Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

25-11-2014 om 19:54

Erg spannend: adviesgesprek voor middelbare school volgende week


lisbeth

lisbeth

03-12-2014 om 16:49

M lavell

Regio zuid limburg. De stad die begint met een M. Er zijn afspraken gemaakt, directeur had gisteren ook wat liggen maar ik heb het niet kunnen bekijken.
Het probleem ligt nu vooral in het feit dat wij vanuit de vo scholen horen dat de basisschool een apart plaatsingsadvies mag geven. Zeker bij gevallen zoals dochter die door ziekte een reden heeft voor mindere punten. Echter basischool geeft een geen plaatsingsadvies te willen geven op dit moment. Ze geven een advies dat past bij de cito scores en willen daar niet van afwijken.

Niet geheim

Lisbeth, ik snap dat je niet alles over jezelf wilt prijs geven, maar de regio waarbinnen dit soort afspraken gelden is zo groot dat we niet zo bar veel hoeven weten.
Bovendien zijn ze niet geheim.
Heb je zelf al wat gevonden?

"Ze geven een advies dat past bij de cito scores en willen daar niet van afwijken."
Dat mag de basisschool wel doen.

Je kunt daar uiteindelijk wel bezwaar tegen maken, maar dat heeft pas zin als de school ook het advies niet wil bij stellen als de eind cito daar wel aanleiding toe geeft. Dan pas is het advies definitief.
Dan kun je in bezwaar en beroep.

Het is de bedoeling dat leerlingen dichter bij hun capaciteiten geplaatst worden door de nieuwe eind cito en het strakker volgen van cito scores taal en rekenen in de loop van de schooljaren.
Ook in positieve zin. Dat leerlingen die hoger kunnen ook echt daar geplaatst worden.

Op die bedoeling kun je aanhoudend wijzen. Maar meer kun je niet doen.

Ik denk trouwens wel dat van niveau wisselen (ook omhoog) na het eerste jaar vaker voor zal komen (de eerste klas wordt weer een brugklas).

Ik zal eens kijken of ik een procedure kan vinden voor je.

lisbeth

lisbeth

03-12-2014 om 17:07

Niets gevonden

Nee , ik heb van school begrepen dat de afspraken pas vrij recent zijn. Ik heb dus ook niets kunnen vinden op de site van de lokale scholenstichting.
Wij wonen dus in maastricht. De bedoeling is dat het hele vo systeem komend jaar hier op de schop gaat. Of 1 vmbo, 1 havo en 1 vwo school of twee brede scholen met alle niveaus. Op dit moment is de eerste optie de meest waarschijnlijke, combinatiebrugklassen gaan verdwijnen. Dat is ook de reden dat er geen combi advies meer gegeven mogen worden.
Ik begrijp van school dat de vo scholen die er nu onderling zijn vaardigheidsscores hebben bepaaldt die zouden moeten aangeven op welk niveau een kind instroomt in het vo. Dus niet perse de cito score bepaaldt maar meer de vaardigheidsscore binnen de citoscore. Een II geef dus niet automatisch een havo advies.
In de gemeente naast ons ligt een school waar wij interesse in hebben, deze school doet niet mee met de afspraken, blijft een combi brugklas houden. Echter, omdat het advies van onze basisschool gericht is op de afspraken met de vo scholen in onze stad blijft het advies dus ook lager dan je eigenlijk zou zeggen.
Daarbij wordt er gewoon geen rekening gehouden met de geschiedenis van dochter.

lisbeth

lisbeth

03-12-2014 om 17:08

De afspraken

Gelden trouwens alleen dus binnen onze stad, niet daarbuiten.

Lynn

Lynn

03-12-2014 om 17:39

uitspraken bevestigen

Blijf lekker alle uitspraken (dat kind wel beter ka,, dat ze het sneu voor haar vinden, maar helaas dat ze niet anders moven volgens "het systeem" aan BO bevestigen (op een onopvallende manier, ingebed in wellicht een of andere vraag) zodat dat maar vastligt.

Ik weet niet of je het nodig hebt, en ik he vertrouwens dat die M8 cito prima gaat, maar dan heb je die mails in elk geval voor je weet maar nooit.

Fijn dat het oefenen goed gaat. Ik zou daar juist wel op inzetten om BO te overtuigen dat er wel VWO in zit (EN UITKOMT), want dan wordt het een stuk makkelijker om VWO-advies te krijgen.

VWO

Lisbeth, ik verbaas me dat je nu inzet op Havo. Mijn dochter in groep 8 is ook HB getest in groep 5 en hiernaast heb ik een dochter in de brugklas van het Gymnasium. Inzetten op VWO en zeker niet lager. Poot stijf houden hoor want ook Havo is niet passend bij de capaciteiten van je dochter. De dysthyme stoornis zou ook zijn oorzaak kunnen hebben in jaren aanpassen. VWO dus en zeker NIET lager.

Linda K

Linda K

03-12-2014 om 17:58

Het klinkt alsof

er nog erg veel is wat jullie kunnen doen.

- In gesprek met basisschool
* eerdere uitspraken
* mogelijkheid plaatsingsadvies
* alternatief advies voor school in andere stad

- In gesprek met VO
* wijzen op vooruitgang, verzachtende omstandigheden, etc.

- Om VWO-niveau aan te tonen
* M8 Cito
* Eindcito
* eventueel aanvullende tests

Al denk ik persoonlijk nog steeds dat de meeste winst bij de basisschool geboekt kan worden. Zij zijn namelijk degene die op dit moment roet in het eten gooien zonder argumentatie. En neem a.u.b. geen genoegen met de onzin die school je nu verkoopt. Het kan best dat ze goede argumenten achterhouden, maar laat ze daar eerst maar eens mee komen.

Ook niks gevonden

Ik heb ook niks gevonden.

Blijf rustig ademhalen en werk systematisch. Als iedereen (klasgenoten) een advies krijgt dan moet jouw kind er ook een. Of een gefundeerd verhaal waarom niet en waar het wachten op is. Op papier natuurlijk.

Blijf wel vriendelijk. Je hebt formeel niet zoveel te vertellen. Het enige dat je mag eisen is dat de school zich aan de eigen regels houdt. De school moet zich ten opzichte van die regels verantwoorden, dus moeten ze openbaar zijn. Je heb recht op verantwoording. Je kind heeft geen recht op een vwo (of zelfs maar havo) plaats. Ook niet met een hoog iq.

vlinder72

vlinder72

03-12-2014 om 19:09

Cbo dagen

Op de website van het LVOmaastricht.nl lees ik wel iets over COB dagen. Kan dat dan niet iets zijn? (Nu heb ik geen idee of jij te maken hebt met Maastricht maar het is tenminste in Limburg )

lisbeth

lisbeth

03-12-2014 om 20:13

Zelf dit nog gevonden

Nieuwe ontwikkelingen rond determinatie/schooladvies voor leerlingen in groep 8:
- Nieuwe wet waardoor de eind cito toets met ingang van dit schooljaar verschuift naar april. Het voortgezet onderwijs wil in maart al weten welk schooladvies een kind krijgt, zodat inschrijving in april afgerond kan worden en dat betekent dat de uitslag van de CITO niet meer bepalend is voor het schooladvies.
- Afspraak is dat het schooladvies bindend is. Als de cito uitslag hoger is dan het schooladvies dan kunnen ouders de school verzoeken om hun advies bij te stellen, maar dat hoeft de school niet te doen. Valt de cito uitslag lager uit dan het schooladvies dan gebeurt er niets.
- Afspraak is ook om dit nieuwe systeem na 1 jaar te evalueren.
- Het voortgezet onderwijs/LVO Maastricht heeft plannen om domeinen te gaan instellen (Onderwijs Ontwikkeling Maastricht), waardoor het gewenst wordt om eenduidige schooladviezen te krijgen van het Primair Onderwijs. Combinatieadviezen als TL/HAVO of HAVO/VWO zijn dan niet meer mogelijk. Het is nog onduidelijk of deze plannen van LVO Maastricht definitief ingevoerd zullen worden. MR-en van de betrokken scholengemeenschappen zijn om advies gevraagd. Die zijn nog niet allemaal binnen.
- stichting wil uitgaan van het kind, niet van de vragen van LVO Maastricht.
- In ieder geval zal het primair onderwijs opnieuw moeten gaan nadenken over de criteria waarop een schooladvies is gebaseerd, nu de cito toets naar april is verschoven. Wordt het een advies alleen gebaseerd op “vaardigheidsscores”, of ga je ook kijken naar competenties van het kind? Komt er eventueel een toetsingscommissie die nog eens de uitgebrachte adviezen bekijkt? Wie zitten daar dan in? VO en PO gezamenlijk? Zitten daar ook ouders en leerlingen in?
De GMR wil nadenken over zijn rol en mogelijkheden in dit proces. De GMR zou een brief kunnen schrijven aan LVO Maastricht. Formeel gesproken heeft het College van Bestuur niets te zeggen over het beleid van LVO Maastricht.

lisbeth

lisbeth

03-12-2014 om 20:14

Vlinder

Waar vind je dat?

vlinder72

vlinder72

03-12-2014 om 20:40

Lvo maastricht

Bij LVOmaastricht.nl. Dan naar aanmelden en daarna naar aanmeldprocedure en daarna naar buiten de regio. Niet helemaal van toepassing op je dochter maar je kan het altijd proberen. Een NIO wordt dan namelijk wel geaccepteerd.

Linda K

Linda K

03-12-2014 om 20:43

lisbeth

Had je dochter al aangemeld bij de vrije school? Op bovengenoemde website staat namelijk dat die al geen aanmeldingen aannemen (knap lullig trouwens, om onaangekondigd voor de deadline al te sluiten!).

lisbeth

lisbeth

03-12-2014 om 20:59

linda

Maak me niet gek waar zie je dat staan

lisbeth

lisbeth

03-12-2014 om 21:06

Ik zie het

Maar volgens mij hebben ze het over 2014-2015 dus dit jaar.

Barvaux

Barvaux

03-12-2014 om 21:08

Klopt

21 maart viel op een vrijdag dit jaar.

Thursday Next

Thursday Next

03-12-2014 om 21:09

schrik niet...

zo te zien gaat dat om de aanmeldingen voor het schooljaar dat nu al gaande is, 2014-2015. Er staat namelijk vrijdag 21 maart, en in 2015 is 21 maart op een zaterdag

Thursday Next

Thursday Next

03-12-2014 om 21:09

oh lol..

te laat

Linda K

Linda K

03-12-2014 om 21:10

Dat zou kunnen

Het zou kunnen dat ze die pagina van de website nog niet hebben geüpdate, maar ik zou dat graag zeker willen weten. Het is niet altijd duidelijk of ze aanmelden IN 2014/2015 bedoelen of aanmelden VOOR 2014/2015.

Sorry als ik voor niets paniek heb veroorzaakt!

Linda K

Linda K

03-12-2014 om 21:11

Oh fijn

Gelukkig maar

lisbeth

lisbeth

03-12-2014 om 21:11

Thursday

Heb je mail gehad. Bedankt!!!

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 01:10

Er wordt me steeds meer duidelijk

Dochter had op de cito toetsen van rekenen vanaf E6 steevast hoge B scores. Ik heb net de grafiek er nog eens bijgenomen en ze zit net onder de A lijn. Dus net onder de bovenste 25%. Nu deze week zat ze opeens op een III score. Hoe kun je met een hoge B opeens in een III zitten?
Ik vermoed dus dat ze met terugwerkende kracht alle citotoetsen opnieuw genormeerd hebben volgens de nieuwe zware normeringen.Dus waar dochter eerst een hoge B had op de E7 heeft ze nu een III. Ze gaan dus gewoon achteraf toetsen opnieuw normeren terwijl een kind al in groep 8 zit. Dat is toch belachelijk. Je kunt toch niet zeggen je hebt ene 8 en een jaar later aankomen van he we hebben de toetsen opnieuw berekend en nu heb je een 6.
Als ze de B gewoon rechtstreeks hadden overgezet naar een II score zonder nieuwe normeringen toe te passen zou er een midden tot hoge II zijn uitgekomen. Dus makkelijk havo advies.
Ik begin me echt steeds meer af te vragen waar de school mee bezig is.

Angela67

Angela67

04-12-2014 om 08:41

Je moet even googelen

Want hier heb ik over gelezrn, landelijke cito actie toen

Lynn

Lynn

04-12-2014 om 08:53

Precies

Wat Angela schrijft heb ik ook gelezen. Het is niet een actie van je BO (alleen) maar iets wat Cito heeft bedacht. Maar inderdaad heel raar om het met terugwerkende kracht te doen.

Toch zou ik me ook daar niet te druk om maken.
Dat is moeilijk (niet) terug te draaien.

Dus stop je energie in dingen waar je (mogelijk) WEL invloed op kunt uitoefenen. Zie bijv. het rijtje van Linda K #68.

NB Ik zou zowel met school in jullie stad als in nabijgelegen stad gaan praten. En vooral IQ score en adhad/medicatie/ziekteprobleem uitleggen en natuurlijk dat ze nu wel stabiel is/lekker in haar vel. En juist met slimme kinderen geldt (denk ik): ze zijn zo slim, dat ze makkelijk worden en dus slordig. Ook dat aspect zou ik benoemen bij het VO (zal VO herkennen als het goed is).

En proberen hoogt te scoren op M8, maar het het blijkt al met oefenen dat je dochter het (inderdaad) prima kan. Zal haar ook vertrouwen (en oefening) geven het - op de juiste manier - aan te pakken, en dan komt er vast een goede score uit.

Lisbeth, Aanpassing

Cito gaf al eerder aan dat er zoveel bs lln een VWO/gym score haalden dat de gauss curve van de leerlingpopulatie verschoven was. Daarom hebben ze de normering bijgesteld. Recentelijk meldde Dekker in een artikel in de Trouw dat een daling in slagingspercentage deels te wijten in aan zwakke VWO leerlingen die eigenlijk op de HAVO horen maar niet waren afgestroomd.
Hoe zit het met de 'dure' maar toegezegde zorg in het onderwijs? Wordt dit omzeilt met het aanpassen van het niveau?
Scholen gaan mee met het onderwijsbeleid. Lln op VO merken dit door de gegroeide druk om af te stromen en lln op bs merken dit door lagere advisering zodat ze in één tempo, zonder al te veel moeite, hun diploma halen.
Ga daar als ouder maar eens tegen in.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3798354/2014/11/26/Scholieren-halen-schamele-5-9-voor-rekentoets-eindexamens.dhtml

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 09:31

nieuwe normeringen

ik weet dat er nieuwe normeringen zijn. dochter had in oktober tijdens het ouder gesprek gewoon nog een hoge B staan. Tijdens de ouderavond vo is gezegd dat men de nieuwe normeringen niet zouden toepassen op de huidige groep 8 leerlingen. dit vonden ze oneerlijk want alle kinderen zouden dan opeens in hun laatste jaar een niveau lager uitkomen. Blijkbaar heeft school zich ergens afgelopen twee weken bedacht en toch alles omgerekend.
Dan nog vind ik prima als je de nieuwe normering gebruikt voor toetsen die nog gaan komen. maar je gaat toch niet alle toetsen die een kind heeft gemaakt omrekenen. Daar zit dus ook het verschil in advies wat ze afgelopen voorjaar zeiden want havo/vwo en TL nu

De klas

Het lijkt mij dat jullie daarin niet alleen staan. Dit geldt voor de hele klas. Kunnen de ouders gezamenlijk zich beraden bij de MR of dit gezamenlijk aankaarten bij het bestuur wegens gebrek aan juiste communicatie met als doel het uitstellen van deze verandering? Bij een 'grote' protest wilt een school hun beleid nog wel eens een jaartje uit stellen om zodoende de onrust binnen school weg te halen. Misschien kan je daarvan profiteren.

lisbeth

lisbeth

04-12-2014 om 10:11

ik zit in de MR

en ik wist van niks

normering

De normering is begin dit kalenderjaar aangepast, met terugwerkende kracht op eerder gemaakte toetsen. Dit omdat de oude score een te rooskleurig beeld gaf. Veel scholen hebben deze normering meteen doorgevoerd met sommige scholen hebben daar meer tijd voor nodig gehad.
De nieuwe normering is wel realistischer, hoe zuur dat wellicht ook kan zijn als het opeens lager uitpakt dan gedacht.
Ik denk niet dat daar verder veel over te discussiëren valt met school, aangezien dit een landelijk doorgevoerde aanpassing is.

Het zou wel fijn zijn geweest als de school in dit geval die aanpassing eerder had gedaan, omdat je dan eerder in actie had kunnen komen. Nu geven ze aan vooral naar de cito van M8 te gaan kijken voor het advies. Je hebt nog even de tijd om te oefenen. Ik zou erop vertrouwen dat het met die cito wel goed komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.