Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Gelukkig is de CAO in het onderwijs goed geregeld voor leraren. Je kunt betaald ouderschapsverlof opnemen. 

Een juf heeft bij een volledig dienstverband voor elk kind onder de acht jaar recht op 415 betaalde uren en 625 onbetaalde uren.

In die tijd kun je heel wat schoolreisjes maken 

Julali schreef op 26-07-2021 om 20:20:

Gelukkig is de CAO in het onderwijs goed geregeld voor leraren. Je kunt betaald ouderschapsverlof opnemen.

Een juf heeft bij een volledig dienstverband voor elk kind onder de acht jaar recht op 415 betaalde uren en 625 onbetaalde uren.

In die tijd kun je heel wat schoolreisjes maken

Waarom zeg je heel de tijd juf? De meester niet dan? Voor iemand die zo gebrand is op gelijke inspanning van de beide seksen wel  opvallend. 

Duiveninhetnieuws schreef op 26-07-2021 om 20:46:

[..]

Waarom zeg je heel de tijd juf? De meester niet dan? Voor iemand die zo gebrand is op gelijke inspanning van de beide seksen wel opvallend.

Als we het over het basisonderwijs hebben, dan is 95% vrouw, daarom. 

Julali schreef op 26-07-2021 om 20:51:

[..]

Als we het over het basisonderwijs hebben, dan is 95% vrouw, daarom.

Ja, en meer vrouwen dan mannen hebben de primaire zorgtaak en meer vrouwen dan mannen willen helpen op school en meer vrouwen dan mannen werken parttime zodat ze het ook makkelijker kunnen doen zonder vrij te hoeven nemen. En toch heb jij het heel de tijd over de bijdrage van vaders. Maar de meester ontspringt de dans.

Duiveninhetnieuws schreef op 26-07-2021 om 20:54:

[..]

Ja, en meer vrouwen dan mannen hebben de primaire zorgtaak en meer vrouwen dan mannen willen helpen op school en meer vrouwen dan mannen werken parttime zodat ze het ook makkelijker kunnen doen zonder vrij te hoeven nemen. En toch heb jij het heel de tijd over de bijdrage van vaders. Maar de meester ontspringt de dans.

Misschien omdat vaders net zo goed ouders zijn? Voor meesters geldt dat net zo goed, ook zij kunnen betaald verlof opnemen en 400+ uren per kind opnemen in de eerste 8 jaar. 

Julali schreef op 26-07-2021 om 20:20:

Gelukkig is de CAO in het onderwijs goed geregeld voor leraren. Je kunt betaald ouderschapsverlof opnemen.

Een juf heeft bij een volledig dienstverband voor elk kind onder de acht jaar recht op 415 betaalde uren en 625 onbetaalde uren.

In die tijd kun je heel wat schoolreisjes maken

Geldt dat niet alleen als je een vast contract hebt en totdat je kinderen 7 of 8 zijn?

IK kan geen topic meer openen zonder dat het overgenomen is door Julali. Bloed iritant. Niet eens meer zin om te reageren hierdoor😅

blokkeren helpt enigszins maar alleen als niemand meer op haar reageert.
Gr Angela

Duiveninhetnieuws schreef op 26-07-2021 om 20:46:

[..]

Waarom zeg je heel de tijd juf? De meester niet dan? Voor iemand die zo gebrand is op gelijke inspanning van de beide seksen wel opvallend.

Het begon ook gewoon met een voorbeeld van Meneer Jansen, de wiskundeleraar. 

Julali schreef op 26-07-2021 om 20:58:

[..]

Misschien omdat vaders net zo goed ouders zijn? Voor meesters geldt dat net zo goed, ook zij kunnen betaald verlof opnemen en 400+ uren per kind opnemen in de eerste 8 jaar.

Nou en? Je bent niet verplicht te helpen knutselen op de school van je kind hoor. 

Een beetje vader heeft die 800 uur allang opgemaakt voor school überhaupt in the picture komt. 

Ik ga het nog één keer proberen: waarom zou je je verlofuren in het faciliteren van de school van de kinderen steken? Ik gebruikte mijn (ouderschaps-)verlofuren om uit te rusten en bij te tanken, dat had ik hard nodig. Niet om de goede moeder uit te hangen op de school van mijn dochter. 

Julali schreef op 26-07-2021 om 20:20:

Gelukkig is de CAO in het onderwijs goed geregeld voor leraren. Je kunt betaald ouderschapsverlof opnemen.

Een juf heeft bij een volledig dienstverband voor elk kind onder de acht jaar recht op 415 betaalde uren en 625 onbetaalde uren.

In die tijd kun je heel wat schoolreisjes maken

Jammer alleen dat je indien je ouderschapsverlof opneemt. Je dit binnen een bepaalde tijd op moet maken en dus niet kan spreiden over 8 jaar. 

Ik vind de discussie in dit topic trouwens erg vermakelijk... *pakt de popcorn erbij* 

Als contactouder, vroeg ik eens aan een moeder die net aangaf de volgende dag vrij genomen te hebben, of ze de zwemles wilde bijwonen vanwege uitval. Ze kon niet want ze had een afspraak bij de kapper. Vervelend voor mij want nu bleef die uitval open staan. Maar iedereen heeft recht op wat me-time. Ik wenste haar een fijne ochtend toe want we hoeven niet altijd te racen voor een ander; het is ook belangrijk om aan jezelf toe te komen.

Bij een ander activiteit had de duo-juf vrij. Vanwege uitval werd ze benaderd om de ochtend bij te draaien. Ze weigerde want het was haar vrije dag. Dat kwam dubbel binnen, want aan de ene kant kennen de kinderen haar goed maar aan de andere kant heeft ook zij recht op wat me-time.
Scholen die vaak beroep doen op ouders, kunnen beter wat activiteiten schrappen of minder groots organiseren. Denk bv  aan de organisatie van de avondvierdaagse. Als kind ging ik op mijn lagere school  éénmaal meelopen; vaste prik voor de kinderen uit klas 5. School organiseerde het alleen voor dat jaargang en zo was het voor iedereen goed te behappen. Tegenwoordig gaan hele scholen;  kinderen van 5 tot 12 jaar (en hun ouder) moeten vier avonden heksen om op tijd te komen. Ede volgende dag zijn de jongste onder hen niet te genieten. Scholen draaien gewoon wat door, in alles, bang dat ze minder gezellig over komen. Schone taak voor de MR.

als ik betaald met kinderen wil werken op school moet ik een vog aanvragen. En vrijwillig om te helpen met klusjes hoeft dat niet. 

anders gezegd martijn kan zijn gang gaan 

Nelsonn schreef op 27-07-2021 om 12:39:

als ik betaald met kinderen wil werken op school moet ik een vog aanvragen. En vrijwillig om te helpen met klusjes hoeft dat niet.

anders gezegd martijn kan zijn gang gaan

Vrijwillig is toch altijd bij de juf in de klas? Je gaat niet op de gang in een hoekje zitten knutselen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.