Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

25-11-2014 om 19:54

Erg spannend: adviesgesprek voor middelbare school volgende week

Volgende week adviesgesprek over dochter in groep 8. Erg spannend ondat ik echt geen idee heb wat het gaat worden.
Dochter HB, adhd heeft afgelopen jaren erg wisselend gescoord. Tot twee jaar terug zei men steevast vwo. Toen kwam het adhd stuk om de hoek kijken en werd men wat twijfelachtig havo/vwo en nu ben ik bang voor havo.
Haar scores zitten op het randje tussen A en B. Geen volle A scores behalve woordenschat. Maar we hebben de medicatie pas sinds een half jaar echt goed onder controle. Ik gun haar zo het vwo, ze zou er zo passen. Ik ga komende dagen dus wat kaarsjes branden en duimen draaien en hopen dat school hetzelfde ziet als wij.


Tango

Tango

25-11-2014 om 21:36

Groep 8 alweer

Ik had helemaal niet in de gaten dat jouw dochter al in groep 8 zit, Lisbeth. Wat gaat het toch snel. Zeker spannend hoor. Heeft ze geen entreetoets gedaan? Wat was daar het advies.
En het advies van school zal toch ook wel meetellen lijkt mij. Vinden zij haar niet ook meer een VWO kind? Als ze nou maar minimaal havo/vwo scoort is het al goed natuurlijk. Dan kan ze altijd doorstromen naar het VWO.
Ik duim met je mee hoor.

lisbeth

lisbeth

25-11-2014 om 21:52

Tango

Ja het gaat het heel hard

Nee geen entreetoets hier. En het gaat nu juist om het advies van de basisschool. Sinds de adhd erbij is gekomen vind men laag instromen opeens beter. Havo/vwo mag hier als advies niet meer gegeven worden omdat de combi brugklassen verdwijnen. Het wordt dus of havo of vwo. Terwijl men een half jaar geleden het nog over zeker havo/vwo had.

Evanlyn

Evanlyn

25-11-2014 om 23:11

Lisbeth, ADHD

Ik zou echt alles uit de kast trekken, inclusief Onderwijsconsulenten. Dat je met ADHD beter lager kan instromen is een verouderd idee, dat alleen nog opgeld doet bij basisschooljuffen. Verveling is echt heel slecht voor een ADHD'er! Laat haar instromen op haar niveau, afstromen kan altijd nog. Ze bloeit vast op als ze eenmaal op haar niveau wordt aangesproken.

Lynn

Lynn

29-11-2014 om 00:17

Net als Evanlyn / mail aan school!

Wanneer heb je het gesprek (welke dag)?

Ik zou ook echt inzetten op VWO, zeker als jullie zelf denken dat dat bij je kind past.

Bij adviesgesprekken (is het niet het voorlopige advies? - wij kregen het definitieve nl. pas in januari) is het - denk ik - beter om te proberen invloed op de juf/meester/school uit te oefenen VOOR het betreffende gesprek (dus voor ze hun advies bepalen), dan erna.

Als je het erna probeert te veranderen, moeten ze terugkomen op hun eigen besluit. Vinden ze niet fijn.

Dus: als je er nog wat aan wilt doen (of beter gezegd: ALS je er van te voren - voor de zekerheid - wat aan wilt doen), dan is mijn advies: schrijf ze dit weekend een mail.

En leg daarin uit waarom jullie van mening zijn dat je kind VWO advies moet hebben.

Leg dat uit aan de hand van inzet, interesses (VWO-leerlingen hebben over het algemeen bredere interesses dan niet VWO-leerlingen), verbanden kunnen leggen, werkhouding (ook al is een kind adhd, dan nog kan het wel een goede motivatie hebben, ijverig zijn, etc), zelfstandigheid, inzicht, zelfbeeld/zelfkennis, creativiteit/probleemoplossend vermogen, aanpak huiswerk, plannen, leiding nemen en behoefte aan uitdaging.

Zorg ervoor dat je bij alle punten voorbeelden noemt (als je die kunt verzinnen) die onderschrijven dat je kind op deze punt goed scoort. Als je kind nooit leiding neemt, noem het punt dan niet. Noem dus geen negatieve dingen bij de onderwerpen, alleen positieve. En gebruik wel echte dingen/voorbeelden/ervaringen, maar je kunt het natuurlijk iets mooier omschrijven. En bijv. bij plannen kan je noemen dat je kind bijv. zelf al de dag van tevoren de sportspullen klaarlegt, of 's ochtends op tijd op staat om zelf het brood klaar te maken bijv. Kunnen simpele dingen zijn, maar alle voorbeelden kunnen je betoog onderschrijven.

Als je kind zelf graag naar het VWO wil gaan en daar ook voor wil werken, noem dat dan ook.

En geef ook aan dat inderdaad voor adhd'ers afwisseling en uitdaging juist beter is dan verveling (door een te laag niveau is dat alleen maar erger).

Wij hebben een dergelijke mail aan de juf cc aan de directeur geschreven (in de wetenschap dat de directeur ook bij het schooladvies betrokken was).

Misschien was het bij ons achteraf niet nodig (maar wij vonden het wel prettig om voor de zekerheid te doen, omdat de cijfers niet eenduidig VWO waren, er zat bijv een V bij voor begrijpend lezen in groep 7), maar in jullie geval kan het -wellicht- net het verschil maken.

De juf kent het kind niet op de manier zoals jullie het kennen, dus het is goed om informatie te verstrekken die jullie wens-advies ondersteunt. Zorg dat ze een roze (VWO) bril op krijgt mocht ze die even kwijt zijn geraakt door het adhd-verhaal .

Ons kind zit nu probleemloos op het gymnasium .

Succes ermee.

lisbeth

lisbeth

29-11-2014 om 08:31

Bedankt

Ja we willen er alles aan doen om haar op het vwo te krijgen. Het klinkt zo verwaand maar zo is het niet bedoeld. Wij weten dat ze het aan kan, wij weten dat ze er past.

In ieder geval, gisteren kort met de dirk gesproken en mijn vemoeden is een havo. Iets wat we gewoon niet willen. Probleem is dat er in onze stad afspraken zijn gemaakt tussen de basisscholen en de vo scholen. Er mogen geen combinatie adviezen meer gegeven worden. Verder wordt het advies gebaseerd op de vaardigheidsscores van de E7 en M8.
Haar scores zijn nu op havo/vwo niveau, echter geen combi advies, niet hoger dan de vaardigheidsscores dus havo. Dat er een klim is dat er andre factoren zijn etc mogen ze niet meer mee nemen in de beoordeling.ze zitten vast aan de scores, geen ruimte meer voor twijfelgevallen.

Doorstroom is in onze stad straks ook moeilijker want geen combi brugklassen, havo en vwo zitten ook op twee totaal verschillende locaties. Men wil de leerlingen die in bepaalde vakken beter zijn in hun eigen opleiding houden en binnen die opleiding uitdagen in plaats van doorzetten naar vwo.

Dus man en ik hebben gisteren op een rij gezet wat nog mogelijk is.
De vrije school waar dochyer haar voorkeur naar uit gaat, echter zij loten en daarbij verwacht die school heel veel zelfstandigheid iets wat dochter met haar adhd juist niet haar sterkste kant is. Je moet ook daar je eigen uitdaging zoeken. Dochter hangt al haar hele basisschoolloopbaan comfortabel in een hangmat dus uitdagign op school zoeken kent ze niet.
Als tweede optie is er een combinatie brugklas in de naast gelegen stad. Zij doen niet mee met de afspraken. Alleen met een enkelvoudig havo advies worden we ook niet zomaar toegelaten op een combinatie brugklas.
Die school spreekt ons wel aan, begaafdheidsprofielschool, mentoren voor hb kinderen, fast lane engels, niet te groot en een goede zorgcultuur hoor ik van andere ouders.
Ik heb die school gisteren gemaild om te vragen welke mogelijkheden wij bij hun hebben nu de afspraken in ozne stad alles dichttimmert.

Dit was het antwoord:

Een basisschool kan een eenduidig doorstroomadvies geven en daarnaast en plaatsingsadvies.
Er kunnen redenen zij waarom uw dochter, ondanks tegenvallende scores binnen LVS, een advies krijgt dat afwijkt van de geldende normen. Gesprek van basisschool met middelbaar onderwijs en een gesprek van ouders met middelbaar onderwijs is hierbij gewenst.

Kan ons dit helpen? Kunnen we hier iets mee?
Het enige wat wij willen is dat onze dochter de kans krijgt, ik wil haar niet vastzetten op 5 jaar havo.

Lynne:zo'n twee weken geleden al de deur uit gegaan. Het moeilijke is dat school aangeeft dat dochter in get oude systeem waarschijnlijk het voordeel van de twijfel zou hebben gehad en een vwo advies zou hebben gekregen. Nu bewern ze vast te zitten aan afspraken en is die ruimte er niet meer.

Barvaux

Barvaux

29-11-2014 om 09:19

lisbeth

Dus de school in die andere stad heeft wel havo/vwo brugklassen? Heeft die school dan ook aparte VWO brugklassen?

Voor zover ik weet kan elk kind met een eenduidig HAVO advies gewoon naar een havo/vwo brugklas anders heeft die hele dakpanconstructie natuurlijk helemaal geen zin. Was hier ook zo, je kunt alleen niet met een havo-advies naar een vwoklas (tenzij hoge citotoets toen nog, zo ging dat ook hier).

Lisbeth, eindcito

Geldt in jullie plaats ook dat het advies achteraf naar boven bijgesteld kan worden als je dochter de eindcito goed maakt? In onze stad geldt sinds dit jaar een plaatsingswijzer, het advies wordt gebaseerd op de vaardigheidsscores van M6, M7 en M8. Ook alleen enkelvoudige adviezen. De uitslag van de eindcito doet in principe niet ter zake, maar mocht die uitslag hoger uitvallen dan het advies, dan moet de basisschool het advies in heroverweging nemen. Dat wil niet zeggen dat het per definitie ook naar boven bijgesteld wordt, maar ze moeten het wel beargumenteren. De eindcito wordt hiermee dus een allerlaatste kans. Mocht dit in jouw plaats ook gelden, dan is het een optie om nog vijf maanden keihard aan de citotraining te gaan.

skik

lisbeth

lisbeth

29-11-2014 om 09:54

Reactie

Skik, ze moeten het heroverwegen maar hebben al aangegeven dat naar boven bijstellen niet gaat gebeuren.ik heb dat namelijk gevraagd bij de infoavond.
Het enige wat nu nog belangrijk is is hoe ze de m8 gaat doen, als de stijging zo doorgaat als als die was afgelopen half jaar dan komen daar volledige A scores uit alleen was het fijn geweest zonder die druk. Dirk gaf al aan dat mocht ze die m8 goed doen dan is de situatie al andrs.

Barvaux, ja die school heeft ook enkelvoudige vwo klassen. Ik wist niet dat je dan ook in een dakpanklas kunt starten. Ik dacht namelijk dat je daar ook echt een combi advies voor nodig had.

Barvaux

Barvaux

29-11-2014 om 10:06

lisbeth

Nee, als een school aparte VWObrugklassen heeft worden zeker kinderen met een havo-advies in de dakpanbrugklas geplaatst want waarom zou je een kind met VWO advies in de dakpanbrugklas zetten? Die krijg je niet vol dan of hebben ze ook weer aparte havo-brugklassen, dakpannen mavo/havo en aparte mavobrugklassen? Dan nog denk ik dat jouw kind in aanmerking komt voor 'ertussenin' want dat zie je aan de LVS.

Verder hoeft een basisschool het advies niet aan te passen na de CITO maar mag de middelbare het kind nav de CITO wel hoger plaatsen. Je hebt toch ook nog wel een IQ waarde ergens liggen? Kun je nog een NIO laten doen?

lisbeth

lisbeth

29-11-2014 om 10:16

Barvaux

Die school heeft zover ik weet vwo brugklassen, een dakpan brugklas en een havo brugklas.
Een half jaar geleden heb ik aan de dirk gevraagd wat hij dacht dat het advies zou worden want we wilden naar open dagen gaan kijken. Toen waren zijn woorden zeker havo/vwo. nu geven ze aan dat ze geen combi adviezen meer mogen afgeven en aan de vaardigheidsscores vastzitten.

Een iq verslag heb ik nog liggen, die is echter van toen ze 6 was en dat was voordat we wisten dat ze adhd had ze is toen dus zonder medicijnen getest.

Wat mij gewoon zo tegenvalt is dat dochter nu afgerekend wordt op een periode dat ze ' ziek ' was. Ze heeft in groep 6 een hele periode thuis gezeten. Dysthyme stoornis, haar cijfers waren toen niet op a niveau maar ik vind het kanp dat ze toen nog b scores eruit heeft kunnen slepen. Nu wordt haar dit nagedragen. Als je als volwassene met een depressie hebt thuis gezeten krijg je dit na drie jaar toch ook niet tijdens je functioneringsgesprek te horen. Waarom wordt een kind hier wel blijvend op afgerekend.

Angela67

Angela67

29-11-2014 om 10:43

alsnog testen

ik zou als een speer een iq test laten afnemen, dan heb je los van het schooladvies een 'objectief' gegeven erbij.
kun je beter nu doen, dan ligt het er maar.
gr Angela

Lynn

Lynn

29-11-2014 om 10:45

Wat ik zou doen

Lisbeth, wat ik zou doen:
1. Mail aan BO
2. Gesprek met VO
3. Oefenen voor cito midden en eindcito

Ad 1. Mail aan BO
Je schreef “Lynne:zo'n twee weken geleden al de deur uit gegaan. Het moeilijke is dat school aangeeft dat dochter in get oude systeem waarschijnlijk het voordeel van de twijfel zou hebben gehad en een vwo advies zou hebben gekregen. Nu bewern ze vast te zitten aan afspraken en is die ruimte er niet meer.”
Dit zou ik per mail aan de BO school (degene die het zei) bevestigen. Nogmaals wijzen op haar ziekte/afwezigheid in groep 6 en hoe knap die B’s waren en haar stijgende lijn. En vragen of ze als ze ECHT niet anders kunnen o.g.v. de regels in jullie regio omdat dit advies toch bepalend voor haar toekomst is en dat het dus meer erom gaat wat haar capaciteiten zijn dan wat ze tot nu toe (met haar adhd/zonder medicijnen en dankzij afwezigheid) heeft gescoord tot nu toe? En dat jullie juist een school in een andere regio overwegen en dat het raar is dat jullie dochter dan door de regels in jullie regio (die niet in die andere stad gelden) wordt beperkt in haar toekomstmogelijkheden.
En als ze echt niet anders kunnen, of ze dan niet naast het officiële advies een brief kunnen schrijven waarin ze bovenstaande verwoorden, zodat jullie dat wel kunnen laten zien aan de VO-school.
Zelfs als ze reageren dat ze niet die aparte brief willen schrijven, maar ze ontkennen ook niet wat jij aan hen (over hun eigen woorden) hebt bevestigd, dan heb je dat als bewijs richting VO school.

Ad 2. Gesprek met VO
Je schreef dat VO per mail had gereageerd “Een basisschool kan een eenduidig doorstroomadvies geven en daarnaast en plaatsingsadvies.
Er kunnen redenen zij waarom uw dochter, ondanks tegenvallende scores binnen LVS, een advies krijgt dat afwijkt van de geldende normen. Gesprek van basisschool met middelbaar onderwijs en een gesprek van ouders met middelbaar onderwijs is hierbij gewenst.”
Dit is volgens mij voor hoger advies dan LVS-scores.
Maar vraag een gesprek, leg ze alles aan de hand van die punten uit mijn eerste mail uit en alle omstandigheden (adhd, afwezigheid, stijgende lijn).
In zo’n gesprek gaat dat veel beter dan via mail. En zeg ook wat BO gezegd heeft (evt ondersteund met de mail als ze het niet dan betwisten dat ze dat gezegd hebben).

Ad 3. Oefenen voor Cito
Is jullie dochter snel en slordig (zou zomaar kunnen met adhd)?
Oefen dan, en kijk waar ze de fout in gaat: bij vraagstelling, bij antwoorden lezen, niet rustig nadenken over alle antwoorden?
En concentreer je op begrijpend lezen en rekenen, meestal het belangrijkste (check het bij de scholen waar dochter evt. naar toe wil in eigen stad of andere stad). Spelling is vaak minder belangrijk, studievaardigheden ook. Technisch lezen (DMT) is helemaal onbelangrijk.
NB Zoon scoorde V in groep 7 (III in groep 6) en na veel oefenen in de kerstvakantie haalde hij een 1 voor begrijpend lezen! (ook zo’n snelle, slordige, maar slimme leerling). Met een beetje geluk zijn haar scores zo goed dat ze toch VWO advies krijgt. En anders met die scores vast in anders stad aangenomen wordt.
NB Ik zou ook de voorkeur geven aan andere stad als ze daar wel naar VWO kan. Hebben wij overigens ook overwogen. Bleek uiteindelijk niet nodig.
Heb je oefen toetsen?

Succes!

lisbeth

lisbeth

29-11-2014 om 11:00

Reactie

Ik heb een hele tijd terug gevraagd op school of het zinnig was een nieuwe iq test te doen ivm plaatsing op vo. Nee was toen het antwoord, het was heel duidelijk hoe intelligent dochter is en een nieuwe iq test voegde weinig toe. Inderdaad toch eentje doen is misschien niet slecht.

Lynn, al die punten wat jij aangeeft heb ik al gezet in onze laatste mail richting school. Het was ook een vrij lange mail. We hebben ook in meerdere gesprekken ons standpunt hierover al duidelijk gemaakt. Ook uitgelegd dat we vinden dat je bij haar niet kunt terugkijken ivm haar geschiedenis. Mocht er dinsdag inderdaad havo uitkomen dan ga ik inderdaad nog een aanvullende mail schrijven met het verzoek erin voor een aanvullende brief.
Wat betreft het vo, we willen inderdaad nadat we dinsdag weten wat er uitkomt een gesprek aangaan. Dat praat toch makkelijk dan een mail. Even zaken uitleggen. Ik heb wel het idee dat met deze school te praten is.

Wat betreft oefenen dat doe ik al een paar maanden en daar zie ik zeker resultaat in terug. Begrijpend lezen gaat dochter echt heel goed af. Soms heeft ze nog wat moeite met bijvoorbeeld alinea vragen ofzo maar verder gaat dat echt heel goed. Ik heb haar nu zover dat ze een tekst eerst leest ipv meteen met de vragen beginnen
Bij rekenen maakt ze voornamelijk suffe fouten. Niet goed lezen, te snel willen zijn etc. Dat zijn we nu ook echt aan het trainen. Verplichten werk na te kijken etc. Ik vraag haar ook steeds als ze een onderdeel af heeft. Heb je het nagekeken, denk je dat je alle vragen snapt. Spelling is niet haar beste vak maar ik weet dat dat niet heel belangrijk is dus dat heeft ook niet mijn prioriteit. studievaardigheden komt naar mijn weten niet bij de m8 terug dus daar ga ik ook geen energie in steken.

Lynn

Lynn

29-11-2014 om 11:18

Gevoel

Ik heb het gevoel dat je dochter op de Cito wel goed gaat scoren. En dan komt het ook vast goed met die VO school (in jullie eigen stad of in die andere stad).

Maar ja, dat zeiden mensen ook tegen mij bij mijn zoon, maar dan dacht ik "makkelijk gezegd, eerst zien, dan geloven" . Je maakt je als ouder toch altijd zorgen. Zo zonde dat die officiele eisen (bij ons waren dat de officiele eisen van het VO, waarbij je voor begrijpend lezen en rekenen in groep 6-8 alleen I moest hebben gescoord met "een enkele" II - daar zaten we dan met die III en V!) zo ontzettend veel onzekerheid geven, terwijl je zelf weet dat je kind echt op het VWO thuis hoort en dat ook echt wel kan.

Nou sterkte ermee.

Angela67

Angela67

29-11-2014 om 11:44

die basisschol

je hangt je te veel op aan wat de basisschool zegt, natuurlijk moet je de relatie goed houden en daarin investeren en masseren, maar je moet vooral je eigen plan trekken. daar hoort die iq test ook bij. jullie en je dochter hebben de regie, die basisschool loopt alleen maar aan het lijntje van het systeem. jullie moeten zelf je weg daarin vinden dus allerlei sporen uitzetten om naar het doel proberen te komen.
daar is brief naar basisschool een stap in, iq test een tweede, een orthopedagoog/psycholoog laten adviseren en meenemen naar gesprekken, middlebare scholen bezoeken en instrueren etc.
allemaal lijntjes die jullie moeten uitzetten en moeten beheren.
de basisschool durft overduidelijk niet z'n nek uit te steken dus daar moet je het niet meer van hebben. je kunt het wel proberen maar hang je er niet aan op.
gr Angela

Barvaux

Barvaux

29-11-2014 om 11:51

lisbeth

Ga nu niet voor een IQ test maar voor een NIO, stuk goedkoper.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-11-2014 om 12:01

wel of geen IQ-test

Er is maar op dit moment maar 1 partij die iets zinnigs kan zeggen over wel/geen nieuwe IQ-test, en dat is de middelbare school. Is de school bereid om een (nieuwe) test een rol te laten spelen in de plaatsing? Oftewel: kan een IQ-test ervoor zorgen dat de middelbare school het advies van de basisschool niet overneemt maar jouw dochter toch hoger wordt geplaatst? (er vanuit gaan dat ze havo-advies gaat krijgen).

Sommige scholen zullen gevoelig zijn voor zo'n nieuwe test, andere scholen zullen het naast zich neerleggen. Dus vraag aan de school van jullie keuze: wat hebben jullie nodig om dochter-met-havo-advies toch in de VWO-brugklas te gaan plaatsen? In hoeverre laten jullie een IQ-test meewegen? Of moet die IQ-test dan actueel zijn of is een wat oudere ook nog prima? En áls ze naar IQ willen kijken, accepteren ze een NIO dan ook als zodanig of willen ze persé een test als de WISC zien?

Angela67

Angela67

29-11-2014 om 12:06

risico van dit soort vragen

als je eerst gaat vragen krijg je niet de antwoorden die je krijgt als wanneer je een test in handen hebt en ermee op stap kunt. Maar je kunt het een doen en het ander niet laten.
Ik heb slechte ervaringen in Utrecht met vragen vooraf, als er nog geen 'relatie' is dan heeft men het druk druk druk en geven ze echt alleen de standaard antwoorden. Ze willen gewoon geen tijd besteden aan uitzonderingen van te voren want het systeem is zo rigide. Dat wetende moet je dus omzichtig maar ook krachtig opereren. En dan kan de manier van vragenstellen per school variëren natuurlijk.
Maar ik zou die test sowieso doen gezien de tijd die er nog rest. Het lijkt me qua druk ook beter om nu iq te doen en daarna te gaan oefenen voor cito
gr Angela

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-11-2014 om 12:39

Angela

Dat klopt natuurlijk Angela. Maar ik heb de afgelopen jaren (ook hier op OOL) nogal vaak verhalen gelezen van kinderen met een 'laag' advies maar wel een torenhoog IQ, en die NIET in een VWO-klas werden toegelaten. Ook kinderen vanuit Leonardo-scholen zijn allerminst verzekerd van een plekje op een VWO.

Dus als het enige doel van een nieuwe test is om een plaatsing op een VWO te bewerkstelligen, weet dan dat er veel scholen zijn die helemaal niet bereid zijn om naar zo'n test te kijken. Vandaar mijn advies: ga een gesprek aan met de school. Van dit meisje IS al aangetoond dat ze zeer hoogbegaafd is. Hoe reageert de VO-school op dat gegeven? Hoe reageren ze op de wens van de ouders om haar toch een een VWO-klas te plaatsen? Welke ruimte zit er? Pas dan kun je bepalen of een nieuwe test wel of niet iets gaat toevoegen.

lisbeth

lisbeth

29-11-2014 om 12:50

Ook lang getwijfeld

Is vwo wel de juiste plek voor haar. Ik moet namelijk niet alleen kijken naar het hb stukje maar ook naar de rest en ze is en blijft een chaoot. Maar alles in mij zegt dat ze niet past op een havo, dat ik haar in ieder geval de kans moet geven. Garanties krijgen we niet maar proberen kan. Daarbij een chaoot is ze ook op de havo, dus de begeleiding die we haar gaan geven op ene vwo zullen we haar ook op een havo moeten geven.

Ik ben trouwens wel de fase van vrienden op school maken voorbij. Ze hebben ons jaren een warme overdracht voorgehouden en die belofte is nu verdwenen. Ik kom voor mijn kind op de rest boeit me weinig.

lisbeth

lisbeth

29-11-2014 om 12:54

De nio

Heb ik van gehoord dat die eigenlijk niet geschikt is voor versnelde leerlingen.

Linda K

Linda K

29-11-2014 om 13:44

NIO

De NIO is op klas genormeerd. Voor versnelde leerlingen komt hij dus een paar puntjes lager uit dan een IQ-test die genormeerd is op leeftijd. Bij oudste (toen 1x versneld) kwam de NIO nog steeds op ruim HB. Bij jongste (toen 3x versneld) kwam hij op bijna HB.

Vergeet niet dat je voor VWO maar 116 o.i.d. nodig hebt. Het precieze getalletje verschilt per school. Jouw dochter is 1x versneld, toch? Dan moet ze makkelijk op die 116 kunnen komen.

Linda K

Linda K

29-11-2014 om 13:45

Schooladvies

Kun je niet voor elkaar krijgen dat de basisschool een havo/VWO advies geeft naar de school buiten de stad? Waarom zouden ze dat niet kunnen doen als daar wel combi-adviezen mogen worden gegeven?

Evanlyn

Evanlyn

29-11-2014 om 14:40

WISC/NIO

Volgens mij is de NIO niet goedkoper, toch? En de WISC schijnt nauwkeuriger te zijn, en wordt op meer plekken aangeboden. Bij mij ging dat heel raar. Ik had al een individuele NIO geregeld en vertelde dat aan de school. Toen kon hij opeens meedoen aan een collectieve NIO op de lokale SBO school. Ik heb dat gedaan, omdat ik er van uit ging dat school niet zo makkelijk om een door hen zelf aangevraagd advies heen kon. Dat bleek ook zo te zijn. Er kwam een overduidelijk VWO advies uit en dat werd het advies. Als dat niet zo was geweest, was ik alsnog met het resultaat naar de VO school gegaan.

viola

viola

29-11-2014 om 14:41

nou nio

Zoon hier scoorde tweemaal op wisc (ruim) hb, ook herkenbaar voor mij. Maar nio scoorde hij niet hoog. Ik weet de precieze uitslag niet meer, maar het leverde iig een havo/vwo advies op. (Het was ook een havo/vwo uitslag) Dus fors lager.Ook 1x versneld.

Barvaux

Barvaux

29-11-2014 om 16:26

Linda

Dat hoeft niet, hier werd opeens op de basisschool ook geen dubbele adviezen meer gegeven en dat had niets te maken met de school om de hoek die geen dakpanklassen had (er gaan genoeg kinderen naar andere dorpen en zelfs naar een ander provincie vanuit die basisschool waar wel dakpanbrugklassen zijn).

Linda K

Linda K

29-11-2014 om 17:01

viola

Natuurlijk kunnen er altijd redenen zijn waarom een kind op de WISC hoger scoort dan op de NIO (of andersom). Zo speelt tijdsdruk bij de NIO een veel grotere rol dan bij de WISC. Het puntenverschil van havo/VWO tot zeer HB kan echter niet volledig verklaard worden door één jaar leeftijdsverschil. De kans is groot dat de NIO je zoon gewoon niet ligt en dat hij een jaar later (met de juist normering) nog steeds veel lager had gescoord dan op de WISC.

In die zin is het 'veiliger' om te hertesten met een test waar je kind het al eerder goed op heeft gedaan (WISC, in het geval van TS) dan voor een test te gaan waarvan je niet zeker weet of die wel net zo hoog gaat uitvallen.

lisbeth

lisbeth

02-12-2014 om 20:57

Houston we have a problem

Ze willen liever nu nog geen advies geven want als ze nu een advies moesten geven zou het tl worden. Dat wil niemand, ook school niet. Ze mogen blijkbaar niet in de overweging meenemen dat dochter ziek is geweest en dat ze pas een half jaar medicijnen krijgt. Ze moeten het op de citoscores baseren. Wat er nu gaat gebeuren is dat er niet echt een advies komt, dat wij heel hard gaan oefenen voor de m8. En dn is het vooral strategieaanpak. School zegt dat dochter na hun idee de stof wel beheerst maar vooral veel oeps fouten maakt. Dus ik ga stappen instampen. Was ik al mee bezig maar nu nog meer en dan vooral bij rekenen want dan moet naar een hoge II. Ze zit nu op een hoge III. Begrijpend lezen verwacht men weinig problemen. Woordenschat was een hoge I. En spelling kijkt men even niet naar.

Ook is aangegeven dat mocht de m8 toch niet goed gaan men bij een goed resultaat van de eindcito in mei ook het advies aanpast.

Vanavond al eens met dochter naar rekenen gekeken en ik heb de volgende stappen
Heb ik een potlood
Heb ik uitwerkpapier
Heb ik een gum
Ik lees de vraag hardop
Ik onderstreep de belangrijke woorden
Zit er en plaatje bij? Staat daar iets belangrijks bij.
Ik schrijf de hele uitwerking op.
Ik streep antwoorden weg die niet kunnen.
Ik leg uit hoe ik aan mjn antwoord kom

Het klinkt heel kinderachtig maar ik wil bij dochter echt bepaalde punten erin stampen, wij hebben allemaal het gevoel dat dat heel veel fouten zou schelen.

Denken jullie dat dit de juiste stappen zouden zijn?

Angela67

Angela67

02-12-2014 om 21:03

heeft zij dat gevoel op zich ook?

want dat lijkt het me een prima lijstje.
Als zij zelf het probleem nog niet ziet zou ik ook dat lijstje hanteren maar misschien afspreken dat zij het op haar manier probeert en daarna op jouw manier.
Mijn oudste heeft helaas nog wel eens te weinig zelftwijfel en gelooft dus diep in z'n hart niet dat hij fouten maakt . . . hij is niet meer zo 'eigenwijs' als vroeger, en probeert echt nu wel opnieuw te kijken bij toetsen of hij het goed heeft gedaan maar het is verdomd moeilijk om je eigen fouten te zien. Dus ja, als je dochter bereid is zo'n lijstje te volgen, is goed oefenen super. Print het mooi uit, met duidelijke stappen en korte zinnetjes.
gr Angela

Barvaux

Barvaux

02-12-2014 om 21:05

tja

Het kan geen kwaad maar deze stappen kan ze niet gebruiken bij de toets dus leer haar de juiste stappen voor bij de toets. Dan mag ze niet hardop lezen dus leer haar dat niet (veel te weinig tijd voor om die tussenstap nu nog te nemen) ze mag wellicht ook niet onderstrepen in haar boekje (vraag dat even na voor de zekerheid) dus gebruik dat niet als het niet kan. De eerste drie hoeft ze niet te checken bij de toets dus vergeet die ook.

De rest kun je nu oefenen ja, ik heb zo mijn zoon ook in zeven weken sprongen omhoog gebracht met taal, gewoon door alles samen te doen zag ik waar hij de mist in ging.

Verder vind ik het onzin dat hun huidige advies tl zou zijn met maar 1 score op hoog III niveau.

Ik zou maar eens een afspraak maken met de beoogde school en daar serieus in gesprek gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.