Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs


Ingridtiem6

Ingridtiem6

21-05-2021 om 15:43 Topicstarter

M Lavell schreef op 21-05-2021 om 08:00:

[..]

Ja. En dat is nog een hele verbetering want 20 jaar geleden nog werden ouders vervolgd wegens leerplichtverzuim, of gedreigd met uit huisplaatsing van hun kinderen, als ze kozen voor een particuliere school. Particuliere scholen mochten geen onderwijs geven aan leerplichtigen.

Het komt omdat het recht op onderwijs niet in Nederlandse wetten geregeld is (hoe ver reikt het, wie levert, wat gebeurt er als je het niet krijgt)

De enige wet die dat recht een beetje verdedigt is de leerplichtwet: een wet die ouders verplicht hun kinderen naar school te sturen. Zodra er om wat voor een reden dan ook ontheffing van de leerplicht ontstaat, dan is er dus ook geen recht op onderwijs meer.

Oei, dat was 20 jaar geleden dan niet zo best geweest. Maar wat als je je nu echt zo slecht voelt dat je niet naar school wil, maar je krijgt geen vrijstelling. Misschien beetje een rare vraag, we gaan het ook niet proberen ofzo. Ik weet zeker dat de lpa naar je huis komt en in gesprek gaat, maar krijg je ook gelijk boetes?

https://www.nji.nl/nl/Voortijdig-schoolverlaten-en-verzuim-Beleid-Wet-en-regelgeving/Sancties-bij-spijbelen

Nu bestaat er buro halt, als vangnet zodat niet meteen  ministerie van justitie en kinderbescherming komen kijken. School dient leerling te melden bij minimaal 16 uren in 4 weken tijd.

De LPA kondigt het aan. Dan krijg je eerst een 'Procesverbaalgesprek' -PV gesprek.

En mocht je een boete krijgen hoef je die niet direct te betalen. Je weigert en dan kom je voor de rechter. Als je dan goede argumenten hebt hoef je de boete niet te betalen.

En anders betaal je die een keer. Het welzijn en de onderwijsontwikkeling van je kind gaat voor. 

Oh ja, ik heb meteen een klacht ingediend bij de gemeente toen de LPA een PV-gesprek aankondigde. Weken, maanden, later, daar kun je dus ook uitstel mee winnen, werd ik opgeroepen voor het bespreken van de klacht. Daarna heb ik er ook niets meer van gehoord.

Beetje strategisch dus. Ze kunnen je lekker bezighouden. En ondertussen gaat het om je kind, als jij dat maar niet vergeet, want zij zijn daar niet mee bezig en hebben daar hele andere opvattingen over.

Maar, als je in gesprek bent met school en er trajecten lopen met onderzoek en behandeling loopt het niet zo’n vaart. Eigen ervaring; door de betrokkenheid van artsen en deskundigen werd lpa er buiten gelaten, of maakte de keuze er buiten te blijven.
Vandaar dat we je hier stimuleren om niet te hangen in thuisonderwijs maar met school te zoeken naar een oplossing. Heb je de mentor gevraagd om mee te denken hoe zoon zich weer veilig kan voelen op school? 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

21-05-2021 om 18:45 Topicstarter

Biebel schreef op 21-05-2021 om 17:36:

Maar, als je in gesprek bent met school en er trajecten lopen met onderzoek en behandeling loopt het niet zo’n vaart. Eigen ervaring; door de betrokkenheid van artsen en deskundigen werd lpa er buiten gelaten, of maakte de keuze er buiten te blijven.
Vandaar dat we je hier stimuleren om niet te hangen in thuisonderwijs maar met school te zoeken naar een oplossing. Heb je de mentor gevraagd om mee te denken hoe zoon zich weer veilig kan voelen op school?

Ja, zoon kan zich weer veilig voelen op school door een soort ‘pest-traject’ in te gaan, maar dat heeft hij al een keer gedaan. Maar het gaat ook vooral om de mensen om hem heen, hij wil maximaal 5 mensen om zich heen, maarja dat gaat lastig als je schoolplicht hebt en een particuliere school ontzettend duur is. Ja, een particuliere school heeft wel meer dan 5 leerlingen in de klas, maar is veel rustiger. En ik heb liever dat ik die boete betaal van de lpa dan dat mijn zoon verdrietig is.

eh.... verdrietige zoon is 1 ding maar een boete betalen lost natuurlijk het probleem niet op. 

gr Angela

Ingridtiem6

Ingridtiem6

21-05-2021 om 18:59 Topicstarter

Angela1967 schreef op 21-05-2021 om 18:47:

eh.... verdrietige zoon is 1 ding maar een boete betalen lost natuurlijk het probleem niet op.

gr Angela

Ja, dat klopt. Maar liever zoon gelukkig. Als IVIO erkend is door het Ministerie van Onderwijs waarom wordt er dan nog zo moeilijk over gedaan? Ja, alleen omdat school kosten moet betalen maar school moet toch ‘passend onderwijs’ bieden?

Je mag je zoon wel inschrijven op een particuliere school. Leerplicht houdt in dat je ingeschreven moet staan op een school en deze regelmatig moet bezoeken. Dat mag dus ook een particuliere school zijn, je voldoet dan gewoon aan de leerplichtwet. Maar dat is dus wel op eigen kosten. En die lopen nogal uiteen van 7000 euro per jaar tot meer dan 20.000 euro per kind per jaar. En ja, er zijn dus ouders die dat willen en kunnen betalen. Er zijn er alleen niet heel veel van, aangezien veruit de meeste kinderen toch naar reguliere, gesubsidieerde scholen gaan. Dus er kunnen ook nog behoorlijke reiskosten bij komen. Maar je kunt altijd informeren.
Toch denk ik dat de eis van maximaal vijf mensen om hem heen in de praktijk niet haalbaar is. Op school niet, op een vervolgopleiding niet, op stages niet, op werk in veel gevallen ook niet. Dat lijkt me dan eerder iets om aan te gaan werken, zodat hij er beter mee leert omgaan dat er mensen om hem heen zijn.
Niet kunnen en niet fijn vinden zijn ook twee verschillende dingen. Hij zit al tien jaar op school, dus het lijkt me in dit geval niet echt een situatie waarin meer dan vijf mensen in de buurt echt onhaalbare kaart is.

Maar wat is er dan precies niet passend aan het onderwijs dat de school biedt (anders dan dat je kind 'liever' wat anders wil)

Ingridtiem6

Ingridtiem6

21-05-2021 om 19:21 Topicstarter

MamaE schreef op 21-05-2021 om 19:05:

Je mag je zoon wel inschrijven op een particuliere school. Leerplicht houdt in dat je ingeschreven moet staan op een school en deze regelmatig moet bezoeken. Dat mag dus ook een particuliere school zijn, je voldoet dan gewoon aan de leerplichtwet. Maar dat is dus wel op eigen kosten. En die lopen nogal uiteen van 7000 euro per jaar tot meer dan 20.000 euro per kind per jaar. En ja, er zijn dus ouders die dat willen en kunnen betalen. Er zijn er alleen niet heel veel van, aangezien veruit de meeste kinderen toch naar reguliere, gesubsidieerde scholen gaan. Dus er kunnen ook nog behoorlijke reiskosten bij komen. Maar je kunt altijd informeren.
Toch denk ik dat de eis van maximaal vijf mensen om hem heen in de praktijk niet haalbaar is. Op school niet, op een vervolgopleiding niet, op stages niet, op werk in veel gevallen ook niet. Dat lijkt me dan eerder iets om aan te gaan werken, zodat hij er beter mee leert omgaan dat er mensen om hem heen zijn.
Niet kunnen en niet fijn vinden zijn ook twee verschillende dingen. Hij zit al tien jaar op school, dus het lijkt me in dit geval niet echt een situatie waarin meer dan vijf mensen in de buurt echt onhaalbare kaart is.

Nee, hij had er op de basisschool ook al last van. Alleen toen was het nog niet zo erg als nu, ik zou het niet weten waarom het nu erger is maar goed. We gaan er zeker aan werken.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

21-05-2021 om 19:23 Topicstarter

Jippox schreef op 21-05-2021 om 19:05:

Maar wat is er dan precies niet passend aan het onderwijs dat de school biedt (anders dan dat je kind 'liever' wat anders wil)

Niks, ik heb het over dat de school alleen permanent online lessen wil geven aan een kind als hij niet in staat is ok het fysieke onderwijs te volgen. Mijn zoon is ook introvert, daar heeft hij ook moeite mee op school. Maar er is al ongeveer zes jaar discussie over thuisonderwijs in Nederland dat het er zou moeten komen, maar er is nog niks gekomen. Als het goed is is afstandsonderwijs (Nederlands) wel volledig legaal zonder vrijstelling.

Ingridtiem6 schreef op 21-05-2021 om 15:43:

[..]

Oei, dat was 20 jaar geleden dan niet zo best geweest. Maar wat als je je nu echt zo slecht voelt dat je niet naar school wil, maar je krijgt geen vrijstelling. Misschien beetje een rare vraag, we gaan het ook niet proberen ofzo. Ik weet zeker dat de lpa naar je huis komt en in gesprek gaat, maar krijg je ook gelijk boetes?

Die boete is het minste probleem. Als de lpa wil dan stuurt die aan op onder toezichtstelling of zelfs uit huis plaatsing. Dan belandt je zoon in een instelling.

Je kunt je niet vrij kopen met betaling van een boete.

Als je je zo slecht voelt dat je niet naar school wilt dan moet je je onder behandeling laten stellen van een psycholoog en een re-integratie traject ingaan. Net als volwassenen dat moeten die zich zo slecht voelen dat ze niet naar hun werk willen/kunnen.


Overigens hoef je echt niemand binnen te laten bij je thuis, wat ze ook zeggen. Dat is je privacy. De wet AVG. Maak afspraken bij mensen op kantoor. 

Ingridtiem6 schreef op 21-05-2021 om 18:45:

[..]

Ja, zoon kan zich weer veilig voelen op school door een soort ‘pest-traject’ in te gaan, maar dat heeft hij al een keer gedaan. Maar het gaat ook vooral om de mensen om hem heen, hij wil maximaal 5 mensen om zich heen, maarja dat gaat lastig als je schoolplicht hebt en een particuliere school ontzettend duur is. Ja, een particuliere school heeft wel meer dan 5 leerlingen in de klas, maar is veel rustiger. En ik heb liever dat ik die boete betaal van de lpa dan dat mijn zoon verdrietig is.

Maar naar welke oplossing willen jullie nu kijken dan? Een school met maar 5 mensen om je heen bestaat niet, of is inderdaad heel duur. Maar wat willen ze vanuit school doen om jullie te helpen? En is er al iets van hulpverlening voor jullie zoon ingezet? Ik schreef al eerder over het traject dat wij hebben gelopen en dat lijkt echt op dat van jouw zoon. Onze zoon heeft ook het basisonderwijs redelijk soepel doorlopen en de brugklas ging ook nog wel. In de tweede klas werd het al moeilijker en in de derde begon het pesten en buitensluiten. Een overgang naar een andere school hielp niet, want zoon was al te zeer beschadigd door het pesten. Niet alleen op school maar ook op de voetbal is er een periode van pesten geweest. Wat wij dus in eerste instantie niet wisten, want zoon sprak er niet over. 
Toen zoon dus op de volgende school weer vastliep zijn er diverse gesprekken geweest die aanvankelijk op niets uitliepen omdat zoon 'ja' zei op alles wat er werd voorgesteld, maar vervolgens 'nee' deed. Vanuit school werd toen gezegd dat er eerst hulp ingezet moest worden en hij mocht toen thuis blijven. Kort daarna startte de eerste lockdown dus toen zat iedereen thuis. Vandaar dat het toen allemaal niet bij leerplicht terecht is gekomen. Hoewel school wel iedere keer meldde als zoon niet naar school kwam. Pas toen zoon na de lockdown nog steeds niet ging is leerplicht erbij gekomen. Wij hebben ze aanvankelijk ook zelf gebeld omdat we vonden dat er iets moest gebeuren. Pas toen leerplicht zich ermee ging bemoeien en ook de GGD arts werd er actief aan een plan gewerkt. Omdat leerplicht wist dat er hulp was opgestart ondernamen ze verder geen actie. Ze vonden het ook heel fijn dat we hen zelf benaderden. 
Uiteindelijk is na heel veel overleg, gedoe etc. geregeld dat zoon dus naar het leerwerkproject ging waar hij nu zit. En dat gaat ook nog met vallen en opstaan. Maar zoon heeft het er absoluut beter naar zijn zin dan op school.
We gaan nu ook beginnen met een stuk coaching om zijn zelfvertrouwen weer een beetje te vergroten, want daar gaat het nog vaak op mis. 

Mijn advies is dus. Ga in gesprek met school, hulpverlening en leerplicht en kom samen tot een plan. Autisme-onderzoek is daarin zeker helpend. En duurt het via de reguliere hulpverlening te lang, schakel zelf onafhankelijke hulp in. Dit is meestal duurder, soms wordt een deel vergoed door de verzekering, maar het gaat vaak een stuk sneller. Wij hebben spijt dat we het niet eerder hebben gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.