Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 8-ers


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
gruffalo

gruffalo

02-01-2013 om 13:33 Topicstarter

Molleke

zoals ik het begrepen heb, wordt een brugklas zo ongeveer op het hoogste niveau gegeven. dus een havo/vwo brugklas gaat op vwo tempo zodat ze daar niet achter gaan lopen. Bij 2 jarig krijgen kinderen langer de tijd om te laten zien dat ze het kunnen. het eerste half jaar is naar mijn idee toch nog wennen aan de nieuwe vakken, de nieuwe school, de nieuwe omgeving.

1 of 2 jarig zou voor mij denk ik afhangen van mijn kind: als het niveau heel duidelijk is dan zou ik voor 1 jarig kiezen. is het minder duidelijk, en is kind een 'langzame starter' dwz het duurt even voor kind op z'n plek zit, en resultaten laat zien die op zijn niveau zijn dan zou ik voor 2 jarig gaan.
bijvoorbeeld voor duidelijk vwo advies dan zou ik voor een 1-jarige brugklas gaan. Of met een duidelijk havo advies waarbij je niet twijfelt dat ze vwo aankan of naar vmbo zou moeten.

ik zie ook tegen de begeleiding volgend jaar op. Dochter hoeft op de lagere school niets te doen, heeft hooguit huiswerk van topografie. De middelbare school geeft al aan dat het gemiddeld 1-1,5 uur huiswerk per dag geeft. daarnaast hebben ze proefwerkweken: alle proefwerken in 2 weken tijd. Dat wordt echt wennen, en leren plannen. vooruit leren in plaats van de dag voor de toets 10 minuten even de stof doorkijken. Dat gaat ons denk ik het eerste jaar veel tijd kosten om haar 'op de rit' te krijgen.
dochter zit nu op 2 sporten (met 2 keer per week trainen) en muziekles, we zitten ook al te denken dat daar iets terug geschroefd moet worden.

pooh mijn dochter is ook 'gevoelig' in de zin dat ze rustig en wat verlegen is, trekt zich veel aan als er ruzie wordt gemaakt, een makkelijk doelwit voor pesters. Ik zou in jouw geval toch neigen naar die grote school, liever dan een school met ruzies en problemen. misschien eerst eens met die kleine school gaan praten, je probleem op tafel leggen en kijken wat ze er over te zeggen heeft? die kleine school heeft wel veel voordeel zo dichtbij en zo klein.

pooh bear

pooh bear

02-01-2013 om 13:51

Molleke

Ja we zijn al bij die scholen geweest. De school waar dochters voorkeur naar uitgaat zei dat het aantal kinderen afhankelijk is van het aanbod. Ze weten niet hoeveel kinderen er in de klassen komen maar ze hebben nu een kader/TL klas met 33 leerlingen.
Daar schrok ik best van. 2 andere scholen waar we zijn wezen kijken hebben er 20 en Maximaal 25. Maar ja die hebben dus weer andere dingen tegen zich.

Molleke

Molleke

02-01-2013 om 13:54

Helemaal mee eens. Ik heb het denk ik niet zo goed verwoordt maar dat is precies hoe we het gaan doen. Ik doelde alleen op de eerste paar weken waarin alles nieuw is en dit is meestal voor dochter een boots om flink aan de slag te gaan maar na een paar weken ebt dit weg. Maar idd. misschien moeten we het ook mar gewoon vanaf het begin doen als alles nog leuk en nieuw is. We moeten er zeker bovenop zitten en als blijkt dat de cijfers goed zijn en ze meer verantwoordelijkheid aan kan dan zullen we de teugels laten vieren en zonodig weer aantrekken. Fijn dat je zoon het nu zo goed als zelfstandig doet. Ik heb zo'n schrikbeeld dat het bij ons wel een paar jaar kan duren, zo niet haar hele schooltijd.

Molleke

Molleke

02-01-2013 om 14:02

Pfffff

Lastig die voor en nadelen. Dat wordt dan tegen elkaar afstrepen. Ik heb bij geen van de beide scholen van "dit is het!".

Gruffalo bedankt voor je uitleg. Ik neig dan zelf meer naar 2 jaar brugklas omdat dochter idd. zweeft tussen tl/havo. Bovendien is ze een laatbloeier en groeit ze nog echt qua onderwijs. Waar ze al jaren een C (en volgens mij ook wel een D maar dat weet ik zo niet mer) heeft op begrijpend lezen scoort ze de laatste 2 jaar een B en heeft ze de afgelopen keren steeds een 8 gehaald. Dus er zit echt progessie in.

Hier ook een gevoelige dochter die nogal een kat uit de boom meid is. Op de basisschool nooit een probleem geweest. ZE heeft echt een superleuke klas met dito vriendinnen en haar geluk is dat de meiden eigenlijk allemaal wel rustig zijn. Weinig meidengedoe en dochter is erg geliefd (zijn woorden van haar meester, gelukkig gebruikte hij niet het woord pipulair want daar ben ik wat allergie voor) maar goed, op het VO is het afwachten geblazen. Dochter is zeker geen gebekt type. Ik zat nog te denken om haar zo'n training te laten doen als voorbereiding voor het VO.

pooh bear

pooh bear

02-01-2013 om 16:08

Gruffalo

We zijn al een keer op die kleine school wezen praten.
Volgens die man waar we dat gesprek mee hadden heeft de school een slechte naam Maar volgens hem valt dat mee. Is het niet erger als bij andere scholen.
Maar ja dat zou ik ook zeggen als het mijn school was.
De andere school is een groene school en lijkt ons veel gemoedelijker overigens vinden wij dit niet eens een hele grote school(500 leerlingen) we zijn ook op een school met 1400 leerlingen geweest. Maar goed die viel dan ook gelijk af.

1of 2 jaar brugklas

Hier is het zo dat de 'strengste school' ( strengste toelatingseisen en lotingssysteem) als enige standaard een tweejarige brugklas heeft. Een andere school heeft alleen voor twijfelgevallen een tweejarige brugklas, de meesten zijn maar 1 jaar brugpieper. De school met twee jaar brugklas heeft ook de strengste overgangsnormen dwz je moet een hoog gemiddelde hebben om over te mogen naar het derde jaar van het hoogste niveau (naar havo in de vmbo-t/havo brugklas en naar vwo in de havo/ vwo brugklas). De selectie is dusdanig dat de minderheid overgaat naar het hoogste niveau. Je moet dus twee jaar dat hoge niveau volhouden. En in het tweede jaar komen er nieuwe vakken bij zoals bijvorrbeeld scheikunde, filosofie en Duits. Het is maar net hoe je het bekijkt voor die school, je hebt langer de kans om op het hoogste niveau te komen, maar je moet je ook langer bewijzen. Op de andere school kan een kind, als het na bijvoorbeeld de vmbo-t/havo brugklas, gelukt is om naar 2 havo te gaan, volstaan met een 'zesjes-houding' of is de onvoldoende voor Duits of natuurkunde geen belemmering om toch op de havo te kunnen blijven -uiteraard als de cijfers overall voldoende zijn. Ik wil maar zeggen, kijk goed of de twee jaar brugklas wel zo gunstig lijkt voor je kind.

P

P

03-01-2013 om 13:55

Mamamic

Hoezo zou de onvoldoende voor Duits of natuurkunde geen belemmering zijn om op de Havo te blijven? Als je in havo 2 voor alle vakken een 6 hebt en 1 4 ben je hier een bespreekgeval, met een of een 4 en een 5 blijf je zitten.

Onvoldoende

P, natuurlijk is een onvoldoende nooit gunstig op je cijferlijst. Natuurlijk moeten er genoeg voldoendes tegenover staan om aan de overgangsnormen te voldoen. Ik bedoel alleen te zeggen dat in een 2e jaars brugklas het lastiger kan zijn om het hoge gemiddelde te halen voor overgang naar het hoge niveau ( bijv van 2 vmbo- t/havo naar 3 havo) . In het tweede jaar komen er nieuwe vakken bij die een struikelblok kunnen vormen voor het hoge gemiddelde. Stel dat een kind op een school met 1 jaar brugklas vmbo-t/havo overgaat naar 2 havo. Een onvoldoende voor een bepaald vak in 2 havo hoeft nog niet te betekenen dat het kind blijft zitten, kind gaat over naar 3 havo. Terwijl op een andere school met tweejarige brugklas de onvoldoende het gemiddelde naar beneden haalt, dan wordt het in het gunstige geval een bespreekgeval, maar de kans is reëel dat het dan niet overgaat naar 3 havo maar naar 3 vmbo-t. Ik wilde alleen de gedachte nuanceren dat een school met tweejarige brugklas een betere kans biedt om op de havo terecht te komen. Dat hangt er vanaf hoe de school de selectie maakt.

P

P

03-01-2013 om 23:00

Tja

Ik denk dat die betere kans aan het kind ligt en hoe dat kind werkt.

Verder werken ze hier met compensatiepunten, elke 6,5 of hoger is 1 cp, elke 7,5 of hoger zijn er 2. Je hebt ook negatieve compensatiepunten, eentje bij een 5,4 of lager en twee bij een 4,4 of lager.

In een dakpanbrugklas krijg je les op het hoogste niveau (anders zou je iets missen) maar zijn de cijfers (hier) op het lage niveau. Je kunt naar het hoge niveau als je een x aantal compensatiepunten hebt maar daar mag ook nog een onvoldoende bij zitten.

Val net in dit draadje

Heb hier 2 meiden in groep 8.
1 is van mij. We zijn pas verhuisd van stad. Op haar oude school geen entree gehad, hier krijgt ze geen drempel. Oude school deed NIO, hier doen ze het niet. Dus alles is nu afhankelijk van haar eindCITO in januari. Momenteel is ze een slechte slaper, droomt veel en naar. Dus niet echt uitgerust. Iemand tips?
nr2 woont pas sinds oktober bij ons. Heeft al wat scholen versleten. Heeft op haar school wel een drempeltoets gehad. Zelf is ze niet tevreden over haar uitslag: Kader met LWOO. Maar ik weet dat het voor haar beter is. Geprobeerd uit te leggen dat ze altijd beter zichzelf naar boven kan werken, dan dat ze in een diep gat valt. Ze heeft al zoveel meegemaakt. Dit advies betekent niet dat je dom bent, maar dat je wat meer hulp kunt gebruiken.

gruffalo

gruffalo

04-01-2013 om 11:19 Topicstarter

Komende tijd

Pooh beer wat een verschil he tussen scholen van 500 of 1400 leerlingen. bij ons heeft de ene school 600 leerlingen, de b-keuze heeft er 1800. Die laatste vinden we net een leerfabriek, zo groot en onpersoonlijk. Wel een spiksplinternieuw gebouw, alles licht en ruim maar ja.

Corine, wat een moeilijke situatie als je net verhuisd bent. Heeft je dochter van haar oude school ook geen advies mee gekregen? Mijn dochters zijn op dit moment ook wat onrustig, komt denk ik toch ook door de feestdagen. Wekenlang bezig met sinterklaas, kerstdiner, kerst, oud-en-nieuw en dan nog logeren bij een vriendinnetje. Het zal goed zijn voor ze als volgende week de rust weer terug keert, ze elke dag gewoon naar school gaan en elke dag op tijd naar bed.

ik heb weinig tips. het enige wat ik heb gedaan is de twee weken voor de cito niets in gepland in het weekend. Geen feestjes, lange afstanden rijden naar familie/vrienden, gewoon alleen haar sport en verder nog niets zodat ze goed kan slapen en niet al te moe zal zijn.

ik ben niet met haar cito's aan het oefenen, denk dat het alleen maar zenuwen-verhogend is. op school oefenen ze volgens mij al wel wat, ik heb er vertrouwen in dat dat voldoende is. ze had een hoge score op de entreetoets, komt vast wel goed straks.

wat gebeurt er eigenlijk als ze ziek zijn tijdens de cito? zijn er dan inhaal dagen ofzo?

P

P

04-01-2013 om 11:46

Kijk hoe de leerfabriek is opgebouwd

Sommige 'leerfabrieken' hebben aparte delen van het gebouw voor aparte onderdelen van de fabriek. Dat maakt het al meteen heel wat knusser.

Ik ben niet tegen leerfabrieken, die hebben ook voordelen. Mijn oudste zit op de school die vorig jaar is verkozen tot beste werkplek in het onderwijs en dat vooral doordat ze met 8-10 clusters werken waar een heel klein aantal leerkrachten zo'n beetje alle klassen in dat cluster hebben. Ze hebben dus vergaderingen met weinig mensen die meteen wel alle kinderen kennen en de school is snelgroeiend, in een paar jaar tijd van 800 naar 1400.

Tihama

Tihama

05-01-2013 om 13:07

Leerfabrieken

Ik begrijp al die vooroordelen niet.

Zoon zit inmiddels in de 4e op een school met 2000 leerlingen. Die school bestaat uit 5 afzonderlijke afdelingen van 400 leerlingen. Elke afdeling heeft eigen lokalen en eigen docentencorps en eigen administratie. Ik heb 3 jaar lang alleen te maken gehad met dezelfde 2 dames van de administratie en 3 jaar lang dezelfde mentoren. Ook de leraren waren voor 90% jarenlang dezelfde. Maar in geval van ziekte was er snel op te lossen, dankzij de grootte van school. Lesuitval is zeldzaam.

Het mooie van zo'n heel grote school is ook dat er maximale vrijheid is in vakkenpakketten. Zoon is nu van afdeling gewisseld omdat zijn profielniveau op slechts 1 afdeling gegeven werd. Maar de keuze is er dus wel.

In mijn jeugd kon mijn vriendin op de lokale Mavo bepaalde keuzen niet maken omdat er te weinig vraag naar was. Op een grote school is dat wel te regelen.

Dochter, nu groep 8, gaat naar dezelfde school. Zonder twijfel.

Tihama

gruffalo

gruffalo

05-01-2013 om 13:58 Topicstarter

Leerfabriek

tsja een vooroordeel of niet? ik heb zelf ook op zo'n hele grote school gezeten, met mavo-havo-vwo. 2500 leerlingen, 270 leraren. Ik voelde me toen ook niet thuis, leraren wisselde sowieso regelmatig. Pauzes met honderden leerlingen tegelijk. Ik voelde me een nummer, een van de velen.

de school dichtbij met 1800 leerlingen is alleen havo-vwo. Het gebouw is groot, ruim, je kunt inderdaad met honderden leerlingen tegelijkertijd pauze houden. het gaat bij deze school nog om het gevoel, inhoudelijk kan ik er nog niet veel over zeggen. lokalen zijn gegroepeerd per type vak (dus engelse lokalen, scheikunde lokalen etc), niet per niveau of lesjaar. geen clusters oid, alleen mentoren enzo voor eerstejaars.

ik krijg er geen warm gevoel van, maar dat kan komen door de school waar ik op heb gezeten. Ik heb daar niets tegen dochter over gezegd, maar die heeft toch eenzelfde gevoel. Ze is een type wat 'verdrinkt' in de massa, en dan is zo'n school denk ik geen goed idee. Neemt niet weg dat mijn 2e dochter, een heel ander type, misschien juist wel op die school zou passen!

Tihama

Tihama

05-01-2013 om 16:53

Eigen ervaring

Ik heb ook eigen ervaring. Op mijn school hadden de 300 brugklassers (mavo, havo en vwo) een eigen vleugel en een eigen lerarencorps. Zelfs een eigen kantine, waar de ouderen niet mochten komen. Pas jn de tweede kwam je in de hele school. Tegen die tijd kende je genoeg mensen om je vertrouwd te voelen.

Mijn ervaring is dus positief, hoewel er 30 jaar geleden ook al over leerfabrieken gesproken werd.

Ik denk dat je per school verder zou moeten kijken hoe het precies ingericht wordt. Zoon volgde in groep 7 en 8 allerlei plusklassen op twee verschillende middelbare scholen. Ik stond hem bij een van die scholen dan vaak op te wachten. Wat me daar fascineerde was dat de conciërge alle kinderen die langskwamen met naam groette. Dat was een school van 2000 leerlingen. Ik was zwaar onder de indruk.

Ik denk dat je in een groep van 100 net zo hard kunt verdrinken als jn een groep van 1000. Het staat of valt met hoe de school de aandacht voor het individu geregeld heeft.

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2013 om 10:04

Klopt tihama

Ik had ook gemengde gevoelens over de school van dochterlief, 1800 leerlingen. Maar het is inderdaad zo ingericht en georganiseerd dat je dat niet eens merkt, volgend dochter. Alleen met daltonuren is het soms dringen in de lokalen.

Nog een tip gehad

Ik heb de tip gekregen om op de open dagen vooral goed te kijken hoe alles op je kind overkomt, hoe kind ter plekke reageert, doet en overkomt. Daar zit wel wat in denk ik, na afloop komt ook de invloed van klasgenoten en anderen erbij. Voordeel achteraf is dan dat het geheel meer overdacht wordt en de plussen en minnen op een rij worden gezet. Maar de eerste reactie zegt natuurlijk ook een heleboel. De tip is dus eigenlijk om je kind goed te observeren, naast dat je heel goed de school bekijkt.

Molleke

Molleke

14-01-2013 om 12:44

Volgende week

Hier is volgende week maandag de 1e opendag. Voor ons wordt het de avond dat we gaan. Die woensdag daarop al de 2e en de vrijdag gaan we ook nog ergens kijken. Ik vind het allemaal erg spannend en heb er zin in. Het is voor ons de 1e die naar het VO gaat dus alles is nieuw.

Bij jullie beginnen ze ook eerdaags? En oefenen jullie ook voor de cito. Wij wel vwb. taal. Af en toe een oefening.

Hier

Hier komende weken ook allerlei kennismakingslessen, open dagen en voorlichtingsavonden. Wij kunnen uit 3 scholen kiezen maar 1 heeft onze (en dochters) voorkeur. Ook onze eerste op het VO straks dus erg spannend.
Cito telt bij ons niet mee dus scheelt weer. Definitieve advies heeft ze sinds afgelopen week en dat is vwo. Wel moet haar tempo omhoog. Heeft iemand daar nog tips voor?

gruffalo

gruffalo

14-01-2013 om 18:10 Topicstarter

Hier

hier was er vanmiddag een kennismakingsles op het vmbo, voor de hele klas ook al ga je naar het vwo. Dochter vond het erg leuk, smoothies maken enzo.

volgende week zaterdag naar een open dag voor school-2e-keus en de dag er na naar de open dag voor school 1e-keus.

Ze zijn op school afgelopen week begonnen met het oefenen van cito's, oa de cito van afgelopen jaar. Vond ze reuze mee vallen. Thuis oefen ik niet met haar.

Tempo omhoog, ik heb werkelijk waar geen flauw idee? hoe kun je dat aanpakken?

Picasso

Ik zou me daar niet te veel zorgen over maken, over het werktempo. Op het VO gaat het tempo sowieso enorm omhoog, en daar gaat je kind vanzelf in mee. Dat is niet 'na te bootsen' op de basisschool, want voor een VWO kind is het niveau en het tempo van de basisschool gewoon laag... Komt wel goed!

Jippox

Ja daar zit wel wat in, dat het tempo nu te laag ligt voor haar. Want met een toets is ze altijd wel vlot klaar. En ze mag nu Italiaans doen onder schooltijd en dat gaat ook als een speer.
Heb zelf op zich ook wel vertrouwen dat het goed komt. Tis meer dat man sceptisch is. De basisschool was erg 'makkelijk' voor haar en straks zal het toch wel wat lastiger worden. En ons buurmeisje is op het vwo 'onderuit gegaan' en doet nu vmbo. Ook niet echt een ideaal voorbeeld.
Morgen in elk geval een kennismakingsles op 1 van de scholen hier in de stad. Ben benieuwd!

pooh bear

pooh bear

18-01-2013 om 13:13

Tip

Ik vond gisteren een handige app voor mijn I phone. Als het goed is is hij er ook voor android.
De app heet de Schoolkompas app Hier staan heel veel scholen in je kan er allerlei informatie over de scholen vinden bv wat de ouders van leerlingen voor cijfer aan de school geven hoe veilig ze zich voelen maar ook het rapport van de schoolinspectie.

Wij gaan vanavond morgen woensdag en volgende week zaterdag wat scholen bezoeken. En dan wordt het tijd voor een beslissing. Verder horen wij binnen 6 weken of ze leerwegondersteuning krijg.

gruffalo

gruffalo

19-01-2013 om 08:43 Topicstarter

Tip

Dat is een goede tip, en die applicatie is ook gewoon via internet te gebruiken. Even google-en dan heb je de link.

Nog twee weken tot de cito en dochter begint ziek te worden...griep? Of is het toch alleen vermoeidheid? We doen dit weekend maar rustig aan.

gruffalo

Tango

Tango

19-01-2013 om 22:46

Gestart

Hier zijn we inmiddels gestart met scholen bezoeken. Gisteravond op een school geweest die niet dochters eerste keuze was, maar ze vond het er wel erg leuk. Gaat nog lastig worden w.s. Waar letten jullie op bij scholen? Wat voor vragen stel je? Dit was een open dag (avond) maar er zijn op andere scholen ook informatie-avonden. Best veel allemaal. We proberen een beetje een selectie te maken, maar omdat dit onze eerste is die naar de middelbare school gaat is dat best lastig.
Dochter heeft inmiddels haar advies gekregen, het wordt VMBO-T. Ze was erg teleurgesteld dat het geen VMBO-T/HAVO wordt. Wij zagen het al aankomen, zij had nog wel erg veel hoop. We gaan wel goed navragen hoe het op de scholen zit met evt. doorstromen naar HAVO, mocht ze daar toch veel beter presteren.
Dochter krijgt door het bezoeken van scholen wel steeds meer zin in het voortgezet onderwijs, dat is fijn want ze zit momenteel niet zo lekker in de groep, we hadden haar een leuker laatste schooljaar gegund op de basisschool.

Mama5

Mama5

20-01-2013 om 00:22

Wij

Wij letten vooral op de sfeer. Hier zijn er twee scholen een optie. Bij de ene school viel ons op, dat de leraren niet tegen onze dochter spraken, maar tegen ons, als ouders. Dat vond ik wel belangrijk.
Verder is voor mijn ietwat opstandige kinderen, belangrijk dat er geen rigide structuur is. Ook dat verschilde per school. De ene school had een uitgebreid straf systeem, verplichte schoolagenda's en cijfers voor de huiswerkcontrole. Dat past niet bij het grut hier.
Maar op dat soort dingen letten wij dus.

gruffalo

gruffalo

20-01-2013 om 12:29 Topicstarter

Waar wij op letten

ik ga er van uit dat de stof die ze behandelen, op elke school nagenoeg gelijk is. Het verschil zit 'm wat mij betreft in

- de sfeer. Inderdaad, spreken ze het kind aan of de ouders, hoe is het gebouw (en is het ingedeeld per leerjaar oid), hoe komen de leraren over etc.

-extra's. zijn er extra vakken voor als kinderen dit willen (bij gewenste school zelfs chinees en tekenen!), hebben ze ervaring met goed lerende kinderen.

- hulpmiddelen: Hoe vaak gebeurd het dat een kind moet 'afstromen', en wat doen ze met kinderen die het niet redden: welke begeleiding, is er überhaupt studiebegeleiding? In jullie geval zou ik extra kijken naar de mogelijkheden voor doorstromen maar vraag ze ook eens naar cijfers hoe vaak zoiets gebeurd. Als ze dit niet stimuleren, dan zal het niet vaak voorkomen. zo kun je scholen vergelijken.

overigens had dochter deze week een paar proefcito's en ze is daardoor nu aan het zenuwen. Ze is iets minder in woordenschat en die proefcito's gingen voor dat onderdeel moeizaam. nu wil ze toch thuis oefenen op dat onderdeel maar hoe doe ik dat? ik heb alleen wat oude cito's (2002-2007), maar dat was binnen 10 minuten bekeken. Hebben jullie nog tips behalve woordenboeken doornemen

gruffalo

gruffalo

20-01-2013 om 13:09 Topicstarter

Overigens

ik zit er nog over na te denken maar ik denk dat de keuze toch voor het grootste gedeelte het gevoel is, de sfeer. De overige dingen hebben gelukkig bij ons de keuze voor de school bevestigd. hopelijk doen ze dat zondag tijdens de open dag weer.

Lou

Lou

20-01-2013 om 15:10

Sfeer en systeem

Bij ons vallen een paar scholen af vanwege een (vernieuwend, groepsgewijs of projectgewijs) leersysteem dat wij en dochter geen van allen zien zitten voor haar. Een andere school valt af vanwege mijn intuïtie: zodra ik daar een voet over de drempel zette kreeg ik het koud en wilde ik weg. Weer een andere school staat bekend als zeer elitair, hebben we ook niet zo'n zin in. Er zijn heel veel middelbare scholen hier maar bij nader inzien hebben we eigenlijk maar bar weinig keus. Als de school van dochters voorkeur gaat loten hebben we een probleem. Maar goed, wij letten dus vooral op schoolsysteem en sfeer. En oja, fietsafstand natuurlijk.

Lou

Lou

20-01-2013 om 15:17

Woordenschat

Gruffalo, mijn dochter heeft ook moeite met woordenschat. Wat me eerlijk gezegd verbaasde, want ze leest best veel en loopt over het algemeen voor op school. Wat me ook verbaasde was een oude CITO-oefening woordenschat, die ik ergens vond op internet (weet helaas niet meer waar, maar is ongetwijfeld weer te vinden). Daar stond bijvoorbeeld 'aanstonds' en 'vagebond' in. Ik snap wel dat ze daar moeite mee had. Ik had wat modernere woorden verwacht en ik vind het niet raar dat iemand van 11 deze woorden niet kent. Hoe je het verder moet oefenen weet ik eigenlijk ook niet. Meer Paul Biegel lezen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.