Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


Oja joh, werkt dat zo? Ik heb geen idee.

Dan maar hopen op flink bijgestelde N-termen dan !

Morgen hier de cijfers voor de havist die 1 vak in tweede tijdvak gaat doen. Ik hoop dus maar dat cijfers een beetje meezitten anders lijkt me de motivatie voor biologie niet erg hoog . . 

Dus ik dacht ik google maar eens even op die normering . . .

https://www.examenblad.nl/nieuws/20210219/normering-centrale-examens-2021 

(...)

Geen zekerheid over gelijkblijvende vaardigheid in 2021

In 2021 hebben we te maken met een uitzonderlijke situatie. Doordat leerlingen al sinds het voorjaar van 2020 een andere voorbereiding hebben gehad op het centraal examen kunnen we er niet van uitgaan dat de vaardigheid van de leerlingen in 2021 gelijk is aan die van leerlingen in bijvoorbeeld 2019. We zouden daarom de vaardigheid eerst moeten meten. Om dat te kunnen doen is het van belang dat we de leerlingen van 2021 kunnen vergelijken met de leerlingen van 2019. Dat is echter niet mogelijk omdat deze groepen niet vergelijkbaar zijn als gevolg van de omstandigheden sinds het voorjaar 2020. Daardoor kunnen we dit jaar niet normeren zoals anders.

Normeren in 2021: technische analyse dit jaar anders

Dit jaar wordt de score afgezet tegen de scores van andere leerlingen in 2021. Alle in 2021 behaalde scores van leerlingen voor een vak vormen de scoreverdeling. Het gemiddelde cijfer uit 2015-2019 voor dat vak bepaalt, in combinatie met de scoreverdeling, de grens tussen een voldoende en een onvoldoende.

Wanneer we alléén deze gegevens zouden gebruiken om te normeren dan zou het gemiddelde cijfer in 2021 gelijk zijn aan het gemiddelde cijfer in andere jaren ongeacht de vaardigheid van de groep leerlingen. De lat ligt hierdoor niet automatisch op dezelfde hoogte als voorgaande jaren, maar de examenleerlingen van 2021 moeten wel allemaal over dezelfde lat springen om een voldoende te halen.

Om te zorgen dat de lat dit jaar zoveel mogelijk op dezelfde hoogte ligt als in voorgaande jaren, kijken we ook naar de N-termen die de afgelopen jaren zijn vastgesteld op de centrale examens van een vak. Dit noemen we de historische N-term. Bovendien vragen we naar het oordeel van docenten over de moeilijkheid van het door hen nagekeken examen van dit jaar.

Met andere woorden, de scores van de leerlingen in 2021 en het gemiddelde cijfer uit de periode 2015-2019 voor een vak geeft dit jaar, in combinatie met de historische N-term en het docentenoordeel, een goede indicatie waar de grens ligt tussen voldoende en onvoldoende voor een examen.

Aan de hand van deze technische gegevens bepalen we de voorlopige N-term.

Normeren in 2021: inhoudelijke analyse blijft hetzelfde

Vervolgens stellen we met behulp van de docenten in onze vaststellingscommissies de definitieve N-term vast. We kijken dan of we de N-term nog moeten aanpassen door onder andere de reacties te wegen die we over een centraal examen ontvangen van leerlingen via het LAKS en van docenten via onze eigen Examenlijn. Deze stap in het normeringsproces is hetzelfde als in andere jaren.

Zo zorgt het College voor Toetsen en Examens ervoor dat het cijfer dat leerlingen straks halen recht doet aan hun prestaties én blijven de exameneisen zoveel mogelijk gelijk aan de eisen van voorgaande jaren.

Klopt het dat je morgen helemaal nog geen uitslagen van je schriftelijke examens krijgt, als je staatsexamen hebt gedaan? Op de site staat "pas na je mondelinge examen in juli". Ik snap niet waarom...

ALs je googled vind je een uitleg hoe de n termen dit jaar berekend worden en hoe dat anders is dan normaal. Gemiddeldes, afzetten tegen leerling 1 tot en met 5- dochter kan het precies uitleggen, maar ik probeer me er ver van te houden. Zij kan er niets meer aan veranderen en ik al helemaal niet. 
Dat gezegd hebbende, merk ik nu wel dat de spanning toeneemt. Er is al gedreigd om morgenochtend taarten te bakken als verdrijving van de stress. Weer eens wat anders dan Bach bloesem druppels

‘Over 24 uur weten we alles’. Sterkte met de laatste loodjes!

Jacobien

Jacobien

09-06-2021 om 17:14 Topicstarter

Ook hier wachten we vol spanning af. Inderdaad ….. nog 24 uur. Dan weten we het.

Sterkte allemaal met wachten, hier valt de spanning mee. Nog 20 uur...

Hier nog een hele week wachten. 😉

Sterkte allemaal met de laatste loodjes van het wachten.

We hadden in de nieuwsbrief te horen gekregen dat HAVO5 morgen om (vanaf) 14.00u gebeld zou worden, maar zoon heeft van zijn mentor te horen gekregen dat zij nog examenvergaderingen heeft tot 15.00u, dus ze worden pas vanaf dan gebeld .

Rare timing voor die vergaderingen.

Volgens mij worden hier voor 14.00 uur de gezakten gebeld en daarna de geslaagden. Ik vind het echt best wel spannend. De vlag ligt wel al klaar, taart besteld, kaart gekocht, dus we houden de moed erin

Jesse, hier ook pas om 1415 vergadering. Alle examendocenten  moeten erbij zijn. Eerst de uitslagen doornemen / controleren, dan bellen. Eerder betekent veel meer lesuitval. 

Morgen hoort ze ook pas rond 17.00 uur iets. Mentor belt op alfabetische volgorde,  dus niet eerst gezakte leerlingen. Spannend!

IngridT schreef op 09-06-2021 om 21:56:

Jesse, hier ook pas om 1415 vergadering. Alle examendocenten moeten erbij zijn. Eerst de uitslagen doornemen / controleren, dan bellen. Eerder betekent veel meer lesuitval.

Ik bedoel dat het raar is dat je eerst zegt dat leerlingen om 14.00 gebeld worden en dat dat later blijkt dat er dan nog vergaderingen zijn. Het schema zal toch niet anders zijn dan andere jaren?

Slofje schreef op 09-06-2021 om 16:53:

Klopt het dat je morgen helemaal nog geen uitslagen van je schriftelijke examens krijgt, als je staatsexamen hebt gedaan? Op de site staat "pas na je mondelinge examen in juli". Ik snap niet waarom...

volgens DUO klopt dit inderdaad. Zie https://duo.nl/particulier/staatsexamen-vo/uitslag.jsp 

Volgens mij was dit altijd al zo. Misschien te maken met beschikbaarheid correctoren of dat de wens is dat iedereen zich maximaal voorbereidt voor de mondelingen?

Maar de n-termen weet je kind natuurlijk wel vandaag. Nog een half uur daarop wachten. 
Over 12 uur weten we het allemaal zeker! 

Jacobien

Jacobien

10-06-2021 om 08:12 Topicstarter

Hier wordt zoon tussen 14.00 - 16.00 gebeld. Volgens mij gaat het alfabetisch. Het is een klein klasje en onze achternaam start met een N. Dus het wordt denk ik tegen 15,00.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.