Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs


Ingridtiem6 schreef op 17-05-2021 om 19:46:

Update: morgen gesprek met de mentor. Zien leerplichtambtenaren een verschil tussen thuisonderwijs en online school?

Ja.

A:Je kind moet ingeschreven zijn op een school die voldoet aan de Nederlandse onderwijswetten, en die school regelmatig bezoeken. Amerikaanse afstandsscholen voldoen daar niet aan. Het is overigens niet verboden om dat onderwijs te volgen. Het ontslaat je alleen niet van de leerplicht, zie A.

Maar hou nu eens op met listen verzinnen. Zo werkt het niet in Nederland. Er bestaat een aversie tegen thuisonderwijs. Bij scholen, maar vooral bij leerplichtambtenaren.

Tegenwoordig en in uitzonderlijke gevallen willen scholen nog wel eens meewerken, of leerplichtambtenaren hun tegenwerking staken. Dat gebeurt nog steeds niet op aanvraag of verzoek ( ik wil het zo graag). Het gebeurt alleen als vast komt te staan dat naar school gaan voorlopig niet kan. Dat zal door een - van de ouders en het kind - onafhankelijke partij moeten worden vastgesteld.

Op dit moment zal er niemand zijn die vindt dat jouw zoon niet naar school kan, behalve jouw zoon zelf. 

Ik denk dat je met de route die jullie nu volgen (mentor, school, leerplicht) alleen maar meer tegenstand op zullen roepen

Begrijp me niet verkeerd. Ik geloof best dat jouw zoon het buiten school om veel beter doet. Ik ben fervent voorstander van thuisonderwijs. Maar aan mijn geloof heb je ook al niks.


Ingridtiem6

Ingridtiem6

19-05-2021 om 12:17 Topicstarter

M Lavell schreef op 18-05-2021 om 21:15:

[..]

Ja.

A:Je kind moet ingeschreven zijn op een school die voldoet aan de Nederlandse onderwijswetten, en die school regelmatig bezoeken. Amerikaanse afstandsscholen voldoen daar niet aan. Het is overigens niet verboden om dat onderwijs te volgen. Het ontslaat je alleen niet van de leerplicht, zie A.

Maar hou nu eens op met listen verzinnen. Zo werkt het niet in Nederland. Er bestaat een aversie tegen thuisonderwijs. Bij scholen, maar vooral bij leerplichtambtenaren.

Tegenwoordig en in uitzonderlijke gevallen willen scholen nog wel eens meewerken, of leerplichtambtenaren hun tegenwerking staken. Dat gebeurt nog steeds niet op aanvraag of verzoek ( ik wil het zo graag). Het gebeurt alleen als vast komt te staan dat naar school gaan voorlopig niet kan. Dat zal door een - van de ouders en het kind - onafhankelijke partij moeten worden vastgesteld.

Op dit moment zal er niemand zijn die vindt dat jouw zoon niet naar school kan, behalve jouw zoon zelf.

Ik denk dat je met de route die jullie nu volgen (mentor, school, leerplicht) alleen maar meer tegenstand op zullen roepen

Begrijp me niet verkeerd. Ik geloof best dat jouw zoon het buiten school om veel beter doet. Ik ben fervent voorstander van thuisonderwijs. Maar aan mijn geloof heb je ook al niks.


Dank voor je bericht M Lavell,

We hebben gisteren het gesprek gehad met de mentor. Ik zal er zo een update over schrijven.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

19-05-2021 om 12:19 Topicstarter

Update: gisteren het gesprek gehad met de mentor. De mentor zei dat thuisonderwijs alleen mogelijk is in uitzonderlijke gevallen (maar dat wisten we eigenlijk al), mijn zoon is het er nogsteeds niet mee eens. Hij wil zelf heel graag naar IVIO, maar dat kan waarschijnlijk ook al niet. We gaan nu dus zoeken naar een andere oplossing, als IVIO écht niet mogelijk is, want de scholen moeten de kosten zelf betalen. Dus we gaan nu kijken naar andere oplossingen. Met IVIO bedoel ik trouwens ‘legaal’ afstandsonderwijs.

Ingridtiem6 schreef op 19-05-2021 om 12:19:

Update: gisteren het gesprek gehad met de mentor. De mentor zei dat thuisonderwijs alleen mogelijk is in uitzonderlijke gevallen (maar dat wisten we eigenlijk al), mijn zoon is het er nogsteeds niet mee eens. Hij wil zelf heel graag naar IVIO, maar dat kan waarschijnlijk ook al niet. We gaan nu dus zoeken naar een andere oplossing, als IVIO écht niet mogelijk is, want de scholen moeten de kosten zelf betalen. Dus we gaan nu kijken naar andere oplossingen. Met IVIO bedoel ik trouwens ‘legaal’ afstandsonderwijs.

wat fijn dat jullie het gesprek hebben gehad! Misschien niet de uitkomst waar je op hoopte maar hee dan heb je daar weer wat duidelijkheid over toch (niet geschoten is altijd mis) nu even kijken naar de verdere mogelijkheden of oplossingen.

ik hoop dat jullie een mooie oplossing krijgen waar je zoon zich ook prettig bij voelt.🙌

Gaat school wel iets doen aan het pesten/bedreigen zodat je zoon zich in ieder geval weer veilig kan voelen op school? Of was het gewoon 'nee thuisonderwijs kan niet en je moet gewoon komen punt'?

MamaE schreef op 19-05-2021 om 12:59:

Gaat school wel iets doen aan het pesten/bedreigen zodat je zoon zich in ieder geval weer veilig kan voelen op school? Of was het gewoon 'nee thuisonderwijs kan niet en je moet gewoon komen punt'?

en wat heb je zelf verteld over de problemen? Of alleen maar ‘hij wil thuis. Punt’. 

Want dan kun je deze uitkomst verwachten. 

Het is ook niet dat jullie alleen verder moeten kijken, dat moeten jullie samen met de huidige school doen. Laat school ook haar ding doen, dat is belangrijk voor de verstandhouding, je bent afhankelijk van hun medewerking. Helaas zijn ouders en leerlingen niet de genen die dingen kunnen afdwingen, je hebt als ouders / kind een volgende rol. Dat proberen we je al een heleboel berichten te laten inzien. School is geen supermarkt waar je als consument de dingen die je pakt die je nodig hebt.

School is als een dwingende werkgever die zegt wat je wel moet doen en niet mag doen. En school heeft sanctie mogelijkheden.

Ysenda schreef op 19-05-2021 om 14:34:

Het is ook niet dat jullie alleen verder moeten kijken, dat moeten jullie samen met de huidige school doen. Laat school ook haar ding doen, dat is belangrijk voor de verstandhouding, 


De realiteit - uitzonderingen daar gelaten - is dat scholen die dingen niet doen. Het bewijs daarvoor zijn de vele tienduizenden leerlingen die zonder onderwijs thuis zitten, terwijl zij op zijn minst recht hebben op thuisonderwijs om dan in godsnaam maar dat onderwijs voortgang te laten houden.

Het eerste wat de meeste scholen doen is op zoek gaan naar excuses waardoor ze niets hoeven doen. Of de hete aardappel doorschuiven naar een andere partij ( in dit geval de leerplichtambtenaar).

Je moet een partij vinden die de school wel tot enige actie kan brengen. Dat kan niet op juridische gronden. Scholen zijn grondwettelijk de baas in eigen huis, daar helpt geen lieve moeder aan.

Het kan alleen op morele en professionele gronden door een partij die naast de school staat. Dat kan in uitzonderlijke gevallen een leerplichtambtenaar zijn, maar het risico dat die je juist tegenwerkt is te groot om daar eerst aan te kloppen.

De kans dat de zoon van TS hoort tot die grote groep van mensen die door lockdowns en gedwongen thuis zitten juist extra angstig is geworden voor een sociaal weerzien, is groot. Dat verschijnsel is geen ziekte. Er is in de media al veelvuldig aandacht aan besteed. Het brein wil niet zomaar weer in een poel van prikkels. Daar moet aan gewend worden en door sommigen meer dan door anderen.

Wat dan ook nog kan is dat het aangeboren maar niet eerder opgemerkte sociale uitdagingen bloot legt.

Huisarts. Daarna jeugdarts (we hebben overlegd met de huisarts...) psycholoog misschien.

Het punt blijft dat de uitkomst niet zwart wit is. Het is niet of thuisonderwijs, of school. Thuisonderwijs is de tussenoplossing met het doel weer naar school te gaan.

Als de zoon van ts daar niets van wil weten ( nee, ik wil nooit meer naar school) dan is dat eigenlijk meer een bevestiging van zijn probleem. Maar de ouders zullen weer naar school gaan als uitgangspunt moeten hebben.

Als zij dat niet hebben (we willen alleen thuisonderwijs) dan is er niemand die zal willen helpen.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

20-05-2021 om 13:35 Topicstarter

M Lavell schreef op 20-05-2021 om 08:26:

[..]

De realiteit - uitzonderingen daar gelaten - is dat scholen die dingen niet doen. Het bewijs daarvoor zijn de vele tienduizenden leerlingen die zonder onderwijs thuis zitten, terwijl zij op zijn minst recht hebben op thuisonderwijs om dan in godsnaam maar dat onderwijs voortgang te laten houden.

Het eerste wat de meeste scholen doen is op zoek gaan naar excuses waardoor ze niets hoeven doen. Of de hete aardappel doorschuiven naar een andere partij ( in dit geval de leerplichtambtenaar).

Je moet een partij vinden die de school wel tot enige actie kan brengen. Dat kan niet op juridische gronden. Scholen zijn grondwettelijk de baas in eigen huis, daar helpt geen lieve moeder aan.

Het kan alleen op morele en professionele gronden door een partij die naast de school staat. Dat kan in uitzonderlijke gevallen een leerplichtambtenaar zijn, maar het risico dat die je juist tegenwerkt is te groot om daar eerst aan te kloppen.

De kans dat de zoon van TS hoort tot die grote groep van mensen die door lockdowns en gedwongen thuis zitten juist extra angstig is geworden voor een sociaal weerzien, is groot. Dat verschijnsel is geen ziekte. Er is in de media al veelvuldig aandacht aan besteed. Het brein wil niet zomaar weer in een poel van prikkels. Daar moet aan gewend worden en door sommigen meer dan door anderen.

Wat dan ook nog kan is dat het aangeboren maar niet eerder opgemerkte sociale uitdagingen bloot legt.

Huisarts. Daarna jeugdarts (we hebben overlegd met de huisarts...) psycholoog misschien.

Het punt blijft dat de uitkomst niet zwart wit is. Het is niet of thuisonderwijs, of school. Thuisonderwijs is de tussenoplossing met het doel weer naar school te gaan.

Als de zoon van ts daar niets van wil weten ( nee, ik wil nooit meer naar school) dan is dat eigenlijk meer een bevestiging van zijn probleem. Maar de ouders zullen weer naar school gaan als uitgangspunt moeten hebben.

Als zij dat niet hebben (we willen alleen thuisonderwijs) dan is er niemand die zal willen helpen.

Helemaal gelijk. Voor onze zoon leek juist IVIO een goed alternatief ipv school, maar of zijn school waar hij nu op zit daar aan mee wil werken, weten we niet. De kosten voor IVIO zijn namelijk voor de school. Ik denk dat ze het alleen doen als je de kosten zelf betaalt, maar goed, dat zien we later pas.

Ingridtiem6 schreef op 20-05-2021 om 13:35:

[..]

Helemaal gelijk. Voor onze zoon leek juist IVIO een goed alternatief ipv school, maar of zijn school waar hij nu op zit daar aan mee wil werken, weten we niet. De kosten voor IVIO zijn namelijk voor de school. Ik denk dat ze het alleen doen als je de kosten zelf betaalt, maar goed, dat zien we later pas.

Het scenario zal eerder als volgt zijn: school gaat in zetten op volledig weer naar school en als dat niet lukt om vrijstelling leerplicht.  Dan hoeven zij geen kosten meer te maken voor je zoon want die heeft dan geen leerplicht meer en wordt hij 1 van de vele thuiszitters. Thuiszitters die geen gesubsidieerd onderwijs meer krijgen vanuit de staatspot. 

Ysenda schreef op 20-05-2021 om 13:42:

[..]

Het scenario zal eerder als volgt zijn: school gaat in zetten op volledig weer naar school en als dat niet lukt om vrijstelling leerplicht. Dan hoeven zij geen kosten meer te maken voor je zoon want die heeft dan geen leerplicht meer en wordt hij 1 van de vele thuiszitters. Thuiszitters die geen gesubsidieerd onderwijs meer krijgen vanuit de staatspot.

Nou nee, als de school geen zin heeft dan schuiven ze het door naar de lpa die zal dreigen met boetes en of uithuisplaatsing onder het motto van buigen of barsten.

Dat thuiszitten met ontheffing komt voort uit scholen die kinderen onrechtmatig uitschrijven of niet inschrijven of de deur weigeren. Het zijn  daardoor kinderen zonder school.

Overigens mogen die thuiszitters nog steeds geen thuisonderwijs van IVIO volgen. Zelfs niet als ze het zelf betalen. Niet dat dat bij wet verboden is, maar er zijn dwingende afspraken met aanbieders van afstandsonderwijs. Zij mogen niet direct tbv leerplichtigen in NL verkopen. Vandaar dat de zeiljongens het ruime sop kozen. 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

20-05-2021 om 22:38 Topicstarter

M Lavell schreef op 20-05-2021 om 13:55:

[..]

Nou nee, als de school geen zin heeft dan schuiven ze het door naar de lpa die zal dreigen met boetes en of uithuisplaatsing onder het motto van buigen of barsten.

Dat thuiszitten met ontheffing komt voort uit scholen die kinderen onrechtmatig uitschrijven of niet inschrijven of de deur weigeren. Het zijn daardoor kinderen zonder school.

Overigens mogen die thuiszitters nog steeds geen thuisonderwijs van IVIO volgen. Zelfs niet als ze het zelf betalen. Niet dat dat bij wet verboden is, maar er zijn dwingende afspraken met aanbieders van afstandsonderwijs. Zij mogen niet direct tbv leerplichtigen in NL verkopen. Vandaar dat de zeiljongens het ruime sop kozen.

Dus, als ik het goed begrijp is het dus in Nederland NAAR school gaan of niks? 

dat klopt Ingrid. Zie de eerste paar postings in het begin.

gr Angela

Ingridtiem6 schreef op 20-05-2021 om 22:38:

[..]

Dus, als ik het goed begrijp is het dus in Nederland NAAR school gaan of niks?

eindelijk! Ja, dat zeggen we al ruim 200 berichten.

Ingridtiem6 schreef op 20-05-2021 om 22:38:

[..]

Dus, als ik het goed begrijp is het dus in Nederland NAAR school gaan of niks?

Ja. En dat is nog een hele verbetering want 20 jaar geleden nog werden ouders vervolgd wegens leerplichtverzuim, of gedreigd met uit huisplaatsing van hun kinderen, als ze kozen voor een particuliere school. Particuliere scholen mochten geen onderwijs geven aan leerplichtigen. 

Het komt omdat het recht op onderwijs niet in Nederlandse wetten geregeld is (hoe ver reikt het, wie levert, wat gebeurt er als je het niet krijgt)

De enige wet die dat recht een beetje verdedigt is de leerplichtwet: een wet die ouders verplicht hun kinderen naar school te sturen. Zodra er om wat voor een reden dan ook ontheffing van de leerplicht ontstaat, dan is er dus ook geen recht op onderwijs meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.