Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo uit zoons hoofd praten



Daarom is gaan kijken op vervolgopleidingen zo belangrijk, dan is het allemaal ineens veel minder eng en nieuw. Het voorstel van Amsterdamse voor een M-jaar klinkt ook wel erg goed. Of is dat particulier en schreeuwend duur?

Het is vast nog wel mogelijk om in te schrijven voor scholen, maar gaan kijken is nu natuurlijk wel lastiger.

M-jaar is niet particulier, maar een ‘gewoon’ jaar op het mbo. Dus het gebruikelijke mbo schoolgeld, met alle rechten die je hebt als student op het mbo, zoals ovstudentenkaart. Voor iedereen toegankelijk dus.

WendelmoedM schreef op 24-07-2021 om 17:43:

[..]



Daarom is gaan kijken op vervolgopleidingen zo belangrijk, dan is het allemaal ineens veel minder eng en nieuw. Het voorstel van Amsterdamse voor een M-jaar klinkt ook wel erg goed. Of is dat particulier en schreeuwend duur?


m-jaar wordt aangeboden vanuit het ROC van Amsterdam bv. Het is een soort tussenjaar op het MBO. Je loopt stages bij verschillende bedrijven, je volgt de algemene vakken die verplicht zijn op het MBO. Zo gauw je een richting weet, kan je instromen op de MBO opleiding die bij je past, zonder dat je tijdverlies hebt. Het klinkt iig goed. 



Een jaar lang oriënteren op een allesbepalende toekomstkeuze - ROC TOP

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

24-07-2021 om 18:47

Ik moest even opzoeken waar NLD voor staat. Maar kan het zijn dat het idee dat hij een vervolgopleiding "Moet " gaan doen, hem angstig of onrustig maakt,omdat het voor hem onoverzichtelijk en onbekend is? Dat hij daarom aandringt op opnieuw vmbo-tl doen of naar de HAVO gaan? Ipv naar een MBO gaan?

Wat zegt hij als je vraagt waarom hij niet naar het MBO wil?

Daglichtlamp schreef op 24-07-2021 om 14:46:

[..]

Is dat een wetswijziging die al aangenomen is? Dat lijkt me funest voor thuiszitters die op die manier toch nog een diploma proberen te halen. Bovendien laten veel particuliere scholen en SO-scholen ook hun leerlingen staatsexamen doen omdat ze zelf geen diplomalicentie hebben. Heb je misschien een linkje voor mij?

Foutje, ik heb staatexamen geschreven waar het vavo moest zijn, die minimum leeftijd geldt voor vavo.

skik schreef op 24-07-2021 om 22:19:

[..]

Foutje, ik heb staatexamen geschreven waar het vavo moest zijn, die minimum leeftijd geldt voor vavo.

Het afschaffen van de Rutteregeling die het mogelijk maakt voor minderjarigen om naar de vavo te gaan is al net zo onwaarschijnlijk. Dus heb je daar een linkje van?

Da's alleen als de minderjarige leerling uitbesteed wordt door een school. Dat zal de vmbo-school van to's zoon niet doen, die hebben hem met diploma afgeleverd. En een havo die hem niet wil aannemen (vanwege zijn magere cijfers, het feit dat hij al 5 jaar over het vmbo heeft gedaan of omdat hij wellicht een zevende vak mist) zal hem ook niet uitbesteden want hij staat dan wel op de uitbestedende school ingeschreven. Het ook ook niet voor niks vavo hè, voortgezet algemeen volwassenen onderwijs.

Ik zat zelf bijna 10 jaar geleden in een situatie waar ik door problemen met mijn school een cijferlijst had met cijfers die echt beter hadden gekund. 
Toen kreeg ik geen overgangsbewijs naar het examenjaar omdat er (door de school) ook vakken ontbraken. En de school wilde mij naar een lager niveau sturen om maar van mij af te zijn. 
Op de vavo hier om de hoek werd ik geweigerd op mijn eigen niveau, maar op een vavo 10 minuten verderop met de bus werd ik wel aangenomen. 
Ik had een plausibele verklaring voor waardoor sommige cijfers “maar” een zes waren en waardoor drie vakken ontbraken op mijn rapport. 
Ik heb toen dat jaar zonder problemen mijn vwo behaald op de vavo en daarna mijn bachelor en master in vier jaar en dus zonder vertraging… Ik ben zelfs na afloop nog extra vakken erbij gaan doen. (Vanwege het instellingstarief dat ik zo wilde ontwijken)

De zoon van KerryHouse lijkt mij met een plausibele verklaring te moeten komen voor waarom hij op de havo is begonnen en vervolgens met zittenblijven net aan zijn vmbo-diploma heeft gehaald, en nu denkt dat hij een hoger niveau aankan. Misschien is die verklaring er ook wel? Geen begeleiding vanuit de laatste school? (Dat was o.a. wat bij mij speelde) 


Trouwens, NLD geeft toch vaak problemen met rekenen en exacte vakken? 

Als hij rijk wil worden kan hij beter MBO gaan doen. Met HAVO-HBO bouwt hij een studieschuld op, komt een paar jaar later op de arbeidsmarkt, wil tegen die tijd ook zelfstandig gaan wonen en moet dan een kapitaal uitgeven aan huur, koop is onmogelijk, o.a. vanwege die studieschuld en het starterssalaris dat hij dan pas verdient.
Met MBO bouwt hij nauwelijks studieschuld op, kan hij al snel gaan werken, woont dan wellicht nog even thuis, kan een spaarbuffer opbouwen en wellicht na een aantal jaren iets meer verdienen en dan wel gaan huren of kopen.
Mijn MBO-zoon werkte al vanaf zijn 16de, kon een huis kopen met zijn gezin toen hij 26 was, heeft carriére gemaakt in zijn werk en doet nu werk wat hij ontzettend leuk vindt, vast contract, verdienste is aardig.
Mijn MBO-dochter staat op het punt een huis te kopen. Heeft nauwelijks studieschuld, kan snel weggewerkt worden. Heeft het geluk dat ze een huurwoning vond bij een goede woningbouwvereniging, die een systeem heeft om starters te helpen met een koopwoning. Haar salaris is matig, vriendje (ook MBO-BBL) verdient wat beter. Maar ze gaan het samen redden.
Oudste zoon, HAVO-HBO, heeft een grote studieschuld, vriendin met een nog grotere  studieschuld (ook HBO), huurt in de particuliere sector, omdat hij met zijn niet-iets-te-hoge salaris niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning, nog afgezien van de wachttijden. Sparen lukt dus niet. Zij komen er niet uit. Terugbetaaltermijn van zoon staat gelukkig op 10 jaar, van vriendin op 35 jaar. Tegen die tijd zijn ze aan hen pensioen toe, wat ze in hun sectoren niet opbouwen.
De gedachte dat je met HAVO/HBO rijk kunt worden deel ik dus helemaal niet.

Als je 'rijk' wilt worden (dus eigenlijk: een normaal leven wilt krijgen, met een dak boven je hoofd en eten op de plank) dan is mijn advies: zorg dat je geen studieschuld opbouwt, rond een studie af op mbo-niveau, ga zo snel mogelijk werken, ga op zoek naar huisvesting als je nog jong bent en een laag salaris hebt; dan heb je nog een beetje geluk nodig, maar dan heb je in elk geval nog een kans.

Tsjor

tsjor schreef op 25-07-2021 om 08:59:

Als je 'rijk' wilt worden (dus eigenlijk: een normaal leven wilt krijgen, met een dak boven je hoofd en eten op de plank) dan is mijn advies: zorg dat je geen studieschuld opbouwt, rond een studie af op mbo-niveau, ga zo snel mogelijk werken, ga op zoek naar huisvesting als je nog jong bent en een laag salaris hebt; dan heb je nog een beetje geluk nodig, maar dan heb je in elk geval nog een kans.

Tsjor

Je had kunnen stoppen bij: zorg dat je geen studieschuld opbouwt. Tszoon wil graag HBO doen dus hij zal, als hij al MBO gaat doen, daarna HBO willen doen. 

Zeggen dat je een studie op mbo niveau moet afronden om rijk te worden slaat nergens op. Er zijn zoveel bullshitstudies op MBO niveau waar je echt niet veel mee opschiet financieel: ww.

naar mijn mening heeft tjor best gelijk. Heeft het misschien zin met je zoon eens bij een paar "mbo bedrijven" op bezoek te gaan zodat hij ziet wat het inhoud? 

skik schreef op 24-07-2021 om 22:30:

Da's alleen als de minderjarige leerling uitbesteed wordt door een school. Dat zal de vmbo-school van to's zoon niet doen, die hebben hem met diploma afgeleverd. En een havo die hem niet wil aannemen (vanwege zijn magere cijfers, het feit dat hij al 5 jaar over het vmbo heeft gedaan of omdat hij wellicht een zevende vak mist) zal hem ook niet uitbesteden want hij staat dan wel op de uitbestedende school ingeschreven. Het ook ook niet voor niks vavo hè, voortgezet algemeen volwassenen onderwijs.

Kijk even naar de link die ik plaatste. Ook de gemeente (LPA) kan een minderjarige leerling op de vavo plaatsen. 

Nummer schreef op 25-07-2021 om 09:51:

[..]

Je had kunnen stoppen bij: zorg dat je geen studieschuld opbouwt. Tszoon wil graag HBO doen dus hij zal, als hij al MBO gaat doen, daarna HBO willen doen.

Zeggen dat je een studie op mbo niveau moet afronden om rijk te worden slaat nergens op. Er zijn zoveel bullshitstudies op MBO niveau waar je echt niet veel mee opschiet financieel: ww.

Ik kan ook genoeg “bullshitstudies” aanwijzen op het hbo en het WO. 
Maar wat doen de afgestudeerden: die schrijven zich in voor een traineeship bij een bedrijf als Talent&Pro of ze gaan zoals veel mbo’ers verder met leren in de praktijk. 

tsjor schreef op 25-07-2021 om 08:59:

Als hij rijk wil worden kan hij beter MBO gaan doen. Met HAVO-HBO bouwt hij een studieschuld op, komt een paar jaar later op de arbeidsmarkt, wil tegen die tijd ook zelfstandig gaan wonen en moet dan een kapitaal uitgeven aan huur, koop is onmogelijk, o.a. vanwege die studieschuld en het starterssalaris dat hij dan pas verdient.

Klopt. Mijn generatie woont nog massaal thuis. Op de werkvloer klagen we dan over dat we al drie jaar iets zoeken maar dat je als alleenstaande het kunt vergeten. (En als gehuwde met een man die niet werkt ook) Soms vragen we ons af waarom we zoveel tijd en geld in onze studies hebben gestopt voor dit resultaat. 

Voordeel is wel dat we flink sparen en onze studieschulden ermee kunnen aflossen. Tegen de stijgende huizenprijzen is toch niet op te sparen. 

Wat je bij mijn generatie (en de jongere vast nog meer) veel kunt zien is vertrek naar het buitenland en daar ook vooral blijven. Duitsland en België lijken financieel al een vooruitgang ten opzichte van Nederland. Zweden, Noorwegen en Oostenrijk zie ik ook vaak… 

Violetta2002 schreef op 25-07-2021 om 13:01:

[..]

Klopt. Mijn generatie woont nog massaal thuis. Op de werkvloer klagen we dan over dat we al drie jaar iets zoeken maar dat je als alleenstaande het kunt vergeten. (En als gehuwde met een man die niet werkt ook) Soms vragen we ons af waarom we zoveel tijd en geld in onze studies hebben gestopt voor dit resultaat.

Voordeel is wel dat we flink sparen en onze studieschulden ermee kunnen aflossen. Tegen de stijgende huizenprijzen is toch niet op te sparen.

Wat je bij mijn generatie (en de jongere vast nog meer) veel kunt zien is vertrek naar het buitenland en daar ook vooral blijven. Duitsland en België lijken financieel al een vooruitgang ten opzichte van Nederland. Zweden, Noorwegen en Oostenrijk zie ik ook vaak…

Mijn dochter en haar vriend zijn net twintig. Hij is net klaar met mbo bouwkunde (en een vaste baan op zijn stage-adres gekregen), mijn dochter bijna klaar met een mbo opleiding in de zorg. Ze hebben beide naast hun studie gewerkt en flink gespaard en ze hebben net een huis gekocht.  Ze hebben geen studieschuld. Met HBO was ze dit nog lang niet gelukt. Dan waren ze nu nog aan het studeren en hadden een studieschuld gehad. 

Violetta2002 schreef op 25-07-2021 om 12:57:

[..]

Ik kan ook genoeg “bullshitstudies” aanwijzen op het hbo en het WO.
Maar wat doen de afgestudeerden: die schrijven zich in voor een traineeship bij een bedrijf als Talent&Pro of ze gaan zoals veel mbo’ers verder met leren in de praktijk.

Ik heb niet gezegd dat dat niet zo is. Tsjor zegt dat je het alléén redt met een MBO studie. Nee met sommige MBO studies niet en met sommige HBO studies ook niet maar dan heb je nog wel aantoonbaar HBO niveau. Dus meer kans op iets anders. 

Verder ben ik het niet helemaal oneens maar het is geen wet ofzo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.