Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs


Kijk uit dat je niet verdwaalt in allerlei programma's van school of hulpverlening.

Is het mogelijk dat je zoon elke dag uit de boeken werkt die hij heeft van school? Laat hem dat dan doen. En maak anders samen met hem een eigen online programma. Onderwijsontwikkeling is het allerbelangrijkste en is helaas niet het eerste op het netvlies van de scholen, de inspectie en de leerplicht. Die blijven maar hangen in aanwezigheidsplicht. Helaas zul je daarin mee moeten gaan voor zover het je zoon wel realistisch lukt.

AnneJ schreef op 21-05-2021 om 23:35:

Kijk uit dat je niet verdwaalt in allerlei programma's van school of hulpverlening.

Is het mogelijk dat je zoon elke dag uit de boeken werkt die hij heeft van school? Laat hem dat dan doen. En maak anders samen met hem een eigen online programma. Onderwijsontwikkeling is het allerbelangrijkste en is helaas niet het eerste op het netvlies van de scholen, de inspectie en de leerplicht. Die blijven maar hangen in aanwezigheidsplicht. Helaas zul je daarin mee moeten gaan voor zover het je zoon wel realistisch lukt.

Er is geen sprake van keuze of werk op bestelling Annej. Dus niks “laat hem dat dan doen”. De school bepaalt het aanbod. In samenwerking met de schoolarts kan de frequentie en de lokatie van het onderwijs worden aangepast. Op basis van evaluatie met de leerling kan het wat hoe en waar worden bijgesteld.

MamaE schreef op 21-05-2021 om 19:05:

Je mag je zoon wel inschrijven op een particuliere school. Leerplicht houdt in dat je ingeschreven moet staan op een school en deze regelmatig moet bezoeken. Dat mag dus ook een particuliere school zijn, je voldoet dan gewoon aan de leerplichtwet. 

Zo werkt het niet. De techniek die destijds werd gebruikt bestaat nog steeds. Niet de particuliere scholen werden aangesproken, maar de ouders werden op de hielen gezeten. Niet met dreiging van boetes (u overtreedt de wet) maar met dreiging van ots en uhp van hun kinderen. Dat laatste kan ook als je de wet helemaal niet overtreedt.

Die techniek wordt nog steeds toegepast bij kinderen die thuisonderwijs krijgen. Ook bij kinderen die, omdat geen school ze wil hebben, ontheffing van de leerplicht hebben gekregen. Zij overtreden de wet niet. Wel de orde van gewone mensen.


MamaE schreef op 21-05-2021 om 19:05:

Hij zit al tien jaar op school, dus het lijkt me in dit geval niet echt een situatie waarin meer dan vijf mensen in de buurt echt onhaalbare kaart is.

Kinderen zijn net echte mensen. Ze kunnen in tien jaar ervaringen opdoen die hun geestelijke gesteldheid kwetsbaar maakt. Pubers zijn trouwens extra kwetsbaar. Het zou fijn zijn als er in het onderwijs iets meer begrip was voor die normaliteit.

'Pubers zijn trouwens extra kwetsbaar. Het zou fijn zijn als er in het onderwijs iets meer begrip was voor die normaliteit.' Ik veronderstel even dat dat begrip er wel is. Maar jij zou willen dat ze daar anders mee om zouden gaan. Enig idee? Binnen de gegeven financiële mogelijkheden, zowel van de samenleving als van ouders? Niet iedereen kan Luzac of iets dergelijks betalen.

Daarnaast heb ik het idee, dat wat binnen die 'normaliteit' zou mogen vallen inmiddels ruimschoots overschreden wordt door zeer veel bijzondere situaties.

tsjor

Het gedoe met scholen Miriam leidt niet zelden tot een (lange) periode geen schoolwerk of huiswerk. Afhankelijk van het kind zelf, hoe traumatiserend leren uberhaupt kan zijn dan kan een periode niets ook 'helend' zijn , wil je dat toch voorkomen en dat kan doorgaan naast gehannes met de school. In der periodes dat er -soms weken/maanden, half jaar, jaren - gewacht wordt op overleg of op wachtlijsten.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een zogeheten ‘democratische school’. Hier is er een waarbij je zelf je leerplan kan maken. Voor zover ik weet, vallen ze binnen de leerplicht. Het kost je als ouders wel geld: het is een particuliere school. 

M Lavell schreef op 22-05-2021 om 08:30:

[..]

Zo werkt het niet. De techniek die destijds werd gebruikt bestaat nog steeds. Niet de particuliere scholen werden aangesproken, maar de ouders werden op de hielen gezeten. Niet met dreiging van boetes (u overtreedt de wet) maar met dreiging van ots en uhp van hun kinderen. Dat laatste kan ook als je de wet helemaal niet overtreedt. 

Tegenwoordig is het duidelijk op welke particuliere scholen je kunt voldoen aan de eisen van de leerplicht.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijssectoren/particulier-onderwijs/soorten-particulier-onderwijs/b3-scholen

https://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/2021-01-01#Paragraaf1_Artikel1

Om het verblijf op een B3-school te laten gelden als vervulling van de leerplicht, moeten dergelijke scholen door de leerplichtambtenaar zijn aangemerkt als ‘school in de zin van artikel 1, onderdeel b, onder 3 van de Leerplichtwet 1969’.

De leerplichtambtenaar in de vestigingsplaats van de onderwijsvoorziening krijgt hierover bindend advies van de inspectie. Is de onderwijsvoorziening eenmaal erkend als ‘school’, dan houden wij regelmatig toezicht op de onderwijskwaliteit.

Mija schreef op 22-05-2021 om 12:01:

Je zou ook nog kunnen kijken naar een zogeheten ‘democratische school’. Hier is er een waarbij je zelf je leerplan kan maken. Voor zover ik weet, vallen ze binnen de leerplicht. Het kost je als ouders wel geld: het is een particuliere school.

ja, geen idee waar jullie wonen maar De Ruimte in Soest is een aanrader. Ik ken een paar kinderen die daar naar toe zijn gegaan. Zelf een lesprogramma samenstellen. Mogelijkheden tot staatexamens en je kan er tot je 18e blijven. Veel ruimte (bossen) dus mogelijkheid om jezelf af te zonderen. 

Een democratische school probeert er ook echt voor iedereen te zijn, dus ze proberen de kosten zo laag mogelijk te houden. 
En mocht je het geld echt niet hebben dan is er vaak iets mogelijk. (Als ouder er vrijwilligerswerk doen bijv) 

Hier was het de oplossing. 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

22-05-2021 om 13:55 Topicstarter

Even over die democratische school, wij wonen daar helaas niet in de buurt van, dus dat zal hem (zeer waarschijnlijk) niet worden. Even nog over dit schooljaar, het ziet ernaar uit dat de middelbare scholen in de week van 31 mei weer volledig opengaan, maar mijn zoon wil echt niet. Hij heeft het er ook nog met de mentor overgehad en die zei dat het wel oké is nog voor dit schooljaar om online lessen te blijven volgen. Alleen ik denk dat de docenten nu echt geen online les meer willen geven als ze volledig open zijn, wat denken jullie? En ik zal zeker nog eens kijken naar die democratische school.

Het is niet die democratische school. Er is er niet slechts 1 in Nederland. Toevallig ken ik de Ruimte in soest omdat een vriend van mijn zoon daarop zit en in het voetbalteam van mijn andere zoon zit er ook iemand op. Er zijn meer democratische scholen in Nederland. 

Stelle schreef op 22-05-2021 om 13:15:

Een democratische school probeert er ook echt voor iedereen te zijn, dus ze proberen de kosten zo laag mogelijk te houden.
En mocht je het geld echt niet hebben dan is er vaak iets mogelijk. (Als ouder er vrijwilligerswerk doen bijv)

Hier was het de oplossing.

Onze democratische, door de Inspectie als echte school aangemerkte school vond het geen probleem ons kind tegen 450 euro vergoeding per maand ingeschreven te hebben en de leerplicht niet te waarschuwen dat zij nooit kwam. Deden verder ook niks voor haar, hebben twee jaar lang niet één keer gevraagd hoe het met haar gaat, maar goed, ze is nu 18, we zijn van de dreiging van leerplicht en aanverwante instanties af. Kostte ons dan wel zo'n 10.000 euro.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijssectoren/particulier-onderwijs/rapporten-particuliere-scholen-vo

Hier een overzicht van alle goedgekeurde particulier scholen. Wellicht is er ook iets in jouw buurt. Kosten kunnen heel verschillend zijn.

Ingridtiem6 schreef op 22-05-2021 om 13:55:

Even over die democratische school, wij wonen daar helaas niet in de buurt van, dus dat zal hem (zeer waarschijnlijk) niet worden. Even nog over dit schooljaar, het ziet ernaar uit dat de middelbare scholen in de week van 31 mei weer volledig opengaan, maar mijn zoon wil echt niet. Hij heeft het er ook nog met de mentor overgehad en die zei dat het wel oké is nog voor dit schooljaar om online lessen te blijven volgen. Alleen ik denk dat de docenten nu echt geen online les meer willen geven als ze volledig open zijn, wat denken jullie? En ik zal zeker nog eens kijken naar die democratische school.

Ik woon ook niet in Soest maar in het zuiden. Het zijn particuliere initiatieven dus ze zitten waar de initiatiefnemers zitten. Je zou eens kunnen googelen. 

tsjor schreef op 22-05-2021 om 08:48:

'Pubers zijn trouwens extra kwetsbaar. Het zou fijn zijn als er in het onderwijs iets meer begrip was voor die normaliteit.' Ik veronderstel even dat dat begrip er wel is. Maar jij zou willen dat ze daar anders mee om zouden gaan. Enig idee? Binnen de gegeven financiële mogelijkheden, zowel van de samenleving als van ouders? Niet iedereen kan Luzac of iets dergelijks betalen.

Daarnaast heb ik het idee, dat wat binnen die 'normaliteit' zou mogen vallen inmiddels ruimschoots overschreden wordt door zeer veel bijzondere situaties.

tsjor


Ach, misschien ben jij wel beter op de hoogte dan ik. Even kijken: er zijn bedrijfsartsen psychologen en psychiaters dagelijks in de weer met leerkrachten die niet naar school kunnen. Doel is om ze weer aan de gang te helpen. Om hun inkomen hoeven zij zich niet druk te maken. Dat wordt gewoon betaald, uit de onderwijskas.

Ken jij iets vergelijkbaars voor leerlingen?
Dus dat er erkenning is voor psychische klachten op zo’n manier dat ze niet naar school gedwongen worden, dat er professionele ondersteuning is terwijl de baten die de leerlingen van het onderwijs hebben gewoon en automatisch doorlopen en dat alles op kosten van de onderwijspot?


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.