Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gingergirl schreef op 09-09-2023 om 14:34:

[..]

Dat denk ik ook niet. En dat er geen antwoord komt zegt ook wel iets: het is gewoon een verhaal wat zich vooral in haar hoofd afspeeld.

Mmhh, ik hoop het hoor. Blijf zelf toch steeds in een slechter scenario geloven. 
Er is geen enkele dialoog in dit draadje. En hoewel ik snap en vind dat het onderwerp reuze interessant is snap ik toch niet zo goed waarom die schijndiscussies maar blijven. 

Kan zo snel de post niet terug vinden, enkele pagina's geleden, maar ik sluit me heel erg bij deze poster aan die inhoudelijk niet in wil gaan op deze discussies, maar zich wel zorgen maakt over welzijn topicstarter en daarmee van haar kinderen.

Pinokkio schreef op 09-09-2023 om 15:56:

[..]

Mmhh, ik hoop het hoor. Blijf zelf toch steeds in een slechter scenario geloven.
Er is geen enkele dialoog in dit draadje. En hoewel ik snap en vind dat het onderwerp reuze interessant is snap ik toch niet zo goed waarom die schijndiscussies maar blijven.

TO wil helemaal geen dialoog. TO wil haar verhaal spuien. Totaal oninteressant, want TO geeft geen feedback/heeft geen enkele kennis over het onderwerp. Laat gaan.
Mijn visie: TO zit zich tranen te lachen om onze reacties. Ik heb zo'n gevoel dat TO ergens in de buurt van Lillehammer woont.

MoederSterretje

MoederSterretje

10-09-2023 om 08:26 Topicstarter

Plantenbak schreef op 09-09-2023 om 08:39:

Noem eens een voorbeeld van kinderen die door het zien van school tv katholieken zijn gaan haten. Ik ken ze niet namelijk.

En er bestaan ook geen filmpjes die laten zien hoe leuk het is om katholieken te doden.

https://schooltv.nl/programma/welkom-in-de-80-jarige-oorlog/

Kijk hoeveel log het was

Protestanten maakten daar echt een vrolijke boel van

citroentje schreef op 09-09-2023 om 18:19:

Kan zo snel de post niet terug vinden, enkele pagina's geleden, maar ik sluit me heel erg bij deze poster aan die inhoudelijk niet in wil gaan op deze discussies, maar zich wel zorgen maakt over welzijn topicstarter en daarmee van haar kinderen.

Het kan zijn dat ik dat ben. Het heeft geen zin om inhoudelijk de discussie aan te gaan. 1. Topic starter kan geen dialoog aangaan. Dat is meerdere malen te zien.

2. Haar denkbeelden zijn zo ingebed in haar dat je haar niet kan overtuigen. 


Door beide punten en door hoe zij overkomt maak ik mij wel degelijk zorgen, zowel voor haarzelf als voor haar gezin. 

MoederSterretje

MoederSterretje

10-09-2023 om 08:38 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 09-09-2023 om 08:52:

Even weer de feiten: de tachtigjarig oorlog begon pas tijdens de regering van Philips de tweede. Karel de vijfde kondigde geen godsdienstvrijheid af. De vrede van Augsburg betekende alleen dat de vorst mocht besluiten over welk geloof zijn onderdanen aanhingen. Omdat Karel de vijfde naast keizer ook Heer der Nederlanden was, betekende dat voor de Nederlanden dat iedereen katholiek moest zijn.

Gek hé, dat andere landen dat anders zagen. Het is de interpretatie van de Nederlanders dat Karel de V uitgesproken tegen de protestanten
was. Dat was hij niet. Ik las met verbazing dat de rijke Lage Landen
naar tevredenheid bestuurd werden door de regentessen (de onafhankelijke Hollandse Huysvrouw was een beroep). Mensen hadden het goed hier. Karel V maakte er zelfs de 17 provinciën van. Het gevecht
tegen hem en zijn zoon heeft al dit tijd geduurd. Als je alleen de 80-jarige oorlog bespreekt is dat niet de weergave van de werkelijkheid. Je start dan namelijk midden in het conflict (met alle wreedheden van dien).

Als je het geheel gaat bezien ontstaat een heel ander beeld.

Als je vervolgens als buitenstaander naar de geschiedenis kijkt, dan bekruipt je het gevoel dat Nederlanders zelf hun land hebben vernietigd om rijk en onafhankelijk te worden. Maar dat het niet veel heeft
geholpen, want de Hollandse koning maakte het land failliet en de Gouden Eeuw duurde maar kort (de inflatie was natuurlijk enorm).


MoederSterretje

MoederSterretje

10-09-2023 om 08:45 Topicstarter

Labyrinth schreef op 09-09-2023 om 12:33:

[..]

Luther was een Duitse monnik en theoloog. Op 31 oktober 1517 publiceerde hij zijn 95 stellingen. In die stellingen wees hij naar de misstanden in de katholieke kerk. Het was niet zijn bedoeling om de katholieke kerk zwart te maken maar hij wilde met zijn stellingen de kerk hervormen. Het eerste en belangrijke kritiekpunt (in deze onderstaande link duidelijk na te lezen) is de handel in aflaten. Je kon namelijk door geld te betalen je zonden laten vergeven.

https://web.archive.org/web/20110928014704/http://www.elg-stadskanaal.nl/95stellingen.html#een/

Ik hou het hierbij wat betreft mijn bijdrage. Best interessante discussie om de geschiedenislessen kritisch te bekijken, maar om dan zelf zo ongefundeerd en zo stellig je eigen geschiedschrijving neer te schrijven, motiveert mij niet om verder te reageren.

Daar ging het dus niet echt om. Er was natuurlijk een enorme inflatie en de adel roofde doordat zij aan de grond waren (de opstandige priesters stelden voor het geld van de kerk aan de koningen te geven (dat gebeurde als eerste in Engeland), maar de echte reden voor de omwentelingen was de onvoorstelbare ramp van de Zwarte Dood. Letterlijk iedereen ging dood. Het leek de Straf van God. Vandaar de kritiek op de kerk en de nood naar een strenger geloof en terug gaan naar de oude waarden in het Oude Testament. Eeuwenlang hebben ze moeten vechten tegen de Zwarte Dood. 

Mensen gaan echt niet achter een monnik lopen die wat klaagt over de bouw van een kathedraal. Er was iets ernstigs aan de gang de maatschappij en de economie verging. Dit startte reeds in de 14e eeuw en ging door tot de 19e eeuw. Beide kampen gaven elkaar de schuld. Maar zij waren niet schuldig. Ze wisten niet dat er ziektekiemen in het spel waren.

MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 08:26:

[..]

https://schooltv.nl/programma/welkom-in-de-80-jarige-oorlog/

Kijk hoeveel log het was

Protestanten maakten daar echt een vrolijke boel van

Als je komedie niet snapt, dan snap je het niet, nee. 

De Welkom in de-serie is fantastisch. Fijn dat je daar hier nog even reclame voor maakt. 

MoederSterretje

MoederSterretje

10-09-2023 om 08:56 Topicstarter

Anne1234! schreef op 09-09-2023 om 15:52:

[..]

Je zegt dat de Katholieken voortdurend gediscrimineerd worden. De Katholieken die ik ken hebben hier geen last en herkennen dit helemaal niet. Ook online kan ik er weinig over vinden. Als ik google op Katholieke kerk en discriminatie dan kom ik vooral artikelen tegen over LHBTQ'ers die gediscrimineerd worden door de kerk. Ik denk echt dat je je druk maakt over iets wat er niet is.

Niet lang geleden is het rapport van Arnold Kerskens over de discriminatie van katholieken op NOS journaals aangeboden aan de regering. Niet dat ik die nodig had. Wij maken het regelmatig mee dat er ongefundeerde uitspraken en beschuldigingen worden gedaan, niet alleen op tv maar ook in het gewone leven Nogmaals, katholieke scholen worden niet geleide door katholieken en schaffen de cultuur af (ik heb het niet eens over het geloof). Leerstof die duidelijke antipathie laat zien tegen katholieken. Ik geloof dat jullie jezelf sprookjes vertellen als je zegt dat dit er niet is

Jullie geschiedenis heeft zo'n extreem anti-katholieke uitleg dat dit vrij snel te doorzien is als je naar meerdere eeuwen kijkt en ziet wat voor rampen er waren en wat de gevolgen van die rampen waren.

MoederSterretje

MoederSterretje

10-09-2023 om 09:05 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 10-09-2023 om 08:46:

[..]

Als je komedie niet snapt, dan snap je het niet, nee.

De Welkom in de-serie is fantastisch. Fijn dat je daar hier nog even reclame voor maakt.

Je mist het punt. Ik vond het eerst ook vermakelijk. Tot ik merkte dat kinderen (en veel volwassenen) daardoor een uitgesproken anti-katholieke mening kregen.

Humor is fijn en om jezelf lachen is ook goed. Maar dan had er in de serie met humor verteld moeten worden dat de Lage Landen zichzelf ook tegelijkertijd vernietigden, op een heel leuke en vrolijke manier. Dan zou niet allen Alva als een wrede man worden afgeschilderd, maar ook bijvoorbeeld de Virgin Qeen die mensen leven vilde (waar zelfs de protestanten van walgden).

Helaas betrof de humor deze aspecten niet...

MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 08:56:

[..]

Niet lang geleden is het rapport van Arnold Kerskens over de discriminatie van katholieken op NOS journaals aangeboden aan de regering. Niet dat ik die nodig had. Wij maken het regelmatig mee dat er ongefundeerde uitspraken en beschuldigingen worden gedaan, niet alleen op tv maar ook in het gewone leven Nogmaals, katholieke scholen worden niet geleide door katholieken en schaffen de cultuur af (ik heb het niet eens over het geloof). Leerstof die duidelijke antipathie laat zien tegen katholieken. Ik geloof dat jullie jezelf sprookjes vertellen als je zegt dat dit er niet is

Jullie geschiedenis heeft zo'n extreem anti-katholieke uitleg dat dit vrij snel te doorzien is als je naar meerdere eeuwen kijkt en ziet wat voor rampen er waren en wat de gevolgen van die rampen waren.

Noem dan in elk geval zijn naam goed; Arnold Karskens van Ongehoord Nederland.

https://thekarskenstimes.com/boeken/item/691-zwartboek-nos-journaal

https://thekarskenstimes.com/weblog/item/704-zwartboek-nos-journaal-annex-16e-vangst

Hadden we het in het begin niet over de beoordeling van bronnen. Daar is dit een prima voorbeeld van.

MoederSterretje schreef op 10-09-2023 om 08:56:

[..]

Niet lang geleden is het rapport van Arnold Kerskens over de discriminatie van katholieken op NOS journaals aangeboden aan de regering. Niet dat ik die nodig had. Wij maken het regelmatig mee dat er ongefundeerde uitspraken en beschuldigingen worden gedaan, niet alleen op tv maar ook in het gewone leven Nogmaals, katholieke scholen worden niet geleide door katholieken en schaffen de cultuur af (ik heb het niet eens over het geloof). Leerstof die duidelijke antipathie laat zien tegen katholieken. Ik geloof dat jullie jezelf sprookjes vertellen als je zegt dat dit er niet is

Jullie geschiedenis heeft zo'n extreem anti-katholieke uitleg dat dit vrij snel te doorzien is als je naar meerdere eeuwen kijkt en ziet wat voor rampen er waren en wat de gevolgen van die rampen waren.

Ik (van huis uit katholiek) herken dat helemaal niet. Wat voor soort ongefundeerde uitspraken en beschuldigingen kom je dan tegen in je dagelijkse leven?  Ja, mensen weten niet alles over een ander geloof, dat geeft niet, door vragen te stellen en te beantwoorden komt er meer begrip voor elkaar. Zo denken velen dat carnaval vooral veel bier drinken is, is kan dan uitleggen dat er meer is. Zo leggen moslims  uit hoe de Ramadan werkt (bijv niet drinken wist ik niet).

De serie welcome in ... vind ik fantastich, humor en weetjes, heel toegankelijk voor kinderen.


met genoegen lees ik elke dag weer deze pagina's ...

mijn kinderen hebben o.a. in Spanje les gehad, daar wordt bv de geschiedenis van Alva op een heel andere manier neergezet. Maar haat zaaien ?? In geschiedenisboeken? En de betreffende serie zaten wij altijd met veel plezier te kijken, hoe kinderlijk eenvoudig goed eea werd uitgelegd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.