Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zus

Zus

05-04-2015 om 19:07

Enorme overinschrijvingen VO Amsterdam


Matching in Amsterdam

In#87 blijkt dus dat een school lln bij de poort selecteert. Als andere scholen ook zo werken, heeft het hele matching ook geen effect. Het enige effect is dat lln nu in juni pas weten waar ze aan toe zijn.

De late uitslag van de definitieve matching wordt veroorzaakt door de late cito, is het te verwachten excuus. Maar dat komt het matchen wel goed uit. Zo worden ouders ontmoedigd om een plaatsing af te wijzen. Slikken en doorbijten.

Bezwaar en beroep

#87 Amsterdamse ouder, Roland moet bezwaar aantekenen tegen de beslissing.
In de brief van afwijzing moet staan bij wie (adres) bezwaar kan worden aangetekend tegen de beslissing.
Grof gezegd is dat het schoolbestuur - het bevoegd gezag (dat is niet Osvo!).
Maar het is mogelijk dat er binnen dat bestuur per school of per stad een apart loket is.
Dat zou in de schoolgids moeten staan.
Als het lastig te vinden is, dan weet OCO het misschien.

De bezwaarprocedure
zie http://www.geschillenpassendonderwijs.nl/procedures/procedure-bezwaar-toelating-en-verwijdering

relevante wettekst
"Artikel 15. Beslistermijn bij bezwaar

1.De besluiten tot weigering van de toelating van een kandidaat-leerling of tot definitieve verwijdering van een leerling worden schriftelijk en met opgave van redenen aan de leerling en, indien deze nog niet de leeftijd van 21 jaren heeft bereikt, ook aan diens ouders, voogden of verzorgers, bekendgemaakt, waarbij tevens de inhoud van het tweede lid wordt vermeld.
2.Binnen zes weken na de bekendmaking kunnen belanghebbenden bezwaar maken bij het bevoegd gezag.
3.Het bevoegd gezag beslist in overeenstemming met artikel 27 van de wet binnen vier weken na ontvangst van het bezwaarschrift, doch niet eerder dan nadat de kandidaat-leerling, onderscheidenlijk de leerling en, indien deze nog niet de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, ook diens ouders, voogden of verzorgers, in de gelegenheid is, onderscheidenlijk zijn gesteld, te worden gehoord en kennis heeft onderscheidenlijk hebben kunnen nemen van de op die besluiten betrekking hebbende adviezen of rapporten.
4.Het bevoegd gezag kan de desbetreffende leerling, gedurende de behandeling van het bezwaar tegen een besluit tot definitieve verwijdering de toegang tot de school ontzeggen."

Hier https://www.nationaleombudsman.nl/voorbeeldbrieven?gclid=CMzktczvhsUCFWvKtAodyA8Axg zie je hoet dat moet, bezwaar aantekenen.

Ik ben ondertussen wel benieuwd hoe dit opgevat moet worden binnen de procedure?
Zit kind Roland nog in de procedure, of heeft de school kind eruit gehaald?

Angela67

Angela67

21-04-2015 om 10:09

mirjam

Voordeel van een verplicht te honoreren havo/vwo advies is dat ze de leerling in ieder geval niet in een mavo/havo klas kunnen zetten.
Dit vind ik een voordeel, want de criteria om naar 2Havo te mogen worden volledig buiten beeld van po, ouders, leerlingen bepaald en daarmee kan de school nog steeds niet-transparant zijn en het aanpassen aan de hand van hun business model.

Natuurlijk, als er geen dakplanklas is dan weet je dus als je je aanmeldt dat dat advies niet uitgevoerd kan worden. Maar het probleem is dat scholen juist vaak wel dakpanklassen hebben en doen wat jij schetst: iedereen met havo advies in een mavo/havo brugklas stoppen, lesgeven op mavo niveau en dan alleen de kinderen met een 8 gemiddeld laten doorstromen.
gr Angela

Is het zo?

Ik zie het voordeel wel, maar ik vrees dat er niet zo'n (wettelijk dus landelijke) verplichting is.

Ik vrees sowieso dat dat gedoe rond dat advies meer belooft dan waargemaakt kan worden.

Zo is het kind van Roland behandeld volgens de Kernprocedure (pag 8; De school beoordeelt of de toelichting en LVS-gegevens overeenkomen met het basisschooladvies.)

Nu wordt er wel beweerd dat het advies leidend is, maar dat is maar de vraag.
Leidend is de wet die in het inrichtingsbesluit art 3.2 zegt "Het bevoegd gezag baseert zijn beslissing over de toelating op grond van het eerste lid op het schooladvies, bedoeld in artikel 42, tweede lid, eerste volzin, van de Wet op het primair onderwijs"

Dat artikel heeft een heleboel woorden, maar de kop zegt het al "Artikel 42. Onderwijskundig rapport en schooladvies"

Het is dus wel degelijk de bedoeling dat de vo school ook het lvs beoordeelt.

Dus Roland moet zeker bezwaar aantekenen.
De actievoerders in Amsterdam zouden bovendien bij de adviescommissie kernprocedure kunnen klagen.

Maar ik vrees dat ze geen gelijk krijgen.

Andreaa

Andreaa

21-04-2015 om 12:54

Flanagan # 92

Jij concludeert dat de school bij de poort selecteert, maar zoals ik de matching heb begrepen is dat juist ook onderdeel van de procedure.

Ieder kind schrijft zich in bij school nr 1 en daarachter hangt nog een lijst van 9 scholen. School 1 gaat van alle kinderen (die daarheen willen) kijken of ze wel toelaatbaar zijn. Daartoe vragen ze de LVS-scores op of kunnen in dat systeem kijken. Kinderen die ze niet willen toelaten omdat de scores te laag zijn, die wijzen ze af. Die kinderen gaan dus weer in de hoge hoed voor de volgende plaatsingsronde.

Vind het wonderlijk hoe die ouder op de VSA-site dat weet, want het systeem was juist zo dat het helemaal buiten leerlingen en ouders om gaat en dat deze leerling juist pas later zou horen dat hij was "uitgeloot" (lees dus afgewezen) op school van eerste voorkeur en nu geplaatst was op een van de andere scholen van zijn lijstje.

Las in Het Parool nog een geval van een tweeling die bij elkaar op school willen. Is met dit systeem ook niet mogelijk.
Ik geef het systeem één jaar. Volgend jaar weer gewoon ouderwets loten.

Andreaa,

Ik haal de laatste regel van #87 aan. Miisschien is de ouder erachter gekomen doordat een kennis van hen die info heeft doorgespeeld. Het zijn ook maar mensen. Er kan altijd iets uitlekken.
Juist dat afwijzen door de school van de eerste keus, kan er toe lijden dat de ll bij school keuze nr2 of nr 3 net zo gemakkelijk wordt afgewezen want waarom is die wel verplicht een kind aan te nemen. Alleen omdat de computer dat lot heeft bepaald?

Eigenlijk vind ik het matchen best omslachtig; wordt een kind alleen door de vo van eerste keus ' bestudeert' of door elke school, oplopend in keuzelijst?

Ik ben ook benieuwd naar het succes van dit nieuwe systeem.

Angela67

Angela67

21-04-2015 om 14:42

andrea

dat wat jij schetst: "Daartoe vragen ze de LVS-scores op of kunnen in dat systeem kijken. Kinderen die ze niet willen toelaten omdat de scores te laag zijn, die wijzen ze af. Die kinderen gaan dus weer in de hoge hoed voor de volgende plaatsingsronde."
dat mag dus officieel absoluut niet meer. Het basisschool advies is leidend, en ja, daar moeten we gewoon maar aan vasthouden en stug meer doorgaan, dan komt vanzelf wel boven water of het via de rechter uitgevochten moet worden (omdat VO scholen inderdaad zoals Mirjam zegt toch een mening erover mogen hebben).
gr Angela

caroline

caroline

21-04-2015 om 17:01

volgens mij

Ik heb begrepen dat als de eerste school het advies accepteert, moeten alle scholen dat doen van hetzelfde niveau: wordt je bij je eerste keuze niet gematched, dan ga je door na je volgende keuze van hetzelfde niveau.
Als de eerste school je niet accepteert op Havo niveau, gaan de volgende scholen in de matchingrij dat ook niet doen en zal of het advies moeten worden aangepast door de basisschool en opnieuw een voorkeurslijst moeten worden ingevuld, of basisschool zal het eerdere advies zo goed moeten kunnen onderbouwen dat het kind toch geaccepteerd wordt en met zijn oude voorkeurslijst gematched wordt.

Veel simpeler

Nee hoor. Matchen is een automatisch proces (computerprogramma)
Eerst is er het handmatige deel van inschrijven ( op de school van je eerste keuze) en accepteren.
In dat proces is het kind van roland afgewezen.

Alle lln die geaccepteerd worden komen bij de school op de lijst. Ook als er teveel lln zijn.
Dat matchen komt na de cito uitslag. Dan worden alle geaccepteerde leerlingen per niveau overgedragen aan de matchcomputer. Het programma loopt tot alle lln een plaats hebben.

Plaatsing gebeurt door het programma op basis van een lotnummer.

Andreaa

Andreaa

21-04-2015 om 19:36

miriam

Maar hoe kan roland dan weten dat zijn kind is afgewezen?

Brief

Hij heeft een brief van de school gekregen

De matching moet mog komen

M Lavell.

Wat gebeurt er dan als de eerste school hem niet accepteert? Moet de bs dan zijn niveau/ advies verlagen zodat hij opnieuw voor matching bij een aantal scholen in aanmerking komt. Dat betekent dat het advies niet leidend is, zijn advies moet worden aangepast en zijn voorkeurslijst dus opnieuw moet worden ingedient, toch?

Weet ik niet

Ik weet niet wat er dan gebeurt. Die situatie is niet beschreven in de kernprocedure. Reden te meer om bezwaar aan tetekenen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.