Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Marty1984 schreef op 12-07-2021 om 20:37:

[..]

En dat mensen écht niet weg kunnen / flexibel kunnen werken.

De kassa of verkoopstoog moet gewoon bemand. Je gaat dus niet zomaar weghollen als caissière of verkoopster.

Nee natuurlijk niet, maar in dit soort sectoren worden er andere uren gemaakt en wordt er niet alleen binnen kantooruren gewerkt, dit schept ruimte om eens iets onder schooltijd te doen. 1x per jaar  moet dat toch echt wel lukken. 

Julali schreef op 12-07-2021 om 23:08:

[..]

1x per 2 maanden valt mee toch? Dat is maar 6x per jaar. Met 50 ouders moet dat te doen zijn? Of moet iedereen elke keer komen opdraven?

Ja,  dat vind ik prima te doen.  Tenminste,  er van uit gaande dat ik niet 6x aan de beurt ben en dus eigenlijk maar 1/2/3 keer (afhankelijk van eigen bereidheid) daadwerkelijk mee help. 

Maar zo'n voorbeeld als van TO vind ik veel te gortig.  


De oorspronkelijke vraag ging over het aantal klussen wat ouders moeten doen op school. Laten we niet afdwalen naar een discussie over wie waarom wat wel of niet doet. We gaan elkaar hier niet de maat nemen en we gaan ook niet beoordelen of iemands redenen om iets wel of niet te doen valide zijn.
Daarom geen berichten meer over iets anders dan het aantal en de inhoud van de klussen op school.

hè Heidi, je bent me net voor. Ik vind het totaal onbelangrijk wie hoeveel doet. Maar een school die steeds meer klusjes naar ouders doorschuiven,    doet er verstanding aan de ouders niet het gevoel te geven dat ze tot het personeel behoren.

Ik heb van harte enorm veel klussen van zeer uiteenlopende aard gedaan op de basisschool van mijn kroost, waaronder ramen lappen, boenen en schrobben. Dat laatste was op een gegeven ogenblik nu eenmaal hard nodig vanwege bouwwerkzaamheden in de buurt. Vrijwel alles was bedekt geraakt met een duimendikke laag gruis. Was dat schoonmaken niet incidenteel geweest, maar stelselmatig, dan had ik het naar alle waarschijnlijkheid niet gedaan.

Toen mijn kind in de onderbouw zat was ik voorleesmoeder, luizenmoeder, begeleiding avondvierdaagse, school versieren met Pasen, Sinterklaas en Kerst, en het laatste jaar was ik ook 2x pw overblijfmoeder.
Wat een gezelligheid was dat allemaal. 

Dochter zit nu anderhalf jaar op school en er is tot nu toe maar 2x voor ouders gevraagd: het schoolreisje en een uitje naar de kinderboerderij.
Zelf lijkt het me wel leuk om bijv in de schoolbieb te helpen. Maar door nog een 2-jarige in huis is dat nu nog niet mogelijk

Marty1984 schreef op 12-07-2021 om 19:26:

[..]

Of men kan gewoon terug meer dingen voor school door school laten afhandelen.

Spaart alle ouders (m/v/x) werk.

Precies dit!

Toen ik zelf op school zat was dit helemaal niet!

Duiveninhetnieuws schreef op 12-07-2021 om 21:15:

Ik ben klassenmoeder bij de oudste en dat vind ik mooi zat. Op de school van mijn kinderen hebben ze ook schoonmaakavonden en pleindiensten. Daar begin ik echt niet aan. Ik poets m'n eigen huis niet eens.

Ik maak mijn huis ook niet schoon, mijn moeder deed het niet en mijn dochter gaat het ook niet doen. Ik zat in de MR en ik heb  wel eens cadeautjes ingepakt voor Sinterklaas. Ik heb voorkómen dat er onbevoegde leerkrachten in de kleuterbouw kwamen dus ik heb ook wel wat betekend voor de school al zeg ik het zelf. Er waren moeders die overal aan meededen. Ze hadden ook privileges, want ze deden zoveel voor de school dat ze ook met de leukste uitjes meemochten (roll eyes) en niet alleen die ene moeder die zich "maar" 1x per jaar meldt. De zogenaamd betrokken moeders werden uitgekotst door meerdere leerlingen: ze waren er altijd en ze bemoeiden zich overal mee. En ze roddelden over iedereen, inclusief personeelszaken van de school.

Dus nee, sorry, de basisschool van mijn dochter is niet het leukste geweest voor mij, juist vanwege die betrokken ouders (moeders, wel te verstaan). Ik dacht vaak: ga wat doen met je leven en bemoei je hier niet mee. Wat een apenrots (apinnenrots).

Mamajome schreef op 12-07-2021 om 20:29:

8fa6b915cf381f6e_a3a3db-50x50.jpg

Julali


12-07-2021 om 19:24


[..]

Het probleem is dat door de massale nalatigheid van vaders, nog altijd heel veel op moeders /vrouwen terechtkomt. Het is dus niet zo dat iedereen daar maar tevreden over is.

Daarbij speelt seksisme een grote rol. Van vrouwen/moeders wordt veel meer verwacht als het op dit soort zaken neerkomt. Vaak worden zelfs alleen de vrouwen aangesproken, of zijn de vaders niet eens aanwezig in een groepsapp, of mailinglist.

Taken worden nog vaak omschreven in de vrouwelijke vorm. Er wordt gezocht naar klassenmoeders, luizenmoeders, voorleesmoeders, etcetera.

Het staat dus niet op zichzelf dat een vader niks, 0,0 doet voor school. Dit is een sociaal maatschappelijk probleem dat nu eindelijk moet worden aangepakt, aangezien het 2021 is en lang niet iedereen er tevreden over is.


Het probleem is dat school allerlei extra (in hun ogen) leuke dingen verzint terwijl ze niet de man/vrouwkracht hebben om het zelf allemaal te regelen en het dus afwentelen op de ouders onder het mom van 'het is toch zo leuk voor de kinderen' en 'dat versterkt de band tussen school en ouders' en andere flauwekul.

Als ik een uitje of feestje of wat dan ook heb, komt juf/meester ook niet oppassen of helpen koken, dus waarom andersom wel?


En kom me niet aan met dat ik dan niet betrokken ben bij mijn kinderen. Betrokken zijn bij je kinderen en hun leefwereld kan uit heel veel verschilllende manieren bestaan en is niet gebonden aan school.

Mee eens. Stom gezeik van leefwereld tussen school.en ouder verkleinen.

Je bent die school zo weer vergeten, en zo belangrijk is jouw kind niet hoor. Pff

wat jammer dat je geen maatschappelijke discussie mag voeren en alleen bij het onderwerp moet blijven

Lolly schreef op 13-07-2021 om 06:43:

Dochter zit nu anderhalf jaar op school en er is tot nu toe maar 2x voor ouders gevraagd: het schoolreisje en een uitje naar de kinderboerderij.
Zelf lijkt het me wel leuk om bijv in de schoolbieb te helpen. Maar door nog een 2-jarige in huis is dat nu nog niet mogelijk

Lolly, leuk als je in de schoolbieb wil helpen! Mag ik je een tip geven? Laat kinderen lezen wat ze graag willen, zorg voor ook veel echte informatieboeken en hoog niveau-boeken. Laat je niet leiden door avi- boekjes en bijpassende niveaus voor bijpassende groepen leerlingen. Daarmee ontneem je kinderen hun leesplezier en dat is schadelijk. Leesbevordering is een vak, ook voor ouders!

irmama schreef op 13-07-2021 om 08:19:

wat jammer dat je geen maatschappelijke discussie mag voeren en alleen bij het onderwerp moet blijven

Draai het eens om, hoe vervelend is het niet om in een topic te lezen waar voortdurend van alles erbij gehaald wordt?
En je bent van harte welkom om zelf een topic te starten over welk onderwerp dan ook.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

13-07-2021 om 08:46 Topicstarter

Heidi-Forumbeheer schreef op 12-07-2021 om 23:24:


Forumbeleid en huisregels

Alle forumberichten worden beoordeeld door de moderators of het forumbeheer en over deze beslissingen is geen discussie mogelijk.

2. Inhoudelijk

2.1 In je reactie reageer je inhoudelijk op het topic en de vraag van de topicstarter. Commentaar op schrijfstijl, spelling of het plaatsen van andere off-topic berichten is
niet toegestaan. De moderators geven waarschuwingen als reacties te vaak off-topic zijn.

De oorspronkelijke vraag ging over het aantal klussen wat ouders moeten doen op school. Laten we niet afdwalen naar een discussie over wie waarom wat wel of niet doet. We gaan elkaar hier niet de maat nemen en we gaan ook niet beoordelen of iemands redenen om iets wel of niet te doen valide zijn.
Daarom geen berichten meer over iets anders dan het aantal en de inhoud van de klussen op school.

Ik mis het Viva-forum nu al! Ja ik weet het, het is nog niet weg. De discussie die volgt is toch juist interresant? Zolang we elkaar maar blijven respecteren.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

13-07-2021 om 08:47 Topicstarter

Heidi-Forumbeheer schreef op 13-07-2021 om 08:26:

[..]

Draai het eens om, hoe vervelend is het niet om in een topic te lezen waar voortdurend van alles erbij gehaald wordt?
En je bent van harte welkom om zelf een topic te starten over welk onderwerp dan ook.

Helpt het al ik mijn OP aanpas?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.