Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

25-11-2014 om 19:54

Erg spannend: adviesgesprek voor middelbare school volgende week


Egel

Ik ben benieuwd wat deze nieuwe normeringen en toelatingscriteria als gevolg van het naar achteren verplaatsen van de eindcito teweeg gaat brengen. Gaan scholen dit nauwgezet volgen en blijkt na evaluatie dat ze te streng zijn geweest? Valt er nog wat te regelen omdat dit een overgangsperiode is? Leerkrachten en ouders van leerlingen die nu in groep 5 zitten weten wat ze te doen staat: zorgen dat de M6-8 citoscores op beoogd niveau zijn, want die zijn doorslaggevend. Leerlingen die nu in groep 8 zitten hebben de indruk gehad dat de jaarlijkse cito's niet zo superbelangrijk waren, het ging uiteindelijk om de eindtoets. Nu blijkt achteraf dat die scores juist wel heel belangrijk zijn, maar daar kan je nu weinig meer aan veranderen.

Hier in Rotterdam kijken ze naar de vaardigheidsscores. Ik ging opzoeken waar de vaardigheidsscores die ze vragen voor vwo voor staan. Dat zijn dus eigenlijk allemaal I'tjs. In vergelijking met de oude A's zitten ze boven de ondergrens van die oude A's. Ik denk dat de vaardigheidsscores een percentiel hoger dan 80 vertegenwoordigen. De oude A-scores vertegenwoordigen een percentiel van 75 en hoger. Als je altijd in de veronderstelling was dat allemaal A'tjes genoeg was voor vwo, zal je kind met lage A'tjes en nu dus eigenlijk II-scores daar niet genoeg aan hebben.

skik

Barvaux

Barvaux

06-12-2014 om 15:08

skik

'Ik denk dat de vaardigheidsscores een percentiel hoger dan 80 vertegenwoordigen. '

Dat hoef je niet te denken, dat is zo, is al meerdere malen gezegd gedurende een jaar of twee hier De Romeinse cijfers werken allemaal met 20% Dus waar vroeger de E tot de 10% slechtste scores hoorde hoor je nu tot de 20%. Lijkt me het allemaal wel onduidelijk maken want het is niet zo dat 20% van alle kinderen naar basis gaat dus met een E weet je helemaal niets.

Egel

Egel

06-12-2014 om 15:33

Skik, op 'onze' school

op 'onze' school is er nooit een eindcito. Dit jaar is een eindtoets wel verplicht, zij kiezen een andere.
Ik wist al veel jaar dat het allemaal om die tussendoortoetsen van Cito draaide. Hier in regio Utrecht is het al best wat jaar, dat het groep 6 t/m 8 -Cito's zijn. Ik was dus wel voorbereid hoewel ik eigenlijk niet zoveel met die informatie gedaan heb. Mijn dochter had altijd alleen maar A's vanaf groep 1 (praktisch allen I's), mijn zoon scoort wat grilliger. De laatste jaren voornamelijk I's, maar na omrekening in september zijn het nu ineens ongeveer evenveel I's als II's, dus gymnasium kan alvast niet meer. In onze omgeving zijn er wel Havo/vwo-brugklassen, dus dat wordt het dan denk ik.
Maar ik vind het wel een beetje een gemiste kans want ik denk dat hij gymnasium best kan. En hij had het wel gewild. Motivatie is ook een groot goed.

Ik ook

Ik ook Barvaux. Zeker met een hoogbegaafd kind. Ik zou met een hb kind dat kennelijk zwaar onderpresteert ook geen moeite hebben met vmbo.
Vertrouwen in het kind (die heeft de capaciteiten een eigen weg te vinden) is belangrijker dan conformeren aan schoolse conventies.
Sommige kinderen moeten het niet van school hebben.

Egel

Egel

06-12-2014 om 17:29

Maar Miriam

Wat dan na zo'n vmbo, als je buiten school veel kennis en vaardigheden hebt geleerd? Wat als je graag universiteit gaat doen (alleen omdat je bij toekomstig werk wel graag een beetje op niveau wil zitten)?
Ook heb ik een paar keer gelezen dat je het ook goed vond als een kind op een hoog niveau les krijgt, elk jaar is mooi meegenomen. Was ik het wel mee eens (als het niveau niet zo veel hoger is voor het kind dat het geestelijk afhaakt). Daarom wil ik zo graag dat mijn toch redelijk slimme zoon vwo-les krijgt. Kan hij daarna alsnog afstromen als dat moet.

Ulla

Ulla

06-12-2014 om 19:08

Eens met Barvaux

Groep 8 over doen heeft geen meerwaarde.

Barvaux

Ja, dat de I t/m V vijf gelijke delen van 20 percentiel is weet ik ook al lang.

Vroeger was 'overwegend A, een enkele B' de natte vinger norm voor vwo. In onze plaatsingswijzer staan alleen vaardigheidsscores vermeld, niet iets als 'alleen maar I'tjes voor vwo'. Maar ik had nooit de vaardigheidsscores van mijn jongens gekregen en op hun rapport staat voor groep 6 de oude normering en voor groep 7 de nieuwe. Dan moet je de info dus bij elkaar googlen, waarbij je tig varianten tegenkomt.

skik

lisbeth

lisbeth

06-12-2014 om 21:28

apart

Dat iedereen het achteraf opnieuw normeren heel normaal vindt. Dus stel je hebt een kind dat vanaf groep 3 steevast A scores heeft. Je hebt met school in groep 7 over het vo onderwijs en er wordt aangegeven dat hij met A scores zeker naar het VWO kan gaan. Je gaat daar dus ook gewoon vanuit. Nieuwe normering heb je nooit van gehoord. Dan krijg je in december van groep 8 het advies gesprek en dan blijkt je VWO leerling opeens een havo advies te krijgen. Opeens zo maar. Want vanwege nieuwe normeringen waar je nog nooit van gehoord had maar die de school opeens ingevoerd heeft. Het is december groep 8 dus veel opties om nog iets te doen heb je niet.
Maar ach havo of VWO wat maakt het uit. Je kind kan altijd nog staatsexamen of wat dan ook doen.

Ulla

Ulla

06-12-2014 om 21:46

Niet normaal

Ik vind het absoluut niet normaal at dat met terugwerkende kracht gebeurt. Als ik op school een toets teruggeef aan een leerling en die leerling komt er achter dat ik een aantal fouten over het hoofd heb gezien, dan mag ik het cijfer niet meer veranderen. Andersom wel. Het is wel een iets andere situatie, maar dit schoot me even te binnen. Meer vergelijkbaar, een rapportcijfer wordt ook niet naar beneden bijgesteld.

Ulla

Ulla

06-12-2014 om 21:49

Volgend jaar

Het is bij ons wel eens gebeurd dat een toets wat te gemakkelijk was, maar dat passen we dan het volgende jaar aan. Ik denk ook echt niet dat er meer leerlingen zullen afstromen in het vo alleen omdat de normering van de Cito te soepel was.

Kinderen verschillen

#186 egel "Ook heb ik een paar keer gelezen dat je het ook goed vond als een kind op een hoog niveau les krijgt, elk jaar is mooi meegenomen"
Ja. De meeste kinderen zijn niet hoogbegaafd. De meerderheid van leerlingen heeft wel wat aan naar school gaan. Maar niet alle kinderen zijn hetzelfde.
Van het kind van liesbeth wordt gezegd dat het hb is. Hb en toch vmbo scoren, dat betekent dat dit kind het (nog) niet van school moet hebben. Dat kan later nog komen.

Linda K

Linda K

06-12-2014 om 21:59

Het niet van school moeten hebben

kan ook anders uitpakken. Voor mijn kinderen was/is VWO de minste lijdensweg om van school af te komen.

Hier in de regio mag een plaatsingsadvies trouwens niet hoger zijn dan het schooladvies, combiklassen daargelaten. Vmbo-t wordt dus maximal vmbo-t/havo en havo kan havo/vwo worden.

Inderdaad, mag niet

Inderdaad Ulla, een leerkracht vo mag een eenmaal gegeven oordeel niet herzien.

Hier gaat het over bo. Skik heeft al een link van cito gegeven waarin uitleg staat.

Ulla

Ulla

06-12-2014 om 22:12

Kwalijk

Ik vind het kwalijk dat het wel mag in het bo.

Ook in vo

Ulla, bij alle toetsen die niet genormeerd worden door de leerkracht/vaksectie maar door bijvoorbeeld Cito, mag het ook. Bijvoorbeeld bij tussentijdse reken- of taaltoetsen die tot doel hebben het niveau tov de referentieniveaus te bepalen.

Niemand heeft er wat aan om, beloofd is beloofd, vast te houden aan een uitslag die niet het juiste niveau weergeeft. De toetsen hebben tot doel om te weten of en wat er nog moet worden bijgeleerd.

Fout gemaakt

Liesbeth, het is heel aannemelijk dat de school fouten heeft gemaakt. Te lang de verouderde toetsversie gebruikt. Te lang de normeringscorrecties genegeerd. Allemaal fout en de school moet daar opk zeker en op zijn minst excuses voor aanbieden.
Maar dat levrt geen hogere scores op.

Egel

Egel

06-12-2014 om 22:28

Hoezo zou iedereen dat maar normaal vinden Lisbeth?

Hoezo Lisbeth, zeg je nou 'apart dat iedereen het apart achteraf normeren heel normaal vindt '.
Nou ik schreef het al he: ik baalde er niet alleen van, ik vind het ook stom. En ik wilde zelfs brieven naar allerlei basisscholen als zou blijken dat het toch niet zou mogen, wat ik hoop maar niet verwacht.
Tellen mijn postings niet meer mee?
Overigens was ik niet de enige. Ik zie niemand hier die dat prima vindt. Hoe kom je er eigenlijk bij?
En het gaat ook niet alleen om jouw hb-kind, maar om duizenden kinderen, bijvoorbeeld mijn best slimme kind (ongeveer havo of vwo-niveau). En al jouw dochters klasgenoten en schoolgenoten, en die van mijn zoon. En van vele anderen. Je hoeft het dus niet alleen rampzalig voor jouw dochter te vinden.

Lastig

Linda, ik wil best geloven dat vwo voor veel kinderen veel dragelijker is dan vmbo. De kwestie is dat je een leerling die buiten de marges valt, niet op het vwo krijgt.
Daar is niet zoveel aan te doen.

lisbeth

lisbeth

06-12-2014 om 22:58

Egel

Excuses, dat was zeker niet mijn bedoeling. En ik weet dat het niet alleen voor mijn kind geld. Ik baal hiervan voor ieder kind. Ik vind dat het niet willekeurig mag zijn.er moet een duidelijke richtlijn zijn. Cito regelt iets maar bemoeit zich niet met de invoering dus scholen doen maar wat. Er zijn zat kinderen die in groep 7 naar vo scholen gaan kijken, als je redelijk consequent scoort heb je ongeveer een idee wat je kunt. En dan veranderd dat opeens in je laatste half jaar op school. Ik vind dat serieus fout. Iedere school die dit doet vind ik serieus fout omdat je dan gewoon totaal niet stilstaat wat voor een effect het heeft.
Mijn jongste heeft in juni ook de nieuwe scores gekregen, dat wisten we. Het werd in het tien minuten gesprek erbij verteld dat het meteen duidelijk was. Minder voorruit gegaan want voor het eerst de nieuwe scores. Maar de februari scores stonden er gewoon nog in de oude normering.
Dit is echter een andere school.
Omdat ik het van mijn jongste wist heb ik het bij mijn oudste nagevraagd en nee het waren de oude normeringen en die zouden zo blijven. Dan ga je dus dubbel de fout in want je hiudt je niet aan afspraken met ouders.
Op dat moment had school dus moeten beslissen deze scores te laten staan. Er is niemand die ze dwingt ze kiezen er zelf voor,

Ulla

Ulla

06-12-2014 om 22:59

Miriam

Ik geloof wel dat het mag, maar ben het niet eens met het aanpassen met terugwerkende kracht, ook al heb ik ook het liefst leerlingen die meteen op het juiste niveau zitten.

Linda K

Linda K

06-12-2014 om 23:27

lisbeth

Ik hoop met heel mijn hart dat je over een jaar hier een berichtje kunt schrijven over hoe goed je dochter in haar vel zit op het VO, op welk niveau dat uiteindelijk ook moge zijn.

viola

viola

07-12-2014 om 08:50

feit blijft Lisbeth

dat je dochter niet zo goed scoort als je zou willen. De manier waarop school met jou hierover communiceerde is niet netjes. Dat neemt toch niet weg dat eerdere uitslagen geflatteerd waren, en nu realistischer zijn.
Dat die scores zo allesbepalend zijn ligt aan ons hele systeem, waar ik sowieso niet blij mee ben. Maar met z'n allen doen we daar flink aan mee, we vinden dat kinderen moeten scoren en daar volgen hun kansen uit.
Als je dan een kind hebt dat niet zo hoog scoort om wat voor reden dan ook, kun je boos zijn op de scores, je kunt ze ook wat minder serieus nemen, en met die scores dus het instituut school. School is een middel om te leren, maar voor ons vaak een doel geworden.

onderwijsinspectie

Ik dacht dat de onderwijsinspectie geen gesprekspartner was voor ouders. Alleen bij ernstig pest/geweld zijn er vertrouwens-inspecteurs. Dus hoe kan het dat een ouder (Lisbeth) zomaar telefonisch in discussie kan met de onderwijsinspectie? Zelfs als je ze uberhaupt aan de lijn krijgt gaan ze je terugverwijzen naar de school.

Dus hoe zit het? M Lavell??

De aard van de zaak

#201 Ulla ik zeur er toch even over door. Ik vind het namelijk wel belangrijk dat duidelijk is waarom dit soort beoordelingen wel aangepast mogen worden. Het zijn andere cijfers dan gewone beoordelingscijfers. Ze gedragen zich in de handen van onderwijsbureaucraten als getallen op een temperatuurschaal waar moeiteloos van Celsius naar Fahrenheit kan worden omgeschakeld en herijking eerder een toonbeeld van preciesie dan van slordigheid.

Ik heb daar moeite mee omdat die manier van omgaan met de metingen doet alsof schoolse ontwikkeling is als lichaamstemperatuur: iets waar de leerling zelf nauwelijks invloed op heeft.

Laatst nog zocht Barvaux naar enige vastigheid, naar welke score je moet halen om f3 (dacht ik) gehaald te hebben. Ik kon het ook niet vinden. Alsof het een onbereikbaar geheim is. Maar kennelijk houdt men het graag in het midden om telkens weer de schaal te kunnen verschuiven.

Bijzonder deprimerend.

Weet ik niet

#204 ik neem aan dat ze bij de inspectie de telefoon op nemen.
Ik ben er verder niet bij geweeest.

Ulla

Ulla

07-12-2014 om 10:14

Miriam

Prima dat je er over doorzeurt (had het wel verwacht).

Ik zeg alleen maar dat ik het niet met het systeem van bijstellen met terugwerkende kracht.

Ulla

Ulla

07-12-2014 om 10:18

eens ben

moest er nog tussen..

lisbeth

lisbeth

07-12-2014 om 10:28

Onderwijs van inspectie

Heeft gewoon een ouder gedeelte met een telefoonnummer. Ik ben naar hun verwezen door cito.

Angela67

Angela67

07-12-2014 om 10:56

ik heb ook wel eens gebeld

met onderwijsinspectie. Meerdere malen trouwens, en hij was erg blij eens contact te hebben met ouders met kritische vragen en was zelf erg verbolgen dat (in casu middelbare scholen) altijd de verantwoordelijkheid bij de inspectie neerleggen van uitspraken die zij zelf doen ( 'nee we mogen niet abc doen want dat mag niet van de inspectie'). Overigens heb ik eerst via mail gecommuniceerd en ik bleef maar aanvullende vragen stellen en toen belde hij mij.
gr Angela

Lynn

Lynn

07-12-2014 om 10:58

poldep

"onderwijsinspectie
Ik dacht dat de onderwijsinspectie geen gesprekspartner was voor ouders. Alleen bij ernstig pest/geweld zijn er vertrouwens-inspecteurs. Dus hoe kan het dat een ouder (Lisbeth) zomaar telefonisch in discussie kan met de onderwijsinspectie? Zelfs als je ze uberhaupt aan de lijn krijgt gaan ze je terugverwijzen naar de school.

Dus hoe zit het? M Lavell??"

Apart, poldep. Je twijfelt dus of Lisbeth wel eerlijk is over haar gesprek met inspectie? Alsof ze hier de boel wil flessen door een zgn. uitspraak van de onderwijsinspectie in te brengen? Heel apart als je het hele draadje gevolgd hebt.

Maar oké, zegt wellicht meer over mij (dat ik er vanuit ga dat als lisbeth dat schrijft dat dat dan dus gewoon klopt) dan over jou (dat je meer een argwanend type bent)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.