Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

25-11-2014 om 19:54

Erg spannend: adviesgesprek voor middelbare school volgende week


Reduceren tot cijfertjes

Nah, dat doen ze bij ons op school wel. Mijn zoon heeft altijd vwo-niveau gescoord, zowel in het LVS, de entreetoets en de methodegebonden toetsen. Hij heeft op zijn midden 8 cito op spelling, dmv en rekenen één vaardigheidsscorepuntje te weinig gescoord en op begrijpend lezen nog iets lager, dus er ligt een havo-advies. Best opmerkelijk voor een kind dat eind groep 5 al klaar was met begrijpend lezen (dle van 60 op groep 8 toetsen) en meestal A+ op rekenen scoorde.

Mijn andere zoon had zijn begrijpend lezen foutloos gemaakt en rekenen ruim boven de vwo-grens, zijn spelling en dmt net eronder, die heeft een vwo-bespreekprofiel.

Fijn, zo'n nieuw doorverwijsprotocol en een school die roomser dan de paus wil zijn. En dat voor een openbare school ;0)

skik

Angela67

Angela67

02-02-2015 om 22:46

natuurlijk doen ze dat (Skik)

... dat is juist het belachelijke, alle kinderen worden gereduceerd tot cijfertjes en het liefst zou je er niet aan mee doen. Maar je ziet het dus bijvoorbeeld aan jouw kinderen en aan het kind van Lisbeth dat je er gewoon ingezogen wordt en je kunt je er niet aan ontrekken. Het is sneu dat het moet, maar het is dus op zich fijn dat kind van Lisbeth gepresteerd heeft en zich als een 'cijfertje' heeft laten zien want daarmee zal de vervolgstap beter passen . . .
gr Angela

Moni

Moni

02-02-2015 om 22:56

Egel

In onze regio gebruiken ze een plaatsingswijzer. Daarin wordt verschil gemaakt tussen een vwo-advies en een vwo+ / gymnasiumadvies.
Het vwo+/gymnasiumadvies wordt zeker gezien als een hoger advies.
Vergeleken met de eindcito (wat eerst het criterium was) moet je denken aan 445 en hoger voor vwo+. Dat hielden de meeste gymnasia/vwo+ scholen ook aan.
Het verschil is dat je toen de eindscore noemde en nu het advies.

Katniss

Katniss

02-02-2015 om 23:34

Eindcito

Ik blijf het een grappig verhaal vinden Mijn dochter had op haar eindcito 72 percentiel voor rekenen, geheel in lijn met haar LVS-scores voor rekenen (bijna altijd een , maar de totaalscore was 549. Was geen vwo+ maar een 'gewoon' vwo-advies, maar dat zou ze op die strenge school van skik misschien niet hebben gekregen. Erg eigenlijk.

Katniss, eindcito

Ik vind het natuurlijk helemaal niet grappig, ik ben woest. Vanaf groep 3 strak op vwo niveau zitten en dan nu in één klap havo?

Het meest ironische is nog dat deze hele exercitie beoogt het 'advies' niet afhankelijk te maken van één toetsmoment (de eindcito) en ook niet zo vroeg in het schooljaar. Nu blijkt dat de kinderen dus wel op één toetsmoment afgerekend worden, namelijk de midden 8 cito, en dat die ook nog eens drie weken eerder afgenomen wordt dan normaal gesproken de eindcito.

Ook werd er altijd aandacht besteed aan de eindcito. Stilte in de tent, een beetje oefenen om weer vertrouwd te raken met de vraagstelling, alle neuzen dezelfde kant op. Nu waren de meeste ouders zich totaal niet bewust van het feit dat deze cito wel eens allesbepalend zou zijn, we werden ook niet geïnformeerd wat wanneer afgenomen zou worden. Het was ook een zootje. Zo had mijn zoon de midden 7 spelling gemaakt (combiklas, juf had het verkeerde opgaveboekje gegeven). Toen bleek dat hij zo'n beetje alles fout had toen ze met het antwoordenboekje van 8 ging nakijken ging er een belletje rinkelen en moest hij meteen de groep 8 toets maken terwijl de rest gewoon zijn ding deed. Daarna moest hij alle antwoorden nog een keer overschrijven omdat de juf vond dat het er rommelig uit zag. Vette kans dat zowel vermoeidheid door twee toetsen achter elkaar, de rommelige omstandigheden waaronder hij die toets moest maken én de kans dat er bij het overschrijven van de multiple choice antwoorden niet 100% is geweest er voor gezorgd hadden dat hij net die éne punt tekort kwam op spelling. Hoewel de midden cito dus in de praktijk dezelfde belangrijke status heeft als de vroegere eindcito wordt deze niet als dusdanig behandeld.

skik

Oh, sorry Kat

Je doelde natuurlijk niet op mijn situatie maar op die van jouw dochter met 'ik blijf het een grappig verhaal vinden'. Hou het er maar op dat ik nog wat adrenaline door mijn lijf heb gieren.

skik

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 08:58

skik

Je bent toch wel stennis gaan schoppen op school, of ga je dat nog doen?

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 09:19

Skik

Ik kan me zo voorstellen hoe boos jij bent. dit moet je absoluut nooit accepteren

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 09:19

Skik

Ik kan me zo voorstellen hoe boos jij bent. dit moet je absoluut nooit accepteren

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 09:19

oei skik

Wat erg dit... wat ook zo vreemd is is dat ze tot vorig jaar een advies gaven op basis van de LVS en hoe een kind zich gedraagt in de klas, het subjectieve advies. Daarnaast MOET een objectief tweede advies liggen van een eindcito of NIO. Dat lijkt opeens dus niet meer te bestaan.

Ik zou laaiend zijn, je gaat toch nog wel in gesprek? Zijn ze nou helemaal, twee toetsen op een dag en overkladderen en DAT is het havoadvies?

Katniss

Katniss

03-02-2015 om 09:24

skik

Oei sorry, nee grappig is helemaal niet het juiste woord! Ik denk dat wij echt geluk hebben gehad dat er destijds bij dochter geselecteerd werd zoals ze deden. Met de criteria van jullie school was ze ook naar de havo verwezen terwijl ze het hartstikke goed doet op het vwo.
Ik hoop dat je het recht kunt zetten. Dit slaat nergens op.

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 09:32

het officiele advies

hebben we nog niet, we moeten dus nog wachten. Ze kunnen dochter nog afrekenen op groep 6 en 7 toen ze depressief was. Ik hoop echter dat zij net als wij nu zien wat dochter kan en haar daar ook op beoordelen

Britta

Britta

03-02-2015 om 09:57

Lisbeth

Een kind die een IV voor spelling haalt kan ondanks dat ze heel goed kan lezen toch dyslectisch zijn. Dit zou een hoop kunnen verklaren. Is ze al eens onderzocht op het hebben van dyslexie? Mijn dochter is hb en heeft spellings dyslexie. Lezen kan ze enorm snel, het is een echte boekenwurm. Nu op het vwo gaat het goed maar ze heeft wel de aanpassingen nodig voor spelling.

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 10:04

skik

Kikki is het gelukt, kijk maar in het andere adviesdraadje!

Zelf had ik een kind dat CITO's totaal niet serieus nam, daar kon ik echt niets meer aan doen bij de school. Die is nu wel opgestroomd ondanks dat ze niet in een dakpanklas zat. Maar in jouw geval moet er toch wel iets aan te doen zijn.

Het is echt uit de hand gelopen met die CITO's, hier zijn ze nooit voor bedoeld geweest.

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 10:11

Britta

ze is onderzocht ja, maar ze valt alleen uit op spelling. een achterstand van 15 maanden had ze toen, in groep 6. de woordjes etc gaat allemaal goed. mede doordat ze zo ontzettend veel leest en een ontzettend goed taalgevoel heeft. Engels schrijven doet ze ondertussen bijna beter dan nederlands.
groep 6 en 7 hebben we spelling op een II of III niveau kunnen houden door wekelijkse externe bgeleiding maar daar zijn we dit jaar mee gestopt. en meteen flink gezakt. Ze valt trouwens wel binnen het dyslexieprotocol op school ivm langdurige externe hulp.
Ze hebben ons gewaarschuwd dat het best op het vo nog wel eens eruit zou kunnen komen. Ik meen ook dat de meeste vo scholen nog iets van dyslexie screening doen

four

four

03-02-2015 om 10:12

ja maar

Met haar IQ valt ze daar waarschijnlijk ook niet genoeg uit. Toch kan het zinnig zijn om met een deskundige op gebied van HB en dyslexie wel te proberen om de diagnose te laten stellen.

Slagveld

Wij moesten onze kinderen meenemen naar het gesprek, dus ik heb me ingehouden en alleen gezegd dat ik dit advies niet accepteer. Ik ga niet ten overstaan van mijn kind schreeuwen of de juf nou helemaal van de pot gerukt is. Maar reken maar dat ik er nog op terug kom. In heb inmiddels een paar andere ouders gesproken, het is echt een slagveld, iedereen heeft een advies dat lager is dan verwacht, iedereen is woest.

Inmiddels weet ik dat mijn zoon zijn rekencito's wegens ziekte gewoon in de rumoerige klas die met andere dingen bezig was moest maken. Ook niet echt bevorderlijk en dat had nou net dat ene puntje verschil kunnen maken.

Ik wil gewoon dat school het advies aanpast, de plaatsingswijzer is heel duidelijk in de ruimte die school heeft binnen de profielen (ondersteunings-, bespreek,- basis- of plusprofiel). Ik zou natuurlijk ook alvast contact op kunnen nemen met de vo-school om te gaan uitleggen en pleiten, maar dat wil ik niet omdat je dan vanuit een underdogpositie gaat praten. Met een aangepast advies worden ze gewoon geplaatst.

skik

lisbeth

"het officiele advies hebben we nog niet, we moeten dus nog wachten. Ze kunnen dochter nog afrekenen op groep 6 en 7 toen ze depressief was." Ik hoop van harte dat je dochter vwo-advies krijgt! Als jouw school een beetje lijkt op die van ons zit het wel snor, ze worden nauwgezet afgerekend op hun meest recente prestaties, eerdere resultaten doen niet terzake.

skik

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 10:24

Four

we zullen dit zeker ook nog een keer laten onderzoeken. we hebben er alleen voor gekozen om dat niet meer op de basisschool te doen. dochter had genoeg meegemaakt en ze viel toch binnen het dyslexieprotocol.

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 10:31

Skik

wij hadden dochter bij het voorlopig gesprek niet bij me, gelukkig. ik ben namelijk in huilen uitegbartsen. van misschien vwo naar vmbo. dat was echt even wat te veel. schaam schaam

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 10:31

skik

Je hebt helemaal gelijk dat je eerst je pijlen op de basisschool richt, maar als dat niet lukt, moet je natuurlijk wel naar de middelbare school. Bij ons liep het heel raar (met weer een ander kind). Wij kondigden bij school aan dat we een NIO lieten doen om die bij de VO school te laten zien, omdat we het niet eens waren met het advies. Uit de NIO kwam een keihard VWO advies. Toen bleek opeens dat er wel met de school te praten viel.

Karen

Karen

03-02-2015 om 10:47

Onze ervaring

Ten eerste is er op de VO school van onze kinderen een dyslectie screening in de brugklas (in september of oktober al) waar ALLE leerlingen aan mee doen. Ik weet niet of dat landelijk is, maar het is zeker niet de enige VO school die dat doet. Informeer daar naar.
Ten tweede, met onze zoon, voorlopig advies VMBO/HAVO, en 'gewaarschuwd' dat de kans behoorlijk was dat het VMBO kon worden. Ondanks zijn VWO score bij het drempelonderzoek. Onze inschatting was HAVO/VWO. Dat was slikken, en ik was kwaad. Omdat ik er echt van overtuigd was dat VMBO/HAVO niet past bij onze zoon. Wij hebben zoon bij een orthopedagoog laten testen omdat de BO sprak over een concentratiestoornis en daarbij meldde dat zij al bij veel kinderen een heel positief effect van medicijngebruik hadden gezien. Ook dat herkende ik totaal niet. Uit de test kwam naar voren dat er absoluut geen sprake was van enige vorm van concentratiestoornis en dat op basis van zijn IQ HAVO goed te doen moest zijn en, als hij gemotiveerd was om hard te werken ook VWO haalbaar moest zijn. Voor ons reden om nog eens op de bo school te praten, met deze conclusie in handen. Daarnaast ben ik CITO-toetsen met hem gaan oefenen. Omdat ook de eind cito een VWO-score opleverde (!) is het advies gelukkig aangepast en kon zoon naar de door hem gekozen HAVO/VWO brugklas. En daar doet hij het uitstekend (gemiddeld bijna een 8).

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 10:52

Karen

Fijn als juffen voor psychiater gaan spelen! Een slechte concentratie kan ook heel goed voortkomen uit verveling. Dat lijkt me in het geval van jouw zoon wel aan de orde. En dan moet je een kind juist niet lager plaatsen, want dan gaat het van kwaad tot erger. En dan kan school zeggen: zie je wel, hij kan zelfs dit niveau al niet aan!

Gelukkig dat jullie er bovenop zaten.

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 10:53

dit staat in het dyslexieprotocol van de school

de leerlingen een aantal signaleringsonderzoekjes.
Aan de hand van deze uitkomsten en het leerlingvolgsysteem worden
leerlingen geselecteerd die in aanmerking komen voor het vervolgtraject van de rt.
volgens mij hoef je dus nog niet eens een officiele verklaring te hebben

Miranda

Miranda

03-02-2015 om 11:43

dyslexie

Onze jongste dochter is een slechte speller. Op de basisschool haalde zij steeds een d. Voor ons was (en is) duidelijk dat ze dyslexie heeft vanwege haar inconsequente spellen en haar manier van vreemde woorden lezen (en nog veel meer) maar ze heeft zich allerlei trucjes aangeleerd waarmee ze het steeds net redt. In groep 8 hebben wij haar willen aanmelden bij een bureau maar die gaven wel aan dat ze dachten aan dyslexie maar aangezien dochter van voor 1 januari 2000 golden voor haar oude regels en konden ze geen onderzoek starten. Ze had bovendien geen e's voor spelling maar een minimale d. Ze gaven wel aan daar dat dat vaak het lot was van slimme kinderen. In de brugklas had dochter wederom de minimale score om geen test te starten bij de screening. Wel is een aantekening gemaakt dat ze haar in de gaten houden. Nu in vwo 4 lijkt de verplichte vreemde taal haar te nekken. School start nu een onderzoek. Ik ben eens benieuwd. Houd dus goed vinger aan de pols. Zij had ook een d voor Engels en de rest a (vooral voor begrijpend lezen).

four

four

03-02-2015 om 11:45

zelf betalen

Een kind dat volgens de regels van de verzekering niet genoeg uitvalt kan wel getest worden. Je moet alleen de test zelf betalen. Overigens is het vanaf 2015 weer anders. Nu valt ook de dyslexiezorg onder jeugdzorg. Ik vrees dat het straks afhangt van de gemeente òf en wat je nog vergoed krijgt.

lisbeth

Daar hoef je je echt niet voor te schamen hoor, het is nog al niet niks. Wij hebben geen voorlopig adviesgesprek gehad, helemaal geen voorlopig advies trouwens, alleen een entreetoetsuitslag. Het kwam dus als een volslagen verrassing.

skik

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 11:52

Four

de test hebben wij ook zelf betaald. binnen de dyslexie test valt zij echter alleen uit bij spelling.
ze heeft een heel groot woordgeheugen waardoor ze stukken tekst zo ongeveer puur op woordgeheugen en woordbeeld kan lezen. Ook rijtjes woorden etc gaat allemaal prima.
Spelling en fantasiewoorden gaan echter volledig mis.
Dus rijen fantasiewoorden waar ze dus echt moet kijken naar hoe de klanken zijn en letters etc lukt haar niet.
ze heeft nog steeds moeite met dubbele en enkele klanken, ze hoort het gewoon niet. ze heeft heel lang met een kleurensysteem gewerkt maar dat is te lang niet herhaalt.
werkwoordspelling is al helemaal een ramp, terwijl dat volgens de begeleidster eigenlijk niks met dyslexie te maken zou moeten hebben omdat het puur een schema volgen is.

Lusithania

Lusithania

03-02-2015 om 12:12

Ik schoot wel uit mijn pantoffel

Dochter was samen met ons ouders naar het adviesgesprek. Dochter had ik vantevoren al gewaarschuwd en dat ze dan niet moest gaan schrikken.
Ze vonden dochter een echte havoleerling. Vooral dat 'echte' deed me uit mijn dak gaan.
Taal was dochters zwakkere kant door een taalstoornis terwijl de rest echt vwo was, hoezo dan een 'echte' havoleerling.
Met de juffen viel niet te praten, een brief naar de directeur dat het vertrouwen in de juffen definitief voorbij was. Mijn man is met de directeur gaan praten, die heeft naderhand de juffen teruggefloten en het is een hav/vwo advies geworden.
Die juffen noemen wij nu prutmutsen.
Dochter zit nu in 3 vwo.

Miranda

Miranda

03-02-2015 om 12:19

four

Dat klopt, wij wilden ook op eigen kosten dat onderzoek laten doen maar ze vonden het wel herkenbaar maar ze vonden dochter niet zwak genoeg want geen e's. We wachten nu het onderzoek van school af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.