Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


Mijn dochter kreeg gisteren wel de bibbers want oefenexamens gingen slecht. We gaan het zien.

Veel succes iedereen (kinderen dan) en sterkte ouders

Zussie schreef op 17-05-2021 om 11:10:

[..]

Heel vervelend als jebuiten je schuld om opgezadeld wordt met slecht of geen onderwijs. De normering dit jaar wordt (grotendeels) bepaald door naar het gemiddelde te kijken van dit jaar. Voordeel daarvan is dat veel leerlingen suboptimaal onderwezen zijn, dus mogelijk wordt N-term hoog. Wie weet valt het dan mee. Veel sterkte en succes voor haar vanmiddag.

Die N-term daar hoorde ik haar over inderdaad. Dat zou helpend kunnen zijn maar toch.... Er niet goed voor staan en dan nu examen moeten doen is wel spannend voor haar.

Ze is op haar oude school algemeen corona assistent geweest dit jaar een dat gaat nog door tot de zomervakantie.  Daar is alles zo goed onder controle zijn goede protocollen die nageleefd worden,  als ze daar had kunnen blijven voor 2 deelcertificaten dan had ze er veel beter voor gestaan dan nu,  daar ben ik van overtuigd. 

Haaknaald schreef op 17-05-2021 om 11:40:

r oude school algemeen corona assistent geweest dit jaar een dat gaat nog door tot de zomervakantie. Daar is alles zo goed onder controle zijn goede protocollen die nageleefd worden, als ze daar had kunnen blijven voor 2 deelcertificaten dan had ze er veel beter voor gestaan dan nu, daar ben ik van overtuigd.

Mooie ervaring voor haar trouwens. Jammer dat het zo gelopen is. Je had ook niet van tevoren kunnen weten dat het daar zo slecht geregeld zou worden, met name door de wiskunde docent. 

Ik heb voorlopig geen examenkandidaat, mijn oudste zit in 2 Havo. Maar ik vind het wel leuk om te volgen. 

Ik zat via die link het examenrooster te bekijken. Er staat voor morgen bij Havo een bezemexamen geschiedenis en tegelijkertijd een gewoon examen. Wat is een bezemexamen?

En bij nask zie ik bij vmbo dat er nask I en nask II bestaat. Zijn dat twee verschillende vakken? Niveaus?

Soms worden examenprogrammas aangepast. Onderwerp eraf. Iets anders erbij. Stel dat jij in t laatste jaar van zo’n examenprogramma zit dat t jaar daarop wordt aangepast, en je zakt. Dan zou je het jaar daarna dus opeens deels andere stof moeten leren. Want die andere/ nieuwe stof kan ook stof zijn die bv al in vwo 5 of havo 4 behandeld is.Dat vindt men oneerlijk/ niet netjes, dat je dat je dus allemaal in je gedoubleerde examenjaar nog eigen moeten maken. 
En daarom is er in zulke gevallen het jaar daarna een ‘bezemexamen’ voor die leerlingen. Over het ‘oude’ examenprogramma. 

Aha! Dank je. Dat gaat nu dan dus alleen om de leerlingen die vorig jaar met hun schoolexamens gezakt waren. 

Bezemexamen.

Nooit van gehoord, maar bestaan blijkbaar wel.

Gaat die optie ook op voor lln die na zakken, overstappen naar een vavo?

Lijkt mij meewegend in de keuze voor vavo, na zakken op regulier onderwijs.

Nask1 is natuurkunde en NaSk2 is scheikunde. Het is mij overigens een raadsel waarom ze dit zo noemen. Misschien omdat ze in de tweede het vak NaSk hebben wat een combi is van beide vakken, al is het meer natuurkunde dan scheikunde.


Gek idd, dat Nask 1 en 2. 

Mijn zoon heeft in 2Havo ook nask, maar later wordt dat wel uitgesplitst in natuurkunde en scheikunde.

Tav

Tav

17-05-2021 om 15:54

Net een telefoontje van school: waarom was hij niet bij wiskunde vandaag? Ummm, omdat hij had afgesproken dat hij nog een SE zou herkansen en het tweede tijdvak pas examen zou doen? Zucht. Maar wel te verwachten van deze school.

Bezemexamen is als het vak zelf verdwijnt. Bij oudste hadden ze bijvoorbeeld heel kunst omgegooid; van losse examens voor muziek en drama naar een ‘kuwa’ (kunst algemeen). En dit jaar zie je bij vwo dat er een bezem examen management en organisatie is (zo heette het tot vorig jaar) en een gewoon examen bedrijfseconomie (dat is het vak nu; veel meer nadruk op boekhouden)

Het is dus echt alleen voor vakken die niet meer bestaan. Niet voor vakken waar de stof verandert, want dat gebeurt bij elk vak wel eens in de x jaar.


Hopelijk is voor iedereen alles naar verwachting gegaan en veel succes voor de komende tijd!


Heel veel succes voor alle examenkandidaten. Is altijd een spannende tijd voor ze, ook voor veel docenten trouwens. En ouders niet te vergeten. Mijn man heeft geen eindexamenklassen (hij geeft levensbeschouwing) maar moet wel geregeld surveilleren bij de eindexamens dus hij is de komende weken weer wat vaker op locatie aan het werk. 

Hoeveel pech kan je hebben? 

Dochter ging naar het station om naar haar examen te gaan,  reis niet mogelijk vanwege een defect ergens verderop in het traject. Die hebben we dus weg moeten brengen.  Hopen dat ze straks wel een vlotte terugreis heeft. 

@Biebel, bedankt voor de uitleg.

Hier deed kind op de vavo biologie over, om die gewraakte 5,5 voor CE op te krikken. Maar biologie werd slechter gemaakt dan jaar ervoor. Ik vroeg mij even af of dit te maken had gehad met onbehandelde onderwerpen;  in jaargang na haar ;‘bezem door de oude onderwerpen, ruimte voor nieuwe onderwerpen’. 

Na een weekend Luzac herkansingstraining, waarin docent de lln vooral leerde gebruik te maken van de info in het binas (tip voor de examenkandidaten) , haalde ze haar diploma alsnog.

Ook hier succes voor alle examenkandidaten.


Biebel schreef op 17-05-2021 om 15:57:

Bezemexamen is als het vak zelf verdwijnt. Bij oudste hadden ze bijvoorbeeld heel kunst omgegooid; van losse examens voor muziek en drama naar een ‘kuwa’ (kunst algemeen). En dit jaar zie je bij vwo dat er een bezem examen management en organisatie is (zo heette het tot vorig jaar) en een gewoon examen bedrijfseconomie (dat is het vak nu; veel meer nadruk op boekhouden)

Het is dus echt alleen voor vakken die niet meer bestaan. Niet voor vakken waar de stof verandert, want dat gebeurt bij elk vak wel eens in de x jaar


Het is niet waar wat je schrijft biebel. Bezemexamens worden (ook) afgenomen voor vakken waarvan de examenstof substantieel verandert. En idd, voor  sommige vakken  gebeurt dat regelmatig. Ik heb het voor mijn eigen vak ( natuurkunde) ook meegemaakt.En echt, vak bestaat nog steeds. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.