Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pinokkio schreef op 11-09-2023 om 12:46:

Jongens, to is er vrij duidelijk over wat haar nu stoort: geen (exclusieve?) katholieke leiding op katholieke scholen en het afschaffen van de katholieke cultuur.
De rest is blablabla en leidt enorm af van waar het hier over gaat. Daar steeds op in gaan blijft schijndiscussies geven.

Hm, ik ben het met je eens dat het een schijndiscussie is. Maar ik weet niet of wat jij schrijft de reden is van dit draadje. Ik heb eens gegoogled op 'week van de lentekriebels' en 'ongehoord nederland' en kreeg zo meerdere links. Kennelijk hebben zij zich daar net als TO druk om gemaakt. In eerdere draadjes maakte TO niet duidelijk wat haar bronnen en achtergrond waren. Door haar verwijzing in dit draadje naar ON en hun visie op geloof en het nos journaal vermoed ik dat daar ergens de ontbrekende schakel is. Ik ben er alleen nog niet over uit of TO zich laat meeslepen door halve bronnen en zo een soort 'slachtoffer' is. Of dat zij voor ON oid werkt en probeert hun visie uit te dragen en/of medestanders te vinden voor hun argumenten. Ze is idd niet op zoek naar een discussie.

Meesje, als ik op ON google komt de seksuele voorlichting op basisschool ook aan bod. Misschien heb je gelijk.

Ja, daar dacht ik ook aan. Maar het een sluit het ander toch niet uit? Moet zeggen dat ik de precieze agenda van die club niet ken/ niet wil kennen. 

Dat heet algoritme. Als je jezelf voedt met informatie van dat kanaal, dan kom je automatisch bij nog meer en ergere troep uit. En dan vind je nog honderd miljoen dingen om je over op te winden en het mee oneens te zijn in de samenleving. Dat mag, maar ik besteed mijn leven en tijd liever anders.

Topicstarter ik twijfel echt aan je mentale toestand.....
Ik ben Katholiek en ben nog nooit gediscrimineerd, voel mij nooit gediscrimineerd en mijn kinderen gaan ook zorgeloos door het leven "ondanks" dat ze katholiek zijn.
Je bent gewoon klinkklare onzin aan het verspreiden wat helemaal nergens op gebaseerd is.

MoederSterretje

MoederSterretje

12-09-2023 om 09:12 Topicstarter

Bloemenaandewaterkant schreef op 10-09-2023 om 19:17:

[..]

Jawel, het gebeurt maar niet in groep 5.

Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn? Jouw dochter is meer tijd thuis dan op school en daarmee is de invloed van thuis groter dan die van school. Vul de lacunes die jij ziet, op door je eigen kennis door te geven, een film op te zetten of koop een geschiedenisboek over het onderwerp. Er zijn zoveel leuke geschiedenisboeken voor deze leeftijd. Bijvoorbeeld in jouw moerstaal. Leert ze en jouw taal beter én haar kijk op geschiedenis wordt verrijkt.

Hier twee die zich helemaal stuk lazen aan geschiedenisboeken (nog van de studietijd van hun vader aan de uni). Als sponzen zogen ze alle kennis en feitjes op en halen nu op het vo met twee vingers in de neus negens en tienen voor dit vak. Én hele leuke gesprekken aan tafel over hoe de geschiedenis er uit had gezien als dit of dat niet was gebeurd.


De filmpjes van Schooltv worden getoond aan kleine kinderen, ook op de zogenaamd katholieke scholen in het Noorden. Welke dat dus niet zijn. De leiding is niet katholiek, de juffen zijn dat niet en de kinderen al helemaal niet. En dan horen ze deze narigheid over de katholieken. Echt fijn, geloof me. Ik sta versteld van de anti-katholieke propaganda. Dat had ik nooit gedacht. Dat Nederland weer zou aftakelen naar het niveau van godsdiensthaat. Elke tekst over de geschiedenis benadrukt hoe slecht ze waren en dat alles hun schuld was. Maar ook in de alledaagse praktijk. Elke ramp in de moslimwereld wordt met medeleven bejegend en wordt steun aan de ouders geuit. De vervolging van Christenen wordt genegeerd (laatst nog in Pakistan werden huizen in brand gestoken en eerder in Frankrijk werden mensen onthoogd). Wat dacht je van vlaggetjes op varkensvlees op onze school (als je deze mee durft te nemen

Ik kan mijn kind onderwijzen, hoe discriminerend Nederland is, maar dat verandert niets. Vraag maar aan jouw kinderen of ze een positief beeld hebben van katholieken. In het Noorden is dat zeker niet het geval. Nogmaals het enige wat er nodig is, is ophouden met schuld te geven aan één groep mensen  

MoederSterretje

MoederSterretje

12-09-2023 om 09:24 Topicstarter

MamaE schreef op 11-09-2023 om 12:35:

Als ik al iets merk in de samenleving op religieus gebied is dat vooral onbegrip. Dat mensen er niks meer mee hebben en ook in toenemende mate er geen kennis meer van hebben of begrijpen wat er voor een ander belangrijk aan is. En zich niet kunnen voorstellen dat weldenkende intelligente mensen in iets transcendents kunnen geloven.
Niet specifiek naar katholieken, al hebben alle misbruikschandalen bepaald niet meegeholpen.Toch worden wij niet gehaat of buitengesloten vanwege ons geloof. En als het ooit wel zou gebeuren, dan vind ik die mensen sowieso niet de moeite waard om een plek in mijn leven te geven.

Je kind heeft hooguit twee uurtjes per week geschiedenis op school. Waarschijnlijk niet eens. Dan kun je nooit een complete uiteenzetting met alle achterliggende redenen geven. In groep 4/5 is het toch vooral feitjes over wat er vroeger speelde.
Je wereldbeeld is compleet verwrongen en bizar en je verwacht veel te veel van een school.

Gek dat jij je niet afvraagt hoe dat onbegrip is ontstaan. Als iedereen steeds leert hoe slecht iets is, gaan ze zich echt niet daarin verdiepen. Dat zie en hoor ik om mij heen. Ook op onze school wordt religiositeit ontmoedigt. Bijvoorbeeld 6 weken lang les over de Grieken en de Romeinen (een leuk onderwerp) met vragen als : "Waar zijn al die goden gebleven?". Met als doel om de kinderen te laten inzien dat er geen God is (prima voor een volwassene, maar in Groep 3 is dat propaganda

Dit hebben wij meegemaakt.

De directeur van een andere katholieke school heeft mij voorgelicht hoe dat werkt (hij is zelf atheist) tijdens een voorlichtingsochtend, zo vanzelfsprekend vond hij dat.

Er zijn sites die uitleggen hoe dat moet:

https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/religie/vraag/145693/discussieerden-grieken-romeinen-wel-bestaan/

Terwijl dit niet de uitleg hoeft te zijn. Dat is alleen één bepaald beeld.

MoederSterretje

MoederSterretje

12-09-2023 om 09:42 Topicstarter

amarna schreef op 10-09-2023 om 15:49:

[..]

Ik begrijp niet waarom jij de conclusie trekt dat geschiedvervalsing tot gevolg heeft dat katholieken in Nederland gehaat worden.... Heb je daar voorbeelden van? Worden je kinderen uitgescholden? Mag je geen kruisje om je hals dragen? Ik zie in mijn omgeving nl. geen enkele haat tegen katholieken.

De meeste Nederlanders realiseren zich echt wel dat de geschiedenis uit schoolboeken niet de echte waarheid vertelt. En we grijpen gebeurtenissen van 500 a 600 jaar geleden echt niet aan om huidige bevolkingsgroepen te haten.

Sterker nog: de generatie van mijn grootouders heeft de tweede wereldoorlog actief meegemaakt en heeft veelal nog een hekel aan Duitsers. Maar hun generatie is de laatste die praat van "rotmoffen". De navolgende generaties, zoals mijn ouders van inmiddels dik in de 80) denken al veel vergevensgezinder over Duitsers. Mijn generatie denkt aan Duitsers als aardige buren. En volgens jou haten protestanten 500 jaar na de 80jarige oorlog nog steeds katholieken?

Echt, het slaat echt helemaal nergens op!

Uit jouw reacties proef ik meer aversie tegen Nederlandse protestanten als waarvan jij ons beschuldigt.


Het is meer een enorme verbazing over de ontwikkelingen van de laatste tijd. Over de zeer foute filmpjes op tv, over de discriminerende schoolboeken, over het beleid van de zogenaamd katholieke scholen waar kinderen afgeleerd wroden om te geloven, over het anti-katholiek nieuws. Ik heb het gevoel dat dit er niet was toen ik jong was en op school hier zat. 

Ik hoor van kennissen over meisjes die huilend voor de school in de middag zitten met gedwongen een hoofddoek om. De directie staat niet open als je daar iets over zegt. En uit eigen ervaring: mijn dochter bedreigd (al in groep3, in een goede buurt!). Wij werden als de dader afgeschilderd omdat wij er iets van zeiden. 

We werden zo gediscrimineerd op de katholiek school door de niet katholieke directie, dat ik maar de geschiedenis van Nederland ben gaan bestuderen. Maar dat lijkt een taboe in Nederland.

Ja, Nederland was zeer bevriend met de moslims en zeer vijandig tegen de katholieken. De naweeën zijn nog steeds voelbaar en merkbaar. Ook de Nederlandse atheïsten zijn zeer fel anti-katholiek, soms anti Joods en pro moslim. Het is geen geheim dat Nederland Israël niet steunt maar liever aanschuift bij de moslim leiders (zelfs als deze mensen in mootjes hakken en publiekelijk onthoofden).

MoederSterretje schreef op 12-09-2023 om 09:12:

[..]

De filmpjes van Schooltv worden getoond aan kleine kinderen, ook op de zogenaamd katholieke scholen in het Noorden. Welke dat dus niet zijn. De leiding is niet katholiek, de juffen zijn dat niet en de kinderen al helemaal niet. En dan horen ze deze narigheid over de katholieken. Echt fijn, geloof me. Ik sta versteld van de anti-katholieke propaganda. Dat had ik nooit gedacht. Dat Nederland weer zou aftakelen naar het niveau van godsdiensthaat. Elke tekst over de geschiedenis benadrukt hoe slecht ze waren en dat alles hun schuld was. Maar ook in de alledaagse praktijk. Elke ramp in de moslimwereld wordt met medeleven bejegend en wordt steun aan de ouders geuit. De vervolging van Christenen wordt genegeerd (laatst nog in Pakistan werden huizen in brand gestoken en eerder in Frankrijk werden mensen onthoogd). Wat dacht je van vlaggetjes op varkensvlees op onze school (als je deze mee durft te nemen

Ik kan mijn kind onderwijzen, hoe discriminerend Nederland is, maar dat verandert niets. Vraag maar aan jouw kinderen of ze een positief beeld hebben van katholieken. In het Noorden is dat zeker niet het geval. Nogmaals het enige wat er nodig is, is ophouden met schuld te geven aan één groep mensen

Welnee. Godsdiensthaat? Wellicht, maar niet als propaganda in de schooltv filmpjes jegens katholieken. 
En kom echt niet aan met het noorden en de katholieken, want daar heb ik dan weer heel veel ervaring mee.

MoederSterretje schreef op 12-09-2023 om 09:42:

[..]

Het is meer een enorme verbazing over de ontwikkelingen van de laatste tijd. Over de zeer foute filmpjes op tv, over de discriminerende schoolboeken, over het beleid van de zogenaamd katholieke scholen waar kinderen afgeleerd wroden om te geloven, over het anti-katholiek nieuws. Ik heb het gevoel dat dit er niet was toen ik jong was en op school hier zat.

Ik hoor van kennissen over meisjes die huilend voor de school in de middag zitten met gedwongen een hoofddoek om. De directie staat niet open als je daar iets over zegt. En uit eigen ervaring: mijn dochter bedreigd (al in groep3, in een goede buurt!). Wij werden als de dader afgeschilderd omdat wij er iets van zeiden.

We werden zo gediscrimineerd op de katholiek school door de niet katholieke directie, dat ik maar de geschiedenis van Nederland ben gaan bestuderen. Maar dat lijkt een taboe in Nederland.

Ja, Nederland was zeer bevriend met de moslims en zeer vijandig tegen de katholieken. De naweeën zijn nog steeds voelbaar en merkbaar. Ook de Nederlandse atheïsten zijn zeer fel anti-katholiek, soms anti Joods en pro moslim. Het is geen geheim dat Nederland Israël niet steunt maar liever aanschuift bij de moslim leiders (zelfs als deze mensen in mootjes hakken en publiekelijk onthoofden).

Nederlandse atheïsten zijn vooral flink anti-Christelijk, maar wederom: dat is in dit topic nogal een cruciaal verschil. 

MoederSterretje schreef op 12-09-2023 om 09:12:

[..]

De filmpjes van Schooltv worden getoond aan kleine kinderen, ook op de zogenaamd katholieke scholen in het Noorden. Welke dat dus niet zijn. De leiding is niet katholiek, de juffen zijn dat niet en de kinderen al helemaal niet. En dan horen ze deze narigheid over de katholieken. Echt fijn, geloof me. Ik sta versteld van de anti-katholieke propaganda. Dat had ik nooit gedacht. Dat Nederland weer zou aftakelen naar het niveau van godsdiensthaat. Elke tekst over de geschiedenis benadrukt hoe slecht ze waren en dat alles hun schuld was. Maar ook in de alledaagse praktijk. Elke ramp in de moslimwereld wordt met medeleven bejegend en wordt steun aan de ouders geuit. De vervolging van Christenen wordt genegeerd (laatst nog in Pakistan werden huizen in brand gestoken en eerder in Frankrijk werden mensen onthoogd). Wat dacht je van vlaggetjes op varkensvlees op onze school (als je deze mee durft te nemen

Ik kan mijn kind onderwijzen, hoe discriminerend Nederland is, maar dat verandert niets. Vraag maar aan jouw kinderen of ze een positief beeld hebben van katholieken. In het Noorden is dat zeker niet het geval. Nogmaals het enige wat er nodig is, is ophouden met schuld te geven aan één groep mensen

Kortom er ligt voor jou een schone taak om de andere kant te laten zien en onder de aandacht te brengen. Zeuren dat ze dat op school niet doen, verandert niets.
Ik had het over je kind onderwijzen wat school in jouw ogen laat liggen. Een verrijking, dus. Je hoeft je kind niet te leren hoe discriminerend Nederland is want je kind zal daarvan alleen leren hoe discriminerend mamma Nederland vindt. En ze ontdekt vanzelf wel of dat zo is. En daarmee ontdekt ze vanzelf wat voor een moeder zij heeft. En dat kan je maar niet vroeg genoeg ontdekken, in sommige gevallen, niet waar? Ik gok zo dat ze op een gegeven moment zegt, ik hoef die verbitterde, altijd het gevoel hebben dat iemand naar mamma tekortschiet, zwarte verwijtende toon van mijn moeder niet, ik zoek het zelf wel uit. Misschien vertelt ze dat wel en dat is er een sprankje hoop voor jullie maar hou er rekening mee dat zich dit in stilte voltrekt bij een houding die jij hebt. Want dat jij zogenaamd het geschiedenisonderwijs slecht vindt en daarom jouw kind al de ins en outs van discriminatie en verwijtende houding leert ipv je kind verrijkt met aanvullende kennis, doet mij beseffen dat jouw kind ondergeschikt is aan jouw aangemeten mening. De mijnen zou ik van zoveel galligheid willen vrij waren maar jij vindt dat voor de jouwe niet nodig. Dat zou nog betekenen dat zij een factor is in dit “probleem”. Maar dat is zij niet echt. Zij is ondergeschikt aan mamma, zelfs ondergeschikt aan mamma’s probleem.

Je bent het ultieme slachtoffer van …. jouw eigen gecreëerde denkwijze en probleem en daarmee ben jij het slachtoffer van jezelf. Je kiest niet voor verrijking, je kiest dat jouw dochter jouw verschroeide aarde ervaart. Hoe gemeen en hoe vreselijk zielig van jou maar vooral vóór jou.

Nederland is jou niet waard. Zullen wij daarom allemaal maar verkassen? Welke plek vind jij goed genoeg voor ons? De plek waar jij ook bent of een andere?


Als jouw kind daadwerkelijk zo gediscrimineerd wordt op school, staat het je vrij om een andere school te zoeken. 

MamaE schreef op 12-09-2023 om 09:53:

Als jouw kind daadwerkelijk zo gediscrimineerd wordt op school, staat het je vrij om een andere school te zoeken.

Die ene school staat inderdaad ook niet gelijk aan alle (Noordelijk Katholieke) scholen. 

MamaE schreef op 11-09-2023 om 14:49:

Dat heet algoritme. Als je jezelf voedt met informatie van dat kanaal, dan kom je automatisch bij nog meer en ergere troep uit. En dan vind je nog honderd miljoen dingen om je over op te winden en het mee oneens te zijn in de samenleving. Dat mag, maar ik besteed mijn leven en tijd liever anders.

De fabeltjesfuik 

Ik zit met verbazing dit topic te lezen. Jij stelt dat jouw katholieke kind op een katholieke school wordt gediscrimineerd? Vanwege haar katholieke geloof? Omdat er in de geschiedenisles vertelt wordt over de Nederlandse opstand? 
En je pakt er alleen maar stukjes uit. Want op een gegeven moment zal ook verteld worden dat de katholieken onderdoken en geheime kerken begonnnen. Met vaak een bezoekje (als je in de buurt woont) aan het museum Ons' lieve heer op Solder in Amsterdam.  
En anders ga je daar zelf heen met je kind. 
Maar ik krijg het gevoel dat je een beetje van de werkelijkheid afstaat. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.