Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 8-ers


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ook begonnen

Ook hier is het 'schoolkeuzeproces' begonnen. We hebben een schooladvies, en infobijeenkomsten/open dagen bezocht. De leerkrachten van de basisschool drukten ons op het hart vooral te letten op sfeer en hoe je kind erop reageert. Klopte met de tip die ik had gehad om vooral tijdens het bezoeken te letten hoe je kind reageert. Dit leverde nog een verrassing op. We kiezen uit vier scholengemeenschappen en de school die kind vorig jaar onderaan de lijst had gezet staat nu met stip bovenaan! Op de open dag was dit niet te missen. Dochter was ineens heel enthousiast, wilde overal kijken en meedoen en ging zich meteen inschrijven voor een 'snuffelstage'. Ik moet nog even wennen aan deze ommezwaai. Het is de school die het verst fietsen is (half uur, dus te overzien), maar ook de school die het grootst is. Een echte mammoet tanker met vorig jaar 18 (!) brugklassen. Wel vond ik het een prettige school qua sfeer en deze school scoort ook goed in de beoordelingen van de Volkskrant en Elsevier. Verder is er veel aandacht voor creatieve vakken en dat is voor dochter echt wel een dingetje. Helaas ook een school waarvoor geloot moet worden. Tot zover de dagkoers, we hebben nog een open dag te gaan. En misschien verandert er door de snuffelstages ook nog wel iets in de ranking. De snuffelstages zijn pas eind februari, dus de definitieve keus laat nog wel even op zich wachten.

Annet

Annet

20-01-2013 om 19:39

Een slechte score voor woordenschat hoeft niet te liggen aan de

Het kan ook zijn dat je kind niet goed overweg kan met de vraagstelling.
Er wordt niet overal gevraagd wat een woord betekent (met vier mogelijkheden als antwoord) maar ook bijvoorbeeld:
- 4 groepjes woorden. In welk groepje hebben de woorden ongeveer dezelfde betekenis.
- twee betekenissen van een woord. Is er maar één goed, welke dan. Zijn ze allebei goed of allebei fout?
- welk woord is het tegenovergesteld van dit woord......

Hier kun je voorbeelden vinden:
http://www.leestrainer.nl/Taal.htm
Kies dan voor woordenschat.

gruffalo

gruffalo

21-01-2013 om 09:53 Topicstarter

Jee

18 brugklassen, dat is echt mega!! Maar het gevoel van je kind is toch het belangrijkste, als zij zich daar thuis voelt.... en de (extra) vakken vind ik ook belangrijk. Dochter is dol op tekenen en op de gewenste school is een aparte werkgroep tekenen. dat soort kleine dingen maakt net het verschil.

wat woordenschat betreft is het altijd al een aandachtspuntje geweest, in de zin dat ze altijd hoge A-scores had maar op woordenschat een b of soms een c. En dat zie ik bij jongste precies hetzelfde gebeuren.
op de entreetoets had oudste 8 punten lager op woordenschat dan op de rest, de overige onderdelen lagen wat score betreft erg dicht bij elkaar. Dochter leest veel (oa harry potter, de hongerspelen etc) maar woordenschat vindt ze toch echt moeilijk. Ze snapt de woorden niet, ze weet niet wat ze betekenen. en dan is het tegenovergestelde e.d. vinden niet te doen. en inderdaad ik zie ook veel ouderwetse woorden er in terug komen.

ze gaat vandaag de juf vragen of ze misschien op dat onderdeel even extra mag oefenen.

Tango

Tango

24-01-2013 om 23:31

Het wordt er niet makkelijker op

Als je de open dagen gaat bezoeken. Vind ik dan hoor. Vanavond naar een info-avond voor ouders geweest van de school die voor dochter op 1 stond. Zat allemaal goed in elkaar, maar dan toch: ze heeft VMBO-TL advies en wordt daar dan in een VMBO-TL brugklas geplaatst. Overstap na 1 of 2 jaar naar HAVO komt zelden voor. Advies is eerst VMBO afmaken. Er zijn wel VMBO/HAVO-klassen maar daar kom je alleen in met hetzelfde advies en je krijgt les op HAVO-niveau. Bij de school die we eerder bezochten wordt je met VMBO-TL in VMBO/HAVO klas geplaatst, wel op VMBO-niveau les maar doorstroom is dus veel makkelijker.
Qua creativiteit (en daar ligt de interesse van dochter wel) loopt de school van vanavond weer wel voorop. Heel apart dan weer is dat op VMBO-TL geen Frans wordt gegeven, wel Duits.
En dan is er ook nog een school 3, die we nog gaan bezoeken. Kleinschaliger, van beide scholen wat, maar Christelijke school en daar hebben we dan weer niets mee. Pfff, ik zie even door de bomen het bos niet meer. Eerst nog maar eens met dochter naar de Open Dag van dochters nummer 1-school. Eens zien of het voor haar nog steeds nr. 1 blijft.

P

P

25-01-2013 om 10:22

Tango

Ik snap niet hoe een school bij een dakpanbrugklas op het laagste niveau les kan geven. Hoe kun je dan ooit overstappen want dan heb je gewoon stof gemist.

Ik vertrouw dat niet. Je kunt les geven op het hoge niveau en cijfers op het lage niveau (zoals op de school van mijn oudste) of dubbele cijfers geven maar les geven op het lage niveau vind ik vreemd.

pooh bear

pooh bear

25-01-2013 om 10:26

Tango

Moeilijk he! Wij zijn er ook nog niet uit (zie mijn draadje in ouders en school)
Alle scholen die we bezocht hebben hebben wel voor en nadelen.
En dan moet je maar kiezen voor welke voor en welke nadelen je gaat.
Overigens is onze dochter er al lang uit.
Maar wij weten het ook even niet meer.

Tango

Tango

25-01-2013 om 13:47

Gebeld

Ik heb inmiddels gebeld met school 2 (die van de VMBO-HAVO-klas) want ik las dat in het komende schooljaar de instroommogelijkheden weer wijzigen. Dan zou ze met VMBO-TL advies in een brugklas VMBO-GL/TL komen. Willen we helemaal weer niet natuurlijk. Degene die ik aan de telefoon had van leerlingadministratie ging het nog even goed navragen en heeft nog steeds niet teruggebeld (ze zou 12.15 u. bellen!). Geeft ook al weer veel vertrouwen.
Vind het ook wel apart hoor, zo'n dakpanklas met op VMBO-niveau les. Op school 1 (die van de voorkeur van mijn dochter) is het inderdaad op HAVO-niveau met inderdaad dubbele rapporten.
Overigens zat ik er gisteravond met een moeder van school die precies met hetzelfde zit. Zij ging al op school navragen of haar dochter toch VMBO-HAVO advies kan krijgen, maar of dat lukt?!
Ik wacht eerst het telefoontje af (of ga zelf maar weer bellen), de open dag en bezoek aan school 3.
Vind het echt lastig, gelukkig ben ik niet de enige zo te zien

Tango

Tango

25-01-2013 om 14:07

Zal je net zien

Typ ik dat hele verhaal en word ik natuurlijk net daarna gebeld. Inderdaad is op school 2 vanaf volgend jaar ook VMBO-HAVO op HAVO advies en met overeenkomstig advies van de basisschool. Anders dus VMBO (TL/GL) met wel iets meer mogelijkheden op opstromen, maar dat vraag ik me dus af want dat is vooral op basis van de huidige situatie natuurlijk. Eigenlijk dus hetzelfde als op school 1. Toen ik de situatie van dochter uitlegde had de mevrouw wel zoiets van terug naar de basisschool gaan en kijken of ze toch een dakpan-advies kunnen geven. Rapporten bij school 2 overigens op alleen HAVO-niveau, dat vind ik dan wel weer minder motiverend als je het niet redt. Maar goed ik weet weer iets meer.

pooh bear

pooh bear

25-01-2013 om 15:40

Tango

Hopelijk lukt het om het te veranderen in mavo/havo.
Of misschien valt school 3 mee. Zou ze daar wel naar een mavo/havo klas kunnen ? Dat christelijke kan meevallen. Neefje zit ook op een christelijke school en hij heeft er verder ook niks mee. Toch heeft hij het ontzettend naar zijn zin daar. Het enige wat hij daarvan merkt is dat ze een dag opening hebben en met kerst.
Hier in de buurt juist een school met alleen een mavo/havo klas daar komen dus ook de kinderen met alleen mavo.

Tango

Tango

26-01-2013 om 13:36

Inmiddels

Op school 1 geweest naar de open dag. Als het aan dochter ligt is ze er wel uit. Ze wil daar echt heen, vond het leuker dan school 2. Ze wil nog wel naar school 3 gelukkig, maar heeft de keuze (bijna) al gemaakt.
Pooh bear, wat jij zegt over die mavo/havo klas dat hadden ze dus voorheen op school 2, alleen verandert dat dus net komend schooljaar en komt je dus met vmbo-tl advies in een TL/GTL brugklas waar je voorheen dus in mavo/havo kwam. Wat wij en dochter dus niet willen. Ik weet nog dat wij vroeger op school ook alleen maar mavo/havo of havo/vwo brugklassen hadden, als je dan dus mavo-advies kreeg kwam je inderdaad in een mavo/havo brugklas. Geen idee op welk niveau je dan les kreeg overigens.
Op school 3 overigens ook gewoon VMBO-tl brugklas, maar ze kijken daar wel na 1 jaar al of je evt. kunt opstromen. Bij de andere scholen is dat pas na 2 jaar.

gruffalo

gruffalo

27-01-2013 om 16:30 Topicstarter

Keuze

Wij hebben de open dagen achter de rug, dit weekend naar 2 scholen geweest. En dochter is er uit. Ook al is de ene hele grote school dichtbij, het gevoel is niet zo fijn als bij de andere, veel kleinere school. Er zijn een heleboel redenen om voor de school te kiezen die op 30 minuten fietsen is, alleen de afstand is een nadeel.

fijn om de keuze gemaakt te hebben. over ruim een week de cito, mocht die nu tegenvallen dan moet ze alsnog naar die school dichtbij (daar is ook Havo) maar daar gaan we niet van uit.

hoe is het bij jullie, ook al knopen door gehakt?

Molleke

Molleke

27-01-2013 om 20:13

Hier nog

1 school te gaan. A.s. woensdag is de laatste. Maar de keus van dochter is school 1. Kleinschalig (ongeveer 350 leerlingen), mooi, vrij nieuw gebouw en heel licht en kleurrijk van binnen (dochter is nogal gevoelig voor sfeer en vindt het gebouw zo prettig aanvoelen). Het is een school met alle vmbo richtingen en combi TL/Havo. DOchter komt in TL/Havo klas. Het enige nadeel is dat mocht ze wel Havo gaan doen ze het 4 en 5 leerjaar naar een andere locatie moet. Maar goed, dan ben je alweer 3 jaar verder. Andere locatie is ook zeker te fietsen.

School 2 had eigenlijk haar voorkeur. Meer van horen en zeggen. Haar neef zit er op en broers en zussen van diverse vriendinnen. Ze had 3 stappen over de drempel gezet en zei al "mam dit gaat hem niet worden" HEt is een onzettend oud gebouw en ziet er van binnen heel troosteloos uit. Verder was het net een doolhof en zitten er zo'n 1200 leerlingen op. Waarschijnlijk stoten ze de TL afdeling nog af (is het laagste) naar een hun VMBO locatie. Dat is een stuk verder fietsen en over die locatie ben ik niet zo te spreken.

School 3 dus woensdag. Hier is dochter met school geweest en vond het toen wel leuk maar school 1 veel leuker. Toch gaan we nog even kijken. Gewoon om er zeker van te zijn dat ze voor zichzelf een goede keus maakt.

EN idd. nog een week en dan de cito's. Weet iemand hoelang het ongeveer duurt voordat je de uitslag krijgt? Ik ben heel benieuwd. Dochter scoort wisselend op de proefcito's. Voor mijn gevoel kan het alle kanten op.

Doorlopend gemiddelde?

Ja, hier ook alle open dagen gehad. En de school die vorig jaar op 1 stond is afgevallen. Ze wil er niet eens een snuffelstage doen. Nr. 3 en 4 van vorig jaar zijn nu nr. 1 en 2. De snuffelstages hiervan zijn pas volgende maand, na de Cito. De keuze is pas daarna definitief. En voor de nr.1 school moet ze loten, dus we moeten echt nog ff geduld hebben.

En nu lees ik in 1 vd folders van de open dag dat school bij de overgang kijkt naar het doorlopend gemiddelde. Huh? Dat is nieuw voor mij. Het cijfers worden vanaf het begin doorgeteld in het gemiddelde. Voor het cijfer op het eindrapport tellen dus ook de cijfers van het begin mee. Ik heb hier nog niet eerder van gehoord, het is de enige school(niet de school van haar keuze) waar dit expliciet gemeld wordt. In de andere folders vind ik hier niks over terug. Hebben jullie hier iets over gehoord? Komt het vaker voor? Zou het gangbaar zijn? Lijkt me wel handig om te weten!

Uitslag cito in week 10

Onze basisschool heeft verteld dat -onder voorbehoud- de uitslag van de Cito er op 8 of 9 maart is. De week erna is het aanmelden en daarna vindt nog loting plaats.

Doorlopend gemiddelde

Hier ook hoor. Geen probleem vind ik. Alles tel gewoon mee.

gruffalo

gruffalo

28-01-2013 om 07:12 Topicstarter

Uitslag

wij krijgen de uitslag op 4 maart (kinderen krijgen 'm mee naar huis). 6/7 maart zijn dan de definitieve schooladviezen.

een doorlopend gemiddelde lijkt me fijn. niet afhankelijk van het resultaat van 3 toetsdagen, maar resultaat over een langere periode!

Annet

Annet

28-01-2013 om 08:03

Hier ook doorlopend gemiddelde

Is volgens mij heel gewoon. Anders zou alleen het laatste kwartaal meetellen.
Wel wegen vooral in de lagere klassen de eerste punten minder zwaar. Dat kun je als ouder zelf volgen (weging staat er meestal bij).

Hier ook doorlopend gemiddelde

Sterker nog, het hele jaar is cummulatief. Het tweede rapport is dus gebaseerd op alle cijfers tot dan toe, dus niet alleen het gemiddelde van de toetsen van de tweede periode. Is soms wel lastig dat een kind niet met een schone lei kan beginnen, die ene zware onvoldoende telt het hele jaar mee.

skik

Gangbaar

Ik heb eens links en rechts rondgevraagd en het doorlopen van het gemiddelde blijkt idd gangbaar te zijn. Weer wat opgestoken dus. De ene school is er vanaf de open dag al duidelijker in dan de andere. In de schoolgids van 'onze' nr. 1 school vond ik bijlage waarin staat hoe alles gewogen wordt. Het lijkt me eigenlijk wel positief. Wel even opletten aan het begin van het schooljaar: een goed begin is het halve werk.

pooh bear

pooh bear

30-01-2013 om 19:02

Besloten

Hier zijn we er uit. Na 5 scholen te hebben bezocht is dochter helemaal verliefd geworden op de laatste school die we bezocht hebben.
Het is een kleine school (200 leerlingen) met kleine klassen.
Het is een vakopleiding op het gebied van koken. Iets waar ze heel veel zin in heeft.
Enige nadeel is de reistijd van 45 minuten.
Maar goed haar tweede en derde keus hebben een reistijd van 35 minuten. Dan maakt die 10 minuten meer niet zoveel uit.
De twee scholen in onze woonplaats vond ze helemaal niks.

Tango

Tango

31-01-2013 om 09:24

Fijn!

Dat je eruit bent, pooh bear. Geeft weer rust. En helemaal super dat je ook bericht hebt dat ze LWOO krijgt.
Op die reistijd maakt 10 minuten inderdaad weinig uit. Kan ze evt. met openbaar vervoer? Is wel prettig met sneeuw en gladheid.
Hier hebben we gelukkig voldoende aanbod in onze eigen woonplaats. Maar al lastig genoeg hoor. Vanavond gaan we de laatste van de 3 scholen bezoeken. Ook een kleinschalige school met alleen VMBO-T en Havo 1 t/m 3. Mij lijkt het wel wat, maar ik ben benieuwd wat dochter ervan vindt. Zij heeft eigenlijk al voor die andere school gekozen. Mij viel die school toch wel wat tegen: geen Frans op VMBO, zeer kleine opstroomkans. We wachten vanavond maar weer even af.

Molleke

Molleke

31-01-2013 om 10:46

Keuze

Pooh Beer Fijn dat de kogel door de kerk is! Hoe gaat je dochter straks reizen? Is het te fietsen?

Tango, succes vanavond!

Hier heeft dochter haar keus ook gemaakt. Kleine school (ongeveer 350 leerlingen) met alle VMBO richtingen en HAVO 1 t/m 3. incl. frans. Hier staan ze open voor opstromen. Dochter gaat dan naar combi TL/Havo alleen is het geen brugklas. Dochter gaat TL doen (tenzij de cito zo goed is dat er Havo uitkomt maar ik vermoed van niet) en krijgt les op TL niveau en de Havo leerlingen op Havo niveau.

Deze school heeft ook echt onze voorkeur. Het ging tussen 2 scholen. De andere school heeft ook geen Frans en was TL het hoogste (beetje zelfde verhaal als Tango). Als ze echt naar deze school had gewild dan hadden we dat niet tegengehouden want dochter moet er tenslotte naar toe maar we zijn blij dat ze voor de andere school heeft gekozen.

En volgende week de cito! Hebben jullie allemaal al een exemplaar kunnen bemachtigen via marktplaats Nee hoor geintje. Het zal niet in mij opkomen en eerlijk gezegd denk ik niet dat dochter alle antwoorden had onthouden . Dochter is nu ziek thuis. Was maandag al thuisgebleven. Woensdag weer naar school maar het gaat niet dus deze week thuis zodat ze hopelijk volgende week fris en fruitig aan de cito kan beginnen!

pooh bear

pooh bear

31-01-2013 om 14:13

Openbaar vervoer

Dochter zal met het openbaar vervoer moeten want met de fiets is het echt veel te ver.
Gelukkig is de verbinding vrij goed. Ze kan bijna voor de deur instappen. En bij school moet ze of 1x overstappen of 10 minuten lopen.
Ook hier zijn wel scholen in de buurt maar die vind ze niet leuk. Een school staat ook heel slecht bekend de tweede school is veel te groot bovendien bieden ze erg veel techniek aan. En geen praktijkvakken die ze leuk vind. En verder zou ze nog naar een gewone mavo kunnen met het risico dat als ze het niet haalt ze van school af moet.

Tango

Tango

31-01-2013 om 22:10

Ik geloof dat wij er ook uit zijn

Vanavond bij derde school geweest, een school met diverse locaties waarvan dit de locatie VMBO-T is met daarnaast Havo 1 t/m 3.
Het programma alleen al was goed doordacht. Voor de ouders was er een informatie-verhaal en voor de leerlingen workshops. De informatie werd goed en duidelijk gebracht (was op andere scholen wel anders). Wat ik erg positief vond is dat de doorstroommogelijkheid van VMBO naar HAVO hier goed geregeld is. Meteen in de brugklas wordt hier al naar gekeken en kan je kind toch HAVO aan dan wordt er vanaf maart al op HAVO niveau gewerkt. Verder heeft de school een goede visie op o.a. pestbeleid, roken en drinken etc. Het is een christelijke school maar draagt dit niet overdreven uit. Wel 's morgens een opening met een tekst uit Oase, vanavond lazen ze hier ook uit, een soort welkomswoord. Vond dit eigenlijk heel mooi, je voelde je ook echt welkom.
Wat mij betreft gaat dochter naar deze school. Dochter zelf zag het ook wel zitten. Ze vond de workshop heel leuk, ze had theater gedaan. In het eerste en tweede jaar bieden ze ook twee uur per week diverse keuzerichtingen aan zoals theater, sport, techniek en zelfs koken. Ze ging al even twijfelen, maar voor koken moest je naar een ander pand fietsen en daar had ze niet zoveel zin in, dus w.s. wordt het dan toch de theaterklas.
Omdat we a.s. zaterdag niet naar de open dag kunnen, wat ik bij een van de docenten aangaf, wordt er geregeld dat we een andere keer mogen komen kijken. Deze docente hield ook nog even gezellig een praatje met dochter, ook heel leuk.
Wat dochter ook nog erg leuk vond is dat ze met I-pods werken ter aanvulling van de gewone lessen. Dat zal voor mij niet de doorslag geven maar zij vond het wel wat. Ze doen ook veel aan ICT, wel belangrijk voor de toekomst.
We gaan natuurlijk nog even overleggen (ook met Tangoman die niet mee was) en dat inloopmoment afwachten, maar ik denk dat dit hem wel gaat worden.

Tango

Tango

31-01-2013 om 22:16

Moppeke

Fijn dat jullie er ook uit zijn, beetje net zo'n school als waar wij vanavond waren zo te zien. Bij ons is hij iets groter, ongeveer 500 leerlingen. Maar klein vergeleken de andere twee scholen waar we waren.
Beterschap voor je dochter, ik hoop dat ze volgende week weer helemaal fit is. Hier dus geen Cito, alleen de Nio gehad.

Molleke

Molleke

01-02-2013 om 13:53

Tango

Als ik dat allemaal zo lees dan ziet dat er goed uit! Vooral dat theater. Dat zou dochter hier geweldig vinden. Bij "onze" school hebben ze een regiekamer met camera's etc. Als je TL doet dan kan je kiezen voor het extra vak Multimedia. Zo grappig want ook hier een Ipad klas. Bij de TL/Havo klassen hebben ze vorige jaar een pilot gehad. Dat is goed bevallen maar het is nog niet zeker of ze hier mee doorgaan. Maar goed, ik moet zeggen dat dochter dit niet mee laat tellen. Ze ziet wel zegt ze

Ik heb ook begrepen dat ze voor de zomer nog een inforamtie/introductiedag hebben. Dan ontmoet ze alvast haar toekomstige klasgenoten etc. Wel leuk hoor. Is dat bij jullie ook allemaal zo geregeld?

Tango

Tango

01-02-2013 om 16:34

Hier ook

Ik zie nu dat ik Moppeke i.p.v. Molleke heb getypt, sorry.
Hier inderdaad ook in juni alvast een introductiedag waarin de leerlingen kennismaken met mentor en klasgenoten. Wel fijn, anders moeten ze de hele zomervakantie wachten en dat is zo lang.
Met de Ipad hebben ze dit schooljaar ook de pilot, maar al zeker dat ze ermee verder gaan.
Dochter is inmiddels zeker van haar keuze voor deze school en toevallig een vriendinnetje van haar die er gisteren ook was ook. Die wilde eerst ook naar de andere school maar vond deze school ook veel leuker. Is ze in ieder geval niet de enige die erheen gaat.

pooh bear

pooh bear

01-02-2013 om 20:02

Leuk

Leuk dat jullie dochters ook de keuze hebben kunnen maken.
Het voelt een stuk fijner nu we we uit zien. Dochter gaat over anderhalve week nog een keer kijken en waarschijnlijk gaat ze zich dan gelijk inschrijven.
Wat ik ook erg leuk vind is dat de basisschool ook heel erg enthousiast was over wat wij over deze school vertelden. En ze denken dat onze dochter er goed op haar plek zit.
Ze zal er wel alleen heen gaan want ze is de enige van school die naar deze school gaat.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Thursday Next

Thursday Next

01-02-2013 om 23:07

Pfff nou...

wij zijn ook aan het kijken geweest, nu nog niet klaar maar het begint aardig duidelijk te worden. Het is een moeilijke keus, omdat er in de buurt 14 VWO's zijn. Na de eerste selectie (niet verder dan 7 km, niet reformatorisch, niet particulier) blijven er nog 7 over. Dat wisten we trerug te brengen tot 3, bij school 4 wilde dochter toch wel graag kijken en toen stonden er weer 4 scholen op het lijstje... Maar we hebben net 4 uur rondgelopen op een open dag en dit lijkt hem dan toch te worden!

Tango

Tango

02-02-2013 om 14:55

Veel!

Dat is veel, 14 VWO's. Ik kan me dan voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. 7 is ook nog erg veel. Fijn dat je er nu toch uit lijkt te zijn, Thursday Next.
Hier gelukkig maar 4 middelbare scholen in de (kleine) stad. 1 ervan heeft alleen VMBO en viel daarom al af. De drie anderen hebben we gezien. Vond het al keuze genoeg. Natuurlijk kunnen we nog in omliggende steden gaan kijken, maar zie daar de meerwaarde niet van. Dat zou alleen nodig zijn als we juist wel een reformatorische school zochten want die hebben we hier niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.