Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marilene

Marilene

08-05-2014 om 22:10

Hoe kun je het beste stapelen op het MBO?


Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 09:32

pffff

Het beeld wat Gonniegans heeft gekregen kan mijlenver naast de waarheid liggen en ze kan dat zelf zo zien door even op de site van die school te kijken naar het lesrooster.

Verder ben je weer bijzonder flauw vind ik en draai je al jouw fouten om naar die van ons maar jij deed zo moeilijk dat we het moesten gaan uitkauwen.

Verder had ik gewoon neergezet dat als je meer vakken wil dat dat dan ook als extra vak gezien wordt maar dat stukje citeer je niet.

Een bakkersvmbo is niet anders dan een vmbo met verschillende richtingen, ze zullen vermoedelijk wel de handvaardigheid, techniek en tekenenvakken geschrapt hebben. Iets wat op de havo van mijn zoon ook is gedaan om zo O&O aan te bieden. Ik geloof niet dat er ook maar één theoretisch vak geschrapt is maar jij natuurlijk wel...

Het neefje heeft gewoon tot en met de tweede alle normale theorievakken gehad en mocht in de derde er een paar laten vallen en in de vierde nog 1 of 2. Niet anders dan elk ander vmbo maar jij maakt het weer nodeloos ingewikkeld.

Combinatiecijfer

"Je mist de crux en dat is dat scholen het zelf mogen weten. Er is een minimum in vakken, maar geen maximum. Omgekeerd mogen vakken ook verzameld worden in een koepelvak."

Misschien bestaat het hoor, maar ik heb nog nooit gehoord van een school die bijvoorbeeld bij gymnasium (waarbij of Latijn of Grieks een verplicht CSE-vak is) een klassieke taal extra verplicht stelt. Of bij technasium O&O buiten het verplichte pakket. Gymnasium of technasium heeft op alle scholen die ik ken nooit méér vakken in de bovenbouw dan atheneum.

Van koepelvakken heb ik ook nog nooit gehoord. Heb je daar voorbeelden van? De vakken ckv/kcv, maatschappijleer, anw en gym zijn voor iedereen verplicht, ik ken ook geen scholen die daar vakken aan toevoegen. Kost alleen maar geld, en wat dat betreft zijn scholen net zo efficiënt als de meeste leerlingen: met zo weinig mogelijk inspanning het minimale resultaat halen.

Er zijn wel leerlingen die vrijwillig in meer vakken examen doen. Omdat ze dat leuk vinden, of omdat ze achteraf hun profiel kunnen aanpassen. Leerlingen die een dubbelprofiel doen zijn vaak handig geweest in het kiezen van vakken waardoor ze met het de minimale 8 vakken toch zowel N&T en N&G doen of zo E&M en C&M kunnen combineren. Als je handig kiest kan je met 10 vakken alle vier de profielen doen. Maar nogmaals, ik ken geen school die bepaalt dat het curriculum meer dan het verplichte aantal eindexamenvakken heeft.

Het negende vak, waar geen CSE in gedaan wordt, leidt tot het combinatiecijfer. Dat bestaat uit lichamelijke opvoeding, ckv/kcv, anw en maatschappijleer. Scholen kunnen er voor kiezen om daar literatuur of godsdienst aan toe te voegen. Voor lichamelijke opvoeding en ckv moet je een voldoende halen (geen cijfer, alleen een O, V of G) en als je de meeste lessen volgt en net doet alsof je meedoet heb je die voldoende wel. De vakken maatschappijleer en anw bestaan meestal alleen uit het bijwonen van de lessen en het maken van een opdracht of gewone toetsen door het jaar heen. De cijfers van elk vak worden naar boven afgerond en de drie afgeronde cijfers worden bij elkaar opgeteld en gedeeld door drie en dan weer naar boven afgerond. Een 5,5 voor anw, een 6,5 voor maatschappijleer en een 7 voor je profielwerkstuk levert je een combinatiecijfer van 7. Meestal heb je die vakken in het voorexamenjaar of nog eerder afgerond, je hebt er maar een uurtje in de week les in en meestal maar een half jaar per schooljaar. Inhoudelijk stelt het niet al te veel voor. Anw is voor N&T/N&G'ers een lachtertje, maatschappijleer voor E&M/C&M'ers ook meer van hetzelfde. Ik heb ook nog nooit gehoord van iemand die is gezakt vanwege zijn combinatiecijfer. Dus ja, scholen kunnen er vakken als literatuur en godsdienst aan toevoegen en het is officieel een examenvak, maar in de praktijk is het een formaliteitje en geen vak waar je een hoop voor moet leren en tijdens de examenweken een grote belangrijke toets voor moet doen.

skik

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 11:52

skik

Ik kende het hele Anw niet dus heb het even opgezocht op wikipedia, bij de havo is het al jaren geleden afgeschaft en dat willen ze ook op het VWO. Gelukkig zijn sommige scholen zo slim dat ze twee varianten geven:

Op sommige scholen wordt het vak anw in twee varianten gegeven:

een Maatschappij-variant voor de alfa's (degenen met een cultuur en maatschappij-profiel of een economie en maatschappij-profiel), en
een Natuur-variant (voor degenen met een natuur en gezondheid-profiel of een natuur en techniek-profiel).

Bij de alfa's worden dan bijvoorbeeld de algemene natuurwetenschappen behandeld, terwijl de beta's dieper ingaan op de stof, omdat zij een groot deel al beheersen door de andere vakken in hun profiel.
Alleen nog op vwo

Algemene natuurwetenschappen was een verplicht vak voor zowel havo als vwo, maar met ingang van studiejaar 2007-2008 is het alleen voor het vwo nog maar verplicht. Aan de meeste havo-opleidingen is het vak hiermee verdwenen. De laatste tijd wordt besproken om het vak anw helemaal af te schaffen als verplicht examenvak.[1]

Nou ja zeg

Dames, dames, wat is het argument nu?
Gonniegans kletst uit haar nek, heeft het helemaal mis, het kan niet waar zijn want jullie hebben er nog nooit van gehoord?

Fijn dat jullie zelf onder elkaar al over elkaar heen buitelen met variaties in het aanbod.

jana

jana

27-05-2014 om 12:03

bakkers

Idd is een bakkersvmbo niet anders dan een vmbo met vier sectoren. Gonniegans heeft het over een soort school zoals de Rooi pannen hier in Eindhoven. Daar krijg je ook gewoon de vakken die je op een ander vmbo verplicht zijn, aangevuld met bakkersskills. Wordt hier in de regio vaak voor gekozen. Is een basis t/m gemengd vmbo welk niks zegt over de vervolgopleiding in het mbo. Neefje is nu eerste jaars ICT gaan doen, na vier jaar bakkersschool.

Had je dat zo begrepen?

Jana:"Idd is een bakkersvmbo niet anders dan een vmbo met vier sectoren."
Staat er zoiets ter discussie dan?

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 12:36

miriam

Gonniegans had dat begrepen ja. Net toen ik haar daarvan overtuigd had (denk ik dan) kom jij met van alles er bij.
Ik snap nog steeds niet wat jij bedoelt met je metaforen, kun je dat nog even uitleggen?

Verder begrijp ik helemaal niets van posting 95. Laten we eens beginnen met wat JIJ wil zeggen hier. Misschien begrijpen we elkaar dan uiteindelijk nog een keer.

Elinde

Elinde

27-05-2014 om 12:41

koepelvakken

Op de VMBO-school hier heeft de onderbouw (b-k-g-t) koepelvakken. Een voorbeeld daarvan is het vak 'Mens en Natuur'. Daarin zit een beetje biologie, een beetje aardrijkskunde, een beetje geschiedenis enz. Een toets heeft vragen over elk onderdeel. Je kunt dus niets van biologie snappen en toch in totaal een voldoende halen.Pas in de derde krijgt de vmbo/t-richting weer een uitsplitsing naar de losse vakken biologie, geschiedenis etc. Kader en basis kiezen dan een profiel met maar 4 theorievakken. Het is een andere manier van lesgeven in de onderbouw.

Andersom dan Mirjam

Ken jij scholen die op havo of vwo die géén diploma uitgeven op basis van 7 c.q. 8 cse-vakken en het combinatiecijfer?

skik

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 17:24

Elinde

Ah bedankt, ik wist ook niet dat dat zo heette. Er zijn hier twee scholen die dat wel zo doen en 1 school die dat niet zo doet (die heeft dus een lesrooster vergelijkbaar met wat ik hierboven had neergezet).

Ik denk niet dat er havo en vwo scholen zijn die met koepelvakken werken?

Annet

Annet

27-05-2014 om 17:51

Koepelvak in 2 vwo

Op school van jongste combineren ze natuurkunde met scheikunde. Op sommige scholen wordt zo'n combi (soms ook met biologie) al vanaf de brugklas gegeven.
Ik geloof dat vanaf de derde klas alle vakken weer apart zijn.

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 17:58

ja ok

Nask hebben ze hier ook in havo 2, in havo 3 is het weer apart maar op het vmbo combineren ze meer vakken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-05-2014 om 18:07

Yep hier

Nask hebben we hier op de ene school en nt en ng als combi natuurkunde/scheikunde en natuurkunde/biologie op de andere school.
En eigenlijk zie ik het vak o&o ook wel alszodanig: combi van techniek, handvaardigheid, nederlands en nask. Op deze vakken wordt dan ook o.a. gekort om het ruimte te maken voor o&o.

Het betreft hier havo en vwo.

Doelpalen dans

Skik:"Ken jij scholen die op havo of vwo die géén diploma uitgeven op basis van 7 c.q. 8 cse-vakken en het combinatiecijfer?"
Ik heb de doelpalen niet verschoven naar centraal schriftelijk of een diploma halen op vwo niveau. Ik heb geen enkele bewering gedaan over dat waar scholen geen ruimte hebben om te verschillen.

Het ging over de indruk die iemand had van vmbo vak onderwijs.
Die indruk, veel minder theorie, klopt als een bus. Vmbo is als geheel minder theoretisch, vmbo b nog praktischer en bovendien hebben de scholen ook nog de ruimte om te variëren: Een bakkersschool mag in de brugklas al beginnen met bakken en mag de taal en rekenlessen (theorie) in de praktijk (recepten, vreemde taal, maten en gewichten).

Maar inderdaad, er is altijd een kern van theorie: bakkers leren er net zoveel van als slagers of timmermannen. 4 vakken zijn genoemd. Oke, noemen we het 4 vakken. Is niet erg, maar ook niet zo relevant.

Dalarna, ik weet niet wat jij wilt vertellen. Je houdt mij iets te koppig vast aan een aantal vakken, naar ik nu begrijp alleen dat waar CSE in gedaan wordt.
Het was niet in mij opgekomen dat jij dat bedoelde met die 4 vakken (hoe verzin je het). Als ik dat wel zo had begrepen, dan had het niet gebruikt in mijn vergelijking.
Sorry.

Miriam

Wat een onzin, alsof je op het VMBO basis die toevallig bakkersvak als praktijk heeft geen taal en rekenlessen theorie zou hebben. Ook daar moeten ze de taal en rekentoetsen gewoon maken. En ook andere basisvakken krijgen ze in de eerste twee jaar. Is verplicht. Hoe je het vak ook noemt en wat je ook samenvoegt als een koepelvak.

Niet mijn gebrek

Aha, ik vrees dat we te maken hebt met een gebrek aan voorstellingsvermogen.

"Wat een onzin, alsof je op het VMBO basis die toevallig bakkersvak als praktijk heeft geen taal en rekenlessen theorie zou hebben. "
Ik zeg dat nergens.
Ik zeg wel dat rekenen en taal ook in praktijkvakken geïntergreerd kan zijn.

Ik zou zeggen: Lees eens een receptenboek. Bak eens een taart, of nog erger: maak eens een suikersculptuur. In de praktijk komt bakken theorie kijken.

Doelpalendans Mirjam

Je schreef: "Vwo heeft volgens mij 8 examenvakken in het gezamenlijke deel. Daar komt dan nog het profieldeel bij + mogelijk een identiteit bepalend vak (gymnasium, technasium, etc.)"

Dat klopt niet en daarom heb ik geschreven hoe de examenvakken op het vwo opgebouwd zijn.


https://www.youtube.com/watch?v=uuX2kJpxz40

skik

Raar

Dat klopt wel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorbereidend_wetenschappelijk_onderwijs

Maar wat meningsverschil hierover met voetballen (of deze discussie) te maken heeft, snap ik dan weer niet.

Miriam en Skik

Skik heeft natuurlijk groot gelijk. Maar misschien wil Miriam dan uitleggen wat ze bedoelt met bovenstaand citaat van Skik? Dan snappen we het misschien beter. Want wij zijn allemaal dom en hebben geen voorstellingsvermogen, Miriam is de enige hier die het allemaal snapt.....
Gelukkig zijn er genoeg mensen die het wel snappen en uit kunnen leggen en ik zal de bijdrage van Miriam in deze draad dan ook niet meer serieus nemen.

Hè?

Ik snap er steeds minder van.
Mach "Skik heeft natuurlijk groot gelijk. Maar misschien wil Miriam dan uitleggen wat ze bedoelt met bovenstaand citaat van Skik?"
Welk citaat?

Definitie

Dat rijtje verplichte vakken bestaat uit een aantal vakken waarin CSE-examen gedaan moet worden (nederlands, wiskunde, engels, tweede vreemde taal) en een aantal kleine vakken waarvoor in een voorexamenjaar wel een cijfer gegeven wordt dat als combinatiecijfer meetelt voor het diploma (anw en maatschappijleer) en gym, waarvoor je bij de gewone gymlessen wel een voldoende moet halen maar waar verder geen theorie aan te pas komt. Het gymcijfer biedt evenals het ckv-cijfer ook geen compensatiepunten voor onvoldoendes op andere vakken. file:///home/chronos/user/Downloads/Handreiking_lichamelijke_opvoeding_DEFINITIEF.pdf
Ckv moet je tijdens het gebruikelijke lesprogramma in een voorexamenjaar met 'voldoende' afsluiten.

Het zijn dus wel verplichte vakken, maar worden over het algemeen niet als examenvak beschouwd omdat ze niet in het examenjaar gedaan worden en omdat ze geen onderdeel vormen van het centraal schriftelijk eindexamen. Bovendien hanteren de diverse bronnen (wiki, rijksoverheid, slo) verschillende lijstjes: de één zet bij het kopje verplichte vakken het profiel/sectorwerkstuk, literatuur (als apart vak i.t.t. als onderdeel van nederlands) of de rekentoets, de ander niet. Maar als je op basis van het wikipedialijstje al die vakken als examenvakken wil beschouwen dan kom je aan 12 examenvakken op het vwo. En 9 op de havo.

Een 'mogelijk identiteitbepalend vak (gymnasium of technasium)', daarvan heb ik nog nooit gehoord dat een school dit verplicht stelt als examenvak als voorwaarde voor het halen van een diploma, vandaar dat ik jou vroeg of je daar voorbeelden van had. Want mij is het onbekend.

En dat flauwe filmpje, dat was een grapje (doelpalendans).

skik

Skik

Maar ook voor basis kader en tl kom je dan op veel meer vakken. Ook daar hebben ze gym maatschappijleer, ckv rekenen en een sector werkstuk op tl.
In de aanvankelijke discussie werd gesproken over 4 vakken op basis. Vergetend dat in de eerste en tweede klas ook andere vakken verplicht zijn. Dit alles geldt op alle niveaus.

Mach

Ja. Daarom is het maar net wat je als definitie van examenvakken hanteert.

skik

Dames

Maar de vraag is: wie had het over examenvakken en waarom?
Wat heeft dat in vre-des-naam te maken met iemands indruk dat een vmbo-b bakkers opleiding weinig theorie omvat?

Dalarna

Dalarna

28-05-2014 om 16:31

miriam

Gonniegans had de indruk dat haar neefje zijn hele toekomst vergooid had door die bakkersschool te doen. Ze dacht dat hij alleen nog maar de bakkersmbo kon gaan doen en ze dacht dat hij beter andere vakken erbij had kunnen doen.

Ik heb toen gezegd dat je, net als op alle andere vmbo-basisscholen, 4 theorievakken doet. Daarmee bedoelde ik dat je in vier theorievakken eindexamen doet naast het bakkerspraktijkvak. Precies hetzelfde als dat je uiterlijke verzorging kiest of autotechniek, handel en verkoop of iets op een groenschool.

Omdat later bleek dat jij en Gonniegans waarschijnlijk dachten dat je vier jaar lang maar 4 theorievakken doet heb ik dat recht gezet in mijn postings met het aantal uur en welke vakken en dat dat op ELKE vmbo basis ongeveer gelijk is (geen duits noch frans).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.