Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoelang hebben ze in andere landen schoolvakantie en waarom is dat verschil zo groot?

ik heb wel eens gehoord dat kinderen in Italië ongeveer 3 maanden zomer/schoolvakantie hebben...
Waarom is dat verschil zo groot en hoe is dat in andere landen?


Valeria schreef op 29-05-2024 om 13:02:

[..]

Hier een grote stad, maar het zwembad is 20 minuten fietsen als je minder gunstig woont kan 45 minuten ook.

Alle trainers hier zijn trouwens vrijwilligers. En die hebben dus inderdaad hun werk of studie overdag (scholieren/minderjarigen geven hier geen training). Dus als alle lagere schoolkinderen woensdagmiddag een paar uur vrij zouden zijn, gaat het nog steeds niet altijd lukken om dan een training aan te bieden.

Snap ik hoor, maar veel is wel makkelijk te bereiken. Bv ook met ov.

Gingergirl schreef op 29-05-2024 om 12:55:

[..]

Bij de meeste een stuk of 7 a 8. Veel kinderen kennen elkaar wel via via. Dochter heeft bv zondag een feestje van vriendinnetje van de bso maar de overige genodigden kent ze een aantal van scouting en uit de buurt. En mocht het een keer voorkomen dat ze weinig anderen kent dan is dat ook niet zo'n probleem. Als je als volwassenen naar een verjaardagsfeestje gaat ken je ook niet altijd iedereen, zo leer je nieuwe mensen kennen en als het een keer niet klikt is dat pech.

Wel inderdaad gebruikelijk dat als een feestje bv bowlen is dat ouders zelf hun kind daar heen brengen en weer halen. Het is niet gebruikelijk om de ouders van de jarige job dat te laten regelen, maar is voor de meesten dichtbij dus ook geen belasting voor ouders. Doordat velen in de stad niet zo heel ruim wonen / tuin hebben zijn er ook niet zoveel thuisfeestjes, soms wel in "mooi weer maanden " feestjes in het park.

Ja hier is vervoer echt wel de verantwoordelijkheid van de mensen die het organiseren.
Maar 7 a 8 kinderen komt hier ook wel voor. Twee auto's vol. Dan wordt jouw dochter gewoon veel gevraagd, want ze heeft zestien feestjes, terwijl er overal ongeveer de helft van dat aantal per feestje is. Er zijn dan logischerwijs ook kinderen met minder feestjes. 

Heeft vast ook wel met afstand te maken, want als alles in de buurt is, kun je je kind makkelijker zelf brengen. Als wij bijvoorbeeld naar de bios willen, dan is het heel inefficiënt als alle ouders 60 km moeten gaan rijden (15 km heen en terug en dat maal twee).
Als het tien minuten fietsen is, is dat nog te doen. 

Het is ook niet zo erg als je niemand kent, maar als je in een groepje komt waar de rest elkaar allemaal wel kent en al jaren bevriend is, val je er wel sneller buiten. Niet alle kinderen vinden dat even fijn. Dochter zou van mij zeker mogen gaan naar een feestje van een sportvriendinnetje hoor. Zou ze ook wel leuk vinden, maar er worden wel veelal kinderen van school gevraagd. Ik kan me wel voorstellen dat als een kind op school niet zo veel vriendjes heeft, dat het dan juist wel vriendjes van sport vraagt om toch nog een leuke verjaardag te hebben.

Een parkfeestje zou ik niet zo snel doen, want ook in de mooi weer maanden kan het regenen. Dan zou ik wel een alternatief willen hebben. Wij zijn wel eens naar een grote speeltuin geweest, buiten. Maar hadden ook een binnenspeeltuin in ons achterhoofd als alternatief.

Gingergirl schreef op 29-05-2024 om 13:04:

[..]

Snap ik hoor, maar veel is wel makkelijk te bereiken. Bv ook met ov.

In een plaats van 30.000 inwoners waar ik ooit gewoond heb was alles dicht bij. Net groot genoeg om alles te hebben, maar te klein voor grote afstanden. Dat was ideaal. 
In de plaatsen met inwonertallen van 6 cijfers waar ik gewoond heb en woon had je bijvoorbeeld niet veel kleine clubjes meer. Die waren allemaal gefuseerd  (en in het geval van een club op sportvelden, werden de sportvelden van het kleine buurtclubje volgebouwd na een fusie en lagen de sportvelden ineens aan de rand van de stad). 

Voor reisbewegingen binnen de stad is het OV hier niet praktisch (vanaf waar ik woon tenminste). Bij hevige onweersbuien leek me dat wel handig, maar helaas. Je moet net zo lang van en naar de bushaltes lopen als je op de fiets zou zitten. En dan moet je ook nog eens voor 3 personen betalen.

PinkFlower schreef op 25-05-2024 om 22:48:

[..]

Nee. Dat was vroeger. Dat heb ik iid ook nog gehad. Dat is niet meer.

Ook omdat kinderen tegenwoordig veel meer activiteiten hebben na schooltijd dan wij vroeger. En ze langer zo langer samen kunnen spelen.

Is het niet zo dat doordat ze eerder vrij zijn tegenwoordig er meer activiteiten worden aangeboden? De reden om eerder vrij te zijn is volgens mij niet omdat er na school meer activiteiten zijn.  

Valeria schreef op 29-05-2024 om 13:29:

[..]

In een plaats van 30.000 inwoners waar ik ooit gewoond heb was alles dicht bij. Net groot genoeg om alles te hebben, maar te klein voor grote afstanden. Dat was ideaal.
In de plaatsen met inwonertallen van 6 cijfers waar ik gewoond heb en woon had je bijvoorbeeld niet veel kleine clubjes meer. Die waren allemaal gefuseerd (en in het geval van een club op sportvelden, werden de sportvelden van het kleine buurtclubje volgebouwd na een fusie en lagen de sportvelden ineens aan de rand van de stad).

Voor reisbewegingen binnen de stad is het OV hier niet praktisch (vanaf waar ik woon tenminste). Bij hevige onweersbuien leek me dat wel handig, maar helaas. Je moet net zo lang van en naar de bushaltes lopen als je op de fiets zou zitten. En dan moet je ook nog eens voor 3 personen betalen.

In veel steden is de bus tegenwoordig gratis voor kinderen tot 12 jaar. In grote steden heb je in buiten wijken inderdaad ook wel weer met afstanden te maken, hier in het centrum geen last van. Maar zoals MamaE schrijft over een feestje met 8 kinderen/ 2 auto's vol; dat is in de stad weer niet te doen. Velen hebben hooguit 1 auto want je kunt je auto toch al amper kwijt of betaald je scheel aan parkeervergunningen.

Gingergirl schreef op 29-05-2024 om 12:55:

[..]

Bij de meeste een stuk of 7 a 8. Veel kinderen kennen elkaar wel via via. Dochter heeft bv zondag een feestje van vriendinnetje van de bso maar de overige genodigden kent ze een aantal van scouting en uit de buurt. En mocht het een keer voorkomen dat ze weinig anderen kent dan is dat ook niet zo'n probleem. Als je als volwassenen naar een verjaardagsfeestje gaat ken je ook niet altijd iedereen, zo leer je nieuwe mensen kennen en als het een keer niet klikt is dat pech.

Wel inderdaad gebruikelijk dat als een feestje bv bowlen is dat ouders zelf hun kind daar heen brengen en weer halen. Het is niet gebruikelijk om de ouders van de jarige job dat te laten regelen, maar is voor de meesten dichtbij dus ook geen belasting voor ouders. Doordat velen in de stad niet zo heel ruim wonen / tuin hebben zijn er ook niet zoveel thuisfeestjes, soms wel in "mooi weer maanden " feestjes in het park.

Bij ons is het wel gebruikelijk dat de ouders van de jarige de kinderen naar de locatie zeulen. En dan ook allemaal weer thuisbrengen. Hoe mensen dat doen weet ik niet (iets met extra auto van opa en oma ofzo). Wij hebben wegens is dit gedoe al 2 jaar geen feestje georganiseerd (ook sociaal gezeik trouwens, waar dan bij een andere optie meteen kind werd afgekamd) 

Mevrouw75 schreef op 29-05-2024 om 13:45:

[..]

Bij ons is het wel gebruikelijk dat de ouders van de jarige de kinderen naar de locatie zeulen. En dan ook allemaal weer thuisbrengen. Hoe mensen dat doen weet ik niet (iets met extra auto van opa en oma ofzo). Wij hebben wegens is dit gedoe al 2 jaar geen feestje georganiseerd (ook sociaal gezeik trouwens, waar dan bij een andere optie meteen kind werd afgekamd)

Ik snap best dat het lastig is dat als iets " gewoonte" is in je omgeving het lastig is het anders te doen. Maar niet iedereen heeft een auto of 2 auto's of familie in de buurt wonen om een auto te lenen.

Maar stel dat jij de keuze maakt dat toch te doen; feestje is op locatie X om 14 uur. Zeggen mensen dan echt af? Geeft dat echt zoveel gedoe? Of is het misschien ook een hoge drempel het anders te doen?

Als het heel ver is kan ik me dat nog wel voorstellen maar als het dichtbij is....

Gingergirl schreef op 29-05-2024 om 13:52:

[..]


Maar stel dat jij de keuze maakt dat toch te doen; feestje is op locatie X om 14 uur. Zeggen mensen dan echt af? Geeft dat echt zoveel gedoe? Of is het misschien ook een hoge drempel het anders te doen?

Als het heel ver is kan ik me dat nog wel voorstellen maar als het dichtbij is....

Wij hebben dat meestal zo gedaan: Feestje is in Ballorig vanaf 14.00. Nu waren die locaties wel altijd te fietsen (tot 30 minuten ongeveer).
Sommige kinderen reden met elkaar mee. Als er iemand niet gekund had, hadden wij 1 extra kind in de auto mee kunnen nemen, maar 7 of 8 niet natuurlijk. Niemand heeft ooit aangeven er niet te kunnen komen. 

Wat er gebruikelijk was, geen idee. Maar als iedereen het altijd op woensdag deed en ons kwam zaterdag beter uit, dan deden wij dat ook gewoon

Wij hebben ook één auto. Mijn man fietst graag en gaat altijd op de fiets naar zijn werk. Met feestjes lenen we er een van mijn ouders (die dichtbij wonen). Als mensen geen auto hebben, is het helemaal lastig om kinderen weg te brengen, zeker als je naar een locatie 15 km verderop gaat. Ik vind het niet logisch dat ouders 60 km gaan rijden allemaal apart, maar al helemaal niet dat iemand dat gaat fietsen om zijn kind naar een feestje te brengen. Wij geven een feestje en kiezen de locatie, dan zorgen wij dat de kinderen daar terecht komen en ook weer teruggebracht worden. 

In de stad met alles in de buurt, zou je wel nog kunnen vragen of kinderen met de fiets kunnen komen. Dan fiets je vanaf het huis van de jarige naar de locatie en weer terug.
Niet met kleuters, maar op een gegeven moment kan dat wel.

Gingergirl schreef op 29-05-2024 om 13:52:

[..]

Ik snap best dat het lastig is dat als iets " gewoonte" is in je omgeving het lastig is het anders te doen. Maar niet iedereen heeft een auto of 2 auto's of familie in de buurt wonen om een auto te lenen.

Maar stel dat jij de keuze maakt dat toch te doen; feestje is op locatie X om 14 uur. Zeggen mensen dan echt af? Geeft dat echt zoveel gedoe? Of is het misschien ook een hoge drempel het anders te doen?

Als het heel ver is kan ik me dat nog wel voorstellen maar als het dichtbij is....

Precies. Ik ben dus diegene zonder auto. Ik kan best de toorn van de gemeenschap dragen, maar dochter stond een paar jaar niet zo sterk in de klas en kreeg gewoon lullige opmerkingen over zich heen. Dat vond ik niet zo fijn. Wij deden het feestje altijd gewoon thuis, maar dat was echt te min voor ze. Heel naar eventjes. Nou, dan maar niet. 

MamaE schreef op 29-05-2024 om 14:14:

Wij hebben ook één auto. Mijn man fietst graag en gaat altijd op de fiets naar zijn werk. Met feestjes lenen we er een van mijn ouders (die dichtbij wonen). Als mensen geen auto hebben, is het helemaal lastig om kinderen weg te brengen, zeker als je naar een locatie 15 km verderop gaat. Ik vind het niet logisch dat ouders 60 km gaan rijden allemaal apart, maar al helemaal niet dat iemand dat gaat fietsen om zijn kind naar een feestje te brengen. Wij geven een feestje en kiezen de locatie, dan zorgen wij dat de kinderen daar terecht komen en ook weer teruggebracht worden.

In de stad met alles in de buurt, zou je wel nog kunnen vragen of kinderen met de fiets kunnen komen. Dan fiets je vanaf het huis van de jarige naar de locatie en weer terug.
Niet met kleuters, maar op een gegeven moment kan dat wel.

Fietsen gebeurd eigenlijk nooit hier bij een feestje. Dan ga je eerder met het ov naar een locatie. Als je op het platteland woont en je hebt bv maar 1 auto en kunt er geen een lenen dan kun je bv ook een andere ouder vragen een paar kinderen te brengen en dat een andere ouder het ophalen doet zodat niet iedereen afzonderlijk hoeft te rijden. Maar inderdaad als de afstand wat groter is dan is het lastiger regelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.