Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mammazo

mammazo

07-03-2014 om 13:50

Halverwege groep 7 en geen advies mogen geven

Wij hadden gisteren rapportgesprek van ons kind in groep 7.

Vorig jaar was het drama op school en thuis, waardoor de resultaten matig-slecht waren. Nu gaat het in een steile stijgende lijn.
Juf liet de cito-grafiekjes zien (mochten niet mee). Wij blij, vooral omdat de opgelopen achterstand helemaal weg lijkt.

Dus ik vroeg de juf wat ze dacht welk niveau er dan haalbaar zou zijn op het VO.
Maar daar mocht de juf geen uitspraken over doen.
Dat vond ik zo vreemd. Is dat een onbehoorlijke vraag tegenwoordig?
Het lijkt me met nog maat 1,5 jaar te gaan dat het helemaal zo gek niet is om je daarop te oriënteren toch?
Of heb ik ergens een afslag gemist?

Ik houd er wel een onprettig gevoel bij. Alsof er iets verborgen moet blijven. Terwijl het potverdorie mijn kind is (die zelf ook wel benieuwd is waar hij staat!)


Tja..

Ik snap het ook niet, maar sommige scholen blijven hier tot het einde geheimzinnig over doen. Terwijl het voor ouders (en kind!) juist prettig is om een idee te hebben.

Maar je kan zelf ook een beetje een inschatting maken toch? Hoe zijn z'n (Cito) scores en scores op werkhouding/tempo/concentratie?

Yura

Yura

07-03-2014 om 13:59

Vaak

Veel scholen doen het niet, alsof je zelf met googelen er niet achter zou komen.

betty

betty

07-03-2014 om 14:09

Belachelijk!!

Hier hetzelfde verhaal. Ook een kind in groep 7 en tot op de dag van vandaag weten we niet aan welk niveau we moeten denken. Ik heb het al 2 keer gevraagd en beide keren kreeg ik te horen dat ze daar niks over mogen zeggen.

@Yura: hoe of waar moet ik er zelf achter komen dan??

mammazo

mammazo

07-03-2014 om 14:16

Het vervelende is

Dat er vorig jaar veel problemen waren. Zowel thuis als op school.

Dat had erg veel invloed op schoolresultaten. Dat jaar ervoor ging het wel goed, maar wat zegt groep 5? Kind is geen fanatieke leerling. Maar doet sinds dit jaar wel erg zijn best en haalt goede resultaten op toetsen (hier geen cijfers maar: goed, ruimvoldoende, voldoende enz). Veel RV en G op het rapport.
CITO's bijna allemaal B maar nipt een C op spelling.

Maar die deuk vorig jaar in de grafiekjes was zichtbaar. Vorig jaar veel C op de cito. En een of twee keer een D. En de juf gaf toen aan dat ze hem niet hoog inschatte (toen vroegen we er verder niet naar STOM!). We gewoon erg benieuwd hoe het ervoor staat. En ik heb echt het idee dat we niets weten.

Ja en er kunnen wel B's en een C gescoord zijn. Maar welk advies hoort er dan bij je kind? Zekers als er in dat leerling volg systeem zo'n duidelijke (weliswaar verklaarbare)dip zit?

Ik sta nu op het punt om een mail naar school te sturen hierover. Waarom dit geheimzinnige beleid? Dat is ook nog niet zo lang zo.
Ik heb het idee dat ze ouders steeds meer als lastig ervaren en ze doen bij alles of het een idiote vraag is.

Ik vind het ook vreemd dat we de leerling volg grafieken alleen op school mogen inzien. Terwijl we die bij de oudste nog mee hebben gekregen.
Hoe doen ze dit op andere scholen eigenlijk?

mammazo

mammazo

07-03-2014 om 14:18

Betty

Ojee we zijn dus niet de enigen.
Wat is dat toch?! Zijn scholen tegenwoordig anti-ouder ofzo?
Als je voor je kind op komt ben je meteen een bemoeizuchtig type lijkt het hier wel...

motto

Het motto is vaak: we willen kinderen zo lang mogelijk de kans geven om te laten zien wat ze in huis hebben. Ja, ja...

Wij krijgen de grafieken (op aanvraag) overigens wel mee naar huis.

B/C score kan VMBO-T/Havo zijn maar het hangt er natuurlijk ook vanaf voor welke vakken de B scores zijn, hoeveel B's en hoeveel C's, en hoe zijn werkhouding/tempo/concentratie is. Dit staat vaak ook op het rapport.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-03-2014 om 15:44

"tegenwoordig"

Ik lees in een paar berichten dat het iets van 'tegenwoordig' zou zijn. Ik weet niet of dat zo is, maar weet je: het heeft ook geen zin om een scheidslijn te proberen te vinden tussen 'vroeger' en 'nu'. Dit soort dingen is volgens mij zeer sterk school danwel leerkracht afhankelijk.
Globaal zou je kunnen zeggen dat een A (of I) voor VWO staat, een B (of II) voor HAVO etc. Maar ja, dat is globaal, en ook weer afhankelijk van school (of zelfs regio) hoe leidend de reguliere cito's zijn voor het uiteindelijke advies.
(zoon hier heeft op cito's van groep 7 en midden 8 zowel I, II als III gescoord - maar wel een (overigens terecht) VWO-advies gekregen).

mammazo

mammazo

07-03-2014 om 16:48

tegenwoordig

Het geldt zeker voor deze school.
Bij de oudste (inmiddels op VO) was er veel meer en eerder openheid.
Nieuw beleid. En naar mijn idee geen verbetering.

Lou

Lou

07-03-2014 om 20:57

Toch losgepeuterd

Bij mijn dochter op school deden ze ook zo geheimzinnig in groep 7. Ze had A's en B's en een enkele C, het zei me niet zo veel. Ik wist het van tevoren dus vertelde tijdens het gesprek dat we naar de open dag van een gymnasium waren geweest en vroeg erachteraan of dat een heel raar idee was. 'Nee hoor, daar zou ze prima op haar plek zijn', zei de juf, en toen: 'Maar dat mag ik geloof ik niet zeggen.' Gelukkig moest ze er zelf ook om lachen.

Dalarna

Dalarna

07-03-2014 om 21:05

tja

Iedere ouder kan bedenken wat een A, B, C, D of E inhoudt en ik vind niet dat je in groep 7 al een advies kan geven van maar 1 richting. In het gegeven voorbeeld zou mavo/havo advies heel logisch zijn maar dat kan toch echt elke ouder zelf wel bedenken.

Onze school doet het ook niet en dat deden ze vier jaar geleden ook niet en ik weet zeker dat ze het 8 jaar geleden ook niet deden.

AB is havo/vwo b/c is mavo/havo c/d is kader/mavo en d/e is basis/kader en meer kan een school niet zeggen maar dat kun je dus zelf al zien. Maak je er niet zo druk over en al helemaal niet boos. Wat heb je er aan als nu mavo/havo gezegd wordt en volgend jaar mavo. Ouders zullen dan allemaal gaan wijzen naar de leerkracht van groep 7 en een school heeft daar terecht geen zin in. Het zegt gewoon allemaal nog niets nu. Je hoort je kind te kennen en te weten in groep 7 waar het ongeveer naar toe gaat vind ik anders ben je ook niet echt betrokken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-03-2014 om 21:16

nou nou Dalarna

Nou nou Dalarna. Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar je komt nogal onaardig over. "Dat kan toch elke ouder wel bedenken!", schrijf je. Waarom denk je dat? Niet alle ouders zitten dagelijks op OOL en lezen dit soort dingen. Ik ken massa's ouders die echt geen idee hebben hoe het zit met Cito's, en met de 'voorspellende waarde' ervan. En als je dan ook rapporten krijgt met vage termen als 'ruim voldoende', dan tast je in het duister hoor.
Ook schrijf je "Je hoort je kind te kennen en te weten in groep 7 waar het ongeveer naar toe gaat vind ik anders ben je ook niet echt betrokken." Sorry, ik vind dat onzin. Als scholen hun kaken stijf op elkaar houden, en je als ouder zelf weinig vergelijkingsmateriaal hebt (en niet actief bent op een forum als OOL), hoe moet je dit dan weten?

Dalarna

Dalarna

07-03-2014 om 21:44

ijsvogeltje

Mijn ervaring is vooral dat de ouders die zo graag willen weten waar hun kind heen gaat ook wel hebben uitgezocht wat die letters inhouden of je vraagt er naar op school. Ik kan er met de pet niet bij dat je zeven jaar lang lettertjes hebt gehoord en geen idee hebt wat ze betekenen en dat ook niet even vraagt. Nee ze zullen niet zeggen dat C mavo betekent maar als je hoort dat een C ondergemiddeld is ga je niet denken dat dat wel gymnasium wordt en omgekeerd als je hoort dat een A bij de top 25 zit (overigens is de I de top 20) heb je toch wel enig idee waar dat heen gaat leiden.

Ik ben het met je eens dat je daar niet achter komt met vage termen als
'voldoende' of 'ruim voldoende' maar de meeste adviezen gaan toch in eerste instantie af op die lettertjes of Romeinse Cijfertjes van tegenwoordig.

Dus in plaats van boos te worden op die scholen van tegenwoordig kan ik toch echt zeggen dat je zelf niet genoeg moeite hebt gedaan om te begrijpen, uitleg te vragen of op te zoeken wat de betekenis is van wat school nu wel aanlevert aan beoordelingen.

Zijn er werkelijk mensen hier die vinden dat je half groep 7 een eenduidig advies moet kunnen krijgen? Dus niet mavo/havo maar echt mavo of havo want in dat geval houd mijn argument geen stand: dat kun je niet als ouder aflezen aan de letters en Romeinse cijfers maar veel scholen geven nog steeds dubbeladviezen dus het zou helemaal raar zijn om in groep 7 al een enkelvoudig advies te willen horen. In dat geval kunnen we wel gaan beginnen met de resultaten vanaf groep 4 mee te wegen en kunnen we wel stoppen met groep 8. Zo ontzettend veel mensen roepen hier altijd dat een kind zich toch wel kan opwerken, dat je laatbloeiers hebt, dat je niet al 'zo vroeg' die kinderen met 11 al in hokjes moet stoppen maar aan de andere kant zijn er dus weer ouders die vinden dat de leerkrachten in groep 7 al met het zwaard van Damocles moeten gaan zwaaien?

Juline

Juline

07-03-2014 om 22:03

Dalarna

Je schrijft het volgende:

Je hoort je kind te kennen en te weten in groep 7 waar het ongeveer naar toe gaat vind ik anders ben je ook niet echt betrokken

Ik ken mijn kind, ze zit in groep 7 en ik kan heel slecht inschatten waar het naar toe gaat. Toch ben ik heel erg betrokken bij haar. Ik zie mijn kind in haar totaliteit, sociaal, emotioneel, creatief, sportief en cognitief etc. Ik heb me nooit erg verdiept in de citoscores omdat die zo'n eenzijdig beeld geven van mijn kind.
Toen mijn dochter een maand geleden eens op middelbare scholen wilde kijken, heb ik aan de juf gevraagd of ze iets kon zeggen over het niveau, zodat we gerichter keuzes konden maken voor een aantal scholen.
Dit mocht de juf niet, ze willen niet een niveau aangeven, omdat ouders daar op een ander moment op terug kunnen komen, de juf er op aan kunnen spreken.

Ik vind je opmerking over mijn kind kennen en betrokken zijn een beetje kort door de bocht.

Juline

Evanlyn

Evanlyn

07-03-2014 om 22:15

Dalarna, dat is nu juist het punt

De scholen weten in groep 7 al precies welk advies ze gaan geven, maar ze doen er vaag over. Dat is gewoon een feit. Jarenlang dachten wij dat de bolletjes en v/g belangrijker waren dan die lettertjes die er zonder enige uitleg achter gefrommeld werden.

En Juline probeert er nu toch juist achter te komen, dus waarom is dat dan opeens verkeerd? Omdat jij er op een andere manier al achter was gekomen? Bovendien lopen er ook ouders rond op school die niet zo bedreven zijn in dingen vinden op Internet, die slecht Nederlands spreken, enzovoorts. Ik vind het de plicht van school om ouders over dit soort zaken te informeren. Geheimzinnigheid vind ik raar en misplaatst, het gaat wel over je kind.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-03-2014 om 22:56

Het is wat hè Dalarna

Dalarna, het is wat he, dat er mensen anders redeneren dan jij, op een andere manier met de school omgaan en andere ervaringen hebben. Ik vind het jammer dat je zo veroordelend overkomt naar ouders die niet zo zijn als jij.
Nogmaals: ik ken massa's mensen die echt geen idee hebben van de Cito's. Dat jouw ervaring anders is, doet daar niets aan af. Op de basisschool van mijn kinderen krijgen we trouwens pas een paar jaar überhaupt inzage in de Cito-scores. Van mijn oudste wisten wij helemaal niets. De entrecotes was het eerste, terwijl er al jaren Cito's waren afgenomen. Je kan wel roepen dat je vindt dat ouders het zelf zouden moeten weten en de scholen niets te verwijten valt, maar dat gaat natuurlijk niet op. Heel veel ouders vertrouwen gewoonweg blind op de school. En als een leerkracht zegt dat er echt nog niets te zeggen is over het schoolniveau, dan vertrouwen veel ouders daarop. Veel ouders leven in de veronderstelling dat die Cito's (op de eindcito na) helemaal niets zeggen. Die terugdenken aan hun eigen schooltijd waar het allemaal anders was, en zich niet realiseren dat er veel is veranderd in onderwijsland. Dat heeft niets met een gebrek aan betrokkenheid te maken, maar met een dosis vertrouwen.
Helaas onterecht, maar veel scholen houden de mythe blijkbaar graag in stand. Hullen zich in stilzwijgen. Volgens mij zegt trouwens niemand hier dat er in groep 7 een eenduidig advies moet komen (ik weet niet waar je dat leest), maar een indicatie is er natuurlijk te geven. En ik vind dat kinderen en ouders daar recht op hebben.

Katniss

Katniss

07-03-2014 om 23:06

Zonder cito's

Ik denk dat het zo ongeveer onmogelijk is om een goede inschatting te maken (als ouder) als de citoscores niet verteld worden. Toen oudste op de basisschool zat kreeg ze op haar rapporten nog letters. Dat waren dan voornamelijk g's, maar ook wel zg's en v's. Nou vertel het maar, is dat dan een VMBO of HV-kind? Gelukkig kregen we ook nog de cito-uitslagen, maar dat waren niet allemaal A's waardoor het definitieve advies nog best wel spannend was (ondanks dat wij zelf overtuigd waren dat ze naar het vwo moest).
Bij jongste wordt het nog spannender, en eerlijk gezegd heb ik zelf nu nog geen idee wat daar tzt uit gaat komen. Ik heb het idee dat ze zich moeiteloos aanpast aan het niveau van de meerderheid, dus dat ze zich zowel op het vmbo als op het vwo prima thuis zal voelen. Ze haalt hogere cito's dan haar zus, maar ik vraag me af of ze dat gaat volhouden tot groep 8.

Lena

Lena

07-03-2014 om 23:13

Hier alleen einde schooljaar.

Bij het eindgesprek van groep 6 kregen we van de leerkracht te horen op welk niveau dochter op dat moment zat. Drie weken geleden bij het 10 minuten gesprek gaf haar huidige leerkracht aan dat ze daar op dit moment ook geen uitspraken over doet. Dat doet ze weer aan het einde van groep 7. De leerkracht wist mij overigens wel te melden dat er gerommel is bij Cito en dat ze de scoregrenzen willen verhogen. Kinderen scoren nu te 'makkelijk' vrij hoog en daar willen ze mee gaan rommelen. Hoe het exact zat wist ze ook nog niet precies, maar ze verwachte er volgend schooljaar een hoop gedoe om.

Ik hoor dus aan het einde van dit schooljaar weer op welk niveau mijn dochter zit.

Vera*

Vera*

08-03-2014 om 08:08

Ijsvogeltje

Entrecotes???

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-03-2014 om 08:13

ha ha

Ha ha, ik zie het Vera. De auto-correct ook altijd
Moet natuurlijk entreetoets zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-03-2014 om 09:57

Niet ieder kind laat een eenduidig beeld zien....

Mijn middelste kan nogal een variëren qua scores. En bovendien krijg je ook niet alles te zien. Pas bij de DLE in groep 8 krijg je hier inzage in hoe je kind echt scoort. Een hoge of een lage B kan nogal verschil maken qua indicatie.

Overigens geeft onze school in groep 7 al wel een vooradvies af. Dat vind ik hartstikke fijn omdat je al wat gerichter kunt gaan zoeken naar middelbare scholen.

Voor ons was het schooladvies trouwens beide keren een verrassing. Bij oudste omdat we er nog redelijk blanco in stonden inderdaad. Er was ons al wel eens verteld dat hij meestal hoge A's scoorde, maar ach ja idd. wat zegt dat dan nou.... Alles blijkbaar dus. Bij middelste waren we nogal afhankelijk van de inschatting van de juf. Nou blijkbaar zien zij haar toch ook wel als een slimme leerling, ondanks af en toe een uitschieter naar beneden. Dat het geen vmbo- k zou worden leek mij duidelijk, al weet je dat natuurlijk ook nooit. Maar dat het uiteindeljk toch havo-vwo zou worden en dat vwo voor eigenlijk ook wel gekund had, had ik nooit kunnen voorzien.

Dus inderdaad: het is allemaal weer niet zo zwart-wit als Dalarna zegt....

Dalarna

Dalarna

08-03-2014 om 10:17

Reacties

Juline: ik neem toch wel aan dat je OF gymnasium OF vmbob/k kan wegstrepen want als je zo weinig over je kind weet vind ik dat inderdaad verontrustend. Dan hebben we het dus nog over vmbo/havo of mavo/havo/vwo en vind je dat echt niet genoeg voor in groep 7? Waarom nu meer weten? Waarom wijzen naar scholen? Hoe ging dat in onze tijd dan? Gewoon in de zesde klas kreeg je een advies toch?

Ijsvogeltje: ik reageer op scholen die zeggen dat ze nog niets MOGEN zeggen, ik heb niets gezegd over scholen die zeggen dat ze niets KUNNEN zeggen. Dat is iets anders en dat is inderdaad fout van de school. Verder: ik ga er toch vanuit dat ouders er of mee bezig zijn en vragen aan school stellen (wat betekent een A en dan het antwoord krijgen dat een kwart van de kinderen een A scoort). Ouders die hier helemaal niet mee bezig zijn missen helemaal niets, wat is er nou toch zo vervelend aan een advies krijgen in groep 8?

Katniss: dat heb ik ook gezegd, ik weet dat je geen schatting kan maken op basis van goedjes en voldoendes maar als je A, B, C's etc krijgt kun je daar toch wel heel ver mee komen. Ver genoeg in ieder geval voor groep 7 en de meeste leerkrachten in groep 7 doen niet anders dan een advies geven op basis van die letters en waarom denken jullie dat ouders dat niet kunnen? Veel C's, een enkele D en een enkele B: hoe kan een leerkracht daar iets anders mee dan rond mavo als advies te geven? Dat kunnen wij toch net zo goed?

Ginny: natuurlijk laat bijna geen één kind een eenduidig advies zien maar waarom willen ouders dat dan toch hebben in groep 7? Iets wat je 9 van de 10x zelf kan verzinnen? Er zijn ongeveer 6 niveau's (b/k/t/h/v/gym) als je het heel erg uit elkaar trekt en als je het simpel houdt maar 4 (b/k mavo havo vwo) en ik vind dat je best kunt weten tussen welke twee niveau's het ongeveer gaat zitten en als je het niet weet zal de school er ook nog niet zeker van zijn en willen ze gewoon nog een entree, nio of eindcito afwachten maar dan toch zijn er ouders die een oordeel willen?

Mammazo

Mammazo

08-03-2014 om 20:45

Jemig Dalarna

Wat een vooroordelen heb jij zeg. Kun je wel lezen eigenlijk? Of blaat je maar gewoon je vooringenomen mening?
Ik weet heus wel wat citoscores betekenen. Ben volgens mij prima betrokken bij mijn kind. Maar soms loopt het niet normaal, en heb je niet meer zoveel houvast aan scores.

Vandaar ook onze stomme vraag. Hoe durven we!

Maar ik geloof dat je ons al als slechte domme mensen weg hebt gezet.

Bah.

Ely

Ely

08-03-2014 om 21:56

Nou mammazo

Geen zorgen over hoe je weggezet wordt hoor. Ik durf aan te nemen dat ik niet de enige ben die mijn beeld van jou baseert op wat ik lees van jou en niet op iemand anders posting over jou. We zeggen in onze postings toch vooral iets over onszelf? Dus mijn advies zou zijn je geen zorgen te maken over dat wegzetten.

On topic; enerzijds vind ik dat mystieke gedoe van school flauw maar ik geloof dat er situaties /ouders zijn bij wie de slag om de arm zo belangrijk is dat scholen daarom maar mystiek doen. Het komt alleen zo raar arrogant over vind ik. Maar ik heb sowieso moeite met hoe het doorstromen naar VO kan gaan nu.

Deels eens met Dalarna

Jongens, niet Dalarna zo aanvallen. Als je je er een beetje in verdiept weet je toch waar de Cito scores voor staan? En bij ons zijn de letters op het rapport ook duidelijk A=Goed, B= Ruim Voldoende, C=voldoende, etc. Het is geen hogere wiskunde en ik denk zeker dat ouders die betrokken zijn en zich er enigszins in verdiepen best een realistische inschatting kunnen maken. Anders is het als kind heel wisselend scoort, dus bijv, voor een vak een A maar ook ergens een D voor.

Je volgt je kind al 7-8 jaar lang en weet toch best wel waar hij/zij staat. Ik vind overigens wel (i.t.t. Dalarna) dar scholen in groep 7 een dubbeladvies kunnen geven. Ouders en kinderen gaan dan immers al open dagen bezoeken en het is wel relevant of je de goede scholen bezoekt. Ik snap dat er kinderen zijn voor wie het wellicht lastig is om al een advies uit te spreken, maar voor zeker de helft zou het geen probleem moeten zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2014 om 01:11

Nou

Vmbo-t, havo of vwo maakt hier nogal uit. Vwo had ik eigenlijk niet verwacht, maar een vmbo-t advies of een havo advies levert hier twee totaal verschillende vo-scholen op. Ik verwachtte geen eenduidig advies, maar door het vooradvies wist ik wel in welke richting ik moest gaan zoeken. Dat was mij op basis van de Cito scores zeker niet gelukt. Kan me zo voorstellen dat ik daar niet alleen in sta. En bovendien zal er ook wel een soort van onzekerheid bij komen kijken. Je bent en blijft toch afhankelijk van de inschatting van een leerkracht. Het is geen abstracte wiskunde, maar een gevoel. Daarom krijg van je van die rare adviezen als: 'wij denken toch maar Vmbo-t want hij is totaal niet gemotiveerd en kijkt de hele dag uit het raam'. Als je die discussie halverwege groep 8 nog aan moet gaan met een school ben je lichtelijk aan de late kant en totaal overgeleverd aan de inschatting van de middelbare school. En aangezien je je kind hier op nog maar een school mag inschrijven wordt het er allemaal niet makkelijker op.

Dalarna

Dalarna

09-03-2014 om 09:43

Ginny

Het verschil tussen mavo en havo kan inderdaad groot zijn omdat je naar andere scholen moet gaan kijken hoewel dat hier wel weer meevalt: drie scholen met mavo/havo/vwo een school met alles, een school met alles maar twee 'filialen' en een school met alleen vmbo.

Stel nu dat de leerkracht in groep 7 bij jouw kind twijfelt tussen mavo en havo: wat wil je dan eigenlijk? Dat die persoon maar laag inzet, of toch maar liever hoog schat? Nee, je wilt gewoon een goed advies. In groep 7 ga je dus gewoon naar scholen kijken met mavo en met havo. Niets aan de hand.

Als ze op jouw school wel in groep 7 een voorlopig advies zouden geven en het zou mavo/havo worden heb je er net zo weinig aan. Begrijp je wat ik bedoel? Het heeft gewoon allemaal geen zin.

Dalarna

Dalarna

09-03-2014 om 09:46

Gonniegans

Ik vroeg geloof ik of er echt mensen zijn die een eenduidig advies verwachten in groep 7?

Ik geloof gewoon niet dat meer dan 10% van de ouders fout zit als ze zelf een dubbel advies gokken. Dus als je 100 ouders van groep 7 kinderen vraagt tussen welk niveau hun kind zit: vmbo - mavo - havo - vwo en je vraagt er dus twee te kiezen dan geloof ik dat dat wel goed komt en daarom vind ik het hele verwijtende naar school niet passen. Ik denk dat scholen teveel problemen hebben gehad met ouders die een wig dreven tussen de groep 7 en 8 leerkracht omdat hun adviezen afweken. Ik kan dat wel begrijpen ja.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-03-2014 om 10:05

Dalarna

Dalarna, er zijn hier regelmatig draadjes van ouders die aangeven graag meer duidelijkheid van de school te willen over het te verwachte VO-niveau voor hun kind. Dat jij dit onbegrijpelijk vindt, is wel duidelijk.

Het forum staat vol met vragen die ouders mogelijk best op een andere manier hadden kunnen oplossen. Mag mijn kind vakantie buiten te officiële vakantie? Welke avi hoort bij groep 4? Wanneer komt de uitslag van de Cito? Uitslag entreetoets - welk schooladvies hoort daarbij? Wat is een handelingsplan? Heeft zittenblijven zin? Hoe bepaal je de hoeveelheid aardappelen? Hoeveel gas en elektra verbruik je? In de ogen van sommigen misschien onbenullige vragen, maar voor de topic-starter blijkbaar een heel relevante vraag. Domme vragen bestaan toch niet? En vind je de vraag niet de moeite waard, dan sla je hem gewoon over. Maar ga niet bij herhaling de vraag of behoefte van de vragensteller ter discussie stellen, dat komt nogal veroordelend over. Accepteer gewoon dat niet iedereen is zoals jij.

Dalarna

Dalarna

09-03-2014 om 10:21

hoho

Lees nou eens posting 1 en 5... ik neem het alleen maar op voor de school en kijk eens wat een reacties.

Verder: als je goed leest heb ik het nergens gehad over dom, dat verzinnen jullie er zelf nu bij en gooien dat op mijn bordje en vervolgens moeten we hier blijkbaar allemaal maar gezellig ja en amen roepen en ons geschouderlijk tegen school richten anders mag je niet meepraten en je moet je gewoon conformeren aan de rest.

Apart vind ik dat, een tegengeluid en je zit fout... ga maar lekker samen verder mopperen en huiliehuilie doen over school als kuddedieren of leg je er bij neer, je bent toch al te laat voor de open dagen dus dat argument begreep ik ook al niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.