Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoelang hebben ze in andere landen schoolvakantie en waarom is dat verschil zo groot?

ik heb wel eens gehoord dat kinderen in Italië ongeveer 3 maanden zomer/schoolvakantie hebben...
Waarom is dat verschil zo groot en hoe is dat in andere landen?


mut

mut

26-05-2024 om 13:18

Pauzes middelbaar: korte van ong. 10/ 15 min in de ochtend, lange tussen de middag 12.00 tot 12.50 en 's middags opnieuw een korte om 14.30. Lagere school weet ik niet goed (meer)

Azalea747 schreef op 26-05-2024 om 10:12:

Maar ik ben dus nog steeds benieuwd: hoe worden de lange zomervakanties doorgebracht?

Kinderen gaan naar de opvang van de gemeente, met knutselen en spelletjes enzo, twee weken naar familie in Nederland, naar extra zwemlessen, en onderling passen we op elkaars kinderen, en die spelen zich een ongeluk ....

Omega schreef op 26-05-2024 om 15:07:

[..]

Kinderen gaan naar de opvang van de gemeente, met knutselen en spelletjes enzo, twee weken naar familie in Nederland, naar extra zwemlessen, en onderling passen we op elkaars kinderen, en die spelen zich een ongeluk ....

Ik ging 2 weken naar Spanje met mijn ouders en tot mijn 12de 10 dagen tot 2 weken met een tante naar zee. En een week tot 10 dagen - afhankelijk van leeftijd - op scoutskamp.

Die vakantie was verdorie snel om. (Ik moest ooit een vakantie-werk voor school maken en daar had ik simpelweg amper tijd voor. En het jaar erop kon ik mijn schoolboeken naar Spanje meeslepen om daar te studeren om mijn herexamens te halen.)

Vriendinnen kloegen altijd dat ik "nooit thuis was" in de zomer  .

Op zaterdagavond en zondag als ik wél thuis was gingen we naar Zeeland (zeilboot). 

Vanaf ik niet meer naar zee ging was ik ofwel gewoon thuis, ofwel was er een kamp. Ik herinner mij een taalkamp van 2 weken Engeland op mijn 16de bijvoorbeeld.

Ik had ook vriendinnen die gewoon een hele zomer thuis in hun tuin bleven. Of 2 weken met hun ouders weg gingen en 6 weken gewoon thuis waren. Wiens moeder bijvoorbeeld huisvrouw was of die elke ochtend bij een gepensioneerde oma en opa in de buurt gedropt werden. Moest je wel maar geluk hebben dat het geen 6 weken regende.

Sportkampen waren hier meer voor de kortere vakanties (paasvakantie, herfst- en krokusvakantie). De ene keer met overnachting, de andere keer gewoon in het plaatselijke sportcentrum zonder overnachting. Onze zomer was al druk genoeg en we wilden dus ook nog af en toe vriendinnen zien  . Ze werden op zich in de gemeente wel georganiseerd in de zomer.

toevallig weet ik bv dat in Marokko het leerjaar stopt op 31 Mei en begint het nieuwe schooljaar op 10 september weer. Echter gaan kinderen wel 5 dagen in de week van 8-12h/14-18h naar school het hele jaar door. 
er zijn geen kerstvakanties of mei vakanties etc. 

och wat was ik jaloers op mijn italiaanse nicht en neef die zolang vrij waren. Zij zaten destijds de hele zomer op de camping bij opa en oma, terwijl hun ouders werkten. Wel moesten ze elke dag tijdens de zomervakantie echt veel huiswerk maken, op jonge leeftijd. 
En tussendoor inderdaad weinig vakantie.

Paardenbloem44 schreef op 26-05-2024 om 20:54:

toevallig weet ik bv dat in Marokko het leerjaar stopt op 31 Mei en begint het nieuwe schooljaar op 10 september weer. Echter gaan kinderen wel 5 dagen in de week van 8-12h/14-18h naar school het hele jaar door.
er zijn geen kerstvakanties of mei vakanties etc.

Ik lees echt iets compleet anders :

De belangrijkste schoolvakanties zijn: Herfstvakantie (Marokkaanse, Franse en Spaanse scholen): van 15 tot 22 oktober 2023 voor de Marokkaanse scholen en van 21 oktober tot 7 november 2023 voor de Franse en Spaanse scholen. Kerstvakantie (alle scholen): van 22 december 2023 tot 8 januari 2024. Wintervakantie (Marokkaanse, Franse en Spaanse scholen): van 24 februari tot 11 maart 2024 voor de Franse scholen, van 24 februari tot 3 maart 2024 voor de Marokkaanse scholen en van 24 februari tot 4 maart 2024 voor de Spaanse scholen. Lentevakantie (Marokkaanse, Franse en Spaanse scholen): van 27 april tot 13 mei 2024 voor de Franse scholen, van 28 april tot 5 mei 2024 voor de Marokkaanse scholen en van 27 april tot 5 mei 2024 voor de Spaanse scholen. Zomervakantie (alle scholen): van 1 juli tot 31 augustus 2024.

Ik kan me ook niet voorstellen dat scholen van 10-9 tot eind mei continu les geeft cinder ook maar een enkele vakantie.

ik weet niet of deze al voorbij is gekomen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/flexibele-schooltijden-basisonderwijs
Halverwege staat dit stuk:
Onderzoek naar onderwijstijd in Nederland en andere landen
Het Rijk liet in 2020 ook een onderzoek uitvoeren naar het afgesproken aantal uren les (urennorm) en de onderwijstijd in het basisonderwijs. De onderzoekers vergeleken de situatie in Nederland met die in andere landen. Uit het onderzoek bleek dat:

leerlingen in Nederland veel uren onderwijs krijgen, vergeleken met andere landen;
meer uren onderwijs leidt tot betere leerprestaties, maar deze invloed is klein;
vooral leerlingen die een achterstand hebben en leerlingen uit gezinnen met minder geld voordeel hebben van meer onderwijstijd;
vooral hoe een les wordt gegeven bepaalt of meer onderwijstijd leidt tot betere leerresultaten;
werkdruk en werkstress bij leraren niet komt door het aantal lesuren, maar vaker door administratieve taken, contact met ouders en zorg over leerlingen met gedragsproblemen.
De resultaten van het onderzoek en de resultaten van het experiment gebruikt het Rijk om te bepalen of onderwijstijd flexibel ingevuld kan worden.

Maar helaas geen link naar dat onderzoek.

Nog een vraag over het nieuwe continurooster in nederland. Missen jullie de vrije woensdagmiddag niet? Voor een wat langer/verder uitstapje, zoals de dierentuin, grote boswandeling of een grote speeltuin, vond ik die lange middag ideaal. Ook voor kinderfeestjes trouwens.
Na schooltijd konden de kinderen even thuis tot rust komen en eten, en daarna gingen we op stap en hadden nog de hele middag.
Met het continurooster moet je de kinderen dan wel meteen om 14.15 van school af in de auto zetten, en heb je vervolgens maar een uurtje of 2,5 in de dierentuin o.i.d.
Ik ben blij dat mijn kinderen nog net het oude rooster hebben gehad. Zodat ze ook thuis konden lunchen en even op adem komen. 
Maar elk rooster heeft natuurlijk zijn voor en nadelen.

Wilmamaa schreef op 29-05-2024 om 07:25:

Nog een vraag over het nieuwe continurooster in nederland. Missen jullie de vrije woensdagmiddag niet? Voor een wat langer/verder uitstapje, zoals de dierentuin, grote boswandeling of een grote speeltuin, vond ik die lange middag ideaal. Ook voor kinderfeestjes trouwens.
Na schooltijd konden de kinderen even thuis tot rust komen en eten, en daarna gingen we op stap en hadden nog de hele middag.
Met het continurooster moet je de kinderen dan wel meteen om 14.15 van school af in de auto zetten, en heb je vervolgens maar een uurtje of 2,5 in de dierentuin o.i.d.
Ik ben blij dat mijn kinderen nog net het oude rooster hebben gehad. Zodat ze ook thuis konden lunchen en even op adem komen.
Maar elk rooster heeft natuurlijk zijn voor en nadelen.

Dat hangt er toch vanaf hoever je van zo'n atractie woont. Dierentuin, grote speeltuin was bij ons sowieso al een uur met de auto enkele reis en met het ov al veel langer is dat ook op een woensdagmiddag niet haalbaar.

Daar heb je de studiedag voor.

Wilmamaa schreef op 29-05-2024 om 07:25:

Nog een vraag over het nieuwe continurooster in nederland. Missen jullie de vrije woensdagmiddag niet? Voor een wat langer/verder uitstapje, zoals de dierentuin, grote boswandeling of een grote speeltuin, vond ik die lange middag ideaal. Ook voor kinderfeestjes trouwens.
Na schooltijd konden de kinderen even thuis tot rust komen en eten, en daarna gingen we op stap en hadden nog de hele middag.
Met het continurooster moet je de kinderen dan wel meteen om 14.15 van school af in de auto zetten, en heb je vervolgens maar een uurtje of 2,5 in de dierentuin o.i.d.
Ik ben blij dat mijn kinderen nog net het oude rooster hebben gehad. Zodat ze ook thuis konden lunchen en even op adem komen.
Maar elk rooster heeft natuurlijk zijn voor en nadelen.

Nooit gemist. Sowieso ben ik niet op woensdag vrij, dus dan had ze gewoon langer naar de bso gemoeten. Zet geen zoden aan de dijk hè  ik ben op 2 andere dagen vrij en had een abonnement op de Efteling. Dat is 45 minuten rijden en gingen we regelmatig heen na schooltijd. Paar uurtjes daar en weer terug.

Wilmamaa schreef op 29-05-2024 om 07:25:

Nog een vraag over het nieuwe continurooster in nederland. Missen jullie de vrije woensdagmiddag niet? Voor een wat langer/verder uitstapje, zoals de dierentuin, grote boswandeling of een grote speeltuin, vond ik die lange middag ideaal. Ook voor kinderfeestjes trouwens.
Na schooltijd konden de kinderen even thuis tot rust komen en eten, en daarna gingen we op stap en hadden nog de hele middag.
Met het continurooster moet je de kinderen dan wel meteen om 14.15 van school af in de auto zetten, en heb je vervolgens maar een uurtje of 2,5 in de dierentuin o.i.d.
Ik ben blij dat mijn kinderen nog net het oude rooster hebben gehad. Zodat ze ook thuis konden lunchen en even op adem komen.
Maar elk rooster heeft natuurlijk zijn voor en nadelen.

Hier is continuerooster, maar ook een vrije woensdagmiddag. En nee, ik mis hem niet, want dochter ging tot een maand geleden naar de bso. Bovendien heeft ze sporttraining midden op de dag. Daarnaast ben ik niet zo van de overdaad aan uitstapjes. 

Beetje wel, maar komt denk ik omdat ik sowieso geen voorstander ben van continurooster. Dochter had tot en met groep vier op woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij. Ik ben woensdag vrij, mijn man is vrijdag vrij. Op die dagen werd er voorheen ook geen BSO aangeboden, dus de meeste ouders hadden hun werk daar op aangepast of iets anders geregeld. 
Nu zijn grote uitstapjes wel te ver weg voor ons, maar mijn man ging wel eens met dochter zwemmen op vrijdagmiddag. Dingen als een grotere speeltuin kan nog steeds wel een paar uurtjes. Op woensdag waren er regelmatig feestjes (niet bij ons, man werkt in het onderwijs en kan niet zomaar vrij nemen). Dochter eet ook vroeg op woensdag omdat ze dan turnt. Mijn ouders moeten er ook nog steeds aan wennen dat er geen vrije middag meer is, maar die zijn nogal conservatief ingesteld (ja, het komt niet van ver), dus die hebben daar waarschijnlijk nog voor nodig tot ze van de basisschool af is.

Er zijn ook scholen in de regio die wel nog een vrije woensdagmiddag hebben en de andere dagen dan tot 14.30 uur school hebben. 
Ik merk wel dat er minder ruimte is om bijvoorbeeld medische afspraken buiten schooltijd te plannen. Zelfs als het in de middag is, mist dochter toch al snel een gedeelte of de hele middag. Maar nu is het ook weer niet zo dat dat voorheen wel altijd kon.

MamaE schreef op 29-05-2024 om 08:47:

Beetje wel, maar komt denk ik omdat ik sowieso geen voorstander ben van continurooster. Dochter had tot en met groep vier op woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij. Ik ben woensdag vrij, mijn man is vrijdag vrij. Op die dagen werd er voorheen ook geen BSO aangeboden, dus de meeste ouders hadden hun werk daar op aangepast of iets anders geregeld.
Nu zijn grote uitstapjes wel te ver weg voor ons, maar mijn man ging wel eens met dochter zwemmen op vrijdagmiddag. Dingen als een grotere speeltuin kan nog steeds wel een paar uurtjes. Op woensdag waren er regelmatig feestjes (niet bij ons, man werkt in het onderwijs en kan niet zomaar vrij nemen). Dochter eet ook vroeg op woensdag omdat ze dan turnt. Mijn ouders moeten er ook nog steeds aan wennen dat er geen vrije middag meer is, maar die zijn nogal conservatief ingesteld (ja, het komt niet van ver), dus die hebben daar waarschijnlijk nog voor nodig tot ze van de basisschool af is.

Er zijn ook scholen in de regio die wel nog een vrije woensdagmiddag hebben en de andere dagen dan tot 14.30 uur school hebben.
Ik merk wel dat er minder ruimte is om bijvoorbeeld medische afspraken buiten schooltijd te plannen. Zelfs als het in de middag is, mist dochter toch al snel een gedeelte of de hele middag. Maar nu is het ook weer niet zo dat dat voorheen wel altijd kon.

Hele andere discussie, maar geen opvang op woensdag én vrijdag vind ik belachelijk. 

Wilmamaa schreef op 29-05-2024 om 07:25:

Nog een vraag over het nieuwe continurooster in nederland. Missen jullie de vrije woensdagmiddag niet? Voor een wat langer/verder uitstapje, zoals de dierentuin, grote boswandeling of een grote speeltuin, vond ik die lange middag ideaal. Ook voor kinderfeestjes trouwens.
Na schooltijd konden de kinderen even thuis tot rust komen en eten, en daarna gingen we op stap en hadden nog de hele middag.
Met het continurooster moet je de kinderen dan wel meteen om 14.15 van school af in de auto zetten, en heb je vervolgens maar een uurtje of 2,5 in de dierentuin o.i.d.
Ik ben blij dat mijn kinderen nog net het oude rooster hebben gehad. Zodat ze ook thuis konden lunchen en even op adem komen.
Maar elk rooster heeft natuurlijk zijn voor en nadelen.

Bij mijn oudste kinderen hadden we nog wel een woensdagmiddag vanaf 12.15 uur maar deden we nooit dat soort dingen op die middag. Hier zijn veel sporten/ clubjes op woensdag vanaf een uur of 3 en gebruikelijke middag voor speelafspraakjes en buiten spelen. De activiteiten die jij noemt deden wij in weekenden/schoolvakanties/studiedagen.

Mijn jongste kinderen hebben een continurooster en is er niet veel verschil; op de woensdagen werken de meeste ouders niet en zijn er veel speelafspraken / clubjes/ sport.

Kinderfeestjes zijn eigenlijk altijd in het weekend veelal op zondag omdat op andere dagen iedereen druk is met werk/ bso/ sport/ clubjes etc.

Mevrouw75 schreef op 29-05-2024 om 08:54:

[..]

Hele andere discussie, maar geen opvang op woensdag én vrijdag vind ik belachelijk.

Dat vond ik ook. Gelukkig voor ons ook niet nodig en ook daar werd wel omheen gepland door ouders, maar het ging wel uit van een bepaalde standaard dat er altijd één ouder die dagen vrij heeft. 

Nu maakt het op zich niet meer uit welke dag je vrij hebt, want alle middagen zijn even lang. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.