Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


Wat normaal het 2e tijdvak was (de herexamens) is dit jaar een aantal dagen verlengd, en mag door leerlingen  die dat hebben aangegeven ook gebruikt worden als extra ‘ eerste tijdvak’...die spreiden dus hun examens ( ze mogen in theorie zelfs al hun vakken in tijdvak 2 doen) . Voor het geval die leerlingen een her willen of moeten doen, of bv een examen moeten inhalen door ziekte is er (weer daarna) een kort  derde tijdvak in t leven geroepen. Dat is nieuw, en eenmalig.  Overigens gebruiken leerlingen die al hun examens in tijdvak 1 gedaan hebben natuurlijk tijdvak 2 voor een eventueel herexamen.
Ik heb de precieze data niet paraat ( zie examenvak.nl) , maar de afhandeling van dat 3e tijdvak loopt bij ons, in noord Nederland een volle week door in de zomervakantie.... die leerlingen krijgen hun diploma ook later, apart van het gros vd leerlingen die toch alles in tijdvak 1 doen. Die kunnen we moeilijk allemaal  laten wachten tot midden in de zomervakantie


Bij zoon op school is er maar één diploma uitreiking en die is pas op 21 juli. 

De schoolvakanties beginnen hier pas 26 juli, regio zuid.

Jazeker derde periode ook.

Maar die is ingedikt dus het zou kunnen dat een individuele leerling in de knoop komt.

gr Angela

PS uitslag 2e periode is vrijdag 2 juli en derde periode start die maandag erna

gr Angela

Ja, angela, en bij ons in t noorden begint de zomervakantie dus op vrijdag 9/7. Dan zijn die  examens uit periode 3 nog niet allemaal langs de eerste en tweede correctie. 

dat is wel allemaal kort dag inderdaad. .  .Maar als ik lees wat men voor wilde plannen had voor alle leerlingen in NL (iedereen doubleren..... / vakanties halveren . . . ) is dit qua impact iets minder heftig denk ik?

gr Angela

Ja hoor. Valt reuze mee. Ik heb aangeboden door te werken als dat nodig blijkt (er staat  1 docent per sectie op de lijst) en krijg daar keurig voor betaald
En over dat ‘iedereen doubleren’....in mijn mentor- jaarlaag  havo 4 staat nu, vóór de  laatste toetsweek ongeveer de helft vd leerlingen op ‘ niet overgaan’ . Wordt er ( ben ik bang) na de  ( niet digitale, dus weinig fraude opties) toetsweek niet veel  beter op. ‘Niet over’ betekent dit jaar dat je besproken  wordt, en de rapportvergadering beslist. Dat wordt nog een ingewikkelde klus. In t examenjaar valt er  niet zo heel veel meer te repareren, en ik ben bang dat het zelfs voor welwillende en hardwerkende kinderen een flinke dobber wordt volgend jaar als ze achterstanden hebben. En de schoolleiding  roept vrolijk dat er niet te veel doublanten mogen zijn, want ‘slecht voor de naam van de school’.....


Pfff het wordt nu wel spannend hoor, morgen de uitslag en ik hoor alleen maar collega's over hoe slecht de examens zijn gemaakt van de vakken die mijn zoon ook heeft gedaan. Geschiedenis gemiddeld een 4 met de normering van 2019 bijvoorbeeld. Wiskunde A ook zoiets. Nou wordt de N-term wel aangepast, maar zoveel? Nou ja, niks meer aan te doen en een herexamen (of twee) is ook geen ramp. 

IngridT daar zijn wij nu ook heel erg mee bezig, met die overgang. Ik ben mentor van een 3e klas Vwo en de helft van mijn leerlingen staat er zo beroerd voor dat 4-Vwo en 4 -Havo allebei geen optie meer zijn, en het dus doubleren wordt in Vwo-3 of Havo-3. Ik zie het er wel op neerkomen dat er vooral naar de vakken in het profiel van volgend jaar wordt gekeken - dan blijven er alsnog zes zitten trouwens, maar die hadden eigenlijk onder normale omstandigheden vorig jaar ook niet over gekund. Wie nu naar het examenjaar gaat, daar moet echt heel goed over nagedacht worden, maar overwegingen als "de klassen worden te groot" (of juist te klein, duur) en "de naam van de school" gaan zeker meetellen. 

Maar Alison, de NPO gelden zijn toch bedoeld om deze kinderen bij te spijkeren? Ik las dat daar nog dik twee jaar de tijd voor is, dus tot halverwege de eindexamenklas. Het lijkt me niet logisch om het standaard bevorderingssysteem te blijven gebruiken in een verre van standaard situatie. Afentoe vraag ik me echt af of de leerling wel centraal staat in het onderwijs. Maar dat is vooral ook erg gekleurd door het slechte onderwijs op de school van mijn kinderen, hopelijk is het niet overal zo.

Daar zijn die gelden ook voor en daar worden ze ook voor gebruikt. Maar dat kost veel tijd, en in de tussentijd loopt de achterstand op doordat de onderliggende kennis ontbreekt. Natuurlijk gaat geen school de normale overgangsnormen toepassen, want dat is inderdaad niet nodig. Maar ik heb leerlingen die tweeën, drieën en vieren staan voor zeven of acht vakken. Die bewijs je geen dienst met een overgang. Dat moet ook het uitgangspunt zijn: kan dit kind het met een realistische hoeveelheid extra ondersteuning halen? Over. Niet? Doubleren en alsnog extra ondersteunen om ze te helpen de basis weer op te bouwen. Want het gaat om stof van bijna anderhalf jaar, dus ook in de stof van vorig schooljaar zitten bij veel leerlingen problemen. Er zijn overigens ook veel leerlingen zonder achterstanden, want dat kan, als het online en hybride onderwijs goed is gedaan. Vervelend om te horen dat dit bij jullie niet zo was! 

Wat eindexamenresultaten betreft: 

Afgelopen jaar zijn er natuurlijk (veel?) leerlingen overgegaan naar een eindexamenjaar waar ze inhoudelijk niet voldoende kennis voor hadden. Hier thuis een voorbeeld. Elk jaar hakken over de sloot, eind havo 4 nog slechter dan hakken en toch overgegaan. Prima zet van school, want liever zakken dan nog een keer Corona-4-havo doen en hij komt niet over alsof hij heel hard werkt. Dus voordeel van twijfel.

Maar een reeel risico dat hij zakt en zo zijn er zeker meer. Tel daarbij op de leerlingen die wel goed ervoor stonden aan het begin van dit examenjaar, maar door alle corona-perikelen lang niet zo goed konden presteren als normaal. Het is mijns inziens logisch dat de cijfers van de eindexamens dan een stuk lager zullen liggen? Dat is geen rocket science. 

Wat leerlingen betreft die nu naar eindexamenjaar gaan én vorig jaar ook 'gematst' zijn: ik zou ze toch laten zitten. Want vorig jaar al te weinig kennis opgedaan (in ieder geval: niet getoond in cijfers) en dit jaar ook rottig jaar. Maar je kunt ze niet nogmaals bevorderen met te weinig kennis. Dat is uitermate frustrerend voor een leerling. Derde jaar op een rij kennisgebrek is toch demotiverend?\

gr Angela

Ik zou het ook idioot vinden als leerlingen nu 

Spannend allemaal hoor.

Ik ben ook benieuwd hoe het gegaan is.

Wordt niet blij van die berichten zoals Alison schrijft. Zou het allemaal echt zó slecht gemaakt zijn? Dan moet de N-term idd wel heel erg opgeschroefd worden wil dit nog wat worden.

Mijn zoon had die vakken GS en WisA niet maar ook over Bio had ik de idee dat het moeilijk was.
Ik heb niet de indruk dat de examens ivm de crisis nu iets makkelijker qua niveau opgesteld waren dan voorgaande jaren, geen rekening mee gehouden qua moeilijkheidsgraad. 


Als ik me niet vergis worden de eindexamens twee of zelfs drie jaar van tevoren al gemaakt. De examens van 2021 waren al af toen er nog lang geen sprake was van Covid. En de enige vakken waar ik collega’s over lage scores heb gehoord zijn wisA, Economie en Geschiedenis op Havo en WisA op Vwo. 

Klopt Alison, paar jaar eerder al af (betrouwbare bron)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.