Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

25-11-2014 om 19:54

Erg spannend: adviesgesprek voor middelbare school volgende week


Ulla

Ulla

07-12-2014 om 10:58

Onderwijsinspectie

behandelt geen individuele zaken, maar geeft blijkbaar wel advies.

Lynn

Lynn

07-12-2014 om 11:04

M Lavell #199

"De kwestie is dat je een leerling die buiten de marges valt, niet op het vwo krijgt.
Daar is niet zoveel aan te doen."

Niet juist, Miriam.
Daar is wel wat aan te doen.

Ik herhaal nogmaals onze ervaring.
Onze zoon viel ver buiten de marges voor VWO (zou moeten zijn gr 6-8 alleen I en een enkele II voor rekenen en begrijpend lezen). Had op begrijpend lezen in gr 6 een III en gr 7 een V.

Veel geoefend voor cito M8 en een I op begrijpend lezen gehaald (rekenen waren sowieso alleemaal I).

Gesprek met VO en BO gevoerd, uiteindelijk na cito M8 VWO advies gekregen en ondanks eisen waar hij echt buiten viel aangenomen op gymnasium.

Dus lisbeth, als je merkt dat je dochter het - nu! - gewoon kan (20 sommen rekenen, 20 goed, schreef je toch?) dan kan ze het dus en heeft ze - nu - dus VWO niveau (nb ik ga ervan uit dat dit niet eenmalig is, maar dat het blijkt dat als ze zorgvuldig leest en werkt ze het steeds goed doet). Dat is de boodschap die je bij het VO binnen wil krijgen, maar die je dochter kan bewijzen met een goede cito M8. En dan is er vast een school die het met je dochter wel op VWO of tenminste op Havo-VWO aandurft met haar hele voorgeschiedenis.

En ik zou als ze inderdaad I op rekenen scoort bij Cito M8 ook echt op VWO inzetten (niet havo-vwo).

Iemand anders

Dan was het toch iemand anders liesbeth. Zie http://www.onderwijsinspectie.nl/contact de onderwijsinspectie heeft geen oudergedeelte.

Dat werkt niet meer zo

Lynn, jouw ervaring telt niet meer. Sinds dit jaar geldt het schooladvies (feitelijk de toetsgegevens lvs). Dat schooladvies is bindend, voor ouders en leerlingen.

Ulla

Ulla

07-12-2014 om 11:27

School als doel

Wat Viola zegt over school als doel en geen middel, vind ik in zijn algemeenheid een hele goede opmerking. Ik heb het hier even niet over de situatie waar TS in zit.

Wij maken hier ouders mee die koste wat kost hun kind op het vwo willen hebben, zelfs zeggen dat kind ongelukkig wordt op de havo. Vervolgens blijft kind zitten en stroomt later alsnog af. Na jaren keihard gewerkt te hebben. Nou, daar wordt een kind gelukkig van zeker. Gelukkig is school nu kritischer bij de plaatsing. Dat voorkomt een heleboel ellende.

Van twee kanten

Ik vind vooral de opmerking dat iedereen daar aan meewerkt correct.
De gekte nu wordt in hoge mate ingegeven door de angst van scholen om kneuzen binnen te halen.
Er is geen spat bewijs voor het succes van selectie op deze manier. De onderzoeken die wel gedaan zijn voor de implementatie van de ref niveaus, gaan niet uit van een zo rigide toepassing.
Het is op geen enkele manier aannemelijk onderwijs op kinderen een meetbaar en gelijkmatig effect heeft op basis waarvan je voorspellingen kunt doen.

Ulla

Ulla

07-12-2014 om 11:39

Eens, Miriam

Alleen hebben wij helaas de laatste jaren veel meer afstromers dan opstromers en dat is ook niet goed.

lisbeth

lisbeth

07-12-2014 om 11:56

Contact met onderwijsinspectie

Als je naar de site van de onderwijsinspectie gaat en dan naar contact, dan staat er bovenaan. Ouders en leerlingen. Met email en telefoonnummer. Dat bedoel ik.

viola

viola

07-12-2014 om 13:20

ik wil

mijn dochter (groep 8) ook op vwo hebben. (gaat wrs ook niet lukken) Ik vind het ook oke dat ouders hoog inzetten. Juist ook ingegeven door realiteit dat opstromen moeilijker gaat. Maar dochter hier heeft school wel nodig om te leren. Liefst zoveel mogelijk stimulatie (dus vwo) want anders gebeurt er niet zoveel. Dochter van Lisbeth leert toch wel. Koesteren en niet kapot maken, (die drive om te leren) zeker niet kapot laten maken door suffe eisen. Het is maar school.

Ulla

Ulla

07-12-2014 om 14:03

Viola

Had ik je niet goed begrepen dus

Rijksoverheid

Dat is niet de inspectie maar het algemene nummer van de rijksoverheid 1400 of het emailadres. Dat is wat vroeger postbus 51 heette.
Misschien ben je wel bij 5010 beland ( overkoepelende ouderorganisaties)

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 16:22

inderdaad

Je krijgt dan geen onderwijsinspectie maar het algemene nummer van de rijksoverheid (1400) Ben benieuwd wie je dan gesproken hebt. Ik geloof niet dat je dan bij 5010 uitkomt maar wie je dan wel gesproken hebt en of je daar rechten aan kan verlenen is wel de vraag.

Anders

Anders

07-12-2014 om 17:02

Ouders doen er ook aan mee

Vroeger had je nauwelijks ongedeelde brugklassen. VWO-kinderen gingen naar een HAVO/VWO brugklas, tenzij ze voor een zelfstandig gymnasium kozen. Maar die ongedeelde klassen hebben steeds meer opgang gevonden, ook omdat ouders dit belangrijk vinden. Doe Carel niet naar een HAVO/VWO brugklas, dan komt hij misschien wel op de HAVO terecht. En zo is de indeling steeds meer rigide geworden, waardoor kinderen die om wat voor reden dan ook op de basisschool niet naar verwachting presteren al op hun 10e, 11e, 12e voorgesorteerd worden op een bepaald niveau. Het lijkt een soort geloof, alsof het VWO-kind bestaat en het HAVO-kind en alsof dit heel andere entiteiten zijn.... En ja, die indeling moet op grond van iets gemaakt worden. De indruk van de docent van groep 8 is te veel persoonlijk ingekleurd, de CITO eindtoets te veel een momentopname. Dan maar het LVS over drie jaar. Het klinkt valide. Maar zoals anderen al schreven, is dat het ook? Maar hoe dan? Als we niet in staat zo nauwkeurig de toekomst te voorspellen moeten we dat niet willen. De consequentie is dan minder differentieren aan het eind van de basisschool en gewoon terug naar uitstroom op maximaal drie niveau's: VMBO, VMBO-HAVO en HAVO-VWO. En dan ook nog eens genoeg mogelijkheden om van niveau te wisselen en te stapelen.

Katniss

Katniss

07-12-2014 om 17:30

Vroeger

Vroeger was het sowieso anders en kreeg je ook meer kansen. Er werd in ieder geval niet heel strikt afgestroomd als je 1 puntje tekort kwam. Ik had zelf havo-advies. Ging na de (generieke) brugklas naar een 2 hv-klas en mocht daarna, ondanks overwegend zesjes, naar 3 vwo omdat mijn mentor er wel vertrouwen in had dat ik dat kon.
Ik ken recente verhalen van kinderen die niet naar het vwo mochten vanwege een gemiddelde van 7,4 ipv 7,5, of een 6 voor Engels terwijl de rest gewoon OK was. Met een vaag verhaal over kernvakken en op je tenen lopen. Dat is gewoon jammer want ik geloof best dat die kinderen door het vwo heen komen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-12-2014 om 17:51

precies

Inderdaad Katniss, dat is wat er gebeurt. Selectie aan de poort, tussentijdse selectie, doubleren = afstromen, dat soort gedoe. Onderwijs zou erop gericht moeten zijn om het maximale uit kinderen te halen. Dat gebeurt niet.
En het onderwijs is daar niet open en eerlijk over.

Veel ouders realiseren zich dat helemaal niet. Logisch, we willen graag kunnen vertrouwen op het systeem, want onze kinderen maken daar ook deel van uit. En wat dan ook weer in een draad als deze gebeurt: ouders gaan andere ouders de maat nemen. Ze gaan andere ouders verwijten geen genoegen te nemen met havo. Verwijten dat het tijgerouders zijn die het veel te veel van hun kind vragen. Lisbeth is in de ogen van sommigen te streberig, ze moet echt niet denken dat haar hoogbegaafde kind het VWO kan halen. Er wordt hier door sommigen geschreven dat dochter vast veel beter af is op vmbo 'want het is echt hard weken op VWO". Er wordt getwijfeld aan de capaciteiten van dochter (een echt slim meisje zou toch wel goede cijfers halen, niet waar?).

De werkelijkheid is dat het systeem dusdanig is, dat er nogal wat kinderen in de kou worden gezet. Ze krijgen niet het onderwijs dat het beste bij ze past. Dat is de keiharde realiteit. En dat geloven veel ouders niet - tot ze er zelf mee te maken krijgen. En tot die tijd geloven ze vaak echt dat het ligt aan de andere ouders, aan de kinderen. Dat cito's heilig zijn. En geloven ze serieus dat ouders die 'knokken' voor hun kind, te veel willen.

vlinder72

vlinder72

07-12-2014 om 18:00

Precies IJsvogeltje

En dat iedereen altijd hetzelfde scoort op cito's. Nu is dat bij ons dus echt niet zo. Wel bij mijn dochter. Zij doet het volgens het boekje. Ze haalt vanaf groep 3 een A op spelling en begrijpend lezen en een B op rekenen. Oefenen is bij haar niet nodig. Ze is zo stabiel als het maar kan. Ze kan straks zo maar een havo/vwo brugklas. Mijn oudste zoon daarentegen deed maar wat zijn cito's gingen alle kanten op. Zijn cito entree toets was op havo niveau en hij kreeg ook een havo advies. Helaas verprutste hij zijn eind cito en nu zit hij in een mavo/havo brugklas. Hij wil dolgraag naar de havo. Het vo weigerde hem toe te laten in een havo/vwo brugklas en nu moet hij gemiddeld een 8 staan om door te gaan. Dat gaat hij niet redden. Zijn dyslexie speelt hem parten. Hopelijk laten ze hem als bespreek geval toch nog naar de havo gaan.

Mijn tweede zoon kan heel goed leren maar ook zijn cito's zijn wisselvallig. Wij weten zeker dat hij veel slimmer is dan zijn jogere zus en ook veel beter kan leren maar als je puur naar cito's kijkt doet zus het beter. Maar dat is echt niet zo. Zus snapt het cito trucje gewoon veel beter.

Jammer dat je als ouder noet zelf kan beslissen waar je kind naar toe mag op het VO.

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 18:14

katniss

Ja en dan laat je die kinderen verder zwoegen waardoor ze dus op het VWO richting een 4,5 gaan voor Engels daar waar wiskunde en/of Nl ook al een probleem is en huppekee geen diploma...

Ik vind dat we niet zo'n probleem moeten maken van de Havo en moeten zorgen dat de aansluiting op het HBO daar erg goed is. Probleem is dat de goede havisten meteen weer naar het VWO moeten en daar soms niet sterk genoeg zijn en zo kom je gewoon nergens.

De kernvakkenregeling vind ik zo slecht nog niet eigenlijk. Ik zie veel grotere problemen bij het VMBO en MBO met de rekentoets. Ik ben bang dat vanaf volgend jaar heel veel kinderen hun rekentoets niet halen en dan zonder diploma zitten voor het VMBO of MBO. Veel en veel groter probleem dan of je havo of vwo doet voor de samenleving!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-12-2014 om 18:20

havo is geen probleem

"Ik vind dat we niet zo'n probleem moeten maken van de Havo"
Havo is geen probleem. Maar door dat te zeggen los je het werkelijke probleem niet op. En dat werkelijke probleem is dat het systeem zo in elkaar steekt, dat er teveel kinderen op het verkeerde niveau terecht komen. Voor sommige kinderen is havo namelijk wel degelijk een probleem. Maar waar havo staat, kun je ieder ander schoolniveau invullen.

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 19:09

ijsvogeltje

Ik bedoelde vooral met mijn tekst dat het havo beter moet aansluiten op het hbo dan nu. Ik denk dat dat een reden is dat het vwo zo 'moet' omdat de overstap niet altijd goed gaat (met vwo kun je meer kiezen). Daarom heb je niet zoveel aan havo en valt er dus een te groot gat.

onderwijsinspectie

De reden waarom ik vroeg of een ouder rechtstreeks met de onderwijsinspectie contact kan opnemen is omdat ik in mijn directe omgeving iemand heb die daar werkt. En nee Lynn, het was zeker niet omdat ik argwanend ben. Maar ik wil wel graag dat Lisbeth geinformeerd wordt door de juiste instanties. De onderwijsinspectie heeft geen telefoonnummer voor ouders. Alleen bij ernstig geweld/pestgedrag kun je de vertrouwensinspecteurs bellen. Voor de rest zijn ze geen gesprekspartner voor ouders.

Ulla

Ulla

07-12-2014 om 22:12

Snap het niet

Ik snap niet dat je zo zeker weet dat je kind een bepaald niveau aan kan. Het hangt van allerlei factoren af hoeeen kind in het vo presteert.

Waar ik het wel mee eens ben, is dat de opstroomregels vaak te streng zijn.

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 22:17

Ulla

En toch ben ik het daar niet zo mee eens. Ik hoorde nu al van de eerste die van kader naar mavo gaat op de school van mijn jongste daar waar in de schoolgids staat dat overstappen na 2/3 van het brugklasjaar tot de mogelijkheden behoort. Het gaat hier over een hele grote school zonder dakpanbrugklassen die dus na het eerste rapport over het algemeen goed oplet zodat een kind na het tweede rapport over kan stappen. Juist dus nog voor de zomervakantie. Ik ken ook een kind die op die school van basis naar kader naar mavo is gegaan en na haar mavo de havo heeft gedaan en nu op de pabo is begonnen.

Juist een grote school zónder dakpanbrugklassen kan dus soms wel eens beter zijn in doorstromen dan een school met en dat er dan allerhande regeltjes aan vast zitten is over het algemeen zo om duidelijk te hebben wat je moet halen (niet anders dan welke cijfers je moet halen voor je examen). Dat er dan scholen zijn die om 1/10 het kind niet laten gaan. Tja... er zijn ook kinderen die om 1/10 zakken voor hun examen.

Op deze school staat nergens wat je moet hebben om door te stromen, ze kijken dus gewoon naar het kind maar dan nog: je weet nooit wanneer ze beginnen met puberen

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-12-2014 om 22:45

Ulla

"Ik snap niet dat je zo zeker weet dat je kind een bepaald niveau aan kan. Het hangt van allerlei factoren af hoeeen kind in het vo presteert."

Zeker weet je het natuurlijk nooit. Maar als je kind een torenhoog IQ heeft, als leerkrachten jarenlang zeggen dat dit kind zo snel en slim is, als er bovendien de motivatie is, dan vind ik het persoonlijk een heel slechte zaak als er al bij de poort wordt gezegd: jammer meisje, je mag het niet eens proberen.
Dat gaat ook voorbij aan het belang van goed onderwijs. Want of een kind of wel of niet redt, hangt niet alleen af van motivatie en studievaardigheden (die trouwens niet in beton zijn gegoten - er wordt te vaak gedaan alsof het een soort natuurverschijnselen zijn waar je geen invloed op kan uitoefenen, terwijl het vooral om aan te leren vaardigheden gaat), maar ook (of misschien wel vooral) van de kwaliteit van het onderwijs. Daar wordt in dit soort discussies vaak volledig aan voorbij gegaan.

Ulla

Ulla

07-12-2014 om 23:52

Barvaux

Nou werk ik toevallig op zo'n school waar jij het over hebt, maar ik hoor ook veel over scholen waar wel strenge opstroomregels zijn.

lisbeth

lisbeth

08-12-2014 om 07:11

Echt in de veronderstelling

Dat ik met de onderwijsinspectie gebeld heb. Ik wacht het af, hij boodt namelijk aan een en ander schriftelijk te bevestigen.

Ijsvogeltje omschrijft het goed. Jarenlang waren punten niet onze prioriteit. Verdorie, ik was blij als mijn dochter naar school ging. Iemand enig idee hoe het is om een kind te hebben dat zichzelf pijn doet, een 8 jarige die dood wil want het leven heeft toch niets meer te bieden. Mijn dochter heeft gevochten om te staan waar ze nu staat. Iedre dag dat ze naar school ging was een gevecht. Ze heeft gewerkt om haar executieve vaardighedén beter te krijgen. Heeft haar eigen plansysteem gemaakt. Dat was wat school van haar vroeg. Kijk meid. Hier heb je hoge B scores. Daarmee kun je zeker naar havo. Werk aan je planvaardigheden en we kijken of we er vwo van kunnen maken. Een half jaar later scheept zo'n school een kind af met tl.
En dat zou dan goed voor mijn dochter moeten zijn?
Een kind zit een grote hoeveelheid van zijn tijd op school. Er zijn kinderen die kunnen erover heen stappen als het niveau niet goed aansluit en er zijn kinderen die dat niet kunnen. Mijn dochter is een van het laatste soort. Ja ik kan buiten school om veel aan bieden. Maar dat maakt de uren op school niet goed. Nu heeft ze nog enigzins pluswerk, op het vmbo of havo verdwijnt dat. Is er niks extra's meer.
Mijn dochtre heeft hard gewerkt en ik blijf gewoon vinden dat school hun afspraken na moet komen. Je kunt niet 3 maanden voor het definitieve advies het volledige plaatje omgooien en alles wat je afgelopen jaren heb beloofd ongedaan amken.

eens.

Lisbeth, ik ben het eens met je dat je dochter de kans verdient om het op het VWO te proberen. We weten gewoon niet hoe het met haar gaat op het VWO. Voor hetzelfde geld bloeit ze helemaal op met veel peers om haar heen. Ik ga ervan uit dat als het echt niet lukt op het VWO jullie haar goed gaan begeleiden want dat zal een enorme deuk geven. Het is voor een kind erg moeilijk om te ervaren dat, ondanks hard werken, er geen voldoendes worden gehaald. Een dysthyme stoornis is chronisch en een kind blijft kwetsbaar.
Ik denk dat ik in jullie situatie zou hebben gekozen voor een Atheneum brugklas. Geen extra vakken maar wel een hoog niveau.

Overigens vind ik nog steeds dat jullie dit ontstane probleem dienen terug te leggen bij de basisschool. Veel succes morgen.

vlinder72

vlinder72

08-12-2014 om 09:42

Lisbeth

De cito's krijg je donderdag. ik was ze vergeten om mee naar kantoor te nemen om ze in te laten scannen.

lisbeth

lisbeth

08-12-2014 om 09:52

Poldep

Dochter zal altijd onze steun krijgen, op welk niveau ze straks ook zit. Wij zullen altijd achter haar staan en haar helpen.

De havo/vwo of vwo brugklas die ik op het oog heb is bij een school die zorg en extra's kan bieden. Extra's als in verdiepingslessen, fast lane engels. Zorg als in extra mentor uren, tutor voor hb kinderen, contacten met het cbo in Nijmegen.

Gemotiveerd is ze, ze maakt iedere dag glimlachend haar oefenopgaven. Juicht bij iedere opgave die goed is. Ik wilde dat dit relaxter kon maar ik denk dat het meest zekere nog steeds de M8 goed maken is. We hebben op papier staan dat dan alles aangepast wordt daar kunnen ze dus echt niet onderuit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.