Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


Zoon is gematigd optimistisch over zijn eerste examen (VWO wiskunde . Het eerste deel ging beter dan het tweede, dus dat drukt zijn optimisme enigszins, zei hij zelf.

Na thuiskomst gauw wat eten en meteen door naar zijn bijbaan. Woensdag weer aan de bak met Latijn (waarschijnlijk een 'hierlegikmijnvingerop-vak') en biologie.

Hoe zijn anderen thuis gekomen vandaag? Mwah of hoera? 

Hoera! (Wiskunde b). Nu donderdag pas weer

Zo, de kop is eraf! Ze begonnen hier met Nederlands en dat was goed te doen. Ik heb drie dames naar school gebracht omdat het misschien zou gaan regenen. Morgen wiskunde, dat is dochters beste vak dus ze kijkt er wel naar uit. Nu nog even op zoek naar het ronde geodingetje, anders moeten we die morgenochtend nog ergens zien te kopen. Lekker georganiseerd weer

De Mavo kandidaat kan thuis met een hoera, had moeilijker verwacht. 

De vwo wis b kandidaat zegt mwah. Kon slechter maar ook beter. 

IngridT schreef op 17-05-2021 om 17:43:


[..]

Het is niet waar wat je schrijft biebel. Bezemexamens worden (ook) afgenomen voor vakken waarvan de examenstof substantieel verandert. En idd, voor sommige vakken gebeurt dat regelmatig. Ik heb het voor mijn eigen vak ( natuurkunde) ook meegemaakt.En echt, vak bestaat nog steeds.

ik laat me graag corrigeren, dank je. Maar het is niet standaard toch - behalve als er echt heel veel wijzigt?

Checken jullie kids ‘s avonds de uitslag of niet?

En hoe onthouden ze die dan? Schrijven ze het op een apart kladblaadje die ze na het examen mee naar huis nemen ofzo?


De mijne weet nog niet of ie gaat kijken morgenavond na zijn 1e examen. Als je het verknald blijkt te hebben, helpt dat niet voor de rest van de examens die je nog moet maken natuurlijk zegt-ie, en ja daar zit wat in. Vd andere kant barst ík van de spanning (juist omdat ik zijn inschatting inmiddels niet meer vertrouw). Maar ja, zijn keuze hè.

@IngridT, maar wie bepaalt of een leerling in aanmerking komt voor een bezemexamen; moet de leerling dit zelf aankaarten?

Dat regelt school. Als de leerling perse met het nieuwe examenprogramma mee wil doen t jaar daarna dan mag dat natuurlijk. Dat bezem examen is een soort v service. Je mag als je t voor de 2e keer moet doen altijd hetzelfde programma qua stof houden. Moet natuurlijk ook eigenlijk wel. Examen programma voor vwo  is voor de meeste vakken de kompleet stof van klas 4,5,6. En je doet alleen jaar 6 over. Beetje unfair als je dan in een noodtempo (want herhaling) allerlei stof voor je kiezen krijgt die de verse V6 leerlingen ergens in de 4e of 5e al uitgebreid behandeld hebben.


zo’n wijziging in het programma is dus echt een meerjarenplan. En het bezemexamen is dan de afsluiting van de laatste lichting. 

Aanvulling...
even op examenblad   gekeken. Bij havo geschiedenis staat bij de beschrijving van het examenprogramma idd ‘vanaf 2018’. Toen is er dus eea veranderd. En wat dat is staat er ook keurig bij. 

https://www.examenblad.nl/vakspecifiek/vakspecifieke-info-geschiedenis-7/2021/havo/f=/info_geschiedenis_havo_ce_2021_bezem_havo_vs1.3_def.pdf


Hier kiest kind er niet voor om de antwoorden achteraf te checken. Juist om niet onzeker(der) te worden. Wij zeiden nog: neem je antwoorden dan mee (op kladpapier) en dan zeggen wij niks òf we zeggen dat het  oké is 🤣 nou dat zag hij dus ook niet zitten....

We zullen dus maar moeten wachten tot 10 juni. Ik werk op dezelfde school dus ik hoop natuurlijk dat een collega nog even wat loslaat....

Thuisgekomen met een mwah richting blegh. Wiskunde b vwo. 

Ze heeft het niet af gekregen, laat staan op klad mee wat ze had. Wel gekeken en beetje gezien wat goed was en fout. Niet in detail dus, maar indruk. Ze zou dus wel in klad het mee willen, maar komt er niet aan toe 😜

Morgen geschiedenis en Frans!

@IngridT, het gaat dus om het landelijke CE. Het zou dus niets moeten uitmaken of iemand vorig jaar op een reguliere VO examen deed en dit jaar het nog eens probeert op een vavo. In principe zou de vavo bij elke leerling de bezemexamen aanbieden wanneer daar idd sprake van is.

Ik hoop dat menig leerling, op welke school dan ook, op de hoogte is van het bestaan van een bezemexamen en hiervoor daadwerkelijk in aanmerking komen.  Zelf heb ik nog nooit van deze ‘afwijking’ gehoord. Dat zou dus betekenen dat een deel van de lln voor een bepaald vak een ander examen afneemt.

Hier mwah voor vmbo k nask1 digitaal. Zoon vond het pittig. Het is me niet precies duidelijk wat hij lastig vond. Hij zei iets van moeite met zo lang te moeten focussen.  Ik hoop dat het cijfer meevalt.

Ik heb zoon op het hart gedrukt vooral wel de antwoorden mee naar huis te nemen. Gelukkig wil hij dat zelf ook. Morgen begint het voor hem, Engels. Vanmiddag nog een oefenexamen gedaan. 8,9 dus hij ziet het helemaal zitten.

Voor jullie kinderen ook weer veel succes!

Ik checkte nooit; elk examen was als een nieuwe wedstrijd. Je hebt er een gevoel bij en verder wacht je af tot de uitslag gedeeld wordt.
Met de N-norm weet je ook niet hoe het kwartje gaat vallen.

Maar ik had wel een hekel aan twee examens op 1 dag; dat had van mij verboden mogen worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.