Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Julali schreef op 12-07-2021 om 19:35:

[..]

Er bestaat zoiets als ouderschapsverlof. Daar kun je als man net zo goed gebruik van maken als de vrouwen (die dat al massaal doen).

Minder werken is ook een optie. 36 uur bijvoorbeeld, waardoor je je kind ook 1x per week van school kunt halen ipv altijd de afwezige ouder te zijn die het vlees snijdt.

Allemaal opties die heel veel ouders al nemen omdat ze bewust voor hun kinderen kiezen en dus ook aanwezig willen zijn.

Je doet alsof je precies weet hoe het er bij anderen thuis aan toe gaat. Maar dat weet jij net zo min als ik. 

Als een ouder niet of zelden helpt op school, hoeft dat niks te zeggen over de tijd die hij/zij thuis bezig is met de kinderen. En dan nog. Al zou een van beiden de zorg (vrijwel) alleen doen, zolang het voor hun gezin werkt en ze allemaal gelukkig zijn met hun keuze, is het toch goed? 

In een discussie als deze zou je ook het gevoerde volkshuisvestingsbeleid dienen te betrekken. In menig gezin is het noodzakelijk dat beide ouders fulltime werken om de gestegen woonlasten te kunnen opbrengen. Is het niet een logisch gevolg daarvan dat de verzorging van kinderen enigszins in het gedrang gekomen is?

SineNomine schreef op 12-07-2021 om 20:10:

In een discussie als deze zou je ook het gevoerde volkshuisvestingsbeleid dienen te betrekken. In menig gezin is het noodzakelijk dat beide ouders fulltime werken om de gestegen woonlasten te kunnen opbrengen. Is het niet een logisch gevolg daarvan dat de verzorging van kinderen enigszins in het gedrang gekomen is?

Nou nee, uit onderzoek blijkt juist dat werkende ouders vaker vrijwilligerswerk doen en op school meehelpen, dan de ouders die geen werk hebben. 

Mensen met een hoog huishoudinkomen doen over het algemeen vaker vrijwilligerswerk dan mensen met een laag huishoudinkomen (53,1 tegen 38,2 procent).

Mensen met een hoog opleidingsniveau (hbo, wo bachelor en wo, master, doctor) zijn vaker vrijwilliger dan mensen met een lager opleidingsniveau. Waar van de hoog opgeleiden 58,4 procent actief is als vrijwilliger, blijft dat bij de laagst opgeleiden beperkt tot 30,2 procent.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/aanvullende-statistische-diensten/2020/vrijwilligerswerk-2019?onepage=true

PinkFlower schreef op 12-07-2021 om 19:46:

[..]

Welnee ook toen deden de vaders wat, minder misschien maar het waren echt niet alleen de moeders met kleine baantjes.

Mijn moeder werkte 4 dagen en was daarnaast kookmoeder en soms overblijfmoeder op school.

Mijn vader werkte daarin tegen maar 2 dagen omdat hij afgekeurd was en deed veel op school. Oud papier, voorlezen, luizen enz.

Zo ging dat bij ons thuis op een gegeven moment ook. Aanvankelijk was mijn vader de hoofdkostwinner en werkte mijn moeder een paar avonden in het volwassenenonderwijs. Toen mijn vader in de jaren '80 arbeidsongeschikt werd, ging mijn moeder 5 dagen werken. Mijn vader deed thuis, op onze school èn bij onze clubjes alles dat er in een gezin tijdens werktijden moet gebeuren. 

Oh en ze waren gereformeerd. Ging prima samen. 


Julali schreef op 12-07-2021 om 19:35:

[..]

Er bestaat zoiets als ouderschapsverlof. Daar kun je als man net zo goed gebruik van maken als de vrouwen (die dat al massaal doen).

Minder werken is ook een optie. 36 uur bijvoorbeeld, waardoor je je kind ook 1x per week van school kunt halen ipv altijd de afwezige ouder te zijn die het vlees snijdt.

Allemaal opties die heel veel ouders al nemen omdat ze bewust voor hun kinderen kiezen en dus ook aanwezig willen zijn.

Dat kan. Het gebeurt alleen vaak niet of minder massaal. Zoals ik al schreef werken mijn man en ik beide 32 uur. Dit hebben we voordat we een kind kregen al besproken. 
Ik vind overigens niet dat mijn man 'afwezig' is en mijn eigen vader vroeger ook niet. Die hielp nooit op school want mijn moeder werkte weinig dus die hielp wel vaker met iets. Mijn vader nam wel vaak op woensdagmiddag vrij om met mij en mijn zus leuke dingen te gaan doen zoals naar de speeltuin, zwembad, etc. Dus voor quality time met zijn eigen kinderen en niet met die van andere mensen. 
Het is wel zo dat het voor de beeldvorming bij kinderen goed is als er meer diversiteit is in hulpouders, zodat kinderen ook zien dat bepaalde taken niet per definitie voorbehouden zijn aan vrouwen of mannen.
Hier op school vragen ze meestal om hulpouders in de communicatie. Alleen voor de kerstversiering vragen ze moeders. En bij de luizenmoeders staat er tussen haakjes (- of vaders) achter. Als er in de klas iets wordt gevraagd is het wel (waarschijnlijk uit een onbewust automatisme) vaak zo dat de juf vraagt of er nog moeders kunnen helpen. Althans, mijn dochter heeft wel eens gezegd dat de juf vroeg of er nog moeders konden helpen. 
Dat van die mensen die altijd alles doen en overal bij zijn herken ik wel. Ik had vroeger een meisje in de klas en die moeder hielp werkelijk overal bij mee. Die was vaker op school te vinden dan menig personeelslid. Mijn ouders noemden haar 'niet te missen'. Die was klassenmoeder van mijn klas van groep 1 tot en met groep 8 en regelde ook zo ongeveer alles. Bij mijn dochter in de klas is ook zo'n moeder die overal bij betrokken is. Die praat ook altijd in 'ik moet...regelen, ik moet naar..., ik moet ...doen'. Je moet niks, je kiest er zelf voor, denk ik dan.

8fa6b915cf381f6e_a3a3db-50x50.jpg

Julali


12-07-2021 om 19:24


yette schreef op 12-07-2021 om 19:16:

[..]

Geen idee waar jij woont, maar niet iedereen werkt en degenen die wel beiden werken, werken lang niet altijd precies evenveel als hun partner. Er zijn allerlei redenen waarom de een het anders doet dan de ander.

Laat mensen gewoon in hun waarde. Het is fijn dat jij tevreden bent met jouw aanpak, maar dat wil niet zeggen dat je geschikter bent dan ouders die het anders regelen en daarmee óók tevreden zijn.

Het probleem is dat door de massale nalatigheid van vaders, nog altijd heel veel op moeders /vrouwen terechtkomt. Het is dus niet zo dat iedereen daar maar tevreden over is.

Daarbij speelt seksisme een grote rol. Van vrouwen/moeders wordt veel meer verwacht als het op dit soort zaken neerkomt. Vaak worden zelfs alleen de vrouwen aangesproken, of zijn de vaders niet eens aanwezig in een groepsapp, of mailinglist.

Taken worden nog vaak omschreven in de vrouwelijke vorm. Er wordt gezocht naar klassenmoeders, luizenmoeders, voorleesmoeders, etcetera.

Het staat dus niet op zichzelf dat een vader niks, 0,0 doet voor school. Dit is een sociaal maatschappelijk probleem dat nu eindelijk moet worden aangepakt, aangezien het 2021 is en lang niet iedereen er tevreden over is.


Het probleem is dat school allerlei extra (in hun ogen) leuke dingen verzint terwijl ze niet de man/vrouwkracht hebben om het zelf allemaal te regelen en het dus afwentelen op de ouders onder het mom van 'het is toch zo leuk voor de kinderen' en 'dat versterkt de band tussen school en ouders' en andere flauwekul.

Als ik een uitje of feestje of wat dan ook heb, komt juf/meester ook niet oppassen of helpen koken, dus waarom andersom wel?


En kom me niet aan met dat ik dan niet betrokken ben bij mijn kinderen. Betrokken zijn bij je kinderen en hun leefwereld kan uit heel veel verschilllende manieren bestaan en is niet gebonden aan school.

Ik kan me ook zomaar voorstellen dat er in gezinnen met een lager inkomen (door opleidingsniveau of doordat er een van beiden niet werkt) minder vrije tijd is. 

yette schreef op 12-07-2021 om 20:31:

Ik kan me ook zomaar voorstellen dat er in gezinnen met een lager inkomen (door opleidingsniveau of doordat er een van beiden niet werkt) minder vrije tijd is.

En dat mensen écht niet weg kunnen / flexibel kunnen werken.

De kassa of verkoopstoog moet gewoon bemand. Je gaat dus niet zomaar weghollen als caissière of verkoopster.

Ik ben klassenmoeder bij de oudste en dat vind ik mooi zat. Op de school van mijn kinderen hebben ze ook schoonmaakavonden en pleindiensten. Daar begin ik echt niet aan. Ik poets m'n eigen huis niet eens. 

Laten we niet vergeten: laag opgeleid leven van een laag inkomen onder slechte woonomstandigheden gaat vaak gepaard met gezondheidsklachten. Ik denk dat dit mede het verschil in percentages verklaart, Julali. Je moet tenslotte ook maar in staat zijn tot het verrichten van vrijwilligerwerk. Overigens vind het verschil niet eens zo heel erg groot.

Wat verder nog opvalt: ook het CBS heeft in dit onderzoek naar vrijwilligerswerk de gevolgen van de marktwerking op het terrein van de volkhuisvesting buiten beschouwing gelaten.

Uit bovenstaande reacties proef ik wel degelijk de stemming dat klusjes doen op school wat te veel kan worden in combinatie met werk.

Tjonge, bestaat dat nog steeds, klusjes op school? De wereld verandert maar dit kennelijk niet. Mijn laatste basisschoolkind ging bijna 20 jaar geleden van school en wat ik daar deed was niet zo veel. Er was altijd hulp genoeg, in mijn herinering. Bij de kleintjes nam ik aan het eind van het schooljaar  speelgoed mee naar huis om te wassen of schoon te maken. En ik heb weleens meegeschilderd bij een opknapbeurt van een kleuterlokaal. Een enkele keer ging ik helpen bij sportdag. Met schoolreisjes stonden er voldoende ouders vooraan om te begeleiden. Bij de groteren heb ik weleens geholpen bij leesbegeleiding. Eb langs de weg gezeten bij het verkeersexamen. 
Schoonmaken deed de schoonmaakster, en toen deze nijvere poetsvrouw met pensioen ging kwam er een schoonmaakbedrijf.
Het plein vegen deden de kinderen nu en dan, een bepaalde groep had die taak. 
Een congierde hadden we niet, het onderwijspersoneel moest zelf kopietjes maken en stoelen klaarzetten en zo. Ook hadden we een erg gemotiveerde directeur die nooit te beroerd was de kopjes op de vaatwasser te verplaatsen naar erin. Een actie die nog steeds in veel huishoudens om aandacht vraagt. 

In het kader van 'it takes a village to raise a child' vind ik het (als leerkracht op een basisschool) heel leuk als ouders mee komen helpen op school.
Je leert deze ouders dan ook wat beter kennen, ouders zien hoe het er in de klassendynamiek aan toe gaat en vaak is het gezellig voor desbetreffende kind dat zijn/haar ouder op school is. Dit verbindt de school- en thuissituatie. 
Maar ik zou niet durven vragen aan ouders of ze het plein komen vegen/ramen wassen. Of een verplichte zwemles-beurt uit te delen. 


Ja, geldtekort is in het onderwijs een feit, en dat probleem ligt bij de scholen zelf. De besturen/hogere lagen hebben genoeg. Daar kan heus een glazenwasser van betaald worden. 

Als ouder vind ik het leuk om bij mijn kind op school te helpen. Bij een uitje, een feestje, e.d.  Maar helaas vallen de feestjes (Koningsspelen, kerstoptreden, kerstdiner) meestal gelijk met activiteiten op mijn werk.  
Als ik gedwongen zou worden, dan zou mijn klas dus geen leerkracht hebben. Wat een gekkigheid, dat verplichte. 

Voor de eindejaarsschoonmaak heb ik bak met leuk speelgoed mee gekregen. Mag in de vakantie thuis mee gespeeld worden en graag na de zomer weer schoon terug in de klas afleveren. Win-win-situatie! Dat zouden er meer moeten doen. 

Voor Corona werd er bij ons ongeveer eens per twee maanden eens iets gevraagd van een ouder. Sinds Corona geen enkele vraag meer gehad. Niet eens voor het schoonmaken van speelgoed.
Schoonmaken zou ik geen enkel probleem vinden, dat kan ook in de avond. De activiteiten overdag zou ik ingewikkelder vinden i.v.m. werk of zorg voor andere (kleinere) kinderen. Een enkele keer wil ik best een uurtje vrij nemen of oppas regelen, maar niet aan de lopende band.

PhilDunphy schreef op 12-07-2021 om 22:58:

Voor Corona werd er bij ons ongeveer eens per twee maanden eens iets gevraagd van een ouder. Sinds Corona geen enkele vraag meer gehad. Niet eens voor het schoonmaken van speelgoed.
Schoonmaken zou ik geen enkel probleem vinden, dat kan ook in de avond. De activiteiten overdag zou ik ingewikkelder vinden i.v.m. werk of zorg voor andere (kleinere) kinderen. Een enkele keer wil ik best een uurtje vrij nemen of oppas regelen, maar niet aan de lopende band.

1x per 2 maanden valt mee toch? Dat is maar 6x per jaar. Met 50 ouders moet dat te doen zijn? Of moet iedereen elke keer komen opdraven? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.