Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.


"Geen woord over de martelingen door bijvoorbeeld de troepen van Willem van Oranje op de eigen bevolking om geld af te persen (daar zijn minutieze verslagen van hoe ze menssen uit de eigen bevolking oprekten tot de botten zichtbaar waren of onder de oksel brandden, echt hilarisch". 

Maar dat kan je toch zelf vertellen aan je kind als verhaaltje voor het slapengaan? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-09-2023 om 15:42

TO, ik hoop nog steeds op citaten en concrete voorbeelden van je. Jammer dat je je mening niet kunt of wilt onderbouwen.

MoederSterretje

MoederSterretje

10-09-2023 om 15:43 Topicstarter

Plantenbak schreef op 10-09-2023 om 15:20:

nuance
Alternatieve zienswijze
Wat er verder nog in de wereld gebeurde
Meenemen van verdragen

Kan allemaal maar niet in groep 5. Geschiedenis wordt in kleine hapklare brokjes gegeven . Op de Middelbare leer je weer wat meer en als je geschiedenis gaat studeren leer je weer wat meer. En ga je een jaar in het buitenland studeren dan kom je erachter dat geschiedenis daar weer heel anders wordt gegeven. Er is ook geen De Geschiedenis. Er is geschienis.

Overigens weerhoudt niemand je ervan om je kind zelf meer te leren als ze interesse heeft. Zo was een van mijn kinderen dol.op de geschiedenis over de romeinen. Hij heeft zelf ik weet niet hoeveel boeken daarover gelezen.

Ik zal wel moeten   Veel onderwerpen zijn meer een mythe dan de werkelijkheid, als je de gegevens checkt. Echt verbazingwekkend  

Dat is ook geen probleem. Als er maar niet gediscrimineerd wordt En dat laatste wordt wel vaak gedaan. Vooral de hoofdstukken over Hervormingen of Beeldenstorm of over de Spaanse koning. Het is een verongelijkt Protestants beeld.

MoederSterretje

MoederSterretje

10-09-2023 om 15:47 Topicstarter

wil40 schreef op 10-09-2023 om 15:40:


"Geen woord over de martelingen door bijvoorbeeld de troepen van Willem van Oranje op de eigen bevolking om geld af te persen (daar zijn minutieze verslagen van hoe ze menssen uit de eigen bevolking oprekten tot de botten zichtbaar waren of onder de oksel brandden, echt hilarisch".

Maar dat kan je toch zelf vertellen aan je kind als verhaaltje voor het slapengaan?

Jullie willen toch op een ludieke wijze dit onderwerp onder de aandacht van de leergierige kindertjes brengen? Die vervolgens als ze groot zijn de katholieken in Europa wel een lesje gaan leren hoe ze moeten leven

pfff, dat jullie (ieder behalve ts) nog zin hebben hier op te reageren met die hitte. Geen onderbouwingen of citaten, niks. Is toch zinloos?

MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 15:21:

[..]

Blijkbaar niet De leraren duiken niet in de geschiedenis. En de schoolboeken zijn niet neutraal. Het is het gezichtspunt van de verongelijkte protestanten. Dat is ouderwets en uit de tijd. Tegenwoordig is is de info makkelijk te achterhalen. Dit geldt ook voor de geschiedenis Arrogant beweren dat alles de schuld is van katholieken en zelf het heilige boontje uithangen laat maar weer zien dat veel mensen boter op hun hoofd hebben (uitleg voor Mevrouw75: dat betekent dat je zelf schuldig bent maar dat ontkent en anderen beschuldigd). Laat aan kinderen zien wat er echt is gebeurd, bijvoorbeeld op de suikerplantages. Nederlanders waren de wreedste slaveneigenaren (liet de tentoonstelling bij de gemeente Utrecht vorig jaar zien, onder de titel: "Ik zeg toch sorry").

Ik begrijp niet waarom jij de conclusie trekt dat geschiedvervalsing tot gevolg heeft dat katholieken in Nederland gehaat worden....   Heb je daar voorbeelden van? Worden je kinderen uitgescholden?  Mag je geen kruisje om je hals dragen? Ik zie in mijn omgeving nl. geen enkele haat tegen katholieken. 

De meeste Nederlanders realiseren zich echt wel dat de geschiedenis uit schoolboeken niet de echte waarheid vertelt.   En we grijpen gebeurtenissen van 500 a 600 jaar geleden echt niet aan om huidige bevolkingsgroepen te haten.

Sterker nog: de generatie van mijn grootouders heeft de tweede wereldoorlog actief meegemaakt en heeft veelal nog een hekel aan Duitsers.  Maar hun generatie is de laatste die praat van "rotmoffen".  De navolgende generaties, zoals mijn ouders van inmiddels dik in de 80) denken al veel vergevensgezinder over Duitsers. Mijn generatie denkt aan Duitsers als aardige buren.  En volgens jou haten protestanten 500 jaar na de 80jarige oorlog nog steeds katholieken?

Echt, het slaat echt helemaal nergens op!  

Uit jouw reacties proef ik meer aversie tegen Nederlandse protestanten als waarvan jij ons beschuldigt.


MoederSterretje

MoederSterretje

10-09-2023 om 15:59 Topicstarter

Plantenbak schreef op 10-09-2023 om 11:48:

[..]

Tja, als je dit soort filmpjes als documentaire ziet dan wordt het niks. Ik hoop dat je weet dat Asterix en Obelix niet echt bestonden. Daar vierden ze echt feest nadat er een battaljon Romeinen in de psn gehakt waren. En elke keer opnieuw.

Ik vond Asterix en Obelix ook heel leuk Het verschil is dat Romeinen niet meer leven. Wellicht zul je begrijpen dat mensen vooroordelen hebben, door wat ze zien, of dat nu grappig bedoeld is of niet. En het is ook niet eens waar omdat men alleen vanuit het verongelijkte protestantse gezichtspunt alles beziet en midden in het conflict start.

amarna schreef op 10-09-2023 om 15:49:

[..]

Ik begrijp niet waarom jij de conclusie trekt dat geschiedvervalsing tot gevolg heeft dat katholieken in Nederland gehaat worden.... Heb je daar voorbeelden van? Worden je kinderen uitgescholden? Mag je geen kruisje om je hals dragen? Ik zie in mijn omgeving nl. geen enkele haat tegen katholieken.

De meeste Nederlanders realiseren zich echt wel dat de geschiedenis uit schoolboeken niet de echte waarheid vertelt. En we grijpen gebeurtenissen van 500 a 600 jaar geleden echt niet aan om huidige bevolkingsgroepen te haten.

Sterker nog: de generatie van mijn grootouders heeft de tweede wereldoorlog actief meegemaakt en heeft veelal nog een hekel aan Duitsers. Maar hun generatie is de laatste die praat van "rotmoffen". De navolgende generaties, zoals mijn ouders van inmiddels dik in de 80) denken al veel vergevensgezinder over Duitsers. Mijn generatie denkt aan Duitsers als aardige buren. En volgens jou haten protestanten 500 jaar na de 80jarige oorlog nog steeds katholieken?

Echt, het slaat echt helemaal nergens op!

Uit jouw reacties proef ik meer aversie tegen Nederlandse protestanten als waarvan jij ons beschuldigt.


Inderdaad!

MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 15:21:

[..]

Blijkbaar niet De leraren duiken niet in de geschiedenis. En de schoolboeken zijn niet neutraal. Het is het gezichtspunt van de verongelijkte protestanten. Dat is ouderwets en uit de tijd. Tegenwoordig is is de info makkelijk te achterhalen. Dit geldt ook voor de geschiedenis Arrogant beweren dat alles de schuld is van katholieken en zelf het heilige boontje uithangen laat maar weer zien dat veel mensen boter op hun hoofd hebben (uitleg voor Mevrouw75: dat betekent dat je zelf schuldig bent maar dat ontkent en anderen beschuldigd). Laat aan kinderen zien wat er echt is gebeurd, bijvoorbeeld op de suikerplantages. Nederlanders waren de wreedste slaveneigenaren (liet de tentoonstelling bij de gemeente Utrecht vorig jaar zien, onder de titel: "Ik zeg toch sorry").

Jawel, het gebeurt maar niet in groep 5.

Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn? Jouw dochter is meer tijd thuis dan op school en daarmee is de invloed van thuis groter dan die van school. Vul de lacunes die jij ziet, op door je eigen kennis door te geven, een film op te zetten of koop een geschiedenisboek over het onderwerp. Er zijn zoveel leuke geschiedenisboeken voor deze leeftijd. Bijvoorbeeld in jouw moerstaal. Leert ze en jouw taal beter én haar kijk op geschiedenis wordt verrijkt.

Hier twee die zich helemaal stuk lazen aan geschiedenisboeken (nog van de studietijd van hun vader aan de uni). Als sponzen zogen ze alle kennis en feitjes op en halen nu op het vo met twee vingers in de neus negens en tienen voor dit vak. Én hele leuke gesprekken aan tafel over hoe de geschiedenis er uit had gezien als dit of dat niet was gebeurd.


MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 15:59:

[..]

Ik vond Asterix en Obelix ook heel leuk Het verschil is dat Romeinen niet meer leven. Wellicht zul je begrijpen dat mensen vooroordelen hebben, door wat ze zien, of dat nu grappig bedoeld is of niet. En het is ook niet eens waar omdat men alleen vanuit het verongelijkte protestantse gezichtspunt alles beziet en midden in het conflict start.

Alva en Philips leven ook niet meer. En Willem van Oranje en Balthasar ook al niet meer. 

MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 15:21:

[..]

Blijkbaar niet De leraren duiken niet in de geschiedenis. En de schoolboeken zijn niet neutraal. Het is het gezichtspunt van de verongelijkte protestanten. Dat is ouderwets en uit de tijd. Tegenwoordig is is de info makkelijk te achterhalen. Dit geldt ook voor de geschiedenis Arrogant beweren dat alles de schuld is van katholieken en zelf het heilige boontje uithangen laat maar weer zien dat veel mensen boter op hun hoofd hebben (uitleg voor Mevrouw75: dat betekent dat je zelf schuldig bent maar dat ontkent en anderen beschuldigd). Laat aan kinderen zien wat er echt is gebeurd, bijvoorbeeld op de suikerplantages. Nederlanders waren de wreedste slaveneigenaren (liet de tentoonstelling bij de gemeente Utrecht vorig jaar zien, onder de titel: "Ik zeg toch sorry").

Geschiedenisles geeft veel meer nuance en de andere kant dan jij wil geloven. Net als die andere lessen trouwens.  

ik ben wel benieuwd naar het volgende school vak wat niet deugd in de ogen van TO.
Je gedrag is echt zorgelijk TO en dat meen ik oprecht. Ik zal iemand niet snel ergens van beschuldigen maar hier hoop ik echt dat er een journalist achter zit die meningen wil peilen.

Als ik al iets merk in de samenleving op religieus gebied is dat vooral onbegrip. Dat mensen er niks meer mee hebben en ook in toenemende mate er geen kennis meer van hebben of begrijpen wat er voor een ander belangrijk aan is. En zich niet kunnen voorstellen dat weldenkende intelligente mensen in iets transcendents kunnen geloven.
Niet specifiek naar katholieken, al hebben alle misbruikschandalen bepaald niet meegeholpen.Toch worden wij niet gehaat of buitengesloten vanwege ons geloof. En als het ooit wel zou gebeuren, dan vind ik die mensen sowieso niet de moeite waard om een plek in mijn leven te geven. 

Je kind heeft hooguit twee uurtjes per week geschiedenis op school. Waarschijnlijk niet eens. Dan kun je nooit een complete uiteenzetting met alle achterliggende redenen geven. In groep 4/5 is het toch vooral feitjes over wat er vroeger speelde. 
Je wereldbeeld is compleet verwrongen en bizar en je verwacht veel te veel van een school. 

Jongens, to is er vrij duidelijk over wat haar nu stoort: geen (exclusieve?) katholieke leiding op katholieke scholen en het afschaffen van de katholieke cultuur. 
De rest is blablabla en leidt enorm af van waar het hier over gaat. Daar steeds op in gaan blijft schijndiscussies geven. 

Pinokkio schreef op 11-09-2023 om 12:46:

Jongens, to is er vrij duidelijk over wat haar nu stoort: geen (exclusieve?) katholieke leiding op katholieke scholen en het afschaffen van de katholieke cultuur.
De rest is blablabla en leidt enorm af van waar het hier over gaat. Daar steeds op in gaan blijft schijndiscussies geven.

Ach ja, zo gaat het op een forum soms. Er blijven ideeën opborrelen. De bijdrage van MamaE inspireert mij ook alweer tot een (in mijn ogen interessante) zijsprong en ik moet op mijn handen gaan zitten om er niet op in te gaan. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik vind het ook een wat pijnlijk draadje en de onverstoorbaarheid om gezellig door te keuvelen, ga ik ook maar weerstaan. Ik ervaar het ook op de een of andere manier als ongemakkelijk. Hoe waar en interessant ik een aantal bijdragen en zijsporen over religie en persoonlijke ervaring ook vind.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.