Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

25-11-2014 om 19:54

Erg spannend: adviesgesprek voor middelbare school volgende week


Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 12:58

Lusithania

Dat kregen wij ook te horen. Bij elke 9 in 3VWO grijnzen we nog tegen elkaar: Tjonge, een èchte HAVO leerling!

Bij ons was het trouwens nog gekker. Haar zwakke kant was rekenen en ze haalt nu negens voor wiskunde op het VWO. Ook rekenen levert geen enkel probleem meer op. Maar nee hoor, dat ze toen slecht scoorde voor rekenen lag ècht niet aan de basisschool!

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 13:46

Miranda

'Nu in vwo 4 lijkt de verplichte vreemde taal haar te nekken.'

Dat is dus niet verplicht. Als ze geen dyslexie heeft moet ze wel een natuurprofiel, als ze wel dyslexie heeft hoeft dat zelfs niet. School mag dat gewoon doen (de extra taal vervangen door een ander vak) maar school moet helaas wel willen.

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 13:48

tjongejonge

Wat een verhalen toch weer en het lijkt wel of we om de beurt alles moeten bijzetten in groep 8 en soms lukt het en soms niet en na ons de zondvloed... volgend jaar weer hetzelfde toneelstukje met andere acteurs.

Overigens lagen onze problemen met oudste bij de basisschool en met jongste bij de middelbare. Dat laatste hoor je niet vaak

Miranda

Miranda

03-02-2015 om 14:35

Barvaux

Dat klopt, daar zijn we mee bezig en school staat er niet onwelwillend tegenover (dat is ook voor het eerst). School en wij willen even dat extra onderzoek afwachten. En we moeten beargumenteren waarom wij dat willen. En daar zijn we ook nog over aan t denken.

Hosannah

Ik kroop net achter de computer om een mail te sturen met de info die ik kreeg van de plaatsingwijzermensen waar ik mee gebeld had, dat school het inderdaad volkomen rigide verkeerd had geïnterpreteerd, toen ik zag dat de juf een mailtje aan mij had gestuurd waarin stond dat het havo-advies na intern overleg alsnog aangepast is in een vwo-advies. Blij!

skik

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 16:22

skik

Wauw... dat ging makkelijk. Eigenlijk te makkelijk, het duidt er maar weer op dat het niet goed overdacht is.

Voor nu wel weer hetzelfde: zouden ze volgend jaar beter nadenken of zit er dan weer een ouder een dag of wat in de zenuwen voor niets?

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 16:25

super Skik

ze hebben zelf ingezien dat het toch niet kan wat ze deden

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 16:28

Mooi!

Tijd voor taart, zou ik zeggen. En nu Rekenbluf nog...

Het laat maar weer zien dat het toch loont om te zeggen dat je het er niet mee eens bent. Volgend mij zijn teveel ouders bezorgd om hun imago: ze willen geen pushende ouder zijn, terwijl ze weten dat dat fout is. Of ze weten niet wat ze kunnen doen (wij dus). Of ze denken inderdaad dat er een deskundige beslissing wordt genomen, terwijl het natte vingerwerk is.

Tja, als er uit komt wat je wilde, is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat die juffen toch wel èrg deskundig zijn. Maar dat valt makkelijk te weerleggen: ze hebben er totaal niet voor geleerd op de PABO. Af en toe zit er eentje tussen die van nature echt naar het kind kijkt en dat ook kan. De rest volgt slaafs de "toetsresultaten".

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 16:32

Evanlyn

en wij he
ik vertrouw het pas als ik het zwart op wit heb

Barvaux

"Wauw... dat ging makkelijk. Eigenlijk te makkelijk, het duidt er maar weer op dat het niet goed overdacht is."

Exact! Het is wel in mijn voordeel maar bepaald niet vertrouwingwekkend.

skik

viola

viola

03-02-2015 om 17:14

mooi skik

Maar goed, je had ook aangegeven het advies niet te accepteren, toch? Blijkbaar helpt het om als ouders aan te geven wat je vindt. Ik kan me ook wel voorstellen bijv dat als een school graag voorzichtig adviseert, ze dat gewoon proberen tenzij ouders steigeren. Goed overleg met ouders is natuurlijk ook belangrijk.
Mooi!

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 17:27

evanlyn

"Volgend mij zijn teveel ouders bezorgd om hun imago: ze willen geen pushende ouder zijn, terwijl ze weten dat dat fout is. Of ze weten niet wat ze kunnen doen (wij dus). Of ze denken inderdaad dat er een deskundige beslissing wordt genomen, terwijl het natte vingerwerk is. "

Dat word ook niet minder met van die Polly's in het land.

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 17:31

Inderdaad...

Anders

Anders

03-02-2015 om 17:33

Humor

Ergens heeft het wel iets komisch al die ouders en scholen die er van overtuigd zijn dat ze op grond van cijfertjes of "inzicht in het kind" precies kunnen bepalen wat goed is voor hun kind. De praktijk is dat ze het niet kunnen en dat dat geforceerde indelen van kinderen in heel nauwkeurig gedefinieerde vakjes nergens op slaat. De praktijk is dat soms wel de helft van de kinderen op een ander niveau eindexamen doen dan waar ze na groep 8 in geplaatst zijn. Maar zowel ouders als scholen zijn er blijkbaar van overtuigd dat het wel kan. Scholen maken op de komma nauwkeurige criteria bekend. Met vaardigheidsscore dit mag je wel naar VWO+ en met CITO-score dit niet. En de ouders doen hier even hard aan mee, terwijl het misschien veel beter zou zijn als er veel minder hokjes zouden zijn, zoals in het Finse of Amerikaanse schoolsysteem. Een kind hoeft dan niet voor alle onderdelen een I te hebben in groep 6, 7 en 8, want wat nog niet ok is wordt bijgespijkerd binnen de mogelijkheden van een kind uiteraard.

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 17:37

Tja Anders...

Als dat kon - en het kan in de meeste landen om ons heen wel - dan zouden wij natuurlijk niet zo moeilijk doen. Maar nu zijn wij verplicht onze kinderen over alle onzinnige drempels heen te helpen, dus is dat wat we doen.

viola

viola

03-02-2015 om 17:46

natuurlijk niet Anders.

Ik ben er ook van overtuigd dat er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen is. Juist daarom wil ik niet dat mijn kind nu al in een bepaalde richting weggezet wordt. Afstromen kan altijd en is mi geen enkel probleem.

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 19:14

nou nou anders

"De praktijk is dat soms wel de helft van de kinderen op een ander niveau eindexamen doen dan waar ze na groep 8 in geplaatst zijn. "

Waar haal je die cijfers vandaan? Hier heb ik wat andere: De afstroom van leerlingen in het voorgezet onderwijs van een hoger naar een lager niveau is in de periode van 2007-2011 toegenomen. Dit is met name geldig voor het vwo en het vmbo kader. Ook is er minder opstroom van mavo naar havo. Dit zijn conclusies uit de Examenmonitor 2013.

Negatieve cijfers
In alle onderwijsvormen is de afstroom toegenomen. Van vwo naar havo van 5.7% naar 8.5%, van havo naar vmbo van 2.2% naar 3.1%, van vmbo gemengde- en theoretische leerweg naar vmbo kader van 2.8% naar 4.0% en van vmbo kader naar vmbo basis van 7.1% naar 9.4%. De meest negatieve cijfers in de opstroom zijn van vmbo gemengde- en theoretische leerweg naar havo van 17.7% naar een daling van 13.6%.

lisbeth

lisbeth

07-02-2015 om 07:45

En het resultaat

Een prachtig vwo advies.
Dochter had prachtige punten, ruime I scores voor alles behalve spelling.
We zijn enorm trots en superblij. Dochter heeft echt laten zien wat ze kan.
Fijn is dat ze met deze punten ook meteen met alles een niveautje hoger is gezet, dat maakt het laatste half jaar net weer wat interessanter. Ze gaat nog steeds als een speer, planning iedere week halverwege af. Jammere is dat er dan niet veel meer voor haar te doen is dus dat ze dan weer halve dagen aan het dromen is. Maar het is nog maar een paar maanden.
School is ook gekozen. Het wordt de scholengemeenschap in de plaats naast de onze. Om te beginnen zal ze met de trein gaan waarschijnlijk en en dan in het voorjaar fietsen.
Ze is met vriendin naar proeflessen geweest en helemaal gek geworden van het gymnasium.
De punten van de m8 zijn voldoende . In overleg met de vo school melden we haar aan voor het gym en dan wordt door hun bekeken of ze geplaatst kan worden of niet. Ze zeggen in ieder geval niet nee. Ze weten wat er bij dochter in groep 6 en 7 gespeeld heeft en de vooruitgang nu zegt heel veel. Mocht het niet zijn dan is atheneum met fast lane engels in ieder geval zeker en een prachtig resultaat. Daarbij kan ze bij goed resultaat altijd in de brugklas nog doorstromen.
Ik ben heel blij dat ze krijgt wat ze verdient, nu toch de kans krijgt om naar de school van haar wensen te gaan.
Ze is van een tl bespreekadvies binnen 3 maanden opgeklommen naar ene vwo advies. En ik denk dat hier 80% eigen motivatie in mee heeft gespeeld

Angela67

Angela67

07-02-2015 om 14:37

super!

ik vind het een ontzettend mooie prestatie van haar!
gr Angela

Lynn

Lynn

07-02-2015 om 15:09

lisbeth

Super dat het allemaal goedgekomen is (juiste schooladvies). Plaatsing VO komt ook goed .
Gelukkig dat jullie tijdig actie hebben genomen en dat bij dochter tijdig het kwartje is gevallen.

Maar ohoh, wat een dramatisch verhaal weer van het BO. Triest dat jullie en jullie dochter daardoor voor niets zoveel zorgen hebben gehad. Ik zag hem al van verre aankomen dat het goed zou komen, maar kennelijk is dat voor BO-juffen een stuk moeilijker .

Lynn

Lynn

07-02-2015 om 15:10

Skik

Fijn dat het ook bij jullie goed gekomen is met het schooladvies, na die idiote actie van het BO. Ongelofelijk. Gelukkig zijn ze tijdig tot inzicht gekomen .

Lynn

Ze hadden hier de vaardigheidsscores heel letterlijk eb als minimum genomen en de profielen (basis- en bespreek- en plusprofiel) verkeerd begrepen en toegepast. Ik heb gebeld met onze plaatselijke povo, ze mijn visie voorgelegd en ze gaven mij groot gelijk. Mail naar school gestuurd. Geen reactie op gekregen. Ze hebben de adviezen en profielen van de kinderen conform mijn uiteenzetting aangepast en in de begeleidende brief gezegd dat er verwarring was en het povo op meerdere manieren te interpreteren was (not, het was klip en klaar als je begrijpend lezen een beetje beheerst). Stelletje .....

skik

lisbeth

lisbeth

08-12-2015 om 10:33

update na een half jaar

Wil na een half jaar toch nog even een update geven hoe het nu gaat. Oudste is door de vo school geplaatst in een gymnasium brugklas. Oudste sprong een gat in de lucht toen ze het hoorde.
De eerste weken in de brugklas had ik echt zoiets van waar zijn we aan begonnen, dit houden we nooit vol. Van nooit huiswerk naar stapels. Echter na een maand kwam oudste in een ritme en vanaf toen ging het super. Ik help haar met haar planning want dat is nog steeds moeilijk voor haar. Ook heeft ze soms nog problemen met echt effectief leren. Ze ziet lezen nog steeds als leren. Maar verder, ze heeft een leuke klas, is niet enorm sociaal betrokken maar voelt zich er heel prettig. Ze gaat iedere dag vrolijk naar school en vind de docenten aardig. Ze heeft al vanaf het begin een tutor die haar begeleidt. Dit hoort bij het HB protocol. Hij kijkt met haar naar waar ze vastloopt maar ook waar het juist extra goed gaat en ze eventueel wel wat kan skippen.
Qua punten gaat het super. Ze staat gemiddeld een 7 en vooral de taalvakken gaan erg goed. Wiskunde is wat moeilijker. Bij het laatste tutorgesprek hoorden we dat de docenten haar gemotiveerd vinden en een echte vwo leerling. Enige kanttekening vanuit het docententeam is dat oudste nog iets moet doen met leren leren. Maar dat komt wel. Vanaf januari stroomt ze in het plustraject in en mag ze gaan compacten en verrijken. Zelf twijfelt ze nog erover of ze wel echt wil gaan compacten, ze is toch bang dat het ten koste van haar punten gaat.
We staan iedere week weer versteld van haar ontwikkeling de laatste maanden. Opeens zo zelfstandig en gemotiveerd. Zo vrolijk en positief bezig met school. Ik ben echt blij met de kans die oudste heeft gekregen.

Thomas

Thomas

08-12-2015 om 12:33

wat fijn Lisbeth

Wat fijn dat het zo goed gaat. Ik lees je draadjes al jaren en wat hebben jullie een strijd gehad op de basisschool. En was het ook niet zo dat ze haar naar het VMBO wilden hebben?
Fijn dat het allemaal beter gaat.

mirreke

mirreke

08-12-2015 om 13:24

Lisbeth, je schrijft over oudste

dat betekent dat je ook jongste(n) hebt. Zit die nog op dezelfde basisschool? Dan krijg je alles nog een keer.

Wat ik zeker zou doen is de ontwikkeling van je dochter aan school laten weten! Dat ze niet ooit nog eens een kind die stress van vorig jaar aandoen...!

Je schrijft, je bent verbaasd (en blij) over de groei die je dochter laat zien. Ik heb dit al zovaak gehoord en ook zelf meegemaakt met onze kinderen.

Kinderen groeien en ontwikkelen zich namelijk verder. Zelfs na de VO-school kan een kwartje nog vallen. Eigenlijk schandalig dat een basisschool denkt te weten wat een toekomstig niveau van een kind zal zijn. Of liever, het Nederlandse systeem is schandalig, met de vroege bepaling vh niveau. Dan heb je alleen nog Duitsland, die dat bij 10 jaar al denkt te weten...!

Daarom is het ook zo'n ramp dat de brede brugklas lijkt te verdwijnen. Er staat nu ook een artikel over op ouders online.

Fijn joh, wat heerlijk om je kind te zien opbloeien, nietwaar!?

lisbeth

lisbeth

08-12-2015 om 13:43

reactie

er dreigde even een tl advies te komen, dat hebben we gelukkig kunnen ombuigen naar een havo en toen naar een vwo.
Verbaasd en zeker blij, dat een school en klas zoveel verschil kan maken.
Veel zaken regelt ze opeens zelf, zoals aan een rekenmachine voor een toets. Eigenlijk iets doms maar een jaar geleden zou ze dat totaal vergeten zijn. Ik denk dat motivatie hier inderdaad een grote rol in speelt. En ja, na jaren zorgen maken is dit heerlijk.

Ja we hebben nog een jongste, die zit wel op een andere basisschool. Maar dat wordt geval nummer 2
zit nu in groep 6, heeft groep 3 overgeslagen en we hebben afgelopen week te horen gekregen dat het een uitdaging wordt om hem nog 2,5 jaar bezig te houden.School gaat nu flink compacten en kijken wat ze hem buiten levelwerk nog meer extra kunnen bieden.
ach, ondertussen hebben we wat meer ervaring.

mirreke

mirreke

08-12-2015 om 13:50

Ter lering ende vermaeck

zou ik toch echt de basisschool van oudste bijv. haar eindrapport vd eerste laten inzien.

Enne, ja, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Maar iets zegt me dat jullie jongste niet voor niets op een andere basisschool zit
En zijn basisschool lijkt goed zijn best te doen. Succes ook met jullie jongste

vlinder72

vlinder72

08-12-2015 om 13:56

wat fijn

Wat fijn om te lezen. Onze tweede gaat volgend jaar naar de middelbare school. In groep 7 hebben wij hem naar een andere school laten gaan. Onze zoon is slim maar niet goed in cito's. Op de vorige school eisten ze allemaal 1 scores om plus werk te krijgen. Kansloos bij hem. Hij is daar te slordig voor. Wij zijn uiteindelijk naar een andere school gegaan en daar zien ze wel wat wij ook zien. Vanaf de eerste week krijgt hij daar allemaal pluswerk. Hij draait nu een dag per week mee op een middelbare school en het gaat heel goed. HIj heeft inmiddels zijn VWO advies binnen met de raad om zo hoog mogelijk te gaan zitten om te voorkomen dat hij lui wordt. Hij moet continu uitgedaagd worden.

Hij haalt nog steeds niet allemaal 1 scores op zijn cito. (foutloos met rekenen, een 1 of 2 bij begrijpend lezen en een 3 bij spelling). Maar ik heb bij zijn oudere broer gezien hoe snel spelling bij komt zodra ze door hebben waar het voor gebruikt wordt op de MIddelbare school.

lisbeth

lisbeth

08-12-2015 om 14:08

Vlinder

Jongste is ook nogal een slordige werker, geconcentreerder dan oudste maar hij wil alles snel snel doen. Wij hebben meteen toen hij naar deze school ging aangegeven dat hij pluswerk moet krijgen onafhankelijk van cito uitslag en tot nu toe houdt school zich ook daaraan. Pluswerk afpakken werkt alleen maar demotiverend. Het werk wordt saai, ze doen alleen maar minder, punten worden slechter etc etc.
Jongste zat al voor rekenen in een extra traject, nu komt daar ook nog taal bij. zaakvakken blijft hij meedoen hoewel ik daar ook graag wat verdieping in zou zien. School gaat nu kijken om hem zelfstandig engels van groep 7/8 te laten doen. Hij spreekt het al heel goed en lezen lukt ook, school wil het schrijven dan nu met hem oppakken. Eventueel wissschriften of zoiets dergelijks erbij.
Moeilijke bij Jongste is dat het echt nog een kind is, speels, druk etc. Naar mijn idee heeft hij echt nog wel een paar jaar nodig om richting vo te groeien.

Henriette123

Henriette123

08-12-2015 om 18:24

Lisbeth

Geen kritiek,ik vind het knap zoals je steeds voor je kinderen het beste zoekt, maar ik ben wel benieuwd waarom er voor Engels is gekozen, en niet voor een extra vak.
Zo maak je het probleem in de volgende klassen toch nog groter?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.