Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoelang hebben ze in andere landen schoolvakantie en waarom is dat verschil zo groot?

ik heb wel eens gehoord dat kinderen in Italië ongeveer 3 maanden zomer/schoolvakantie hebben...
Waarom is dat verschil zo groot en hoe is dat in andere landen?


Gingergirl schreef op 29-05-2024 om 08:56:

[..]

Bij mijn oudste kinderen hadden we nog wel een woensdagmiddag vanaf 12.15 uur maar deden we nooit dat soort dingen op die middag. Hier zijn veel sporten/ clubjes op woensdag vanaf een uur of 3 en gebruikelijke middag voor speelafspraakjes en buiten spelen. De activiteiten die jij noemt deden wij in weekenden/schoolvakanties/studiedagen.

Mijn jongste kinderen hebben een continurooster en is er niet veel verschil; op de woensdagen werken de meeste ouders niet en zijn er veel speelafspraken / clubjes/ sport.

Kinderfeestjes zijn eigenlijk altijd in het weekend veelal op zondag omdat op andere dagen iedereen druk is met werk/ bso/ sport/ clubjes etc.

Hier hebben ook nog veel ouders op woensdag en/of vrijdag vrij. Komt natuurlijk ook doordat we pas een jaar continurooster hebben. 

Sport en clubjes zijn vaak in de avonden. Zwemles wel in de middagen na school, maar bij veel sporten moeten de trainers ook gewoon werken of studeren/stage lopen.

Kinderfeestjes zijn hier dan weer vooral op zaterdag, vrijwel nooit op zondag. 
Dan zeggen mensen hun sport er wel een keer voor af.

MamaE schreef op 29-05-2024 om 09:41:

[..]

Hier hebben ook nog veel ouders op woensdag en/of vrijdag vrij. Komt natuurlijk ook doordat we pas een jaar continurooster hebben.

Sport en clubjes zijn vaak in de avonden. Zwemles wel in de middagen na school, maar bij veel sporten moeten de trainers ook gewoon werken of studeren/stage lopen.

Kinderfeestjes zijn hier dan weer vooral op zaterdag, vrijwel nooit op zondag.
Dan zeggen mensen hun sport er wel een keer voor af.

O grappig dat is hier juist bijna nooit. Zwemles was dan wel vaak 's avonds, geen van mijn kinderen had dat in de middag. Hier niet veel gelivige mensen dus zondag is dan een makkelijke dag omdat er veel andere bezigheden zijn op zaterdag. Natuurlijk kun je een keer sport afzeggen maar dat is hier niet echt gebruikelijk zeker niet bij teamsporten en scouting. Verschilt ook dat clubjes en sport best duur zijn hier waardoor ouders dat zonde vinden.

Gingergirl schreef op 29-05-2024 om 10:11:

[..]

O grappig dat is hier juist bijna nooit. Zwemles was dan wel vaak 's avonds, geen van mijn kinderen had dat in de middag. Hier niet veel gelivige mensen dus zondag is dan een makkelijke dag omdat er veel andere bezigheden zijn op zaterdag. Natuurlijk kun je een keer sport afzeggen maar dat is hier niet echt gebruikelijk zeker niet bij teamsporten en scouting. Verschilt ook dat clubjes en sport best duur zijn hier waardoor ouders dat zonde vinden.

Mijn dochter had op zaterdag zwemles. Maar in de avond zijn jonge kinderen vaak moe, lijkt me niet ideaal. 

Hoeven trainers bij jullie dan niet te werken of zelf naar school/stage? En ouders moeten toch ook werken? Wie brengt en haalt ze dan?

Hier ook niet veel mensen die veel met geloof of kerk doen, maar zondag is zo'n dag voor familiedingetjes. Misschien is dat een stukje cultureel conservatisme? Niet dat daar iets mis mee is hoor.

De meeste kinderen hebben niet wekelijks feestjes. Dus zo heel gek veel trainingen hoef je daar niet voor af te zeggen. En het is natuurlijk ook een keuze wat je belangrijker vindt.

Mijn ervaring met het continurooster in vergelijking met de oude situatie (8.30 - 11.30 13.15 - 15.30 uur) is dat het veel minder onrust geeft voor de kinderen. Wij wonen dicht bij school, dus ze hadden veel tijd tussen de middag, die ze met een kwartier eten en daarna niks, moesten opvullen. Ze kwamen ook veel relaxter thuis, ondanks de kortere pauzes, ik denk dat het lastig is weer aan het werk te gaan als je er bijna twee uur tussenuit bent geweest, dat gaven de leerkrachten ook aan, de kinderen kwamen anders op school na een lange pauze thuis, de focus was weg en het duurde een poos voor ze die weer hadden. De vrije woensdagmiddag heb ik nooit gemist, want speelafspraken konden nu op elke dag, als ze niet naar de bso gingen. Sport bleef vooral in de avond en kinderfeestjes waren op elke dag van de week wel, maar nooit op zondag. 

MamaE schreef op 29-05-2024 om 10:21:

[..]

Mijn dochter had op zaterdag zwemles. Maar in de avond zijn jonge kinderen vaak moe, lijkt me niet ideaal.

Hoeven trainers bij jullie dan niet te werken of zelf naar school/stage? En ouders moeten toch ook werken? Wie brengt en haalt ze dan?

Hier ook niet veel mensen die veel met geloof of kerk doen, maar zondag is zo'n dag voor familiedingetjes. Misschien is dat een stukje cultureel conservatisme? Niet dat daar iets mis mee is hoor.

De meeste kinderen hebben niet wekelijks feestjes. Dus zo heel gek veel trainingen hoef je daar niet voor af te zeggen. En het is natuurlijk ook een keuze wat je belangrijker vindt.

Die ouders die de woensdag en vrijdag vrij zijn omdat de opvang dicht is , omdat woensdag en vrijdag favoriete vrije dagen zijn

En omdat wij allebei op die dagen werkten, haalde bij ons oma dochter van de opvang op om naar sport te brengen. De andere dag was sport wat later, dus dat kon ik dan doen. En niet alle sporten konden en kunnen, want dat gaat gewoon niet. Trainers zijn pubers, die kunnen best vaak wel op 3, 4 of 5 uur. En de hoofdtrainer is een prof, dus die wordt betaald voor die uren.


Bijna alle sporten hier zijn voor jonge kinderen ergens door de week om 4 uur ofzo, en op woensdag eerder op de dag. De avond zijn dan de oudere jeugd of volwassenen aan de beurt (die moeten ook ergens daar op het veld trainen nl).

Ja, als je vrij hebt wel, maar als veel ouders dus op woensdag en vrijdag vrij zijn, zijn alle sporten dan op die dagen? 
Echt niet alle hoofdtrainers krijgen betaald hoor, heel veel verenigingen draaien op vrijwilligers. En pubers staan vaak onder supervisie van een volwassene tijdens de trainingen. Roosters van school kunnen ook zomaar veranderen, of je moet eens nakomen of een toets inhalen. 
Daarnaast kunnen hoofdtrainers als ze wel betaald krijgen waarschijnlijk niet alleen daarvan leven, dus hebben ze ook nog een reguliere baan.
Wel grappig dat het overal zo anders gaat en dat mensen zich er toch op aanpassen. 

Een middagpauze van bijna twee uur vind ik ook wel heel erg lang. Hier was dat voorheen vijf kwartier. Nu krijgen ze een kwartier om te eten en een kwartier om te spelen. Dat vind ik dan weer kort. Ik ben wel voor verplicht op school overblijven, dan heb je niet steeds wisselmomenten, dat lijkt me rustiger. Een pauze van drie kwartier of een uur zou ik beter vinden.

Ik zou dan weer niet snel een kinderfeestje plannen op een dag dat school pas om half vier uit is en ze de dag er na ook weer school hebben. Met school om 14 uur uit kan het op zich nog wel, afhankelijk van wat je wil doen. Soms zijn er ook nog wel feestjes op woensdagmiddag of vrijdagmiddag. Als iemand naar de bioscoop wil en de film begint toch pas om 16 uur of zo, dan kan dat. Zeker als ze wat ouder worden is het ook niet erg als ze iets later terug thuis zijn. 

MamaE schreef op 29-05-2024 om 10:21:

[..]

Mijn dochter had op zaterdag zwemles. Maar in de avond zijn jonge kinderen vaak moe, lijkt me niet ideaal.

Hoeven trainers bij jullie dan niet te werken of zelf naar school/stage? En ouders moeten toch ook werken? Wie brengt en haalt ze dan?

Hier ook niet veel mensen die veel met geloof of kerk doen, maar zondag is zo'n dag voor familiedingetjes. Misschien is dat een stukje cultureel conservatisme? Niet dat daar iets mis mee is hoor.

De meeste kinderen hebben niet wekelijks feestjes. Dus zo heel gek veel trainingen hoef je daar niet voor af te zeggen. En het is natuurlijk ook een keuze wat je belangrijker vindt.

Voor sommige kinderen zal zwemles 'savonds te vermoeiend zijn maar dat geldt dan ook voor andere sporten of clubjes die 's avonds zijn. Was ook niet heel laat op de avond meestal rond half 7.  Mijn kinderen hadden er geen last van in ieder geval.

Veel clubjes en sporten zijn hier op woe middag vanaf een uur of half 3, nog vanuit de tijd dat scholen geen continurooster hadden. Nu met continurooster is dat wel gebleven en zie je dat in de meeste gezinnen 1 van de ouders vrij is die middag. Brengen en halen gaat dan meestal wel.

 Vergeet ook niet dat wij in een stad wonen waar alles ( voor ons in ieder geval) dichtbij / veelal loopafstand zit, kinderen kunnen daar eventueel zelf heen lopen. De gymzaal waar mijn dochter  op turnen zit, zit hier aan het einde van de straat en de dansschool waar ze op streetdance zit ligt hier 1 straat verder. Mijn zoon zit op woe op freerunning en dat is in het park hier 5 minuutjes lopen vandaan. Ik ga meestal met ze mee maar ze kunnen er ook prima zelf heen indien nodig.  De scouting van beiden is amper 5 minuten fietsen. Veel bso's hier in de buurt brengen en halen ook kinderen als dat nodig is, dat is met de afstand makkelijk te doen. Ik kan me voorstellen dat als je in een dorp woont de afstanden langer zijn.

Voor trainers is het meestal hun werk dus die werken ook vaak liever overdag dan altijd maar s' avonds. Tevens zijn er ook veel stagiaires van sportopleidingen die hier in de stad zitten bij betrokken. Scouting zijn wel vaak vrijwilligers en is dan op zaterdag doordat de leiding inderdaad doordeweeks werkt of op school zit. Bij sporten als voetbal en hockey om die reden ook vaak op zaterdag omdat vaak ouders de trainers zijn.

Een enkele keer sport of club afzeggen is ook geen probleem ligt er ook aan om hoeveel feestjes het gaat. Mijn jongste heeft aanstaande zondag een kinderfeestje en dat is al het 16e feestje dit schooljaar en volgende week heeft ze er weer een. Als al die feestjes telkens op zaterdag waren geweest en we dan 16x scouting ( of als get telkens op woe zou zijn streetdance )moeten afzeggen vind ik dat wel heel vaak worden. 

Ja, die afstand is zeker een belangrijke factor. Hier zitten een aantal dingen wel in het dorp zelf, maar veel ook niet. De BSO kan niet overal kinderen heen brengen en halen met zoveel clubjes in zoveel verschillende dorpen, dat is echt geen doen.

Bij de turnclub van dochter zitten ze in een sporthal die ook gebruikt wordt door een handbalclub, een volleybalclub, een zaalvoetbalclub, een badmintonclub en de plaatselijke middelbare school huurt er een aantal uur per week ruimte naast hun eigen gymzalen.
De hoofdtrainster staat zelf voor de klas als juf op een basisschool. De assistentrainsters zijn veelal scholieren en studenten, maar hebben vaak ook reistijd.

Zestien feestjes per jaar is wel veel hoor. De meeste kinderen zullen daar niet aan komen. Ik vind zestien zondagen voor feestjes reserveren ook best veel, je hebt op zondag toch ook wel eens iets anders te doen, familiebezoek of zo? Of gewoon een dagje uit als gezin? 
Wij gaan wel regelmatig op zondag naar de kerk, maar dat zou een feestje in de middag niet in de weg staan. Net als dat dochter op zaterdagochtend turnt (en vroeger zwemles had) en dan in de middag prima naar een feestje kan. Of we gaan zelf iets ondernemen. Of we blijven gewoon thuis. Wij vinden het belangrijk dat dochter naar feestjes van vriendinnen gaat. Als dat dan een keer een training kost, jammer dan. Op woensdag redt ze dan vaak de turntraining niet. 

MamaE schreef op 29-05-2024 om 11:13:

Ja, die afstand is zeker een belangrijke factor. Hier zitten een aantal dingen wel in het dorp zelf, maar veel ook niet. De BSO kan niet overal kinderen heen brengen en halen met zoveel clubjes in zoveel verschillende dorpen, dat is echt geen doen.

Bij de turnclub van dochter zitten ze in een sporthal die ook gebruikt wordt door een handbalclub, een volleybalclub, een zaalvoetbalclub, een badmintonclub en de plaatselijke middelbare school huurt er een aantal uur per week ruimte naast hun eigen gymzalen.
De hoofdtrainster staat zelf voor de klas als juf op een basisschool. De assistentrainsters zijn veelal scholieren en studenten, maar hebben vaak ook reistijd.

Zestien feestjes per jaar is wel veel hoor. De meeste kinderen zullen daar niet aan komen. Ik vind zestien zondagen voor feestjes reserveren ook best veel, je hebt op zondag toch ook wel eens iets anders te doen, familiebezoek of zo? Of gewoon een dagje uit als gezin?
Wij gaan wel regelmatig op zondag naar de kerk, maar dat zou een feestje in de middag niet in de weg staan. Net als dat dochter op zaterdagochtend turnt (en vroeger zwemles had) en dan in de middag prima naar een feestje kan. Of we gaan zelf iets ondernemen. Of we blijven gewoon thuis. Wij vinden het belangrijk dat dochter naar feestjes van vriendinnen gaat. Als dat dan een keer een training kost, jammer dan. Op woensdag redt ze dan vaak de turntraining niet.

Een dagje uit doen we veelal op de overige zondagen/ studiedagen/ schoolvakanties, of na clubjes ( ligt aan het uitje). Familiebezoek kan ook op vrijdagavond / za na sport/ clubs en is hier ook vaak 'savonds; bij elkaar eten/ koffie drinken etc. Dat bijt elkaar eigenlijk nooit zo. Ja veel feestjes, misschien zit daar ook wel verschil in van waar je woont en/ of gebruikelijk is. Hier krijgen ze dus uitnodigingen van klasgenootjes maar ook: vriendjes van bso / scouting/ sport of andere club/ vriendjes uit de buurt en dan telt het aantal wel op.

Gingergirl schreef op 29-05-2024 om 11:24:

[..]

Een dagje uit doen we veelal op de overige zondagen/ studiedagen/ schoolvakanties, of na clubjes ( ligt aan het uitje). Familiebezoek kan ook op vrijdagavond / za na sport/ clubs en is hier ook vaak 'savonds; bij elkaar eten/ koffie drinken etc. Dat bijt elkaar eigenlijk nooit zo. Ja veel feestjes, misschien zit daar ook wel verschil in van waar je woont en/ of gebruikelijk is. Hier krijgen ze dus uitnodigingen van klasgenootjes maar ook: vriendjes van bso / scouting/ sport of andere club/ vriendjes uit de buurt en dan telt het aantal wel op.

Hoeveel kinderen komen er dan op zo'n feestje? 
Hier worden vooral klasgenootjes gevraagd, of in ieder geval vriendjes/vriendinnetjes van school, die misschien een klas hoger of lager zitten. Maar ik zou bijvoorbeeld niet snel één vriendinnetje van turnen vragen en één van atletiek die dan niemand kennen.
De BSO zit in de school met alleen kinderen van deze school, dus dat zijn geen extra vriendjes. Ik wil echt geen zestien kinderen op een feestje. Thuis past dat niet, dan moet de helft op de grond zitten te eten, qua vervoer krijgen we dat niet rond en zelfs al zouden de ouders ze zelf brengen, het wordt ook wel een dure aangelegenheid op die manier. 

Oh ja, mijn ouders wilden altijd 'maximaal de entree eruit halen' dus als wij naar een pretpark of dierentuin of zo gingen, dan waren we zodra het open ging bij de kassa en bleven we bij voorkeur tot sluitingstijd. Vaak was het ook best een stuk rijden, dus dan was je er wel de hele dag mee kwijt. 
We gingen ook alleen met mooi weer. Anders was het zonde, hoewel ik zelf ook niet voor mijn plezier heel de dag door de regen ga lopen. En bij voorkeur met korting.

Ik neem aan dat julie het 5-gelijke- dagen model bedoelen met continurooster? Dan ben je toch elke dag rond 2 uur/ kwart over 2 uit? Dan nog een kinderfeestje lijkt me prima te doen als het niet te ver weg is. 

Hier continurooster maar geen 5 gelijke dagen. 3 dagen tot kwart voor 3 en op woensdag en vrijdag tot half 1. Mij bevalt dat wel

MamaE schreef op 29-05-2024 om 12:02:

[..]

Hoeveel kinderen komen er dan op zo'n feestje?
Hier worden vooral klasgenootjes gevraagd, of in ieder geval vriendjes/vriendinnetjes van school, die misschien een klas hoger of lager zitten. Maar ik zou bijvoorbeeld niet snel één vriendinnetje van turnen vragen en één van atletiek die dan niemand kennen.
De BSO zit in de school met alleen kinderen van deze school, dus dat zijn geen extra vriendjes. Ik wil echt geen zestien kinderen op een feestje. Thuis past dat niet, dan moet de helft op de grond zitten te eten, qua vervoer krijgen we dat niet rond en zelfs al zouden de ouders ze zelf brengen, het wordt ook wel een dure aangelegenheid op die manier.

Bij de meeste een stuk of 7 a 8. Veel kinderen kennen elkaar wel via via. Dochter heeft bv zondag een feestje van vriendinnetje van de bso maar de overige genodigden kent ze een aantal van scouting en uit de buurt. En mocht het een keer voorkomen dat ze weinig anderen kent dan is dat ook niet zo'n probleem. Als je als volwassenen naar een verjaardagsfeestje gaat ken je ook niet altijd iedereen, zo leer je nieuwe mensen kennen en als het een keer niet klikt is dat pech.

Wel inderdaad gebruikelijk dat als een feestje bv bowlen is dat ouders zelf hun kind daar heen brengen en weer halen. Het is niet gebruikelijk om de ouders van de jarige job dat te laten regelen, maar is voor de meesten dichtbij dus ook geen belasting voor ouders. Doordat velen in de stad niet zo heel ruim wonen / tuin hebben zijn er ook niet zoveel thuisfeestjes, soms wel in "mooi weer maanden " feestjes in het park.

duizel schreef op 29-05-2024 om 12:23:

Ik neem aan dat julie het 5-gelijke- dagen model bedoelen met continurooster? Dan ben je toch elke dag rond 2 uur/ kwart over 2 uit? Dan nog een kinderfeestje lijkt me prima te doen als het niet te ver weg is.

Hier continurooster maar geen 5 gelijke dagen. 3 dagen tot kwart voor 3 en op woensdag en vrijdag tot half 1. Mij bevalt dat wel

Klopt maar veel kinderen gaan 3 a 4 dagen naar de bso omdat ouders werken en hebben op woe vaak sport of andere activiteiten. Daarom doen de meesten het hier in het weekend. Ook niet alle feestjes locaties zijn elke middag beschikbaar.

Gingergirl schreef op 29-05-2024 om 11:02:

[..]

 Ik kan me voorstellen dat als je in een dorp woont de afstanden langer zijn.

Hier een grote stad, maar het zwembad is 20 minuten fietsen als je minder gunstig woont kan 45 minuten ook.

Alle trainers hier zijn trouwens vrijwilligers. En die hebben dus inderdaad hun werk of studie overdag (scholieren/minderjarigen geven hier geen training). Dus als alle lagere schoolkinderen woensdagmiddag een paar uur vrij zouden zijn, gaat het nog steeds niet altijd lukken om dan een training aan te bieden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.