Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

24-08-2015 om 07:37

Gewicht schooltas

Er wordt hier nog wel eens geroepen dat ze op het VMBO veel minder boeken hebben en een kleinere tas kunnen kopen. Nou vandaag vertrekt mijn vmbo-twee-basis-puber met 7 kilo PLUS een gymtas.

Wie biedt er meer de komende weken


Barvaux

Barvaux

24-08-2015 om 07:38

en dan vergat ik nog

Zijn laptop in laptoptas!

Vogel

Vogel

24-08-2015 om 08:27

Goed voor de conditie!

Die hoeft niet meer te sporten na een dagje zeulen.
Maar ik mag hopen dat hij in deel in zijn locker bewaart gedurende de dag.

Dees

Dees

24-08-2015 om 09:02

VWO

Mijn neefje brugklas vwo 12 kg.

Dees

Dees

24-08-2015 om 09:10

Wordt wel minder

Wat ik wel weet is dat ik zelf in het begin van het schooljaar meer mee had dan na een paar weken. Gewoonweg omdat de docent aangaf dat je bepaalde boeken (nog) niet nodig hebt.

En het hangt natuurlijk ook af wat voor lessen je hebt en hoe de samenstelling is. Wij hadden weleens 8 uur les, en 8 verschillende vakken. Erna zijn ze overgegaan in dubbele uren dan had je op een dag van 8 uur dus maar 4 vakken.

Nou ik vond het ook veel ja

VWO+: 8 kilo schoon aan de haak, nog zonder lunchpakket en boeken voor Spaans. Die waren er nog niet. Heb maar een lege Dopper meegegeven, vult-ie daar maar. Scheelt weer .75 kilo....
Maar: verse brugwup, wie weet had er wel een aantal boeken thuis kunnen blijven. Blijkt allemaal komende weken wel.

geen idee

We hebben de tas nooit gewogen, maar zoon valt er net niet mee om. Dus, weten we sinds deze zomer, weegt zijn tas minder dan een duikuitrusting met een fles perslucht, want daar kieperde hij zonder hulp wèl mee om
(hij heeft zijn lengte ook niet mee, gaat nu naar de 2e klas VO en is maar 1.36m)

Katniss

Katniss

24-08-2015 om 10:28

10 kilo

Dochter had vorige week een dag een tas van 10 kilo. Dat zou je toch niet meer verwachten in de vijfde, maar met zes vakken en aparte werkboeken tikt het wel aan!

Arbo-wet

Toen mijn kinderen op school zaten is er eens diepgravend onderzoek naar gedaan. Gek genoeg verandert er eigenlijk niks op dat terrein.
Voor schoolkinderen dan.

Vuilnismannen en bouwvakkers zijn beter beschermd.

Dees

Dees

24-08-2015 om 10:32

M Lavell

Dat komt ook omdat er geen verplichting is voor de leerlingen om de hele dag al je boeken bij je te hebben.

Nee hoor

Dat komt omdat het maar kinderen zijn. Die hebben geen CAO.

Jouw neefje neemt 12 kg mee naar school.
Vuilnismannen mogen dat niet dragen.

Vogel

Vogel

24-08-2015 om 11:13

Ach gos..

Banketbakkers mogen niet zonder haarnetje werken als ze koekjes bakken, boswachters mogen niet zonder klimtuig de boom in, kdc-leidsters mogen niet gehurkt op de grond spelen en zo weet ik nog wel een paar activiteiten die kinderen zonder cao-regels dagelijks doen terwijl ze voor volwassenen verboden zijn.
Kom op, that's life.
Ja, een zware tas is vervelend, maar het gros van de kinderen fietst naar school en legt per saldo dus een beperkt aantal meters met die tas af.
Of zie ik iets over het hoofd en hebben fysiotherapeuten aan het begin van het schooljaar een piek van fysiek overbelaste bruggertjes?

Belangrijk doen

Of het is onzin, of het snijdt hout.

Je kunt niet staande houden dat het voor volwassenen wel noodzakelijk is om op dit soort zaken te letten en voor kinderen niet.

De effecten waar gewichtig over gedaan worden zijn niet accuut. Het gaat ook niet om kleinzerige verzinsels maar om zaken waar lang onderzoek naar gedaan is.

http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/tillen-en-dragen
"Werknemers die elke dag voorwerpen tillen of dragen, hebben een grote kans op (blijvende) rugklachten."

Ja, er zijn heel wat pubers die blijvende rugklachten ontwikkelen.

pubers met rugklachten

Volgens mij komt dat meer door die onderuitgezakte houding op de bank (met mobiel in handen) die ze urenlang volhouden. Mag ook niet van de arbo

Yura

Yura

24-08-2015 om 13:18

12 kilo?

12 kilo? Is dat het bekende verhaal van de brugger die ook zijn grote bosatlas en alle woordenboeken heeft mee genomen?
Het lastige is dat de tas in de brugklas het zwaarste is. Mijn kinderen zitten nu in 5 en 6 vwo en die tas stelt niks meer voor, ze hebben nog maar weinig vakken.
Veel scholen proberen in de brugklas zoveel mogelijk blokuren te plannen, dan hoef je mindere boeken mee te nemen, maar alsnog konden ze in de brugklas zwaar zijn. Kijk goed mee in de eerste weken of ze niet teveel mee nemen, zoals inderdaad woordenboeken, bosatlas en deel 1 en 2 van de wiskundeboeken etc.

Vogel

Vogel

24-08-2015 om 13:19

cursus tillen

Naast de cursus boeken kaften in groep 8 dan ook maar een cursus boekentas tillen en dragen in de laatste schoolweken op de basisschool.

Is er onderzoek gedaan, naar die middelbare scholieren met rugklachten? Ben ik wel benieuwd naar. En of dat dan inderdaad veroorzaakt wordt door te zware tassen, of door algeheel hanggedrag.

Als we zo gaan beginnen zou ik ook behalve een fysiotherapeut ook graag een ergotherapeut zien rondlopen op school. Stoelen en tafels zijn ingesteld op de gemiddelde lengte, terwijl brugklassers met gemak 50 cm korter kunnen zijn dan een eindexamenkandidaat.
Zitten is sowieso al niet heel goed voor je rug, aan te lage of hoge tafel is helemaal funest. Is daar al eens onderzoek naar gedaan?

In ontwikkeling

Je hebt gelijk Vogel. Dat moet ook.
Het is in ontwikkeling. Maar dat is het gekke dus.
Het is al 20 jaar in ontwikkeling.

http://www.arbocatalogus-vo.nl
http://www.arbocataloguspo.nl

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-08-2015 om 13:59

Zwaar

Toen zoon in de brugklas VWO zat was een rugtas van 8 of 9 kilo ook geen uitzondering. En daarmee moest hij dan ook de hele schooldag mee trappenlopen van de begane grond naar de derde etage en alles er tussenin. Boeken in zijn kluisje heeft hij nooit gedaan; te onhandig. En dat voor een brugsmurf van 1.31 en 26kg. Nu zit hij in de vierde en die tas weegt gelukkig een stuk minder zwaar (vandaag 5 kilo) en hij is groter en zwaarder; dat scheelt Maar zoon heeft er nooit over geklaagd. Die zware schooltas is wel een reden om specifiek voor een rugtas te kiezen en niet voor een schoudertas. Hoe hip ook, een zware schoudertas is niet goed voor je nek, rug en schouders en je houding.

Vogel

Vogel

24-08-2015 om 22:06

Mirjam?

Gaat jouw link over arbo niet vooral over (onderwijzend) personeel?
"Het meubilair (stoel en tafel) van de docent is ergonomisch verantwoord."

Ik kan (bladerend maar niet uitputtend doorgenomen) niets vinden over eisen voor leerlingen...
Inderdaad wel heel vreemd.
Ik verkeer zelf in de gelukkige omstandigheden op een school te werken met zowel een contingent fysio- als ergotherapeuten. Die hebben vanochtend alle (rol)stoeltjes en tafeltjes weer ingesteld op vakantie-groeispurten. Maar mijn pubertjes wringen zich in bochten om een beetje lekker te zitten.

Hoe zouden we daar nou eens beweging in kunnen krijgen?

creabea

creabea

24-08-2015 om 23:29

one size fits all

Vroeger moesten we elk lesuur naar een ander lokaal lopen, hoe is dat tegenwoordig? Ik kan me zo voorstellen dat als je elke 50 minuten even een loopje hebt, het al minder belangrijk is hoe ergonomisch verantwoord de tafeltjes/stoeltjes zijn. Bij mij op school had je vroeger ook lokalen die er een beetje uitzagen als collegezalen... over collegezalen gesproken, op die bankjes zit je soms ook 6 uur op een dag, en die zijn toch ook alles behalve one size fits all?

Tja, en boekentassen: volgens mij sjouw je je aan het begin van het schooljaar een breuk en dan weet je welke boeken je thuis kunt laten, en dat scheelt een paar kilo sjouwwerk per dag. Bovendien lopen die kinderen toch niet uren achtereen met 10 kilo op de nek rond, of wel?

Gebruik de GGD arts

"Gaat jouw link over arbo niet vooral over (onderwijzend) personeel?"
Ja.

Nog sterker: tot 2007 was de arbowet ook van toepassing op leerlingen. Er is door TNO begin deze eeuw gewichtig onderzoek gedaan naar de vraag of scholen daar wel aan voldoen. Resultaat: nee. 85% van de scholen voldeed niet. Dat heeft een periode tot verontwaardiging geleid en vervolgens tot de oplossing: nieuwe wet. Voortaan vallen leerlingen niet meer onder de arbo-wet.

Maar de arbo-wet gaat natuurlijk niet over mensen, maar over dingen, maten, pijn en lichaamsschade.
Messen zijn gevaarlijke dingen. Ze zijn niet alleen gevaarlijk voor volwassenen.

Het kan wel zijn dat er geen wet is die verbiedt om kinderen op verkeerde stoelen te zetten, maar dat wil niet zeggen dat het toegestaan is om ze pijn te doen.

De oplossing:
GGD artsen willen graag een voet tussen de deur in het onderwijs als een soort van arbo arts.
Vraag eens daar of zij willen helpen met de school ervan overtuigen dat jouw kinderen een passende stoel moeten. Valt het niet onder de arbo wet, dan schuiven we het onder passend onderwijs.

Je kunt wel gewoon gebruik maken van de kennis die er is over maten en gewichten onder de arbowet.
Want wat voor messen geldt (gevaarlijk) geldt ook voor ergonomie. Dat is voor alle leeftijden.

lennest

lennest

25-08-2015 om 11:05

geweldig (not!)

Omdat de scholen niet aan de wet voldoen, veranderen we de wet. Omdat handhaven voor appende, facebookende scholieren niet te doen is, veranderen we de wet. Omdat fietsdiefstallen toch niet opgelost worden, veranderen we de wet? Eigenlijk is dat toch van de zotte?
Ik ken genoeg scholen waar de kinderen het zeer dringende advies krijgen om de boeken die ze na de pauze nodig hebben in het kluisje te doen. Nog een extra rondje lopen
Het zou ook al veel schelen als al die scholieren hun zware rugzak van hun rug halen dan wel die zware 'handtas' van het stuur halen of uit/van de voordrager/mand (lévensgevaarlijk die slingerende fietsers) en achter op de fiets doen, al dan niet met een Monkey-mee, of hoe heet zo'n ding ook al weer.

Vogel

Vogel

31-08-2015 om 21:55

Conclusie in de Volkskrant (31 augustus)

Naar aanleiding van bij elkaar geveegde internationale onderzoeken naar dit onderwerp:
"Leerlingen met rugklachten gaan niet gebukt onder een te zware boekentas, maar onder psychosociale problemen.
Klachten ontstaan waarschijnlijk niet door de zware tas, maar doordat het leven zwaarder is.
En vergeet niet: het dragen van een tas is ook een vorm van beweging."

Die laatste houden we er in!

Paddington

Paddington

01-09-2015 om 08:29

Nog even aan mijn dochter nagevraagd

Zij hebben ook op school de tip gekregen om boeken in hun kluisje te leggen en deze in de pauzes te wisselen. Dat doet ze dan ook iedere keer.

Het is nog steeds zo dat leerlingen elke 50 minuten naar een ander lokaal lopen, daarnaast dus vaker een loopje naar het kluisje.

Geen nieuws

Vogel, dat is geen nieuw onderzoek. Het gaat over een enquete uit de jaren 90 onder Nederlandse kinderen van 12 - 14. Dat tillen ook bewegen is (en dus misschien wel goed) is de conclusie van de Journalist van vandaag.

Een recenter onderzoek zegt ""Weight of the backpack appears to be strongly related to the occurrence of shoulder, neck, back, and extremities complaints in students. Although musculoskeletal discomforts are believed to be multifactorial in origin, the carriage and manipulating of heavy backpack is signally a suspected factor and may represent an overlooked daily physical stress for secondary students."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3481694/"

Maar je hoeft geen welles nietes te spelen over dit onderwerp.
Hanteer gewoon de arboregels voor volwassenen.
Volwassenen kun je niet afschepen met 'dat is psychisch'
Zeker een werkgever komt daar niet mee weg.

Zie ook http://www.cdc.gov/niosh/docs/94-110/pdfs/94-110.pdf

PS uit VK 1999

http://www.volkskrant.nl/binnenland/rugpijn-scholier-komt-niet-door-zware-schooltas~a528027/

Rugpijn scholier komt niet door zware schooltas

Er bestaat geen rechtstreeks verband tussen zware schooltassen en rugklachten bij scholieren. Jongeren met een pijnlijke rug hebben meestal last van psychomatische klachten....

Van onze verslaggeefster 1 juli 1999, 00:00
Dat concluderen de jeugdartsen J. Dols en C. van Gent uit een onderzoek onder 745 eerste- en tweedeklassers uit Arnhem en de Achterhoek. Het onderzoek stond onder auspiciën van onderzoeksinstituut TNO Preventie en Gezondheid.Vorig jaar werd in publicaties gewezen op de ongezond zware boekentas waarmee middelbare scholieren moesten sjouwen. Hun werd geadviseerd boeken voortaan in een rugzak te vervoeren.In Oostenrijk werd het probleem zó serieus genomen, dat scholieren daar geen tassen meer mogen dragen die zwaarder zijn dan 10 procent van het lichaamsgewicht. Zwaarder zou schadelijk zijn voor de gezondheid.De Nederlandse jongeren tilden meer. Hun tassen wogen gemiddeld 7,4 kilo, 14,7 procent boven het gemiddelde lichaamsgewicht. De lichtste tas woog 5,4 kilo, de zwaarste 12,9.Bijna de helft van de onderzochte kinderen had weleens nek-, schouder- en rugklachten, waarvan ze hun boekentas de schuld gaven.De onderzoekers ontdekten dat de klachten eerder een psychische oorzaak hadden.

Bijna vermakelijk

Kinderen die met fiets en al omkieperen door het gewicht van de boekentas. En dan beweren dat er geen verband is met gemeldde rug- en nekklachten. Dat zou psychisch zijn. Jeugdartsen.

Zelfs als ARBO arts niet geschikt.

ik zit in de brugklas op mavo havo , en ik had vandaag een 9,3 kilo tas!

Draadje uit 2015. Ik denk dat velen nu alleen een laptop meenemen, op die zeldzame dag dat ze naar school mogen

serieus!!!  Is er echt géén maximale kg grens voor een schooltas?! 
die was vandaag 11,4kg. En ja, ze hebben een kluisje.. MAAR ze hebben niet de tijd om tussen de klassen-switch naar hun kluisje te lopen om hun boeken te ruilen. Plus!!! Ze moeten in hun kluisje hun jas doen. Nou, die kluisjes zijn echt niet groot. En in deze maanden heb je een winterjas nodig.  Sommige kinderen komen van ver en hebben ook een regenpak. Die overigens dus zeiknat in hun kluisje moet, die kunnen ze niet even uithangen. Ook de winterjassen zijn nat, die moeten ook in dat kluisje. Ruimte voor de boeken zijn er dus niet.. en al was dit wel het geval.. HOE dan! Kluisjes zitten niet altijd op dezelfde etage als waar zij les hebben.. 
dus, alles in die rugtas/schooltas. Géén blokuur.. en de boeken zijn al dikke bijbels op zich.  Ipv dat ze alle boeken ook in een a b c deel splitsen , dat zou al schelen. 

dit zit niet "tussen de oren".. welke mafkees dit heeft gezegd heeft dus duidelijk geen kinderen op Nederlandse scholen zitten. Een onderzoek uit het buitenland hebben we hier niets aan. 
En mijn dochter zit in haar 2de jaar. Dus dat gelul over " alleen in de brugklas" klopt ook niet. 

Een stratenmaker, een schoonmaker  een docent.. een verpleegkundige.. die hebben wel richtlijnen. Een scholier niet?! 
Bizar!!! 

Adem in.... adem uit....

Taszie schreef op 10-02-2022 om 09:38:

serieus!!! Is er echt géén maximale kg grens voor een schooltas?!
die was vandaag 11,4kg. En ja, ze hebben een kluisje.. MAAR ze hebben niet de tijd om tussen de klassen-switch naar hun kluisje te lopen om hun boeken te ruilen. Plus!!! Ze moeten in hun kluisje hun jas doen. Nou, die kluisjes zijn echt niet groot. En in deze maanden heb je een winterjas nodig. Sommige kinderen komen van ver en hebben ook een regenpak. Die overigens dus zeiknat in hun kluisje moet, die kunnen ze niet even uithangen. Ook de winterjassen zijn nat, die moeten ook in dat kluisje. Ruimte voor de boeken zijn er dus niet.. en al was dit wel het geval.. HOE dan! Kluisjes zitten niet altijd op dezelfde etage als waar zij les hebben..
dus, alles in die rugtas/schooltas. Géén blokuur.. en de boeken zijn al dikke bijbels op zich. Ipv dat ze alle boeken ook in een a b c deel splitsen , dat zou al schelen.

dit zit niet "tussen de oren".. welke mafkees dit heeft gezegd heeft dus duidelijk geen kinderen op Nederlandse scholen zitten. Een onderzoek uit het buitenland hebben we hier niets aan.
En mijn dochter zit in haar 2de jaar. Dus dat gelul over " alleen in de brugklas" klopt ook niet.

Een stratenmaker, een schoonmaker een docent.. een verpleegkundige.. die hebben wel richtlijnen. Een scholier niet?!
Bizar!!!

Hier roepen helpt niet, bij de school misschien wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.