Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo uit zoons hoofd praten


KerryHouse schreef op 24-07-2021 om 14:51:

[..]

Mijn zoon wordt in november 18 en ik heb niks gehoord over dat hij voor een VAVO uitbesteed moet worden? Zijn laatste school biedt ook geen havo aan

Geen idee waarom je mij citeert, want ik had het over staatsexamens. Voor zelf inschrijven op het VaVo moet je inderdaad 18 zijn. Onder de 18 kan het alleen via een reguliere VO school (die dan ook voor de leerling betaald aan de VaVO).

KerryHouse schreef op 24-07-2021 om 14:50:

Mijn zoon heeft me laten zien dat hij op een andere VAVO inmiddels ook al is afgewezen… Hij zegt nu dat hij 4 vmbo-tl opnieuw wil doen

Geen idee of het kan, maar als het kan/mag, zou ik dit plan steunen. Niet omdat ik het nou zo bijster verstandig vind (mijn dochter heeft MBO procestechniek gedaan en die verdient nu al meer dan haar vader) maar omdat je een kind dat pertinent weigert om naar school te gaan daar niet heen krijgt. En alles is beter dan thuis op de bank hangen.

Procestechniek is overigens één van de zwaarste opleidingen binnen het MBO. De basisvakken zijn wiskunde, scheikunde, natuurkunde, economie, Nederlands en Engels. Daardoor kun je er wel veel kanten mee op. Het is dus nog maar de vraag welke cijfers hij had voor zijn TL. 

Het grootste voordeel: er is heel veel vraag naar deze mensen en vaak kun je op kosten van het bedrijf daarna nog doorleren. MBO niveau 3 en 4 heeft nog een ouderwetse basisbeurs (een gift als je binnen zoveel tijd je diploma haalt) dus al met al kun je zonder studieschuld aan je volwassen leven beginnen.

Maar goed. Wij kunnen hier allemaal wel roepen dat jouw zoon beter naar het MBO kan gaan, als hij daar niks wil uitvoeren gaat het je alleen maar heel veel geld kosten. 


Hij is al eens blijven zitten dus ze zullen hem echt het jaar niet over laten doen. Het is de bedoeling dat je zo snel mogelijk een startkwalificatie haalt en dat is mbo en havo. Jij moet niet met hem praten maar iemand tegen wie hij opkijkt, iemand van wie hij wel de waarheid aanneemt. Dat ben jij dus blijkbaar niet en iemand anders wel. Zo jammer dat hij hierin blijft hangen. Zo snel mogelijk een goede MBO opleiding en je verdient al geld en kan dan soms de HBO er nog bij gaan doen. Nu een jaar nog eens vmbo en dan nog 2 jaar havo brengt hem juist op een achterstand en het gaat helemaal mis als hij de motivatie niet op kan brengen omdat het dan echt te lang duurt voor je de vakken kunt laten vallen waar je een hekel aan hebt. 

Op een MBO kan dat nog wel eens enorm meevallen, als hij een goede keuze maakt natuurlijk. Of ga BBL doen en ga meteen geld verdienen. 

Als het niet lukt om een havo te vinden, is nog een jaar tl ook geen optie. Dat krijgt hij niet voor elkaar. Helaas voor hem is hij dan toch veroordeeld tot het mbo. Ik weet wel dat er richtingen zijn waarbij je je kernvakken op havo-niveau krijgt, misschien is er dan iets van een certificaat mogelijk. Of anders kiezen voor een zo breed mogelijke opleiding, zoiets als de vroegere meao. Daar kun je allerlei kanten mee op.
Wij vonden het grote nadeel dat je gelijk een beroep ingeduwd wordt. Mijn dochter weet nog helemaal niet wat ze wil, of althans zeggen de beroepskeuzetesten allemaal iets anders dan haar gevoel. Die testen kloppen wel, maar dat ziet iedereen behalve zij zelf



Sinds 2020:

https://www.onderwijsland.com/7/nieuws/4005/doorstroomrecht-voor-leerlingen-met-een-vmbo-gl-tl--of-havodiploma.html

Voor vmbo-havo moet je wel een 7de vak hebben om van dit recht gebruik te kunnen maken.

Mallebeppie schreef op 24-07-2021 om 14:58:

[..]

Dus hij is geslaagd voor vmbo-tl en wil nu het eindexamen jaar opnieuw doen? Met welk doel? Een hoger gemiddelde halen zodat hij naar de HAVO kan?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit mogelijk is.

Ik ken iemand die het havo examenjaar opnieuw ging doen. Ze was afgewezen voor een lotingsstudie omdat ze was uitgeloot. 
Opnieuw dat hele jaar was voor haar zinloos omdat het jaar erop de centrale lotings eruit is gegaan. 
Daarnaast is ze al na twee maanden ermee gestopt omdat ze merkte dat het opnieuw maken van toetsen voor een diploma waar je al eens voor bent geslaagd ontzettend zwaar en vermoeiend is. 

Het is gewoon koppigheid. En als je het examenjaar opnieuw doet moet je letterlijk alles opnieuw doen omdat je anders alleen certificaten van nieuwe vakken kunt krijgen.

(Ik weet niet eens of dat nu nog kan, het was iets van 6 jaar geleden dat dit speelde) 


Nummer schreef op 24-07-2021 om 15:47:

Hij is al eens blijven zitten dus ze zullen hem echt het jaar niet over laten doen. Het is de bedoeling dat je zo snel mogelijk een startkwalificatie haalt en dat is mbo en havo. Jij moet niet met hem praten maar iemand tegen wie hij opkijkt, iemand van wie hij wel de waarheid aanneemt. Dat ben jij dus blijkbaar niet en iemand anders wel. Zo jammer dat hij hierin blijft hangen. Zo snel mogelijk een goede MBO opleiding en je verdient al geld en kan dan soms de HBO er nog bij gaan doen. Nu een jaar nog eens vmbo en dan nog 2 jaar havo brengt hem juist op een achterstand en het gaat helemaal mis als hij de motivatie niet op kan brengen omdat het dan echt te lang duurt voor je de vakken kunt laten vallen waar je een hekel aan hebt.

Op een MBO kan dat nog wel eens enorm meevallen, als hij een goede keuze maakt natuurlijk. Of ga BBL doen en ga meteen geld verdienen.



Hij is blijven zitten in 4 mavo toch? Is er een regel dat je dan niet naar de havo mag voor het geval je dan weer blijft zitten en vier jaar in de vierde zit? Ik ken wel mensen die in 4vwo, 4vwo en daarna 4havo zaten of 4mabo, 4havo en 4havo…. 

MMcGonagall schreef op 24-07-2021 om 15:49:

Als het niet lukt om een havo te vinden, is nog een jaar tl ook geen optie. Dat krijgt hij niet voor elkaar. Helaas voor hem is hij dan toch veroordeeld tot het mbo. Ik weet wel dat er richtingen zijn waarbij je je kernvakken op havo-niveau krijgt, misschien is er dan iets van een certificaat mogelijk. Of anders kiezen voor een zo breed mogelijke opleiding, zoiets als de vroegere meao. Daar kun je allerlei kanten mee op.
Wij vonden het grote nadeel dat je gelijk een beroep ingeduwd wordt. Mijn dochter weet nog helemaal niet wat ze wil, of althans zeggen de beroepskeuzetesten allemaal iets anders dan haar gevoel. Die testen kloppen wel, maar dat ziet iedereen behalve zij zelf

Ja, de vmbo’ers moeten vaak te vroeg kiezen, ze voelen zich nog niet klaar voor die keuze en gaan daarom naar de havo als noodgreep. Daarom schrijf ik het nog maar een keer: kijk eens bij M-jaar. Dat is een breed jaar waarbij je kan kennismaken met beroepen en richtingen en verder leert.

Ik krijg de indruk dat je je zoon alles zelf laat uitzoeken. Ik snap ook niet zo goed dat hij blijkbaar op allerlei plaatsen kan inschrijven zonder jouw handtekening. Hij wil graag HBO, weet hij dat dat ook kan via de route MBO- HBO? (dat kost wel een jaar extra, maar ja als hij nu niet aangenomen wordt op havo dan is hij dat jaar toch wel kwijt).

Hij is al eens gezakt in 4TL en daarna heeft hij een diploma gehaald. Nogmaals 4TL over doen op zijn huidige school is lastig. 

De weg die je nog kan proberen is via de LPA en de gemeente hem alsnog op de vavo te krijgen, dat kan alleen als hij komend schooljaar 18 wordt en volgens mij is dat aan de orde. (Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/volwassenenonderwijs/vraag-en-antwoord/diploma-voortgezet-onderwijs-via-vavo
Overigens vind ik wel dat de decaan van school hier meer mee had moeten doen. Ik kan althans uit je verhaal niet halen dat hier nog een decaan bij betrokken is geweest. 

Ik ken een meisje dat na een onafgeronde havo naar mbo2 is gegaan, en daarbij vier dagen in een supermarkt werkte. Vond ze veel leuker dan school. Na een jaar niveau 3 en vervolgens niveau 4 in de zorg. Die school bij niveau 2 stelt niet zoveel voor als je tot 4 havo bent gekomen, dus ze heeft in alle rust kunnen bedenken wat ze verder wilde.

Wat ook mag is voor minimaal 1/5 aan uren naar school en de rest werken. Dan zou hij een aantal vakken op TL extra kunnen doen of verbeteren. Mijn dochter had een MBO-studie waarvan het hem toch niet was. Ze moest toen Nederlands, Engels en Rekenen op het mbo blijven doen en mocht de rest werken. 
Maar: ga nog eens het gesprek aan met de LPA. Zij weten alle wegen in jullie gemeente precies en kan je ook hier goed mee helpen. 

Blijkbaar mag je in het jaar dat je 18 wordt ook met toestemming van de leerplichtambtenaar naar de VaVo. Blijkbaar ontbreekt bij je zoon het extra examenvak wat nodig is om direct toelaatbaar te zijn naar de havo. Wellicht kun je overleggen met de leerplichtambtenaar of hij dat vak komend jaar op de Vavo mag halen.

BoschL schreef op 24-07-2021 om 16:57:

[..]


Het is gewoon koppigheid. En als je het examenjaar opnieuw doet moet je letterlijk alles opnieuw doen omdat je anders alleen certificaten van nieuwe vakken kunt krijgen.

(Ik weet niet eens of dat nu nog kan, het was iets van 6 jaar geleden dat dit speelde)


Koppigheid is wel een erg negatieve kwalificatie en klinkt erg naar "hard aanpakken".

Het komt op mij meer over als dat hij onzeker is over iets nieuws en daarom ook nog niets geregeld heeft. Zelf wilde ik aan het eind van de middelbare school ook het liefst het examenjaar nog een keer over doen, want geen idee wat me te wchten stond op de vervolgopleiding en dan liever iets vertrouwds.

Daarom is gaan kijken op vervolgopleidingen zo belangrijk, dan is het allemaal ineens veel minder eng en nieuw. Het voorstel van Amsterdamse voor een M-jaar klinkt ook wel erg goed. Of is dat particulier en schreeuwend duur?

Het is vast nog wel mogelijk om in te schrijven voor scholen, maar gaan kijken is nu natuurlijk wel lastiger.

Ik lees veel verschillende adviezen, maar ik ben nu wel benieuwd naar jouw plan. Uiteindelijk ben je als ouder nog steeds verantwoordelijk om er voor te zorgen dat je kind onderwijs volgt. 

 Ik ben ook benieuwd naar de rol van de VO school waar je zoon eindexamen heeft gedaan. Zij hebben namelijk ook zorgplicht en zullen er voor moeten zorgen dat hij ergens ingeschreven staat, alvorens hem uit te schrijven. De meeste VMBO scholen eisen in het examenjaar dat een leerling die naar de HAVO wil, zich ook moeten inschrijven bij een MBO opleiding. Juist om deze situaties te voorkomen. Welk contact heb je nog met school?

Er zijn MBO opleidingen waarbij je kan versnellen, zodat je de opleiding kan afronden in 2 jaar als je gemotiveerd bent. Je kan bij de meeste HBO opleiding instromen met elke willekeurige MBO niveau 4 opleiding. 

Ik weet niet of ik het goed lees, maar lees ik ook nog een acceptatiestuk/inzichtstuk bij je zoon? NLD is een lastige leerstoornis, vaak onbekend bij mensen. Verbaal lijkt hij heel wat, maar in de daadwerkelijke uitvoering gaat het vaak mis. Heeft je zoon voldoende inzicht in zijn mogelijkheden maar ook zijn beperkingen? Het is nu wellicht te laat, maar dit zou ook goed zijn om te overwegen als je de overstap maakt naar een beroepsopleiding. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.