Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 08:56:

[..]

Niet lang geleden is het rapport van Arnold Kerskens over de discriminatie van katholieken op NOS journaals aangeboden aan de regering. Niet dat ik die nodig had. Wij maken het regelmatig mee dat er ongefundeerde uitspraken en beschuldigingen worden gedaan, niet alleen op tv maar ook in het gewone leven Nogmaals, katholieke scholen worden niet geleide door katholieken en schaffen de cultuur af (ik heb het niet eens over het geloof). Leerstof die duidelijke antipathie laat zien tegen katholieken. Ik geloof dat jullie jezelf sprookjes vertellen als je zegt dat dit er niet is

Jullie geschiedenis heeft zo'n extreem anti-katholieke uitleg dat dit vrij snel te doorzien is als je naar meerdere eeuwen kijkt en ziet wat voor rampen er waren en wat de gevolgen van die rampen waren.

Welke dan, noem eens concreet zo’n uitspraak die je in het gewone leven tegenkomt. En dan vooral iets tegen Katholieken, niet tegen gelovigen in het algemeen.

MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 09:05:

[..]

Je mist het punt. Ik vond het eerst ook vermakelijk. Tot ik merkte dat kinderen (en veel volwassenen) daardoor een uitgesproken anti-katholieke mening kregen.

Humor is fijn en om jezelf lachen is ook goed. Maar dan had er in de serie met humor verteld moeten worden dat de Lage Landen zichzelf ook tegelijkertijd vernietigden, op een heel leuke en vrolijke manier. Dan zou niet allen Alva als een wrede man worden afgeschilderd, maar ook bijvoorbeeld de Virgin Qeen die mensen leven vilde (waar zelfs de protestanten van walgden).

Helaas betrof de humor deze aspecten niet...

Maar wat ís die anti-katholieke mening dan? En hoe wordt die verkondigd? 
Dat was de vraag. 

En dat jij maar een fractie van het geschiedenisonderwijs te horen krijgt kan ik ook niet zoveel aan doen. Want jouw voorbeeld is nou net een voorbeeld dat gewoon onderwezen wordt, maar ja, die virgin Queen zat in Engeland, niet in Nederland en dus past ze niet zo goed in de Welkom in de-serie.

Ysenda schreef op 10-09-2023 om 09:07:

[..]

Noem dan in elk geval zijn naam goed; Arnold Karskens van Ongehoord Nederland.

https://thekarskenstimes.com/boeken/item/691-zwartboek-nos-journaal

https://thekarskenstimes.com/weblog/item/704-zwartboek-nos-journaal-annex-16e-vangst

Hadden we het in het begin niet over de beoordeling van bronnen. Daar is dit een prima voorbeeld van.

Grappig ook, dat in de eerste link hij het heeft over Christenhaat. Is vooral in dit topic wel een behoorlijk cruciaal verschil. 

Mevrouw75 schreef op 10-09-2023 om 09:47:

[..]

Grappig ook, dat in de eerste link hij het heeft over Christenhaat. Is vooral in dit topic wel een behoorlijk cruciaal verschil.

In de tweede link wordt ook alleen maar over christenen gesproken. Het woord "katholieken" komt er niet in voor.

MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 08:26:

[..]

https://schooltv.nl/programma/welkom-in-de-80-jarige-oorlog/

Kijk hoeveel log het was

Protestanten maakten daar echt een vrolijke boel van

Dit is enkel het linkje naar de betreffende aflevering van schooltv. Een aflevering die bij iedereen anders overkomt.

Kom nou eens met praktijkvoorbeelden; je blijft maar beweren dat er zo'n haat tegen Katholieken is, want jij maakt dat mee schreef je. Wat maak jij dan mee??

Mevrouw75 schreef op 10-09-2023 om 09:47:

[..]

Grappig ook, dat in de eerste link hij het heeft over Christenhaat. Is vooral in dit topic wel een behoorlijk cruciaal verschil.

Vangst 16 is de laatste. Ik ben ze nu ter lering en vermaeck alle 16 aan het lezen maar ben het woord katholiek en specifiek haat naar katholieken nog niet tegen gekomen.

MiniJCW schreef op 10-09-2023 om 09:57:

[..]

In de tweede link wordt ook alleen maar over christenen gesproken. Het woord "katholieken" komt er niet in voor.

Ja, ook nog, maar ik moet mijn naam, de vrouw die geen langere teksten leest, wel een beetje hoog houden natuurlijk🤣

MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 08:26:

[..]

https://schooltv.nl/programma/welkom-in-de-80-jarige-oorlog/

Kijk hoeveel log het was

Protestanten maakten daar echt een vrolijke boel van

Tja, als je dit soort filmpjes als documentaire ziet dan wordt het niks. Ik hoop dat je weet dat Asterix en Obelix niet echt bestonden. Daar vierden ze echt feest nadat er een battaljon Romeinen in de psn gehakt waren. En elke keer opnieuw. 

 

Plantenbak schreef op 10-09-2023 om 11:48:

[..]

Tja, als je dit soort filmpjes als documentaire ziet dan wordt het niks. Ik hoop dat je weet dat Asterix en Obelix niet echt bestonden. Daar vierden ze echt feest nadat er een battaljon Romeinen in de psn gehakt waren. En elke keer opnieuw.

MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 08:38:

[..]

Gek hé, dat andere landen dat anders zagen. Het is de interpretatie van de Nederlanders dat Karel de V uitgesproken tegen de protestanten
was. Dat was hij niet. Ik las met verbazing dat de rijke Lage Landen
naar tevredenheid bestuurd werden door de regentessen (de onafhankelijke Hollandse Huysvrouw was een beroep). Mensen hadden het goed hier. Karel V maakte er zelfs de 17 provinciën van. Het gevecht
tegen hem en zijn zoon heeft al dit tijd geduurd. Als je alleen de 80-jarige oorlog bespreekt is dat niet de weergave van de werkelijkheid. Je start dan namelijk midden in het conflict (met alle wreedheden van dien).

Als je het geheel gaat bezien ontstaat een heel ander beeld.

Als je vervolgens als buitenstaander naar de geschiedenis kijkt, dan bekruipt je het gevoel dat Nederlanders zelf hun land hebben vernietigd om rijk en onafhankelijk te worden. Maar dat het niet veel heeft
geholpen, want de Hollandse koning maakte het land failliet en de Gouden Eeuw duurde maar kort (de inflatie was natuurlijk enorm).


Nog niet alles gelezen dus excuus als dit al uitgekauwd is. Ik vind dit een non-discussie (aan het worden) maar toch wil ik even inhaken.

Elk land heeft een andere versie van de (wereld)geschiedenis. Elk land ziet zich namelijk graag als middelpunt van de wereld. Neem als voorbeeld de wereldkaart van een land, gekocht in dat land. Elk land beeldt die af waarbij dat land als middelpunt staat. Zo herken je gelijk welke landen een eigen cartografie industrie hadden (itt (oude) koloniën). Vaak staat bij een landkaart van de koloniën, de kolonisator als middelpunt. En als een oude kolonie een nieuwe of eigen landkaart nodig had en geen eigen cartografische afdeling had en dus terug greep naar die van de oud kolonisator, is dat vaak af te zien wat er in het middelpunt wordt afgebeeld. Daarmee wordt een zienswijze afgebeeld, niet de (exacte) waarheid. 

Er is mbt geschiedenis niet één waarheid, vaak is het ene waar maar gelijk het tegenovergestelde ook. En de interpretatie van de geschiedenis is ook onderhevig aan de tijdsgeest. Geschiedenis is daarmee geen exacte wetenschap maar vooral een levende en aan veranderingen onderhevige wetenschap. Daarnaast is geschiedenis een veralgemenisering van gebeurtenissen waarbij details verloren gaan. Daarmee gaat geschiedenis over hoe we het verleden nu zien en minder over de waarheid perse, die de wetenschap natuurlijk wel zo dicht mogelijk wil benaderen.

Bloemenaandewaterkant schreef op 10-09-2023 om 13:08:

[..]

Nog niet alles gelezen dus excuus als dit al uitgekauwd is. Ik vind dit een non-discussie (aan het worden) maar toch wil ik even inhaken.

Elk land heeft een andere versie van de (wereld)geschiedenis. Elk land ziet zich namelijk graag als middelpunt van de wereld. Neem als voorbeeld de wereldkaart van een land, gekocht in dat land. Elk land beeldt die af waarbij dat land als middelpunt staat. Zo herken je gelijk welke landen een eigen cartografie industrie hadden (itt (oude) koloniën). Vaak staat bij een landkaart van de koloniën, de kolonisator als middelpunt. En als een oude kolonie een nieuwe of eigen landkaart nodig had en geen eigen cartografische afdeling had en dus terug greep naar die van de oud kolonisator, is dat vaak af te zien wat er in het middelpunt wordt afgebeeld. Daarmee wordt een zienswijze afgebeeld, niet de (exacte) waarheid.

Er is mbt geschiedenis niet één waarheid, vaak is het ene waar maar gelijk het tegenovergestelde ook. En de interpretatie van de geschiedenis is ook onderhevig aan de tijdsgeest. Geschiedenis is daarmee geen exacte wetenschap maar vooral een levende en aan veranderingen onderhevige wetenschap. Daarnaast is geschiedenis een veralgemenisering van gebeurtenissen waarbij details verloren gaan. Daarmee gaat geschiedenis over hoe we het verleden nu zien en minder over de waarheid perse, die de wetenschap natuurlijk wel zo dicht mogelijk wil benaderen.

En het leuke is: dit leer je gewoon in je geschiedenislessen. 

Mevrouw75 schreef op 10-09-2023 om 13:14:

[..]

En het leuke is: dit leer je gewoon in je geschiedenislessen.

Ja 👍🏻, als het goed is wel. Dit kreeg ik pas in de lessen op de middelbare, dus eerst de basisschool uitzitten, to.

MoederSterretje

MoederSterretje

10-09-2023 om 15:08 Topicstarter

Chiquita schreef op 10-09-2023 om 09:19:


met genoegen lees ik elke dag weer deze pagina's ...

mijn kinderen hebben o.a. in Spanje les gehad, daar wordt bv de geschiedenis van Alva op een heel andere manier neergezet. Maar haat zaaien ?? In geschiedenisboeken? En de betreffende serie zaten wij altijd met veel plezier te kijken, hoe kinderlijk eenvoudig goed eea werd uitgelegd.

Het wordt zo kinderlijk eenvoudig uitgelegd dat het niet klopt Geen context hoe de situatie ontstaan is, geen context dat het conflict veel breder is (het gaat om het overzeese goud en zilver) en geen context inzake de enorme rampen die door Europa gingen. En natuurlijk het beeld van de vrolijke en rechtvaardige Hollanders die door de slechte onrechtvaardige nare katholieken uit Spanje worden aangepakt en arm gemaakt. Geen woord over de enorme inflatie en de dood van hele steden aan de Zwarte Dood. Geen woord over de martelingen door bijvoorbeeld de troepen van Willem van Oranje op de eigen bevolking om geld af te persen (daar zijn minutieze verslagen van hoe ze menssen uit de eigen bevolking oprekten tot de botten zichtbaar waren of onder de oksel brandden, echt hilarisch En geen woord over het feit dat Amsterdam niet eens achter de "opstandelingen" stond, ook zo grappig

Maar daar gaat het niet om. De serie is zwart/wit en daarmee discriminerend. Blijkbaar kunnen Nederlanders alleen lachten om iemand anders en niet om zichzelf

nuance
Alternatieve zienswijze
Wat er verder nog in de wereld gebeurde
Meenemen van verdragen

Kan allemaal maar niet in groep 5. Geschiedenis wordt in kleine hapklare brokjes gegeven . Op de Middelbare leer je weer wat meer en als je geschiedenis gaat studeren leer je  weer wat meer. En ga je een jaar in het buitenland studeren dan kom je erachter dat geschiedenis daar weer heel anders wordt gegeven. Er is ook geen De Geschiedenis. Er is geschienis. 

Overigens weerhoudt niemand je ervan om je kind zelf meer te leren als ze interesse heeft. Zo was een van mijn kinderen dol.op de geschiedenis over de romeinen. Hij heeft zelf ik weet niet hoeveel boeken daarover gelezen. 

MoederSterretje

MoederSterretje

10-09-2023 om 15:21 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 10-09-2023 om 13:14:

[..]

En het leuke is: dit leer je gewoon in je geschiedenislessen.

Blijkbaar niet De leraren duiken niet in de geschiedenis. En de schoolboeken zijn niet neutraal. Het is het gezichtspunt van de verongelijkte protestanten. Dat is ouderwets en uit de tijd. Tegenwoordig is is de info makkelijk te achterhalen. Dit geldt ook voor de geschiedenis Arrogant beweren dat alles de schuld is van katholieken en zelf het heilige boontje uithangen laat maar weer zien dat veel mensen boter op hun hoofd hebben (uitleg voor Mevrouw75: dat betekent dat je zelf schuldig bent maar dat ontkent en anderen beschuldigd). Laat aan kinderen zien wat er echt is gebeurd, bijvoorbeeld op de suikerplantages. Nederlanders waren de wreedste slaveneigenaren (liet de tentoonstelling bij de gemeente Utrecht vorig jaar zien, onder de titel: "Ik zeg toch sorry").

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.