Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mammazo

mammazo

07-03-2014 om 13:50

Halverwege groep 7 en geen advies mogen geven


Annie

Annie

29-03-2014 om 12:14

Tja,

En als je halverwege groep 7 advies 'mag' geven als juf dan vinden de ouders van groep 6 het belachelijk waarom de juf niet iets kan roepen over het VO etc.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-03-2014 om 22:54

Ach nee Annie

Want welke groep 6 ouder gaat nu al naar opendagen van middelbare scholen?
Hier komt het preadvies in groep 7 in december, net op tijd voor de opendag. Het echte advies hebben wij pas in groep 8 in februari gehad, na de open dagen. Ik vind het toch wel fijn dat ze die service bieden.

Paprika

Paprika

01-04-2014 om 11:47

Ik snap het wel

Hallo,
Op mijn school geven we wel altijd de grafiekjes mee. Maar zeker met zo'n leerling die elk jaar anders scoort zou ik er halverwege groep 7 ook nog niks over durven zeggen. Als je als leerkracht bijvoorbeeld zegt dat het wel eens havo/vwo of zo zou kunnen worden, kan je later heel moeilijk iets anders zeggen. Ouders zijn dan ineens niet zo flexibel en komen erop terug. "Maar je zei in groep 7..."

En dat is echt mijn ervaring.

Wat trouwens echt nergens op slaat is dit:
"De scholen weten in groep 7 al precies welk advies ze gaan geven, maar ze doen er vaag over. Dat is gewoon een feit."
Wat een kolder is dat!

vlinder72

vlinder72

01-04-2014 om 16:51

cin

Gewoon vragen?

Ik zou zonder omwegen vragen welk vervolg onderwijs ze voor je dochter geschikt achten. Onze zoon gaat volgend jaar naar groep 7. Wij kennen de middelbare scholen hier in de regio niet dus ik wil ook weten waar ze aan denken. Dan kunnen wij daarna gericht gaan zoeken.

Evanlyn

Evanlyn

01-04-2014 om 17:41

Paprika

Is dat dan erg, dat ouders zeggen "maar je zei in groep 7..."? Als je het advies veranderd hebt zal daar naar ik aanneem een reden voor zijn en die kun je dus uitleggen. Misschien zijn die ouders dan boos of verdrietig en dat is ook best begrijpelijk, maar ze bijten echt niet. Als jij professioneel overkomt en begrip toont voor hun teleurstelling, maar ook zegt dat je een transparant beleid nu eenmaal belangrijk vindt, begrijp ik niet waarom dat problemen zou geven.

Het is maar net hoe je ermee omgaat. Stel je voor dat een minister tegen de Kamer zegt: ik geeft daar geen openheid over, want dan worden jullie misschien boos op me? Die is dan niet lang minister meer. Sta voor je beleid en zorg dat het inderdaad uit te leggen is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.