Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mammazo

mammazo

07-03-2014 om 13:50

Halverwege groep 7 en geen advies mogen geven


Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-03-2014 om 10:25

Hmmm

Ik geloof dat je al best een idee van het niveau van je kind kan hebben in groep 7. Zeker als het om BBL of Gymnasium gaat.
Alles wat er tussenin zit zit toch meestal in een scholengemeenschap. En het lijkt me toch dat je als je naar scholen gaat kijken naar de hele school kijkt?

Hier wordt aan het eind van groep 7 een voorlopig advies afgegeven aan de hand van de entreetoets. Voor de kinderen die dan een hoger percentiel hebben dan 80 geldt dat dat advies ook meteen het vaste advies is. De rest moet begin groep 8 een nio doen en nog een andere cito, waarvan ik de naam even niet meer weet. En dan nog de eindtoets. Ik weet dat er in de groep van dochter nu nog kinderen zijn die het nog niet zeker weten. Zij gaan naar een school waar de eindcito zwaar teld en voor hun is dit nu een hele spannende tijd.

Ik begrijp best dat een leerkracht in groep 7 niet zomaar een advies geeft. Er zijn heel veel ouders die dat dan veel te serieus nemen.

ijsvogeltje

Niemand heeft het hier toch over domme vragen? Ik snap dat deze vragen heel relevant zijn voor iemand en daar is dit forum ook voor.

Mamazo

Het kan in jouw situatie zijn, dat de school voorzichtig is, juist omdat je kind vorig jaar niet goed zat en dit jaar veel beter. Ik kan me voorstellen dat een school dan even wil afwachten hoe het kind zich gaat ontwikkelen. Het duurt nog zeker een jaar voordat je een keuze moet maken, in dat jaar kan er veel gebeuren.

De school maakt het zichzelf wel moeilijk als ze zegt dat ze het niet 'mag' zeggen. Dat wekt de suggestie dat er informatie is, die bewust achtergehouden wordt. Onacceptabel natuurlijk. Als die informatie er is. Het kan ook om een inschatting gaan, maar het zou beter zijn als scholen die inschatting al zouden bespreken, want dan weet je als ouder iets meer over hoe het gaat met je kind en weet je ook beter wat eventueel de zwakke plekken zijn. In de communicatie kun je er vanuit de school wel voor zorgen, dat ouders niet vervolgens gaan roepen: maar de juf van groep 6 zei dat ze hoogbegaafd was en tweetalig gymnasium plus plus kon.

Wat wel een groot verschil is met 'vroeger' toen deze vraag helemaal niet zo leefde: ouders kunnen op basis van de rapporten en de cijfers eigenlijk nauwelijks meer reëel inschatten hoe hun kind ervoor staat. De ABCDE's, de VG-V-G's, en dan liefst ook nog 'op niveau, waarvoor je een aparte uitklapwijzer nodig hebt, die leveren op, dat de leerlingen allemaal het gevoel hebben dat ze het goed doen, op hun niveau, maar dat ouders nauwelijks houvast hebben.
Niet goed voor de leerlingen, zo kan iemand met een laag VMBO-niveau jarenlang een rapport krijgen dat er goed uitziet, waardoor het kind niet snapt dat ze geen HAVO kan. Niet goed voor de ouders, omdat die niet weten welke perspectieven reëeel zijn. Ouders moeten een verdere loopbaan deels financieren, dus her is wel handig als je weet of je je moet voorbereiden op een lange studieloopbaan, of dat het allemaal wat korter en sneller richting werk gaat. En je wilt je kind goed kunnen adviseren. Want ouders willen ook hun kind adviseren en begeleiden!

Tsjor

Dalarna

Dalarna

09-03-2014 om 11:43

Tsjor

Ik ben het niet met je eens waar je met vroeger vergelijkt. Ik had ook een rapport met g en v en rv en juist nu met de ABCDE weet je veel meer dan vroeger. Die ABCDE is namelijk niet uit de grote duim van de leerkracht gekomen itt die g, v en rv.

De situatie waar jij het over hebt (altijd maar rv en geen idee wat dat betekent) heb ik nog gezien bij mijn neef maar dat was ook wel een heel achtergesteld deel van Nederland waar een vwo leerling een uitzondering is.

Mamazo

Mamazo

09-03-2014 om 14:20

Wat ik erg jammer vind

Is dat dit echt beleid is. Drie jaar geleden bij oudste werd gewoon gezegd in grope 7 bij dezlefde juf, als ze er nog wat meer aan werkt kan ze waarschijnlijk wel vwo aan.

Dit is ook van jongste het eerste rapport waar uberhaupt cito's op staan. En ook voor het eerst dat we de grafiekjes mogen inzien. Vorig jaar dus c- d en een b. Nu alleen b en een c (spelling). En dan alle onvoldoendes. Nu nog maar een matig...
Dus ik had moeten kunnen weten waar mijn kind nu staat? Tja ik weet niet... Ik ben dan blijkbaar zeer dom als ik het niet weet.

Met ook nog eens zo'n vreemde situatie vorig jaar. Ja wellicht hadden we er toen meer op moeten zitten, maar alles was zo hectisch, dat aandacht voor schoolprestaties even op de achtergrond stondeen. Dat betreur ik, maar je kunt dat niet terugdraaien.

Nu is het wel een tendens om kinderen voor het VO af te rekenen op resultaten vanf groep 6. Een jaar met heel veel onvoldoendes. En dus ook d's op de cito.... Tja er zit een verhaal achter, maar of er nog naar je kind wordt gekeken ipv alleen de cijfertejs?

Ik vind dat school sinds de omslag twee jaar terug erg van het ouders erbuiten houden is geworden.
We hebben zelfs een overstap overwogen, maar omdat dat ook weer onrust voor ons kind meeneemt( die kunnen we even niet gebruiken) hebben we ervan af gezien.

Nu lees ik dat er meer scholen zijn die hier heel geheimzinnig over doen. Waarom in hemelsnaam? Vanawege die ene ouder die stampij maakt als het uiteindelijke advies tegenvalt?

Hier eisen ze wel dat je veel doet met je kind. We hebben vorig jaar zelfs min of meer op ons kop gekregen omdat we te weinig deden ( alsof ze weten hoeveel tijd je met je kind aan school werkt...). Maar als je wilt weten hoe het echt gaat, dan mogen ze niks zeggen!
Sorry hoor ik snap dat niet.

Ik hoef geen concreet advies, maar wil wel tips. net zoals drie jaar geleden eigenlijk. Waar zitten de knelpunten, wat kunnen we doen om het niveau op te krikken met daardoor een beter toekomstperspectief.

Ja vroeger waren ouders en niet zo mee bezig, maar toen kon je nog wat worden met alleen MAvo. Nu dus niet.
Dus ik vind dat niet zo raar dat je als ouder hierover meer wilt weten.

En wat ook meespeelt. De vmbo scholen in deze omgeving zijn niet erg goed. Hadden dikke onvoldoendes op de Dronkers lijst. En dan wil je je toch orienteren op alternatieven, het liefst niet op het laatste moment.
Vooral ook omdat die scholen hier weinig mensen buiten hun gemeente kunnen aannemen.

En als ik dan reacties krijg zoals van Dalarna, denk ik tja ze zal wel een school hebben gehad die hierover veel opener was... Of ze is het volkomen eens met het geheimhoudingsbeleid omdat ze zelf van die duidelijke kinderen heeft. Makkelijk praten.. En dat vind ik gewoon erg vervelend.
Ik kan met mijn vraag niet op school terecht, dus had ik hem hier gesteld.
Maar ik heb daar nu spijt van.

meer alternatieven

Door die cijfertjes wordt het denk ik steeds meer een formeel gedoe waar het voorheen meer een beredeneerde inschatting was.
Vervelend maar je kunt er niet omheen.
Dus dan zou ik me toch maar breder informeren vooraf, in plaats van mopperen op de geheimzinnigheid van de school. Dat helpt niet erg, hoe ergerlijk ik het ook echt wel vind.
Bij zoon heb ik 'gewoon' gymnasia en vwo/havo scholen bezocht vooraf. Bij dochter mavo/havo inschatting, ik had veel geschillen met de school maar die 'inschattingen' deelden we wel want precies kun je het toch niet krijgen en er zijn geen garanties. Ik heb eerlijk gezegd nooit lettertjes zitten scoren en de citotoets maar marginaal begrepen. Boven de 437 kon het naar havo, zoiets.
Ik kan me voorstellen dat je wil proberen van mavokind een havokind of misschien wel een vwokind te maken. Als een kind met Down naar de universiteit kan (Spanje) kun je dat vast voor elkaar krijgen.
Ik ben ook benieuwd wat daar voor nodig is, het zal niet makkelijk zijn maar misschien wel een nieuwe trend zoals in sommige landen als Japan. Enerzijds meer prestatiedruk maar anderzijds meer uitval. Dus die balans zou ik wel in de gaten houden.

Dalarna

Dalarna

09-03-2014 om 15:01

Mamazo

Zeg nou eens eerlijk wat je er van zou vinden als de leerkracht nu havo zegt en het wordt volgend jaar toch mavo?
Dan moet je opeens holderdebolder je alsnog verdiepen in vmbo scholen (vreemd hier zitten dus vier scholengemeenschappen, allemaal vanaf mavo en hoger of zelfs vanaf basis tot en met gym). Weet je zeker dat ze allemaal geen mavo aanbieden?

Zeg nou eens eerlijk wat jij in jouw situatie hebt aan een "het kan mavo, het kan havo worden" advies? Helemaal niets! Je kunt er nu niets anders mee en je moet je ook verdiepen in beide opties. Verder zijn de open dagen al geweest dus ik snap al helemaal niet wat je nu nog met een voorlopig advies moet.

Duidelijke kinderen, open school? Je weet niet wat je zegt Ik probeer je vooral uit te leggen dat je niet zo boos moet zijn en dat je niets hebt aan een voorlopig advies. Verder gaat mijn jongste volgend jaar ook naar een school met een slechte beoordeling en zit mijn oudste ook op een school die toen we daarvoor moesten kiezen een slechtere beoordeling had maar ik laat mij dus uitleggen waarom dat zo is.

Bij jongste (VMBO) omdat ze er ALLES aan doen om kinderen met heel veel begeleiding en desnoods buiten de klas (om de klas niet te belasten) op school te houden maar zo'n kind haalt dan vaak het examen niet. Havo/VWO scholen sturen die kinderen gewoon naar het VMBO en halen lekker zelf de goede beoordelingen binnen door de slimmeriken te houden. De school van oudste had een wat slechtere beoordeling omdat er eens een keer een jaar was waar het verschil tussen het Centraal schriftelijk en de schoolexamens hoger was dan een half punt en nog iets anders. Dat was allang opgelost, ze hadden allang betere cijfers maar die stonden niet op de site van de inspectie, ook niet nadat ze al een jaar lang hadden gevraagd om die er op te zetten.

Mamazo

Mamazo

09-03-2014 om 17:14

Dalarna

Tja als de juf nu 100% havo zegt en het wordt vmbo, dan is dat natuurlijk niet handig. Maar het is toch logisch dat je halfweg groep zeven nog geen garanties geeft. Het kon drie jaar geleden ook, waarom nu niet meer? Bovendien woog mee bij de keuze van de school dat ze ze open waren naar ouders toe!
Maar ik heb nu echt geen idee hoor. Vorig jaar waren we al blij met vmbot bij wijze van. Ik zou het trouwens prima vinden vmbo. Maar we willen dan gewooon verder kijken dan de scholen hier in de stad. En dat kost toch gewoon tijd. Maar dat gaan we dan sowieso maar doen.

Het gaat mij gewoon om dat geheimzinnige gedoe, en dat je er als ouder buiten wordt gehouden. Ook over andere dingen wordt hier steeds geheimzinniger gedaan. Ik krijg mijn vinger er niet achter.
Nog zo'n raar voorbeeld in deze context. Vorig jaar is RT ingezet voor ons kind, maar daar kwamen we pas aan het einde van het jaar achter, heel toevallig.
En vervolgens werd er net gedaan dat het geen RT was! En de RT juf mocht er niks over zeggen!
En hij zegt nog steeds iedere week bij de speciale juf te zitten. Je hoort hier officieel een brief over te krijgen, staat in de schoolgids. Maar we hebben hier nooit iets over gehad. Juf dit jaar bevestigde dat kind weldegelijk rt krijgt.

Het is ook meer de optelsom dan alleen het niks willen zeggen over het vo.

Linda

Linda

09-03-2014 om 19:34

Geheimzinnigheid

Mammazo, ik snap het wel dat je ervan baalt als ik je verhaal zo lees. Heel apart over dat RT? Willen ze dat niet in de boeken maar "hun" resultaten wel opkrikken (kinderen beter laten scoren) zodat ze naar de buitenwereld zich beter presenteren?

Wel raar hoe het gaat.

Nog even wat de geheimzinnigheid van het mogelijke advies (of zeer voorlopige groep 7 advies). Je kan naar mijn idee een paar dingen doen:

- als je zelf een idee hebt dat je kind VMBO, HAVO of VWO is (en je zelf graag zo hoog mogelijk inzet voor je kind): dan kan je natuurlijk een gesprekje voeren en zeggen: naar ons idee is ons kind een [...] kind? (wellicht gebaseerd op Cito scores, maar misschien ook omdat je zelf thuis en in vergelijking tot vriendjes/vriendinnetjes een bepaald idee hebt). Als je zelf geen idee hebt van je kind (dat lijkt mij wel raar je hebt volgens mij wel vaag een idee, dan zou ik o.b.v. de citoscores een beeld vormen en dat maar gewoon tegen juf zeggen. Dan heeft ze in elk geval iets waar ze misschien toch wel op moet reageren.
En dan vraag je dus "klopt dat een beetje met jullie beeld?"
- je kan aangeven dat je een vaag idee wilt hebben in welke richting zijn (ongeveer denken) EN WAAROM? (als het nl. laag is bij in jullie ogen slim kind, omdat het "uit het raam staart" - dan kan je wellicht kijken hoe je de juf/meester kunt uitleggen dat dat uit het raam staren een andere reden kan zijn dan dat het het niet snapt (maar bijv. dat het kind het saai vindt).
- verder kan je als je met de juf/meester toch een bepaald beeld van jullie bespreekt en daar wellicht een gesprek over voert, ook vragen (mn als blijkt dat zij lager zitten dan jullie denken dat het niveau van kind zou moeten zijn) WAT het kind moet DOEN (in de klas) om wel een hoger advies van de juf/meester in groep 8 te krijgen en WAAR het dus precies vanaf hangt. Dan krijg je een idee: ligt het puur aan cijfers van gewone toetsen, scores voor cito volgsysteem, alleen bepaalde vakken (begrijpend lezen en rekenen?) en kan je - als je dat wilt daar nog de komende tijd gericht aan werken (evt. cito oefenen of iets anders specifieks oefenen).

Wij zijn vanaf half/eind groep 7 duidelijk geweest dat wij dachten dat ons kind een VWO-kind was en hebben dat gecheckt en besproken wat er evt. beter moest als er twijfels waren op bepaalde vlakken.
En aan die twijfelpunten hebben we gericht gewerkt (met resultaat) en kind heeft inderdaad VWO-advies gekregen.

Zo hee

Het gaat weer lekker.
Dalarna: 'De situatie waar jij het over hebt (altijd maar rv en geen idee wat dat betekent) heb ik nog gezien bij mijn neef maar dat was ook wel een heel achtergesteld deel van Nederland waar een vwo leerling een uitzondering is.' Kun jij me een deel van Nederland aanwijzen waar geen VWO-scholen zijn?

Mamazo: 'Ja vroeger waren ouders en niet zo mee bezig, maar toen kon je nog wat worden met alleen MAvo. Nu dus niet. Dus ik vind dat niet zo raar dat je als ouder hierover meer wilt weten.' Onzin: met mavo, dus VMBO GT/KB zelfs BB kun je naar het MBO en daar is niets mis mee.

En AnneJ: 'Ik kan me voorstellen dat je wil proberen van mavokind een havokind of misschien wel een vwokind te maken. Als een kind met Down naar de universiteit kan (Spanje) kun je dat vast voor elkaar krijgen.' Hoe die redenering in elkaar zit snap ik niet, maar het is allemaal behoorlijk stigmatiserend en denigrerend.

Tsjor

Ely

Ely

09-03-2014 om 20:02

Huiliehuilie doen?

Echt?

Evanlyn

Evanlyn

09-03-2014 om 20:14

geheimzinnigheid

Het probleem is dat er geheimzinnig wordt gedaan over een beslissing die school allang heeft genomen. Want dat doen de meeste scholen na de entreetoets. Daarna is er niets meer aan te doen, hoe fantastisch je kind zich ook ontwikkelt.

En dat mogen scholen zomaar geheim houden, alleen maar omdat ze geen zin hebben in gedoe met ouders. Niet omdat het kind er belang bij heeft. Sorry, maar als je niet tegen ouders kan, moet je niet bij een school gaan werken. Die ouders komen namelijk gratis mee met de kinderen aan wie je les geeft. En die vechten voor hun kind, omdat niemand anders dat zal doen.

Overigens waren bij onze kinderen de CITO's nooit duidelijk, die gingen all over the place. Soms van vak tot vak, soms van jaar tot jaar. En dan hoeft school lekker niks te zeggen. Gewoon omdat het kan.

School geeft geen advies

Volgens mij worden hier twee zaken door elkaar gehaald. School geeft geen advies, maar de leerkracht van groep 8. Dat is precies de reden waarom er in lagere groepen de vraag ontweken wordt en er geen antwoord wordt gegeven. Het levert de leerkracht gedoe op met zijn of haar collega.
Helaas zijn er nog steeds leerkrachten die een schooladvies onderbouwen met vage zaken als ervaring en intuïtie.

Mamazo

Mamazo

09-03-2014 om 20:23

Lezen is ook een vak tsjor

Ik heb het over alleen MAVO zonder vervolgopleiding. En dus verder niks.
En daar kun je vandaag nog niet eens mee achter de kassa.

Als je een kind hebt dat school vreselijk vindt, waar het bij ons even wel naar uitzag, dan ga je gewoon geen leuke tijd tegemoet. Het tij lijkt wat te keren, maar als school al een beeld heeft...
In mijn tijd kon je echt nog wel wat zonder diploma. Nu echt niet meer. Dus lijkt me druk maken logisch.

Linda ik vind jouw strategie wel goed. We gaan eens proberen of we dan een beter beeld krijgen.

School geeft geen advies 2

En dat is dan meteen de reden waarom de leerkracht in groep 7 zijn of haar vingers er niet aan brandt

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-03-2014 om 20:27

Tsjor

Ik woon in een zogenaamd "arbeidersgebied", waar ook de zorg is dat er veel laagopgeleiden zijn. Er is hier wel een VWO, maar dat is dan bedoelt voor een héél groot gebied.
In mijn dochters klas zijn er maar 3 van de 26 die een VWO-advies hebben. Mijn dochter die gewoon slim is en 2 hoogbegaafde kinderen die 2-talig gym gaan doen.

Ik weet niet over welk gebied Dalarna het heeft, maar hier zijn de VWO-ers ook echt in de minderheid. Er is trouwens in de buurt geen HBO te vinden ook.

Het is dus wel zo dat er gebieden in nederland zijn waar het niveau gewoon minder is.

Dalarna

Dalarna

09-03-2014 om 20:50

Tsjor

Mijn neef was de enige uit zijn klas met een havo/vwo advies en omdat zijn basisschool nooit enige moeite voor hem heeft gedaan was het dus van havo/vwo brugklas in 1 rechte lijn naar vmboT. Nu in de derde moet hij soms wat doen omdat het voor het examen is en 'does Oost-Groningen ring a bell'?

Nils

Nils

09-03-2014 om 20:52

Tsjor ot

Noord-Oost Groningen misschien?

nou

ik weet niet waar jullie het over hebben, maar in noordoost Groningen is gewoon een VWO. In Delfzijl, in Winschoten. En iets zuidelijker ook in Ter Apel, Hoogezand en Veendam en Stadskanaal. En iets westelijker in Warffum. Alles per fiets te bereiken voor iedereen.
EN HBO is hier in de stad Groningen. Wat wel erg logisch is voor een du bevolkt gebied.

Linda

Linda

09-03-2014 om 21:48

Mamazo; aanvullende tip

Nog een aanvullende tip.

Het kan inderdaad zo zijn dat de juf/meester van groep 7 niet goed communiceert met (of er heel anders over denkt dan) de juf/meester van groep 8.

Als het niveau van je kind nog niet zeker is, dan adviseer ik je meteen in groep 8 met de nieuwe juf/meester te gaan praten (dus natdat je al in groep 7 goed met die juf/meester hebg gecommuniceerd).

Ook dan weer duidelijk zijn wat voor beeld jullie van je kind hebben (qua niveau) en of de nieuwe juf/meester al met juf/meester van groep 7 gepraat heeft. Dus checken of er een goede overdracht is geweest en of de nieuwe juf/meester op dezelfde lijn zit.

En vervolgens in groep 8 er echt goed bovenop zitten. Vragen of je toetsresultaten kunt zien (meteen!), zodat je kunt zien waar nog aan gewerkt moet worden, zodat je kunt bijsturen. Vragen of ze zelf ook toetsen analyseren of gedrag kind in de gaten houden of dat zich goed ontwikkelt.

En natuurlijk ook steeds door vinger aan de pols te houden zorgen dat je weet wat de juf/meester van groep 8 in of van jouw kind wil zien (cijfers / gedrag in de klas?) om het door jullie gewenste schooladvies te krijgen.

Het kost wat energie, maar op deze manier heb je denk ik nog de meeste kans dat je het advies krijgt wat je wilt krijgen, ervan uitgaande dat het in je kind zit. Je kan natuurlijk van een "echt" VMBO kind niet opeens een VWO kind maken, maar ik denk van een twijfelgeval VMBO/Havo kom je eerder op Havo uit en van Havo/VWO eerder op VWO. En met twijfelgeval bedoel ik dan nog meer dat de juf/meester erover twijfelt, dan dat je zelf wellicht twijfelt. Wij twijfelden nl. helemaal niet aan het VWO-niveau van ons kind, maar de scores van kind zaten in groep 6 en 7 niet helemaal op VWO-niveau, dus daar moest echt wat aan gebeuren. En dan is het handig als je in elk geval goed contact hebt met juf/meester om dat goed voor elkaar te krijgen.

Ik moet wel zeggen: op school is er extra aandacht de zwakke punten van kind besteed, maar zelf hebben we er ook extra aandacht (en Cito's oefenen) aan besteed, en ik vermoed dat ook dat geholpen heeft.

Succes ermee.

Ik hoop altijd maar dat kinderen niet een te laag advies krijgen als de ouders overtuigd zijn van het hogere. Ik gun elk kind een kans op het hogere niveau (als het kind er zelf voldoende vertrouwen in heeft/ het hoge niveau ook wil). Afzakken kan altijd, opstromen is vaak veel moeilijker. En je hoort nog regelmatig verhalen dat een juf groep 8 (die zelf Havo heeft gedaan) zegt "maar HAVO is toch ook heel prima?" Ja, denk ik dan: havo is prima, maar niet voor een kind dat VWO in zijn/haar mars heeft.

Dalarna

Dalarna

09-03-2014 om 22:04

Mach

Ik heb niet gezegd dat er geen VWO zat, waar zou mijn neef anders naar toe zijn gegaan maar als je echt woont tussen Delfzijl en Winschoten dan ben je in de minderheid met dat niveau op de basisschool. Daar echt geen 50% wat naar havo/vwo gaat hoor. Ze wonen niet meer in dat gebied overigens maar school had volgens mij geen flauw idee wat ze met slimmere kinderen aan moesten, niet anders dan wat ze daar vroeger mee deden: wees maar blij en zeur niet over dat je hier niets leert.

Linda

Linda

09-03-2014 om 22:31

p.s.

Mijn vorige posting was wellicht wat verwarrend.

Voor de duidelijkheid: ik begreep dat jouw posting, Mamazo, op het advies van de school/juf ziet. Dat is waar je dus in je gesprekken in elk geval over moet praten.

Maar vergeet dus niet dat daarnaast de objectieve scores van het Citovolgsysteem en de Cito-entreetoets ook van groot belang zullen zijn voor toelating tot het VO (cito eindtoets zal neem ik aan nergens meer meetellen omdat het te laat wordt afgenomen), dus ook daar zul je aandacht aan moeten geven. Als die scores niet hoog genoeg zijn wordt een hoog advies sowieso moeilijk, maar zelfs al krijg je dat hoge advies, dan is nog de vraag of je kind op het hogere niveau wordt toegelaten als de objectieve scores te laag zijn!

Dus daarom aan beide aspecten werken.

betty

betty

10-03-2014 om 10:02

soms weet je het niet hoor.

Mijn zoon had altijd een A (I) voor rekenen en begrijpend lezen. Spelling en woordenschat echter een C (III), dus wat wordt het advies dan? Ik weet het niet hoor en dan is het echt irritant dat de school niks zegt.

Ik snap niet dat er mensen zijn die kunnen zeggen dat het wel duidelijk is wat het schooladvies zal zijn bij hun kund.

Dalarna

Dalarna

10-03-2014 om 10:26

Betty

Jij begrijpt ook niet wat er bedoelt wordt. In zo'n geval wil je helemaal geen advies van een groep 7 leerkracht maar geef je de kans je kind wat meer te laten zien in groep 8. Wat is er dan toch mis met gewoon wat scholen bezoeken in groep 7 van mavo tot en met vwo want basis/kader kun je wel wegstrepen. Desnoods ga je zelf meer oefenen op de onderdelen van de Cscore en wacht je het af. Wat heb je er aan als de leerkracht van groep 7 het wel een VWO kind vindt en de leerkracht van groep 8, inderdaad degene die het advies geeft, niet die van groep 7 vindt dat het toch mavo/havo wordt?

Mijn punt is vooral dat je niets hebt aan het advies in groep 7, het zijn 'resultaten uit het verleden die geen garantie bieden voor de toekomst' en vaak kun je het wel raden. In jouw geval is het dus ietsje breder en ga je je oriënteren op mavo/havo/vwo. Ik denk dat iedereen zo aan de boven- of de onderkant wel wat kan wegstrepen in groep 7 en nogmaals: als je dat niet kan ben je niet erg betrokken bij je kind en heb je geen idee wat die letters betekenen: iets wat je gewoon kunt vragen aan de leerkracht en die zal dan over percentages beginnen.

Je hebt helemaal niks aan een advies

Nou Dalarna, dan weet ik er nog wel een.
Je hebt helemaal niks aan een advies van de basisschool. Je bent 100% afhankelijk van de toelatingsprocedure van het vo, wat die basisschool ook zegt of vindt.
Wat ik niet begrijp is wat er nou in jouw ogen mis is met wat nieuwsgierigheid in hoe dat allemaal werkt en verloopt?

Dalarna "Mijn punt is vooral dat je niets hebt aan het advies in groep 7, het zijn 'resultaten uit het verleden die geen garantie bieden voor de toekomst'"

Dat mag je vinden en misschien is het waar, maar dan kun je niet tegelijkertijd hoog houden dat ouders die een beetje betrokken zijn wel kunnen weten waar hun kind staat. Overigens geldt binnen de nieuwe orde dat de resultaten uit het verleden (vanaf groep 6 meestal) keihard meetellen voor de toekomst.

Zo kun je al heel vroeg weten dat je kind niet zal worden toegelaten tot het populaire gymnasium of vwo.

Evanlyn

Evanlyn

10-03-2014 om 10:50

Dalarna

De school heeft in groep 7 allang besloten wat het wordt, ze zeggen het alleen niet. Daar zit nu juist het probleem. En de leerkracht van groep 7 (of zoals jij schijnt te denken, groep 8) gaat heus niet in zijn/haar eentje beslissen, dat wordt echt wel in de groep gegooid.

Trouwens, hoe kan het dat de school het niet weet (want resultaten uit het verleden) en de ouders moeten het maar wel weten, want anders zijn ze niet betrokken.

Onze school zegt dus echt niets, ook niet "wegstrepen aan de bovenkant of de onderkant". En natuurlijk heb je als ouder wel enig idee wat je kind kan, maar je weet niet of de school het daarin met je eens is. En daar gaat het nu juist om.

Dalarna

Dalarna

10-03-2014 om 10:56

Evanlyn

Ik zeg niet dat de school het niet weet (nou ja dat zeg ik wel want een school weet niets, alleen leerkrachten geven adviezen) maar dat ze het nog niet zeggen omdat het zou kunnen veranderen. Verder: als een school het wel zegt zal het in 9 van de 10 gevallen net zo vaag zijn als wat je zelf wel kan bedenken: nou havo/vwo of nou mavo/havo en soms dus mavo/havo/vwo, of vmbo (alle drie de niveau's). Ik denk gewoon dat heel veel groep 7 leerkrachten niet het gras voor de voeten van de groep 8 leerkracht willen wegmaaien en waarom is dat nou toch zo'n groot probleem? Wat heb je aan een voorlopig advies in maart groep 7? Je kunt niet meer naar open dagen toe toch?

Verder: het advies willen hebben zodat je er alles aan kan doen om het advies te verhogen vind ik ook nogal vreemd. Dat zou dus betekenen dat er nog van alles kan veranderen aan het advies en dat was nu juist mijn punt ook, terwijl jullie zeggen dat het advies allang vast staat. Het duurt nog 10 maanden voor het advies op onze school aan de kinderen wordt gegeven die nu in groep 7 zitten!

Evanlyn

Evanlyn

10-03-2014 om 10:59

dat kan best hoor

Toen ze bij mijn zoon op tijd met een te laag advies kwamen, was er nog tijd om een NIO te laten doen, waaruit bleek dat hij inderdaad veel te laag was ingeschat. Het kind verandert er niet door, maar de mogelijkheden die hij krijgt wel.

Advies in groep 7 normaal

Dalarna, volgens mij doe je aan plaatsvervangende rationalisatie volgens zelf bedachte logica. Nu wil ik niks afdoen aan je logica, de kwestie is dat dat adviseren door basisscholen volstrekt subjectief is en bovendien bijzonder veranderlijk. En dat gaat helemaal niet over kinderen. Dat gaat over Inspectiebeoordelingen en overleg met vo scholen en gemeentes (waar laten we de kinderen?).
Last but not least: het is per school en per regio heel erg anders.

Een advies geven in groep 7 is overigens volstrekt normaal. In de Kernprocedure Amsterdam (hele grote regio) is dat zelfs regel.

Zie pagina 10
"De basisschool heeft in groep 7 een gesprek met de ouders over het vervolgonderwijs van hun kind. Als basis voor dit gesprek dienen de LVS-gegevens en/of de uitslag van de entreetoets;"

Dat zegt natuurlijk niks over de vraag of dat verstandig of gewenst of in het belang van de leerling is.

san

san

10-03-2014 om 11:41

advies

Wij, een school regio noord Brabant krijgen ook in groep 7 een voorlopig advies zodat je al iets gerichter info op kunt zoeken. Veel ouders gaan in groep 7 ook al open dagen bezoeken of info inwinnen bij vervolgschool. Ik was er blij mee. Zoon zat op randje vmboTvolgens ons en bij wel of geen advies in die richting konden we veel scholen wegstrepen.

Het definitieve advies wordt op basischool samen met leraar groep 6-7-8 gedaan, staat zwart op wit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.