Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

25-11-2014 om 19:54

Erg spannend: adviesgesprek voor middelbare school volgende week


Fruitella

Fruitella

08-12-2014 om 15:48

Vrije School

Omdat mijn gezin ook in het spectrum zit, ben ik me noodgedwongen gaan verdiepen in ADHD, leren leren, executieve functies (ef). [Er is genoeg over te vinden mbov de zoekfunctie van het forum. Deels ben je er al mee aan de slag (Cito) oa. Ik denk dat je verdiepen in en eraan werken, thuis, ook een goed verhaal is richting de toekomstige school.]

Daarbij heb ik ook gekeken naar het soort onderwijs. Montessori viel gelijk af, hoewel mijn oog daar als eerste op viel (de vaardigheden die je er nodig hebt, leer je er niet of beperkt want er wordt uitgegaan dat de kinderen ze grotendeels al beheersen). Voor dit soort onderwijs wordt van een kind verwacht dat er innerlijke motivatie en structuur is om te leren. Dat eerste is volop aanwezig maar het tweede dus niet.

Na een ervaring met een inval huisarts, viel ook de vrije school af. De inval huisarts bleek van huis-uit antroposofische opgevoed. Tijdens een gesprek waar het gebrek aan concentratie en medicatie aan bod kwam, bleek dat deze arts niet gelooft in ADHD. Het was een opvoedingsprobleem van mij als ouder en dus op te lossen met een cursus. Dat werd mij pas na het gesprek duidelijk want de invaller zei dat niet duidelijk tijdens het gesprek. Bij navraag bleek dat de antroposofische wereld niet gelooft in het spectrum. Nu zullen er vast wel uitzonderingen zijn maar ik zou dat toch willen weten voor m'n kind er zit.

Het mooie is wel dat volgens de antroposofie dat iedereen geaccepteerd wordt zoals die is. De vraag is of kinderen in het spectrum dan wel leren wat ze nog niet kunnen (er). Het is goed mogelijk dat er dan nog niet uit een kind in het spectrum komt wat er in zit net als op de huidige school.

Evanlyn

Evanlyn

08-12-2014 om 16:11

nou

de ene VS is de andere niet! Er zijn er ook die het prima vinden als je het met pillen wel redt. Ik zou daar zeker over praten als je erheen gaat.

Ha die Fruitella,

Hier op de VS waren ten tijde van de mazelen-epidemie maar enkele leerlingen niet gevaccineerd. Omdat de dokter zo over ADHD denkt, hoeft een VS en de leerlingen op de VS, niet exact dezelfde visie als de dokter te hanteren. In deze grote stad tenminste niet.

Fruitella

Fruitella

08-12-2014 om 17:21

rol school

Die pillen, dat een voorwaarde om te leren, hoe je leert en executieve functies te oefenen. Pillen, dat is dus niet het hele verhaal, verre van. Je bespreekt op school niet de medicatie maar de concentratie, planning&organizing, nakijken wat je gedaan hebt, opruimen en overzicht.

Met medicatie hebben ze niet perse veel te maken (je kan ook uit desinteresse verklaren dat het prima is). Natuurlijk is het prettig als ze weten dat het een voorwaarde is om leren mogelijk te maken. Maar is ADHD bespreekbaar en zitten meer kinderen met ADHD op deze school (welke aanpak is er)?

Pillen is als het terug vinden van de zoldertrap. Nu je die hebt kan je eindelijk de zolder bekijken en gaan inrichten. Dat gaat langzaam met veel herhalingen bij kinderen met automatiseringsproblemen. Het is belangrijk een school te vinden die dat begrijpt en predikt, anders stroomt ze alsnog af. Het gebied in de hersenen waar deze functies als mogelijkheden huizen, kan je nu gaan ontwikkelen. En dat moet ook. Dat gaat anders dan bij kinderen zonder automatiseringsproblemen. Er is al genoeg werk aan de winkelen daar kan je niet ook desinteresse en demotivatie bij gebruiken omdat iets,wat je eigenlijk makkelijk moet kunnen, niet van de grond komt.

Ervaring

@fruitella, dat kun je vragen in een oriënterend gesprek met een school bij jou in de buurt. Hier rijden er een paar in een rolstoel, of slechthorend of dyslexie of add of ADHD (waarvan ik niet weet of ze medicatie gebruiken) of leerlingen met een motorische stoornis. Allemaal iadh-leerlingen waar een school rekening mee dient te houden, zoals elke VO. Maar als je twijfelt aan de ervaring en kennis van de reguliere VO-scholen, is een plek op een VSO ook een optie.

Fruitella

Fruitella

09-12-2014 om 13:55

Flanagan

Vzviw geeft ADHD alleen geen toegang tot VSO. Maar ik kan het fout hebben want ik weet er te weinig van. Ik weet wel dat scholen tegenwoordig profielen moeten hebben. Ik neem aan dat dit ook voor het VO geldt? Maar dan nog, is het handig om tijdens een gesprek de behoeftes van een toekomstige leerling te bespreken en kennis te nemen van het aanbod dat een school hierin kan en wil doen.

lisbeth

lisbeth

10-12-2014 om 09:21

Gistermiddag gesprek gehad

School is bereidt om in ieder geval een havo advies te geven.
School verwacht dat dochter met de stijgende lijn die ze laat zien straks vanzelf op een havo niveau uitkomt. Mocht er echter iets zijn waardoor de m8 toch niet zo goed uitvalt als iedereen verwacht gaan ze een havo plaatsingsadvies geven. Mocht dochter naar de havo/vwo brugklas willen in de andere stad is dat ook een optie.
School gaat de resterende rugzaktijd besteden aan citotraining. Ook in de klas komt er nog algemene training. School gaat met alle kinderen de E 7 opnieuw maken en dan klassikaal behandelen. Bij dochter wordt dat dus nog eens 1 op 1 gedaan.
Ook is afgesproken dat na de eindtoets het niveau nog aangepast kan worden.

Dochte gisteren dit verteld en eerlijk gezegd was ze wat teleurgesteld. Ze had gehoopt op een vol vwo advies. We hebben met haar erover gehad dat havo/vwo niet einde verhaal is. Dat er nog mogelijkheden zat zijn. En dat ze nog twee cito's de kans heeft om te laten zien wat ze kan.
Ik heb haar gezegd dat ik zeker weet dat ze er wel komt, linksom of rechtsom, ze komt er wel.

Evanlyn

Evanlyn

10-12-2014 om 10:31

goed zeg

Dat vmbo is in elk geval van de baan! Kennelijk heeft iemand zich toch afgevraagd waar ze nou mee bezig waren.

lisbeth

lisbeth

22-01-2015 om 10:03

update

Ondertussen zijn we ruim een maand verder. Dochter is sindsdien ontzettend hard gaan werken en wat ben ik trots op haar. Ze heeft iedere week op woensdag al haar volledige planning af. Op school zijn ze de E7 cito’s gaan oefenen en zover ik begreep had ze daar de meeste onderdelen helemaal goed. thuis zijn we aan de slag gegaan met eindtoetsen. Ik heb de eerste samen met haar gedaan. som voor som, hoe pak je dit aan, lees hardop voor wat de som is. Schrijf alles op. Onderstreep wat jij belangrijk vind. En vind je de uitkomst logisch. In het begin had ze nog met regelmaat slordigheidsfouten. Maar de laatste toets heeft ze volledig zelfgemaakt en daar had ze in het hele rekengedeelte maar 5 fouten. Afgelopen week zijn ze begonnen met de M8. En dochter heeft er tot nu toe een goed gevoel over. Ze geeft aan dat ze alles narekent. Zo heeft ze al een aantal slordigheidsfouten er uit kunnen halen, ze neemt zich zelfs de moeite om sommen drie keer uit te rekenen. Een half jaar geleden zou ze die moeite niet genomen hebben en hadden die fouten er dus gewoon in gezeten. Met dat oefenen is het ons weereens duidelijk geworden dat dochter het niveau prima beheerst maar gewoon ten onder ging aan snel willen zijn en slordig werken.
Ook zijn we afgelopen week naar een 1 van de 2 scholen gaan kijken die onze voorkeur heeft. Dit is de enige school die straks een havo/vwo brugklas biedt. Ook hebben ze erg veel ervaring met hb kinderen en schijnen ze goede zorg te kunnen bieden aan kinderen die wat extra hulp nodig hebben. Dochter vond het helemaal geweldig. De plustrajecten die ze kunnen bieden spraken haar aan, het fast lane engels, maar ook keek ze naar de studiebegeleiding. En het belangrijkste de sfeer was voor haar gevoel goed. Wat ons aansprak was dat de hb coördinatrice verstand van zaken had. We plaatsen HB kinderen liever iets te hoog dan te laag. De meeste hebben toch nooit leren leren zei ze, dus hoe ze op de basisschool waren zegt niet heel veel. wij mogen ook aangeven waar wij dochter zien en dat zou zeker meegenomen worden in de plaatsing.
Enige nadeel is dat het ruim 10 km fietsen is. Daar moeten we nog even naar kijken. Dochter zal dan pas net 11 zijn en het is maar een fijn popje en ook niet heel groot. Voor haar vind ik 10 km fietsen en terug ook nog berg op echt ver. Maar daar vinden wel wel een oplossing voor. Komende zaterdag open dag bij de vrije school, eens zien waar dochter haar voorkeur naar uitgaat.

lisbeth

lisbeth

22-01-2015 om 10:36

en school belde net

een I voor rekenen. ze is van een III naar een I gegaan. wat ben ik trots en blij

Wat fijn!

Het lijkt er op dat voornamelijk de intrensieke motivatie van je dochter het verschil maakt. Wat denk je, gaat school het advies nog aanpassen naar vwo?

skik

lisbeth

lisbeth

22-01-2015 om 11:06

ik hoop het

ze geven zelf aan dat de M8 bepalend is. Komend week nog begrijpend lezen en hopen dat ze die net zo goed maakt

NIO-toets

@Lisbeth, Indien je dochter de VS aansprak;

Alle kinderen op de vrije school hier, die op de bs een Cito hebben gedaan, doen in de brugklas alsnog een NIO.
Die toets is om uit te zoeken waar een kind hulp nodig heeft. (Je gaat er niet door afstromen.)
Een leerling op de VS kan aan de hand van schoolresultaten na 2 jaar wel opstormen. Nu is de havo hier wel populair en zou een vwo advies een plaatsingskans vergroten.
Je kunt in groep 8 buiten school om zelf een NIO laten afnemen om zo de kans op plaatsing op het vwo vergroten. Ik heb de indruk dat ze hier meer waarde hechten aan een NIO dan een WiscII.

(Er zijn oefenboekjes voor een NIO. De leerlingen op de VS-bs doen geen Cito maar NIO en ze oefenen ook van te voren, om zo te wennen aan de vraagstelling).

Ps. een school die opbelt om de resultaten door te geven, heeft blijkbaar iets recht te zetten- Wel een mooi resultaat maar ook een rare actie. Veel plezier op de open dagen voor je dochter.

lisbeth

lisbeth

22-01-2015 om 11:32

Flanagan

De IB’er belde en ik kreeg dochter zelf aan de telefoon. Ik wist dat dochter vandaag de laatste rekentoets zou maken en blijkbaar mocht ze daarna het resultaat komen halen. Ze was blijkbaar op van de zenuwen. Ik ben zelf dolblij met het telefoontje. Het is toch heel wat spanning wat nu van me afvalt. Ik ben er zelf altijd van overtuigd geweest dat dochter het kan als ze geholpen wordt bij de methode waarop ze zaken moet aanpakken en dat blijkt nu maar weer.
Het zal erom hangen, vrije school of de school een stad verderop. Ik heb bij dochter aangegeven dat ze zelf moet kijken wat haar aanspreekt maar dat wij ook zullen kijken naar begeleiding etc. Hier zitten bij de vrije school alle niveaus de eerste drie jaar samen en pas daarna wordt er gesplitst naar niveau. Het creatieve zal haar zeker aanspreken en is denk ik ook echt iets voor haar. Mijn twijfel is vooral of de school voldoende structuur biedt voor ons chaootje

Karin

Karin

22-01-2015 om 11:44

10kmfietsen

Op een schoolperiode van 6 jaar is de duur dat je 10km heen en 10km terug te ver vindt echt heel erg kort. Ze kan dat eerder dan jij denkt en waarschijnlijk is ze er ook sneller aan gewend dan jij denkt. De keuze voor een goed passende school zal haar meer opleveren dan terughoudendheid omdat je nu 10km fietsen (dat is trouwens echt niet ver hoor) nog te ver voor haar vindt!

lisbeth

lisbeth

22-01-2015 om 12:01

Karin

voor die 10 km vinden we wel een oplossing. Daar gaat onze keuze zeker niet van afhangen. een goed passende school vind ik inderdaad veel belangrijker

Rust in de school

Het chaotische wordt beïnvloed door de rust op school en in de klas. Zelf had ik toentertijd een andere school op de korrel; zaakvakken uit boeken en strakke regels. Tijdens de standaard intake-gesprek op de VS, wachtte we een aantal minuten op de gang. Er stonden deuren open. Er heerste rust. Dat was wat ze wilde. Ze legde uit dat op de oefendag van die andere school er veel geduwd en geschreeuwd werd op de gangen en dat maakte dat ze zich daar niet thuis voelde.

Ze wist niet dat ze in de brugklas veel tijd zou steken in de periodeschriften vanwege het schrijven van de aantekeningen in het net en de vele tekeningen. Maar als je door de rust binnen school, lekker in je vel zit, drukt dat ook niet zo zwaar. Dit laatste geldt waarschijnlijk voor iedere school.

De structuur is wel anders; 3weken periode over een onderwerp zoals bv stofwisseling afsluitend met een toets en dan een kompleet ander onderwerp. Alsof je van de ene workshop over gaat naar de andere. En ze zitten in de eerste 2 jaar in een vaste klas; geen stress of ze wel op tijd zijn voor de volgende les. Dat wisselen van lokalen komt pas in de derde. Een brugpieper heeft hier de ruimte om te wennen aan het leven op de VO.

Maar welk structuur een VO ook hanteert, het is vooral aan de ouders om een kind daarin te begeleiden zodat een leerling niet hard onderuit gaat. Op een bs konden ouders eigenlijk weinig doen. Ze konden niet meekijken of uitleggen want alle boeken en schriften bleven op school. Op een VO kan je je kind loslaten maar je kan ook je kind overhoren of begeleiden, lunch klaarmaken etc. Je kan activer bijdragen en de begeleiding verminderen als het kan.

Ik merk wel dat de helft van de leraren het huiswerk niet in magister schrijven. Gelukkig kan een kind dan terug vallen op Facebook i.d.

Nur

Nur

22-01-2015 om 12:47

Vrije school

De vrije school is in mijn ervaring helemaal niet zo chaotisch. Juist vrij strak en gestructureerd.
Wel kan het bij elkaar zitten van alle niveau's voor sommmige kinderen nadelig werken omdat het niveau natuurlijk wat algemener is. Het tempo ligt rustiger dan op het gymnasium (hier althans) en het niveau is minder diep. Ze mogen hier op de vrije school wel bij veel vakken op eigen niveau werken en sneller werken dan gemiddeld bijvoorbeeld. Met name bij wiskunde/rekenen en bepaalde onderdelen van Nederlands/Engels/Frans. Daarnaast bieden de creatieve vakken voor kinderen die daar van houden natuurlijk ook extra uitdaging.
Ik zou inderdaad gewoon even gaan kijken. De andere school klinkt ook goed. 10 km te fietsen is te doen.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 12:49

maar

Voor iemand die zo bang is voor een havoadvies of zelfs mavoadvies vind ik het vreemd dat je een school overweegt waar alle niveau's drie jaar bij elkaar zitten...

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 12:51

het fietsen

Is er nu wel de mogelijkheid om ov te nemen bij erg slecht weer en als ze bijv haar pols breekt? Dat zou voor mij het breekpunt zijn. Dat fietsen is echt het probleem niet. Mijn nichtje was ook een klein dun poppetje en moest 14 km (en dan ook nog eens 8 echt midden door het weiland). De dochter van mijn vriendin is al helemaal niet sterk, altijd moe, altijd liggen en die moet 5 en dat had mijn vriendin ook totaal niet zien zitten maar het ging snel genoeg goed.

lisbeth

lisbeth

22-01-2015 om 13:13

Barvaux

Barvaux, ze kan altijd nog de bus naar het station pakken en vanaf daar de trein. Dan is 7 minuten met de trein en nog ruim 5 minuten lopen schat ik.
Ja ze hebben drie niveaus bij elkaar. Toen een vwo niet zeker was was dat juist een pre, ze kon namelijk later nog doorstromen.

lisbeth

lisbeth

27-01-2015 om 09:06

vrije school

afgelopen week naar de open dag geweest van de vrije school maar dat gaat het hem niet worden.
dochter vond de lokalen van de creatieve vakken wel leuk maar niet leuk genoeg om voor haar de nadelen van de andere vakken op te heffen.
ze heeft zich de talenboeken eens bekeken, voorzichtig geinformeerd of daar ook zo iets bestond als fast lane maar dat hebben ze dus niet. toen werd er uitgelegd dat ze nog drie jaar met alle niveaus bij elkaar zitten. ik moet dan dus nog drie jaar naar oeverloze uitleg luisteren omdat andere kinderen het niet snappen. eehhhh daar zou het op neer kunnen komen ja.
De gedachtengang dat kinderen van elkaar leren was haar duidelijk maar nee liever niet. Ook stond haar een beetje tegen dat er pas na drie jaar besloten werd welk niveau je gaat doen, heeft ze nu zo hard gevochten om op het vwo te komen zit ze er nog niet op.
wij zijn vooral bang dat ze achterover gaat leunen, zich gaat vervelen, niet zelf de uitdaging gaat zoeken. Gewoon omdat ze dat nooit heeft hoeven te doen.
Ik zie haar liever op een school waar weat meer sturing en leiding is.
Ik zie zeker de kwaliteiten van de vrije school amar ik denk dat het niet de school voor dochter is.

verder gisteren de vaardigheidsscore vanr ekenen doorgekregen en ze heeft eens core van 124, dat is een ruime VWO score

Miranda

Miranda

27-01-2015 om 13:16

vwo

Overigens betekent een hoge rekenscore op het lvs niet, dat wiskunde automatisch goed gaat op het VWO. Mijn dochter had altijd een a-score voor rekenen en 550 als eindtotaal voor de citoscore maar toch doet ze nu met moeite wiskunde c (de gemakkelijkste soort) in VWO5. Daar staat wel tegenover dat ze een hoge score had voor de oefen-rekentoets. Maar die is geloof ik redelijk talig.
Ik zou meer waarde hechten aan een hoge score voor begrijpend lezen.

lisbeth

lisbeth

30-01-2015 om 13:13

begrijpend lezen

ze heeft in totaal 5 fouten bij begrijpend lezen. 55 vragen.
Maandag hoor ik welk punt hiervoor staat. Bovenal ben ik echt trots op mijn meisje

lisbeth

lisbeth

02-02-2015 om 18:13

Begrijpend lezen

Een I +.
Ze zit met rekenen, begrijpend lezen en woordenschat op gymnasium niveau

Angela67

Angela67

02-02-2015 om 18:23

hulde

voor je dochter . Natuurlijk hoeven kinderen niet gereduceerd te worden tot cijfertjes, maar dit is wel heel fijn in deze tijden waarin plekken bevochten moeten worden.
Als ze eenmaal begonnen is in een brugklas en haar leven is daar gestart dan kijk je hopelijk niet al te vaak meer terug naar deze ingewikkelde tijd.
Gr Angela

Egel

Egel

02-02-2015 om 20:45

gymnasium?

Hallo Lisbeth,
Het is fijn voor je dochter en voor jou en ik gun het jullie van harte en hoop bovendien dat het allemaal niet met zo enorm veel begeleiding een beetje lekker gaat lopen de komende jaren.
Maar - ik weet niet zo goed waarom het me een beetje dwars zit - waarom moet je nu zeggen 'gymnasium niveau'?
Een I (of zelfs: hoog gescoord in de I) is VWO-niveau. Gymnasiumniveau is niet hoger dan atheneumniveau.
Hoe dan ook, fijn dat ze VWO-niveau heeft gescoord!

lisbeth

lisbeth

02-02-2015 om 20:59

Egel

Bij ons maken ze wel verschil in vwo en vwo+ (gymnasium) heeft te maken met vaardigheidsscores. Een I is vwo, boven ene bepaalde vaardigheidsscore is vwo + oftewel gymnasium of tto. Ik zeg het erbij omdat hoe hoger de score hoe duidelijker voor ons dat dochte gewoon op het vwo hoort.

Atheneum

Ik zou gaan voor Atheneum. Het is echt dezelfde opleiding maar dan zonder extra vakken. Het zal best pittig worden namelijk met 2 extra talen. Hoe doet ze het op grammatica? Wat had ze voor cito spelling?

lisbeth

lisbeth

02-02-2015 om 21:19

Spelling

Is een ramp IV. Raar genoeg is ze werkelijk heel goed in engels schrijven lezen en praten. Een echte alfa. Alleen niet in de nederlandse spelling.
Ook frans en duits pikt ze vrij gemakkelijk op. Familiedingetje ook wel

Wat het precies wordt weten we nog niet, eerst het officiele advies eens afwachten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.