Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

25-11-2014 om 19:54

Erg spannend: adviesgesprek voor middelbare school volgende week


Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 10:32

Waarom?

' Ik zou erop vertrouwen dat het met die cito wel goed komt.'

Waarom zou ze hierop moeten vertrouwen? Die druk op alleen de M8 toets (dat voelt ze heus wel) kan wel eens echt te veel zijn.

Normering

De vaardigheidsscores zijn in de oude en de nieuwe normering hetzelfde, dus als ze alleen naar de vaardigheidsscores kijken maakt het niet uit. Op zich snap ik de omzetting naar één normering wel, het is anders moeilijk appels en peren vergelijken.

skik

Uitwerkpapier

Vraag even op school of ze bij de midden 8 cito en de eindcito wel uitwerkpapier mogen gebruiken. Mijn dochter mocht destijds bij de eindcito pertinent geen kladblaadje gebruiken. Je dochter kladpapier leren gebruiken is heel goed, maar werkt averechts als ze daar aan gewend is en blijkt dat het helemaal niet mag.

skik

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 10:49

ik vertrouw nergens op

dat is het probleem juist. ik vertrouw de school nu niet meer. Ze beloven dat als dochter de M8 echt heel goed doet er een havo advies uit zou kunnen stromen. VWO is eigenlijk in hun ogen al geen optie meer.
Ze hebben in het verleden meerdere dingen beloofd. recent nog een havo/vwo advies. daar komen ze nu ook op terug. Waarom moet ik er nu op vertrouwen dat ze mij in januari wel een goed advies geven.
ze beloven geen aanpassing van de normering en doen het dan toch

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 10:55

ze houden zich aan de regels

dat weet ik, misschien erg streng maar daar kun je over discussieren maar ze houden zich formeel gezien aan de regels.

Wat ik echter niet netjes vind is dat als ik in oktober een ouder gesprek heb om de punten te bespreken en daar bij de cito uitslagen twee hoge B's zie staan en dus ervan uit ga dat twee hoge B's een havo/vwo advies betekent dat ik niet ervan uit hoef te gaan dat in de maand erna zonder waarschuwing over die hoge B's opeens een nieuwe normering wordt berekend en die hoge"s opeens veranderen in III. zonder dat een school het daar met ouders over heeft.

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 10:56

lisbeth

Ik zou toch echt nu contact willen met school ook al heb je dat al eerder gedaan. Vraag ze wat ze moeten hebben om jouw kind toch toe te laten tot het niveau wat jullie willen. Ik zou absoluut niet op M8 vertrouwen, niet voor wat betreft je dochter en dat zij dat haalt noch voor wat betreft school. VWO advies komt er zeker nooit meer uit, havo moet wel mogelijk zijn overigens. Ook al omdat ze niet echt een vmboT advies geven.

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 10:58

duidelijk

Contact dus met de middelbare school.

Egel

Egel

04-12-2014 om 11:11

dus ik ben hier de enige die aan het vwo-niveau twijfelt?

Dus ik ben hier echt de enige die twijfelt aan het VWO-niveau van Lisbethdochter?
Okee, ik heb de laatste jaren echt wel iets gevolgd, over de ADHD etcetera, en dat het nu met medicatie veel beter gaat. En ze is een keer versneld. En er is in het verleden in ieder geval na een test gevonden dat ze hoogbegaafd zou zijn en in tegenstelling tot zaken als citotoetsen is dat natuurlijk nooit een momentopname he, het kind kan niet veranderd zijn, is vanzelfsprekend de rest van haar leven hoogbegaafd (?).
En de school heeft veel te veel beloofd. Klinkt ook echt niet goed.
En de moeder (heeft ze ook een vader?) vindt telkens dat ze niet op het Havo past, het moet echt het vwo zijn, dat past zo goed bij haar. En dat is verschrikkelijk belangrijk!!
Maar ze haalt met veel oefenen en tips een enkele keer een I, vaak een II en soms een III (als ik het niet helemaal goed heb, sorry dan). Klinkt niet logisch om dan te denken dat ze in januari straks een I gaat halen voor haar toetsen. OK, er zou een stijgende lijn zijn, ook in verband met medicatie zou het beter gaan, maar het zou ook makkelijk kunnen dat die lijn toch wel zo'n beetje klaar is met stijgen als ze momenteel ongeveer op II-niveau heeft.
Ik vind het wel rot voor jullie als jullie altijd dachten dat ze zo waanzinnig hoogbegaafd is maar ze kan dat op school niet goed laten zien. Dat verandert heus niet zomaar op de middelbare school. Nou ja, kan: het kan veel beter worden en veel minder goed. Het zegt allemaal nog niet zo heel veel. Daarom ben ik ook heel erg voor brugklassen en makkelijk kunnen opstormen.
Dat is nog een pech voor jullie, als het in Maastricht moeilijk is om op een Havo-vwo-brugklas te komen (als die er niet zijn bijvoorbeeld).
Ik hoop van harte voor jullie dat ze Havo-advies krijgt, of Havo-vwo als ze toch een dubbel advies mogen geven. Maar ik hoop ook dat je dit wat los kunt laten. Overweeg ook eens dat ze misschien toch wel Havo-niveau heeft. En ga eens eerlijk bij jezelf na of het een prestige-kwestie is. En of ze nou zo ontzettend ongelukkig zou zijn als ze op Havo zou zitten (en daar cijfers haalt die mooi zijn maar niet extreem).
Ik begrijp dat overigens wel een beetje hoor. Mijn zoon zit ook in groep 8 en haalde de laatste jaren veel I's en soms II's. Dit jaar is het ook met terugwerkende kracht omgerekend (gggrrrr!!) en nu zijn het voornamelijk II's met soms een I. Voorlopig advies Havo-vwo maar ze gaan daar nog 1 van kiezen. Ik had hem wel op het gymnasium gewild maar het wordt vast Havo. Eerlijk is eerlijk, dat vind ik ook een beetje slikken en in de meeste opzichten lijkt me ook dat hij gewoon vwo zou moeten kunnen. Tegelijk weet ik ook dat dat er dan wel uitkomt in de Havo-vwo-brugklas en dat als dat er niet uitkomt, dan moet het ook gewoon Havo worden.
Sterkte.

Thursday Next

Thursday Next

04-12-2014 om 11:17

maar

ik snap niet hoe een hoge B kan veranderen in een III.
Het is toch nu zo dat I t/m V allemaal 20% hebben?
Een B was de bovenste 50 - 25 %, een hoge B dan denk ik tussen 35% en 25%. Dat is dan echt nog een II en geen III.

Komt niet goed

Jippox:"Nu geven ze aan vooral naar de cito van M8 te gaan kijken voor het advies. Je hebt nog even de tijd om te oefenen. Ik zou erop vertrouwen dat het met die cito wel goed komt."
Dat jokken ze weer.
Het schooladvies cq de toelating tot het vo mag niet afhangen van maar 1 toets (behalve van de cito eindtoets). Het moet een samenhangend oordeel zijn onderbouwd met de toetsgegevens van meerdere schooljaren. Het komt dus niet goed met die toets. Bovendien laat deze leerling kennelijk een consistent beeld zien: een reeks van toetsen in een reeks van jaren op een bepaald niveau.

Liesbeth, ik vrees dat je je zelf je man en je dochter erop moet voorbereiden dat het inderdaad vmbo wordt of misschien vmbo-havo. Dat is natuurlijk een groot verschil met vwo, maar kennelijk heeft de school hier vooral valse verwachtingen gewekt.

Er is een volgend moment waarop je dochter zich alsnog omhoog kan vechten en dat is de brugklas en de overgang naar de tweede klas. De school voor vo mag bij toelating tot de tweede klas wél afgaan op maar één toets.

Maar als je kind werkelijk hoogbegaafd is dan kun je ook expres voor vmbo kiezen. 4 jaar niks voor school doen (en toch aan de leerplicht voldoen) en ondertussen alles doen aan wat haar wel interesseert. Buiten school. Op cursussen. Vakanties. Muziek, kunst, sport, wat haar maar interesseert.

Ze kan als ze 18 is altijd nog op eigen kracht een Staatsexamen doen.

De vraag is eigenlijk hoe overtuigd jullie zijn van die eigen kracht. Van die hoogbegaafdheid. Als je daarvan overtuigd bent, dan komt er vanzelf een moment waarop zij haar kans wel kan grijpen. Aan haar zal het dan niet liggen, alleen maar aan de bureaucratie.

Voor kinderen die die kracht niet in zich hebben is de toelatingsprocedure wel veel meer bepalend.

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 11:29

Egel

Nee, je bent niet de enige maar ik geloof ook dat je niet hoogbegaafd moet zijn om VWO te kunnen doen. Hoe Lisbeth altijd heeft gepraat over havo vind ik ook niet goed maar mavo is wel een beetje te gek. Een school die dat in de mond neemt is in dit geval niet wijs en volledig het spoor kwijt.

Oefenen

Als een school zich naar de MR zo opstelt, heb je bij het bestuur ook waarschijnlijk weinig te zoeken. Dus oefenen maar.
Hier werd naast cito's, ook de basisstof opgehaald aan de hand van een oefenboek van beterbijles.nl. Ik wil geen reclame maken, maar het is voor een ouder moeilijk om te weten welke stof lln hebben behandeld. In dit boek worden naast theorie en oefeningen, de fijne kneepjes en meest voorkomende valkuilen in de cito's aangehaald. Zaken die in cito's niet worden genoemd.

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 11:32

Egel

ja mijn dochter heeft een vader maar die schrijft hier niet.

Ik ben er voor de volle 100% van overtuigd dat mijn kind niet gelukkig wordt op een havo. vanwege het niveau, vanwege het gemis aan gelijken.
Het is geen prestige kwestie, het is nou niet zo dat ik in een omgeving zit met alleen maar kinderen op vwo niveau.
Dochter is inderdaad zeer HB getest, dat verdwijnt niet zomaar. het zegt inderdaad niet altijd iets over de schoolloopbaan.
Het feit is gewoon dat dochter door late medicatie, door een dysthyme stoornis niet naar volle kunnen heeft kunnen presteren. Dat kan niemand. Dat zegt niks over haar intelligentie. Moet ze omdat ze in groep 6 ziek is geweest, pas sinds afgelopen voorjaar medicijnen krijgt die goed aansluiten daar de komende 5 jaar voor boeten? Ze werkt hard, is gemotiveerd, oefent. Moet dat ook niet beloond worden.
Het enige wat wij willen is dat ze in een brugklas terecht komt waar ze nog een kans krijgt. ze gaat iedere maand vooruit, haalt iedere keer betere scores. wij willen dat de school haar die kans geeft.Iemand afrekenen op een periode waarin die vanwege hele plausibele redenen niet naar volle kunnen heeft kunnen presteren vind ik niet kunnen. Een kind dat een jaar lichamelijk zwaar ziek is geweest krijgt toch ook begrip.

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 11:37

havo/vwo

als ik het over een kans heb heb ik het over een havo/vwo klas. iets waar de school het in oktober ook nog over had.Redt ze het dan niet gaat ze vvanuit de havo/vwo naar havo, redt ze het wel wordt het vwo. Maar dan heeft ze in ieder geval wel de kans gehad.

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 11:42

lisbeth

Je roept al lange tijd dat er bij jullie in M geen havo/vwo klas meer komt dus wat wil je nu precies? Wil je haar in M in een VWO of in een havoklas hebben? Ik geloof er in dat je niet bang hoeft te zijn dat het mavo wordt. Ik denk niet dat de school dat advies gaat geven. Daarom gaven ze nu geen advies zodat ze dat mavo-advies ook niet hoeven in te trekken. VWO gaat het niet worden dus als je dat wil zul je iets anders moeten doen dan je richten op M8 (iets wat ik voor je dochter niet goed vind, als ze straks wel hoort dat het havo wordt zal het toch een klap in haar gezicht worden door wat er al die tijd is gezegd door jou en school en zal ze denken dat het echt aan haar M8 ligt en dat is het niet, havo-advies krijgt ze vanwege al haar cijfers).

Verder begrijp ik nog niet waarom het mavo zou moeten worden, ze heeft toch ook II en I gescoord?

Heb je geld?

Lisbeth, ik denk dat je een verkeerd beeld hebt. Het verschil dat je aangeeft tussen havo en vwo is niet zo groot als je suggereert (vanwege het niveau, vanwege het gemis aan gelijken)

Havo en vwo leerlingen lijken in het algemeen naadloos op elkaar, zeker tot de vierde klas.

Uitzonderingen vind je op particuliere scholen of categorale gymnasia. Daar gaat dat verschil trouwens minder vaak over intelligentie. Wel over afkomst en financiële positie.

Heb je geld?

Je kunt je kind naar het niveau naar keuze sturen op een particuliere school.

hoho

Wat ik bedoel met erop vertrouwen dat het met die m8 toets goed komt niets meer dan dat: Lisbeth geeft aan dat dochter het nu met het oefenen het heel goed kan, en dat er sinds de medicatie al een duidelijk stijgende lijn is. Ik zou dan verwachten dat die m8 gemaakt wordt zoals gewenst. En dat vertrouwen uitstralen naar het kind.
Als je weet hoe ze die m8 gemaakt heeft kun je weer verder zien. Zijn dat allemaal I tjes dan heb je een ander uitgangspunt dan wanneer hier ook II-en of wellicht zelfs een III uit komt. In dat laatste geval zul je onder ogen moeten zijn dat het kind niet past op het onderwijs niveau dat je voor ogen had. Waar dat dan ook aan ligt. Het ligt dan ook niet in de lijn ver verwachting dat ze het op het VWO opeens wel goed (genoeg) gaat doen.

En dan kun je zien of je kiest voor toch maar een lager niveau op het VO, of voor nog een jaar BO (op deze of een andere school).

Maar tot je die m8 scores weet lijkt mij dat je niet zo heel veel kunt.

Evanlyn

Evanlyn

04-12-2014 om 11:47

Lisbeth

Mijn dochter was zeker niet ongelukkig op de HAVO (geen dakpanklas). Ze heeft er heerlijk de beest uitgehangen en toch nog op haar gemak cijfers gehaald die net voldoende waren om op te stromen. Alleen moest ik toen praten als Brugman, vanwege haar storende gedrag en het ongedeelde HAVO-advies. Dat storende gedrag is nu natuurlijk over, want ze heeft nu wat te doen.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand van dit alles beter geworden is. Niet de arme leerkrachten die een klas met een verveelde Evanlyn-dochter in het gareel moesten houden, en ook niet Evanlyn-dochter zelf, die zich er nu sociaal gezien weer in moet vechten op het VWO.

Waarschijnlijk komt jouw dochter er uiteindelijk wel, maar gezien haar stoornis vind ik het toch wel belangrijk om meteen goed terecht te komen. Bij opstromen gelden vaak allerlei regeltjes waar een kind met een stoornis moeilijk aan kan voldoen.

Bureaucratische gronden

Barvaux "Verder begrijp ik nog niet waarom het mavo zou moeten worden, ze heeft toch ook II en I gescoord?"
De school heeft dat gezegd. Kennelijk gaat de onderbouwing meer in die richting.
Het is geen lakmoesproef of temperatuurmeter, havo of vwo kan ook, maar voor vmbo zijn kennelijk goede -bureaucratische- gronden aan te dragen. Dat is genoeg.

Anders

Anders

04-12-2014 om 11:52

VWO-niveau. Onderzoeken

Ik sluit me aan bij Egel, het zou kunnen dat L's dochter momenteel geen VWO-niveau haalt, maar op grond van de verhalen denk ik dat ze dat wel zou moeten kunnen halen. Daarom zou ik, als ik Lisbeth was en Lisbeth man, willen weten of er toch geen sprake is van hiaten. Ik zou haar bij een goede RT-er laten testen en dan ook gelijk naar de toetsstrategie laten kijken. Waarom haalt een kind met een zeer goede algemene ontwikkeling geen I-en op begrijpend lezen? Met de oeps-factor kan je dat, naar mijn idee, niet volledig verklaren, ook niet als het kind ADHD heeft. Dus er gaat iets anders niet goed. Als ik de ouder was, zou ik graag willen weten wat.
En afhankelijk van de uitkomst van dat onderzoek zou ik besluiten om wel of niet groep 8 nog een keer te doen. Lisbeth's dochter zou niet de eerste zijn, die na zo'n extra jaar alsnog probleemloos naar het gymnasium mag.

Wat ben ik blij

Zit hier al een tijdje te neuriën: wat ben ik blij dat ik je glad vergeten ben.... dat ik al die kleine dingen toch niet ken....

Mijn hoofd is een zeef voor namen en persoonlijke details.
Waar anderen kennelijk putten uit een lange geschiedenis van beschrijvingen, voel ik mij helemaal blanco.
Heerlijk.

Lisbeth

Zeker omdat je dochter kwetsbaar is voor somberheid, lijkt het me echt niet goed voor haar om onder haar niveau weer te zitten.

Hoe oud is de WISC testuitslag? Is het een idee om die over te doen of haar de NIO te laten maken?

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 11:55

reactie

wat ik wil is dochter in een naburige stad in een havo/vwo klas plaatsen. Daar is dat wel nog mogelijk. vwo heb ik langzaam al weggestreept. als ze daar in de combi klas kan dan kan er volgend jaar bekeken worden hoe het gaat.

Gymnasium etc hoeven en willen we niet

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 11:58

hiaten

we hebben deze week met school de mogelijkheid van hiaten besproken en zij denken dat die er niet zijn. ze doet de huidige toetsen vrij goed. concentratie is vaak nog een punt dus de meeste fouten zijn stomme of slecht lees fouten maar er zouden geen hiaten moeten zijn.

school geeft ook aan dat de slechte punten in het verleden komen doot de dysthyme stoornis en de adhd zonder medicijnen. de verklaring hebben we dus

Thursday Next

Een oude B-score was een percentiel tussen de 50 en 75 percentiel. Als een B een III wordt, zal die B niet hoger kunnen zijn geweest dan 60.

A: 100-75
B: 75-50
C: 50-25
D: 25-10
E: 10-0

I: 100-80
II: 80-60
III: 60-40
IV: 40-20
V: 20-0

Volgens de Cito zijn de ruwe scores en de vaardigheidsscores niet veranderd, maar viel je met een B-score voorheen in de categorie van gemiddeld tot bovengemiddeld, nu zit je met een III score in de categorie gemiddeld. Het beestje heeft een andere naam gekregen, verder is er volgens mij niets veranderd. Of er moet ineens een andere percentielverdeling zijn gekomen: had je voorheen met een vaardigheidscore van x een percentiel van 60, nu heb je met diezelfde vaardigheidsscore een percentiel van 50 (?), maar ik weet niet of dat statistiektechnisch ergens op slaat.

skik

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 12:31

Skik

Dochter zou met een oude B in een nieuwe II zijn gevallen. Ze hebben echter niet alleen de letter in een cijfertje veranderd ze hebben ook de nieuwe normering achteraf erop losgelaten. Een oude hoge B wordt dan een hoge C en dus een III. Wat ik niet vind kunnen is dat ze in oktober de hoge B score laten zien, daar een havo-vwo advies eraan verbinden. een maand later later berekenen ze de toetsen opnieuw, er komt dan opeens een III uit.

creabea

creabea

04-12-2014 om 12:50

toch wel een beetje eens met egel

momenteel is je dochter nog herstellende van haar depressie (dat is het toch?) en ze haalt nu het vwo-niveau niet. Maak je het niet nogal moeilijk: thuis oefenen voor goede toetsuitslagen - alles uit de kast trekken? Hallo! Ze zit op de basisschool!) En is de teleurstelling erg groot mocht je dochter niet op het vwo terecht komen? Of ze komt wel op het vwo terecht maar het lukt niet? Ook al is ze zeer hoogbegaafd getest, dan is dat nog geen garantie voor succes natuurlijk. Zat hoogbegaafden die andere vaardigheden missen om te slagen in het hoger onderwijs.

Ik sta er vast heel anders in (hier niet persé gaan voor het hoogst haalbare), maar ik zou het niet erg vinden om wat minder hoog in te zetten. Mensen zijn hier altijd erg tegen stapelen, maar ik ken toch voornamelijk succesverhalen op dat gebied.

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 13:42

stapelen

stapelen kan, maar kan het over 5 jaar nog. ik hoor van diverse kanten dat men aan het stapelen willen morrelen. het wordt te duur.
daarbij, mijn man heeft zelf gestapeld, mavo, havo, vwo, universiteit. en nee hij kijkt daar niet met een fijn gevoel op terug.

Linda K

Linda K

04-12-2014 om 14:25

ADHD + HB

Mijn ervaring met een zoon met ADHD is dat hij op ieder niveau evenveel fouten maakt, aangezien verreweg de meeste fouten slordigheidsfouten zijn. Het verschil met de dochter van lisbeth is dat hij desondanks (gelukkig) altijd bij de top van de klas heeft gezeten en hij dus nooit in de gevarenzone is gekomen.

Ik kan mij ergens dan ook wel vinden in het idee van lisbeth dat hoger inzetten veiliger is. Juist omdat de dochter van lisbeth niet bijzonder hoog scoort, en als ze die trend op het VO doorzet ze waarschijnlijk niet zal opstromen.

Aan de andere kant lijkt het mij ook lastig om een kind met vmbo-t scores naar het VWO te praten. Voor een VWO leerling behelst de basisschool nu eenmaal niet zoveel. Ik zou als ouders toch wel heel graag willen weten dat mijn kind ook daadwerkelijk VWO-niveau aankan voordat ik het daarheen stuur. En die garantie heb je helaas niet op basis van een (verjaarde) IQ-test.

Kun je met school niet afspreken dat dochter een oude eindcito doet? Maak afspraken met school dat ze het advies bijstellen (of een plaatsingsadvies geven) naar de behaalde score. Breng het naar je dochter zelf als een oefening voor de echte eindcito.

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 14:47

eindcito

ze gaan volgende week een eindcito maken. ik heb ook aangegeven dat ik de uitslag hiervan wil weten. Verschil is alleen dat dochter al jaren de cito op de pc maakt, dus op papier is nieuw voor haar en het is in een oefenomgeving.

Het is echt geen pushen ofzo wat wij willen. we willen dochter op een school waar ze gelukkig kan zijn. dochter is heel gevoelig voor haar omgeving, voor de mensen om haar heen en of ze met die mensen kan praten over de dingen die haar interesseren. ze leest de volkskrant, leest boeken in het engels. Ze is niet geinteresseerd in standaard puberdingen. de aansluiting zal ze missen op het vmbo, wij zijn zelfs bang dat ze die aansluiting zal missen op het havo.
wij zijn vooral bang dat ze weer in een depressie zal wegzakken op een te laag niveau, juist door missende aansluiting. En als ik iets absoluut niet meer wil meemaken is die periode.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.