Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoelang hebben ze in andere landen schoolvakantie en waarom is dat verschil zo groot?

ik heb wel eens gehoord dat kinderen in Italië ongeveer 3 maanden zomer/schoolvakantie hebben...
Waarom is dat verschil zo groot en hoe is dat in andere landen?


Ysenda schreef op 26-05-2024 om 09:29:

maar in de landen met de lange schooldagen zit er in dat pakket vaak ook sport, muziek en andere dingen die in Nederland door de ouders georganiseerd moeten worden buiten de schooltijden. Het zijn geen zuivere lestijden dus ook dat is niet makkelijk te vergelijken.

Precies, wij hebben vrienden in het buitenland wonen en daar hebben ze 3 maanden zomervakantie en 2 weken rond kerst. Verder geen andere vakanties. De schooldagen zijn lang maar na de lessen doe je aan sport, toneel, muziek, creatieve activiteiten, schoolkrant etc. Competitie is dan scholen tegen elkaar. Naast school lid zijn van clubs of verenigingen kennen ze daar helemaal niet, op scouting na. Onze vrienden vinden het Nederlandse systeen dan weer heel omslachtig. Het is maar net wat je gewend bent.

Maar ik ben dus nog steeds benieuwd: hoe worden de lange zomervakanties doorgebracht?

Azalea747 schreef op 26-05-2024 om 10:12:

Maar ik ben dus nog steeds benieuwd: hoe worden de lange zomervakanties doorgebracht?

Ik weet van die vrienden van ons dat het daar gebruikelijk is dat veel kinderen op zomerkamp gaan voor meerdere weken ( ook omdat ouders moeten werken). Bijbaantjes / summerjobs zijn gebruikelijk maar ook als gezin een paar weken weg hoort erbij. Of een paar weken logeren bij bv opa/ oma, hier is dat meestal paar dagen of hooguit een week, daar is langere tijd weer gebruikelijk ook omdat de afstanden langer zijn.

Rockstar schreef op 25-05-2024 om 19:00:

[..]

Dat is maar een half uur langer dan Nederland. Hebben zij dan geen uur pauze tussen de middag?

Hier school van 8:30-14:00, 5 dagen per week. En dan hebben ze ‘s morgens een kwartier pauze en tussen de middag een half uur. 

BlairW schreef op 26-05-2024 om 10:31:

[..]

Hier school van 8:30-14:00, 5 dagen per week. En dan hebben ze ‘s morgens een kwartier pauze en tussen de middag een half uur.

Hier ook sinds dit schooljaar. Daarvoor 8.30 tot 12.00 uur en 13.15 tot 15.15 uur.
Dat half uur middagpauze is een kwartier eten en een kwartier buiten spelen.

Ik vind er op zich wel iets voor te zeggen dat wij zelf de hobby's van onze kinderen regelen. Kunnen ze zelf kiezen wat ze leuk vinden en ze leren er ook kinderen van andere scholen/dorpen kennen. Zeker als een kind op school niet zo lekker in de groep ligt, dan kan het heel fijn zijn om dat elders wel te hebben.
En als een kind geen behoefte heeft aan clubjes, is dat ook goed. 

Overigens zijn de meeste sporten hier toch echt wel in de avond. Want de mensen die die lessen geven moeten doorgaans zelf ook werken overdag. Na school wordt er wel veel afgesproken met andere kinderen. Ik kan me voorstellen dat dat in het buitenland, met grotere afstanden en schoolbussen en zo toch anders werkt.

Wat een korte pauzes allemaal. Hier start school om 8.30. Een kleine pauze van 1 kwartier eten + 1 kwartier buiten spelen. Een grote pauze van 20 minuten eten en een half uur buiten spelen. En om 14.45 zijn de kinderen vrij.

Azalea747 schreef op 26-05-2024 om 10:12:

Maar ik ben dus nog steeds benieuwd: hoe worden de lange zomervakanties doorgebracht?

Mijn moeder had het altijd over de colonie des vacances waar haar broertjes naartoe gingen. Zomerkampweken in zuid-Frankrijk.


Ikzelf ben weleens vakantie Au-pair  geweest in Engeland. Hoe armere mensen dat doen weet ik ook niet.   


LydiaDietz schreef op 26-05-2024 om 10:43:

Wat een korte pauzes allemaal. Hier start school om 8.30. Een kleine pauze van 1 kwartier eten + 1 kwartier buiten spelen. Een grote pauze van 20 minuten eten en een half uur buiten spelen. En om 14.45 zijn de kinderen vrij.

Ben er ook niet blij mee hoor, maar school gaat dat echt niet aanpassen voor mij.
Dochter eet op school een ei en wat fruit en na school brood. Ook op de BSO, ook als ze ergens anders speelt. Tijdens de pauze lukt niet i.v.m. tijd.

LydiaDietz schreef op 26-05-2024 om 10:43:

Wat een korte pauzes allemaal. Hier start school om 8.30. Een kleine pauze van 1 kwartier eten + 1 kwartier buiten spelen. Een grote pauze van 20 minuten eten en een half uur buiten spelen. En om 14.45 zijn de kinderen vrij.

Dat komt dan toch op ongeveer hetzelfde uit, alleen hebben ze hier gewoon eerder zelf tijd om te spelen. Om 2 uur al ipv kwart voor 3  

Verder moet ik er zelf niet aan denken om kinderen verplicht op school hun hobby's te laten uitoefenen. Ze hebben er zoveel leuke contacten buiten school bij. En je kind bijna verplicht op zomerkampen sturen omdat ze zo lang vrij zijn lijkt me ook niks. Ik ben tevreden met ons Nederlandse systeem. 

BlairW schreef op 26-05-2024 om 10:45:

[..]

Dat komt dan toch op ongeveer hetzelfde uit, alleen hebben ze hier gewoon eerder zelf tijd om te spelen. Om 2 uur al ipv kwart voor 3

Als je puur naar tijd kijkt heb je gelijk. Maar je wil toch even afschakelen voordat je weer moet opletten bij de volgende les? Even lekker bewegen. En dan langer dan die energizer van een paar minuutjes die juf of meester even tussendoor doet.

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 10:03:

[..]

Precies, wij hebben vrienden in het buitenland wonen en daar hebben ze 3 maanden zomervakantie en 2 weken rond kerst. Verder geen andere vakanties. De schooldagen zijn lang maar na de lessen doe je aan sport, toneel, muziek, creatieve activiteiten, schoolkrant etc. Competitie is dan scholen tegen elkaar. Naast school lid zijn van clubs of verenigingen kennen ze daar helemaal niet, op scouting na. Onze vrienden vinden het Nederlandse systeen dan weer heel omslachtig. Het is maar net wat je gewend bent.

Ik heb weleens een Oekrainse inwoner gehad en dan had ik het over ‘volgende week vakantie’ en dan zei hij: je hebt het dan elke keer over vakantie, maar dat is dan maar een weekje, dat is toch geen vakantie! 

LydiaDietz schreef op 26-05-2024 om 10:48:

[..]

Als je puur naar tijd kijkt heb je gelijk. Maar je wil toch even afschakelen voordat je weer moet opletten bij de volgende les? Even lekker bewegen. En dan langer dan die energizer van een paar minuutjes die juf of meester even tussendoor doet.

Een kwartier buiten spelen is prima, merk ik hier aan de kinderen. En ze vinden het juist fijn dat er in de middag dan nog best veel tijd over blijft om met vriendjes/vriendinnetjes te spelen in de eigen tijd.

LydiaDietz schreef op 26-05-2024 om 10:45:

Verder moet ik er zelf niet aan denken om kinderen verplicht op school hun hobby's te laten uitoefenen. Ze hebben er zoveel leuke contacten buiten school bij. En je kind bijna verplicht op zomerkampen sturen omdat ze zo lang vrij zijn lijkt me ook niks. Ik ben tevreden met ons Nederlandse systeem.

Het is denk ik ook net wat je gewend bent. De keuze in activiteiten op die scholen is enorm dus er zit altijd wel iets bij wat je leuk vindt. En de scholen zijn ook veel groter dan hier dus als het bv niet zo klikt met klasgenootjes, klikt het misschien juist weer wel met de kinderen in je team van de sport of activiteit. En zo krijgt ieder kind de kans om iets te doen, zij zien dat ook als een stuk onderwijs dan uitsluitend hobby. In Nederland zitten ook veel kinderen niet op sport / clubje omdat er geen geld voor is of omdat het niet te combineren is met werk ouders. De afstanden daar zijn ook veel groter waardoor je buiten school zo wie zo minder contacten hebt. Voor alles is wat te zeggen. 

mut

mut

26-05-2024 om 13:15

In de zomervakantie zijn er veel georganiseerde zomerkampen vanuit de oa de ziektekostenverzekeringen (kazou), scouting/ ksj/ chiro, vanuit de gemeente zelf, anders (zomerschool bv.). Een deel heet speelpleinwerking, dan slapen de kinderen meestal thuis maar worden overdag beziggehouden. En veel kampen zijn met overnachting. Sommige kinderen zijn veel weg, sommige niet. Op het moment dat de inschrijvingen open staan is er een run op de plekjes, denk aan grote concerten/ wedstrijden waar veel mensen naar toe willen. 
Wallonië heeft inmiddels een kortere zomervakantie met langere andere vakanties. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.