek Frans te schrijven. Het léék alsof onze zoon wat had ingevuld. Op het eerste gezicht...
En verder klopt het van dat leerwerk. Eigenlijk moeten ze alle woordjes, elke keer leren, als huiswerk. Onze zoon zei dan: 'Ik heb mijn huiswerk al in de klas gedaan.' Er stond inderdaad wat in zijn werkboek. Maar het leerwerk sloeg hij dus consequent over. Tja, daar ga je.

Oh sorry

Dan was ik te snel en moet ik even verder zoeken. Later, want ik heb het even druk. Maar ik ga zoeken.
Groet,
Miriam Lavell

Hier dan

Wet voortgezet onderwijs art. 12 lid 5. "Het bevoegd gezag richt het onderwijs in de periode van voorbereidend hoger onderwijs in op de grondslag van een normatieve studielast voor de leerling van 1600 uren per leerjaar, uitgaande van 40 weken met elk een normatieve studielast van 40 uren. Het bevoegd gezag richt een in schooltijd verzorgd onderwijsprogramma in dat voor elke leerling ten minste 1000 uren per leerjaar omvat, met dien verstande dat het programma in het laatste leerjaar ten minste 700 uren omvat."
In het examenjaar dus minder uren op school, maar meer thuis. De studielast blijft 40 uur per week x 40 lesweken.
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

25-11-2012 om 16:46

Dat is dus ongeveer 13 uur per week studielast thuis

Lesweek is ongeveer 32 klokuren per week, gecorrigeerd naar uren afgerond 27 uur.
Blijft over aan studielast 13 uur per week x 40 weken per jaar = 520 uur per jaar.
Komt inderdaad een heel eind in de richting van 600 uur per week.

32 klokuren is gebaseerd op huidige rooster van oudste. Ze heeft ook schooljaren gehad van 35 klokuren per week.

Programma toetsing en afronding

Annet:"Lesweek is ongeveer 32 klokuren per week, gecorrigeerd naar uren afgerond 27 uur."
Voor de duidelijkheid: lesuur = duur van de les. Klokuur is uur van 60 minuten.
Annet:"Blijft over aan studielast 13 uur per week x 40 weken per jaar = 520 uur per jaar."
Zo precies is de som niet. Het gaat om gemiddelden. Een standaard lesweek van 27 uur, compenseert de uren die gemist worden in toetsweken, excursieweken, open dagen, de laatste schoolweken (cijfers ophalen, rapport ophalen) etc.
Het werkelijke aantal uren in een gewone lesweek is dus altijd hoger dan het gemiddelde van 25.
En dan is het ook nog mogelijk dat het ene jaar wat meer klokuren heeft dan het andere, als het totaal maar uitkomt op die 1600 per jaar studielast.
Als je het gemiddeld neemt, dan hoort bij elke 25 klokuur les, 15 uur huiswerk. Als het rooster meer uren kent om te compenseren voor 'lege weken', dan horen daar dus ook meer huiswerkuren bij (in de laatste weken van school heb je geen huiswerk).
Er zijn ook scholen met een standaard lesweek van 30 uur, ook tijdens de toetsweken (leren op school). Daar zit wel huiswerktijd in.
Als het goed is bestaat er op elke school voor elk niveau een PTA (programma toetsing en afronding). Daarin moet vermeld staan hoeveel studiepunten er verdiend worden en wat het uren equivalent daarvan is.
Dat beschrijft niet alles, maar geeft wel inzicht.
Groet,
Miriam Lavell

Heidi*

Heidi*

26-11-2012 om 14:38

Hoe komen we er nu achter......

.......wat hij verkeerd doet in de toetsen?
Hij heeft zojuist weer een 3,7 gescoord op twee woordenlijsten en een heel klein stukje grammatica.
Hij heeft de lijsten via WRTS ingevoerd, gecheckt en geoefend tot een 10. Dan kun je op de grammatica natuurlijk wat fout doen, maar hoe kom je dan bij een 3,7?
Onze zoon kan het niet goed verwoorden (en dat is ECHT een handicap) en school reageert niet, of als je geluk hebt na een week een keer.
Wij hebben pas op 6 december een gesprek op school.

Wat voor een woorden?

Mijn zoon had iets dergelijks met Duits. Dat ging als volgt: op de so's haalde hij ruim voldoende (8/9) op de proefwerken ruim onvoldoende (3).
Het raadsel bleek te zitten in de beoordeling. So's 10 woorden 1 fout een punt, proefwerk 50 woorden, óók 1 fout een punt. 7 fouten leverde dus een 3 op, terwijl dat in 5 so's 2 x een 8 en 3 x een 9 zou zijn.
Andere grap: werkwoorden werden in vervoeging geplaatst. Dus niet geschreven zoals in de woordenlijst (hele werkwoord). Bovendien bestond de repetitie voor een deel uit woorden van voorgaande lessen. Die waren niet geleerd.
Ik ken het beoordelingssysteem dat wrts toepast niet, maar als dat 1 fout een punt is bij 10 vragen, dan is dat waarschijnlijk niet kritisch genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

Marjolein

Marjolein

26-11-2012 om 16:31

Toetswijze wrts

Nog een tip over WRTS. Weet je hoe je zoon zich laat overhoren?
Let daarbij op de oefenwijze die je zoon kiest in wrts.
Je kunt namelijk heel eenvoudig oefenen, meerkeuze bijvoorbeeld. Of iets moeilijker met alleen de eerste letter. Of echt "Toets" kiezen, dat is pas echt een check.
En dan kun je ook nog allerlei vinkjes aan- of uitzetten, waar wrts wel of geen fouten aanmerkt. Zeker voor Duits moet je alles aanvinken: Hoofdletters zijn belangrijk, accenten, trema's umlaut zijn belangrijk en leestekens zijn belangrijk.

Heidi*

Heidi*

26-11-2012 om 17:40

Wrts

Ja, ik weet wat je bedoelt, maar hij gebruikt echt de methode die geen beginletter of iets dergelijks weergeeft en met alle leestekens erbij. Het is dus echt overhoren.

Navraag bij zoon zelf over dit Franse s.o. leert dat er zinnetjes werden gevraagd met de geleerde woorden, maar dat hij de volgorde helemaal door elkaar haalt. De woorden zijn dus (redelijk) o.k. maar de volgorde letterlijk zoals in het Nederlands. En daar ga je.........

Heidi*

Heidi*

26-11-2012 om 17:43

Andere algemene vraag

Hoe houden jullie contact met school?

Zijn de lijnen kort en krijg je snel antwoord?

Ik heb nu alweer twee keer (21 november en vandaag 26 november)gevraagd of we even contact kunnen hebben, maar ik hoor niets. Ik vind dat heel frustrerend en vraag me af of dat normaal is?
Als je vakdocenten mailt krijg je gewoon helemaal geen reactie.

En nee, ik ben geen overloze zeikstraal, maar ik probeer wel zaken helder te krijgen

mama 5

mama 5

26-11-2012 om 18:50

Wrts

Hier werkt wrts niet. Mijn kinderen moeten de woorden echt fysiek schrijven, in de pen hebben. Dan herkennen ze het, als ze iets raars doen. Iets intypen op een toetsenbord is voor hen een hele andere vaardigheid.
Contact met school verloopt hier ook matigjes. De ene docent reageert wel meteen, de ander niet.

P

P

26-11-2012 om 19:01

Tja heidi

Er zit niets anders om dan vanaf nu tot de kerst samen het huiswerk te maken. Na de kerst laat je hem los in alle vakken waar er vanaf dan voldoendes worden gehaald.

Dit deed ik aan het begin van de brugklas en hij plant nu zelfs in havo2 beter dan toen. Ik overhoor hem nu alleen maar.

Overigens hier wordt wrts alleen gebruikt voor woordjes die hij NA het leren en NA een meermaals overhoren nog steeds fout doet. Voor het leren gebruikt mijn zoon geen wrts.

Annet

Annet

26-11-2012 om 20:20

Woordjes versus zinnen

Als het proefwerk bestaat uit zinnen, is woordjes en grammatica leren niet voldoende. Je hebt begrip van de taal nodig.
Hier heb ik in de eerste met oudste Frans geoefend (gewoon samen teksten lezen totdat ze een idee had wat ze las. ze had geen idee van de zinsopbouw, herkende het onderwerp en het werkwoord niet eens). In de tweede heb ik hetzelfde gedaan met Duits. Beide keren was dat 2 maanden (Frans) tot 1 maand (Duits) nodig.
Waarschijnlijk staan in het boek zinnen. Laat hem die hardop lezen en lees mee.

Annet

Annet

26-11-2012 om 20:22

Contact met school

Je hebt helemaal gelijk dat het zeer slecht is dat docenten je mail niet beantwoorden.
Ik zou de onderbouwcoordinator bellen en aangeven wat er gebeurt. Grote kans dat er snel actie komt. Anders de directeur bellen.

Marjolein

Marjolein

27-11-2012 om 10:16

Reactie van docent

Ik krijg wel reactie van docenten en ik neem aan dat dat ook zo hoort. Is er niet iets over gezegd op een informatie avond?
Wel is hier gebruikelijk om eerst met de mentor contact te hebben.
Nu is er een behoorlijk verschil tussen mentoren. Hier een hele goede en een "minder goede". Ook van die laatste krijg ik trouwens wel antwoord, maar daar heb je niets aan.
Als het echt vakspecifiek is dan mail ik met de vakdocent en cc de mentor, dan kan jou nooit verweten worden dat je mensen passeert.
Het valt me op dat vakdocenten het vaak heel fijn vinden: een ouder die school serieus neemt. Laatst heeft een docente (tussen de lessen door) een uur de tijd voor me genomen om de toetsen te bespreken en tips te geven voor jongste. Dat was natuurlijk uitzonderlijk.
Maar misschien is het wel een idee om voor te stellen dat je een afspraak wil maken met je zoon en de mentor (of vakdocent?) omdat het echt niet goed gaat en niet kan wachten tot de rapport gesprekken.

een mama

een mama

27-11-2012 om 14:19

Hoi heidi

Ik breek even in hier op deze draad, werd verwezen door iemand hier dat er een soortgelijke draad was, als ik had gestart. (Zie verderop over de onderpresteerder).
Mijn vraag aan jou is eigenlijk hoe heeft hij de basisschool doorlopen? Had hij veel huiswerk, boekenbeurten, spreekbeurten en toetsen? Hoe waren de resultaten toen? En wat was het schooladvies in groep 8 en wat was de uitslag van cito/NIO?
Ben gewoon benieuwd!
Groeten, een mama (van zoon 11, hv/vwo brugklas)

Heidi*

Heidi*

27-11-2012 om 16:11

Marjolein

We zijn ook in gesprek met school hoor, maar als je op 13 oktober een mailtje stuur kun je pas 14 november terecht. Ik ben dat van de basisschool helemaal niet gewend en ik heb vaak genoeg naar vakdocenten en mentor. Dit is blijkbaar de manier van doen. Ook heb ik 21 november gevraagd of ik mag bellen voor telefonisch overleg en dat heb ik gsteren nog een keer gevraagd. Ik krijg simpelweg geen reactie en daar ben ik niet blij mee....

Heidi*

Heidi*

27-11-2012 om 16:16

Een mama

Hij heeft de basisschool prima doorlopen. Cito scores waren in de eerste jaren veelal A en B en vanaf groep 5 altijd alles B.
Zijn Cito eindscore was 541.

Over het huiswerk: dat was alleen topografie. Daar keek hij echt 5 minuten naar en dan was het klaar en haalde hij altijd een U. Boekbesprekingen vind hij heel moeilij, omdat hij denkt dat hij het hele boek letterlijk moet navertellen (hij heeft PDD-nos)en spreekbeurten gingen weer wel goed met een powerpoint op de achtergrond. Spreken in het openbaar is moeilijk voor hem. Hij durft nu bijvoorbeeld nauwelijks vragen te stellen aan leerkrachten. Hij wordt daarmee geholpen (GGz)en het gaat beter, maar hij moet leren zijn informatie te gaan halen. Het wordt hem niet gebracht.
Nu moeten we school nog mee zien te krijgen in een klein stukje ondersteuning. Daarover zijn we in gesprek.

Hoe zit het met jouw zoon?

een mama

een mama

27-11-2012 om 16:32

Heidi

Hoi!
Zoals ik al zei ben ik een draadje gestart ergens hieronder. Daar kun je lezen wat ons/mijn probleem is of wordt... Maar net hoe je het bekijkt. Ik probeerde al eerder duidelijk te maken dat ik, ALS het idd onderpresteren is wat zoon doet, ik er op tijd bij wil zijn, ben op zoek naar handvaten.
Ik wens je veel suc6 met contact maken met school en ik zal je draadje volgen. Ik ben benieuwd wanneer ik reactie krijg op mijn mail naar onze mentor...
Groeten, een mama

Heidi*

Heidi*

27-11-2012 om 17:05

Een mama

Hoe waren zijn scores en Cito op de basisschool?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.