Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-07-2021 om 12:24
Mijn zoon van 17 is eindelijk geslaagd voor vmbo-tl. Hij begon in 2016 op de havo, moest toen van die school af want hij moest naar het vmbo-t, en is daarna weer van school gewisseld en vorig jaar in het examenjaar blijven zitten. (Al voor de Corona stond hij er heel slecht voor) Hij heeft NLD waardoor hij tegen moeilijkheden opliep.
Zijn cijferlijst bestaat uit één 7 (6,6) en voor de rest krappe voldoendes.
Mijn zoon eist dat hij nu havo mag gaan doen. Ik vind dit gezien zijn achtergrond en dat hij met hakken over de sloot vmbo-tl heeft afgerond geen goed idee.
Zoon vindt dat hij naar de havo moet omdat hem is verteld dat hij zonder hbo een laag salaris zal krijgen.
Ik heb de afgelopen weken hem nog wel gesteund met het zoeken van een havoschool, maar hij ontvangt alleen maar afwijzingen omdat zijn gemiddelde te laag is en hij geen positief advies van zijn laatste docenten heeft gehad.
Mijn zoon zegt dat hij niet naar het mbo gaat. Ik heb hem al moeten dwingen zichzelf toch ergens in te schrijven omdat we al een brief van leerplicht hebben ontvangen over dat hij nog nergens aangemeld staat.
Nu zegt hij dat hij heeft berekend dat je 16 uur per maand mag spijbelen en dus alleen gaat komen als het moet want hij weet zeker dat hij de havo aankan.
Eerst mbo doen en dan hbo vindt hij geen optie.
Hoe praat ik de havo uit zijn hoofd?
21-11-2021 om 19:20
Aafje1 schreef op 20-08-2021 om 13:55:
Je zoons opmerking over salaris klopt niet. Mbo wordt vaak op een hoop gegooid. Mbo1/2 start vaak bij jaarlijks bruto 25.000 bij een fulltime werkweek maar mbo 3 en zeker 4 flink hoger.
Als je zoon via een hbo-p naar de universiteit wil is nu op elke mogelijke school 4havo proberen te forceren wel aan te raden.
Mijn ene dochter met haar Mbo financieel administratief medewerker verdient meer dan mijn andere zal verdienen met haar hbo vaktherapie… verschil is ongeveer 1000 euro bij het startsaris
22-11-2021 om 14:30
Ik ben nu wel benieuwd waar de zoon van TO nu op school zit. Ik hoop dat hij het naar zijn zin heeft en dat het goed gaat.
04-01-2022 om 14:40
Mijn zoon is inmiddels gestopt met het mbo. Ik ben er een keer met mijn oudste dochter (en mijn zoon) op gesprek geweest en begrijp wel waarom hij dat mbo niet zag zitten… We kijken nu naar een ander mbo waar hij per februari misschien verder gaat en naar de LOI.
Zoon heeft zich trouwens ook ingeschreven voor diverse staatsexamens… vwo. Ik vind het prima, dit is beter dan tot de zomer helemaal niks doen want hij heeft ook geen bijbaan meer en dus niks anders te doen.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.