Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

25-11-2014 om 19:54

Erg spannend: adviesgesprek voor middelbare school volgende week


Evanlyn

Evanlyn

04-12-2014 om 15:21

precies lisbeth

Ik kreeg ook te horen dat ik mijn kind wilde pushen, maar ik wilde haar gewoon op het juiste nievau hebben. En nee, dat jaar HAVO is niet goed voor haar geweest. Ook niet echt slecht, maar moeizaam was het allemaal wel. Doorzetten hoor! Is een nieuwe WISC misschien iets? Dan krijg je niet te horen dat de test out of date is. Maar alleen als de middelbare school dat accepteert.

Raar dat mensen steeds zo aan die CITO scores vasthouden. Als ik nu op de middelbare school om me heen kijk, lijkt het me van veel groter belang of je wel of niet aan de weed of de alcohol gaat. En dat kan je moeilijk voorspellen.

VWO

Lisbeth, denk je dat je dochter het VWO niveau aankan? Op zich is het VWO absoluut niet moeilijk. Er zitten op het VWO ook hardwerkende leerlingen met een gemiddeld IQ. Die lukt het ook om elk jaar over te gaan. Hoe doen die het dan?

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 17:39

poldep

Er zitten ook HB kinderen op het VMBO.... hoe doen die het dan?

Linda K

Linda K

04-12-2014 om 18:23

lisbeth

Ik weet niet of je het zo hebt opgevat, maar mijn vorige berichtje was geenszins bedoeld om te suggereren dat je je dochter pusht.

Een passende sociale omgeving is inderdaad heel belangrijk. Mijn oudste is zelfs van school veranderd, van de ene naar de andere gymklas, omdat het niveau op de tweede school niet alleen cognitief maar juist ook sociaal veel hoger lag. Dat heeft hem veel goed gedaan!

Ik wil alleen maar zeggen dat op basis van de informatie die je hier geeft, ik niet zou weten of je dochter inderdaad VWO aankan. Zo schrijf je (of ik moet er overheen gelezen hebben) niet hoe je dochter presteerde voordat ze ziek werd, maar wel dat ze daarna geen VWO-scores heeft behaald.

Ik begrijp dat er heel veel speelt en gespeeld heeft, maar als ouder zou ik toch graag op de een of andere manier bevestiging willen zien dat mijn kind in elk geval ooit op VWO-niveau heeft gepresteerd, voordat ik het daadwerkelijk naar het VWO stuur.
Het kan zijn dat je dochter wel degelijk eens op VWO-niveau heeft gepresteerd, maar wij als lezers hier hebben natuurlijk onvolledige informatie. In dat geval is mijn voorgaande bericht over de cito niet relevant.

Linda K

Linda K

04-12-2014 om 18:31

aanvulling

(De middelbare) school is natuurlijk niet alleen maar een sociaal theekransje. Op de tenen lopen heeft gevolgen voor een kind, en dan kan de sociale omgeving nog zo passend zijn.

Hoe je het ook wendt of keert, er zijn HB-kinderen voor wie om welke reden dan ook VWO-niveau echt niet haalbaar is. Dus voordat ik mijn kind naar het VWO zou sturen, zou ik in elk geval enige indicatie willen hebben dat VWO haalbaar is.

Nogmaals, ik suggereer niet dat jij (of iemand anders) je kind pusht. Ik suggereer ook niet dat je kind VWO niet aankan. Ik stel alleen de vraag of JIJ bevestiging hebt gezien van het feit dat je kind mogelijk VWO aankan.

Ik hoop dat mijn boodschap een beetje overkomt.

bevestiging

Maar wanneer heb je die bevestiging dan Linda? Zo zit er in de brugklas Gym van mijn dochter een kind die binnenkwam met een 550 eindcito en die nu op afstromen staat. Wanneer weet je of een kind VWO aankan dan?

Linda K

Linda K

04-12-2014 om 18:49

poldep

Daarom heb ik het ook "enige indicatie" en "mogelijk aankan", want zekerheid heb je nooit en dat moet je ook niet willen.

Linda K

Linda K

04-12-2014 om 18:50

550 cito

Is dus zeker een indicatie dat dat kind mogelijk VWO aankan.

korte termijn

Op korte termijn (over 1 à 2 jaar) voorspellen NIO en Cito-eindtoets ongeveer even goed. Een leerling die op basis van een NIO of een Cito-eindtoets bijvoorbeeld een HAVO-advies heeft gekregen, zit gemiddeld in de eerste en tweede klas van de middelbare school nog steeds op HAVO-niveau.

Maar op langere termijn zie je een verschil: daar voorspelt de NIO beter dan de Cito-eindtoets. De meeste leerlingen die een schooladvies op basis van de NIO hebben gehad zitten in klas 4, 5 of 6 van de middelbare school zitten nog steeds op het geadviseerde niveau. Een leerling die op basis van de Cito-eindtoets HAVO-advies heeft gekregen heeft daarentegen een grote kans om na jaar 3 of 4 af te moeten stromen naar VMBO-TL-niveau, omdat hij te hoog is geadviseerd.

Laten we niet vergeten dat de dochter van Lisbeth een HB score heeft behaalt op de WISC (ook een IQ test). Op basis van deze score hoort haar dochter op het VWO te zitten.

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 19:16

poldep

Een wisc van een jaar of 3 geleden biedt ook geen garanties. Mijn zoon zit met een IQ van 106 ook op basis.

Geef je ook even de link waar je deze informatie vandaan hebt gehaald?

link

Barvaux daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Je zoon heeft een bovengemiddeld IQ. Mag ik vragen waarom hij ooit een Basis advies heeft gekregen?

https://www.boomtestuitgevers.nl/themas/schooladvies2/aanleg

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 19:29

heel kort

Ernstige dyslexie en enorme leerachterstanden.

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 19:30

en nee

Hij heeft geen bovengemiddeld IQ, van 90 en 110 ben je gewoon gemiddeld.

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 19:35

hmm

'Maar op langere termijn zie je een verschil: daar voorspelt de NIO beter dan de Cito-eindtoets. De meeste leerlingen die een schooladvies op basis van de NIO hebben gehad zitten in klas 4, 5 of 6 van de middelbare school zitten nog steeds op het geadviseerde niveau. Een leerling die op basis van de Cito-eindtoets HAVO-advies heeft gekregen heeft daarentegen een grote kans om na jaar 3 of 4 af te moeten stromen naar VMBO-TL-niveau, omdat hij te hoog is geadviseerd.'

Ik vertaal dat met: Nio adviseert gemiddeld lager dan Cito (en dat is ook mijn ervaring) en ik vraag me alleen maar af hoe groot die kans is uit dat voorbeeld.

Nergens staat waar ze deze informatie vandaan hebben en daarom is het voor mij 'de slager keurt zijn eigen vlees'.

aanpassing normering

"Een leerling die op basis van de Cito-eindtoets HAVO-advies heeft gekregen heeft daarentegen een grote kans om na jaar 3 of 4 af te moeten stromen naar VMBO-TL-niveau, omdat hij te hoog is geadviseerd."

Als dat zo is, dan is het toch terecht dat de Cito normering is aangepast?

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 19:43

meisje

De CITO normering ging over de LVS, dit gaat over de CITO eindtoets.

Angela67

Angela67

04-12-2014 om 19:46

voorspellende waarde

de lvs toetsen zijn expliciet niet bedoeld om voorspellende waarde te hebben voor het vervolgonderwijs. Cito heeft mij per mail bevestigd (2 jaar geleden) dat alleen de eindcito-voorspellingen tegen de werkelijkheid aangehouden worden en dat op basis daarvan de eindcito-verwijzing aangepast wordt indien nodig.
gr Angela

interessant

Interessant Angela. Dit terwijl vrijwel alle POVO,BOVO protocollen zich inmiddels baseren op dat LVS. Dit terwijl ze dus nooit onderzocht zijn op hun predictieve validiteit.

Linda K

Linda K

04-12-2014 om 20:21

Vergelijking excellente populatie

op basis van entreetoets, eindtoets, en NIO. Jammer dat ze de WISC er niet bij hebben gedaan. Volgens onderzoek van de uitgever van NIO correleert de NIO namelijk sterker met de cito eindtoets dan met de WISC.
In Hoofdstuk 3 kun je zien hoeveel leerlingen uit de excellente groepen op basis van bovenstaande toets op koers liggen voor een diploma (en in welk leerjaar).

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/06/14/excellente-leerlingen-in-het-voortgezet-onderwijs/excellente-leerlingen-in-het-voortgezet-onderwijs.pdf.

Angela67

Angela67

04-12-2014 om 20:53

hmm inzichten over voorspellende waarde LOVS

http://www.oberon.eu/Content.aspx?id=533

ik ben nu het onderzoek aan het lezen. Het is natuurlijk iets anders dan wat ik zei over Cito: het bedrijf cito vertelde me dat zij hun cito-toetsen van lager dan groep 8 niet 'vergelijken' met het niveau van de leerlingen xx aantal jaren laten en daarmee dus niet kunnen beweren dat score xx op lovs-toetsen betekent dat je geschikt bent voor niveau xxx.

maar dit onderzoek dat Oberon heeft gedaan moest de vraag juist beantwoorden of er een relatie is tussen scores op lovs-cito-toetsen en middelbare schoolniveau.

gr Angela

ps ik weet niet zo goed hoe 'betrouwbaar' of onafhankelijk dit soort onderzoeken zijn, maar dit is kennelijk niet gefinancieerd door cito zelf.

Concentratie

Lisbeth, je schrijft zelf dat je dochter zich slecht concentreert en veel slordigheidsfouten maakt. Kan dat niet de reden zijn dat de basisschool niet inzet op vwo?

lisbeth

lisbeth

05-12-2014 om 07:54

Concentratie

Is denk ik de belangrijkste reden inderdaad. En ja, haar concentratie was erg slecht. Hij gaat echter vooruit. En we merken zeker verschil tussen makkelijk en moeilijk werk. Sinds ze afgelopen voorjaar met concerta is begonnen is het veel beter. Met ritalin daarvoor ging het niet goed.
School vind echter haar adhd een belemmering voor het vwo. Ik wil dat niet laten zijn.
School heeft meerdere malen aangegeven dat ze echt wel vinden dat haar intelligentie en kunnen toereikend is. Je merkt aan alles hoe slim ze is.
Ik weet hoe zwaar het kan zijn met adhd, daar ben ik me van bewust. Maar er zijn meer kinderen met adhd het vwo doorgekomen, het kan dus. Dochter wil graag, daarbij denk ik ook dat de vakken en de uitdaging van het vwo een stimulans kan zijn.

Ik weet even niet meer wie het vroeg maar ja ik ben ervan overtuigd dat dochter het vwo aankan. Voordat ze ziek werd haalde ze wel A scores. Met behulp van wat kunstgrepen zoals apart een cito maken en niet in de groep dat wel maar nu kunnen we dat verklaren. ze heeft toen ze in groep 4 zat een presentatie gehouden in groep 8. De juf heeft het er nu nog over, die had dat nog nooit meegemaakt. Dochter haar engels niveau is op dit moment van ene gelijk niveau van kinderen die ik ken in de bovenbouw havo. Alle boeken die ze leest zijn in het engels. Ze schrijft haar eigen stripverhalen in het engels. Nee ik heb geen recente citoscores die het kunnen aantonen en dat maakt het moeilijk.
Ik weet alleen dat ze qua kennis verder is dan de meeste kinderen die wel A scores hebben.

lisbeth

lisbeth

05-12-2014 om 08:03

Komt het wel op neer

Ons verschil van mening met de school.

School denkt dat dochter het vwo niet aankan vanwege haar adhd. Zij denken dat ze veel te veel op haar tenen moet lopen en voor de kerst al strand.
Wij denken ze een goede kans heeft om het wel te halen.
Wij denken dat naar een lager niveau juist gelijk staat aan onderpresteren en zijn bang dat ze na zoveel jaar onderprestern helemaal niets meer doet.

Barvaux

Barvaux

05-12-2014 om 08:13

ach

Voor Engels zal ze al zeker niets leren de eerste jaren op het VWO...

Ulla

Ulla

05-12-2014 om 09:21

Engels, Barvaux

Even inbreken hoor. Je mag toch verwachten van school/de docent Engels dat er dan andere stof wordt aangeboden. Ik heb nu een paar leerlingen in 1 vwo die buiten de klas met een project bezig zijn. Dit gaan ze later aan de klas presenteren. Dit allemaal wel op vrijwillige basis. Soms willen leerlingen liever gewoon met de klas mee doen.

viola

viola

05-12-2014 om 09:25

meer vertrouwen?

Je dochter leert dus wel (engels) en daar heeft ze school dus niet eens voor nodig. En blijkbaar is ze (momenteel?) niet zo goed in scoren op school. Een nogal foute match dus. (Niet zo heel erg onbekend bij hb)
Kan zijn dat die mismatch tijdelijk is. Maar of dat zo is, en hoe lang dan, is afwachten. Maakt ook dat het misschien helemaal niet zo belangrijk is waar ze terecht gaat komen (op vwo kan de mismatch net zo goed voortduren) zolang ze het vertrouwen in eigen kunnen niet gaat verliezen. Zolang ze dat niet volledig op gaat hangen aan schoolse prestaties.
Wat dat betreft is er juist ook iets te zeggen voor een lager niveau, wat mij betreft. Ik zeg ook, want uiteraard zie ik ook de voordelen van vwo voor haar. Maar laat het niet het einde vd wereld zijn. De vraag is idd of zelfs vwo haar iets te bieden heeft. Vwo kan wel afbrekend zijn voor haar zelfvertrouwen als ze daar slecht scoort.
Ik zou inzetten op vrije school, dan kan ze qua niveau alle kanten uit en kan ze zelf (een heel klein beetje) richting geven aan haar leerproces. En als alternatief de bredere scholengemeenschap. Ook al komt ze daar in een havo klas, de kans is groter dat ze door kan stromen als er ook vwo/havo/vwo is mocht de mismatch in brugklas minder worden. Ik vermoed dat ze toch wel een havo advies gaan geven, ze hebben niet voor niets het tl advies NIET gegeven.

lisbeth

lisbeth

05-12-2014 om 10:12

Viola en barvaux

de vrije school blijft dochter haar eerste keus. omdat die echter moeten loten moeten we een plan B hebben.
dat is de scholengemeenschap in de naast gelegen stad.
wat Engels betreft, die school biedt vanaf havo/vwo niveau fast lane engels aan.

lisbeth

lisbeth

05-12-2014 om 10:13

en trouwens

het advies is op dit moment TL bespreekgeval. dus er ligt wel een TL advies. Wij communiceren dit echter niet richting dochter op dit moment omdat we haar niet onnodig onder druk willen zetten en stress willen bezorgen.

Barvaux

Barvaux

05-12-2014 om 10:28

hmm

Wat je nu zegt rijmt niet met wat je eerder zei: "Ze willen liever nu nog geen advies geven want als ze nu een advies moesten geven zou het tl worden."

Wat is het nu?

lisbeth

lisbeth

05-12-2014 om 10:31

dat komt

omdat we eerder het verslag niet hadden gezien.
man heeft gisteren het verslag van het gesprek opgevraagd. Op papier staat TL bespreekgeval. Dit was ons ook niet eerder duidelijk.Wij dachten dat het echte advies uitgesteld zou worden maar dat blijkt dus op papier komen we nu achter niet zo te zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.