Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

... en nu een rapport over de meester/juf

Hoe zou het zijn als ouders aan het eind van het schooljaar een rapport over de leerkracht mochten invullen? Zijn er scholen waar ze dat aandurven? 

 Functioneringsgesprekken zijn er tussen leidinggevende en leerkracht, maar ouders zouden ook best gevraagd kunnen worden hun inzichten te noteren. Waarom wel je mening geven over vakantiebestemmingen, de bakker en de kapper en niet over de wijze waarop de mensen die vele uren lang onze kinderen lesgeven en begeleiden?  


PreciousJay68

PreciousJay68

07-07-2021 om 09:29

Waarom niet? Omdat mensen dat dan aangrijpen om persoonlijke grieven te botvieren. Kijk maar bij reviews over andere zaken.

PreciousJay68

PreciousJay68

07-07-2021 om 09:30

Lijkt me ook heel onwenselijk dat leerkrachten verkeerde schooladviezen gaan geven bv omdat ouders dat eisen onder bedreiging van een slecte recensie. 

Zoiets bestaat eigenlijk al. Ik weet niet hoe het nu heet, maar bij de start noemde ze het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP). Daarin is ook ruimte voor feedback van ouders.

Want reken maar dat ouders al het nodige ongevraagde advies geven over leerkrachten. 

Ik ben niet voor het leveren van gevraagd commentaar. Ik vind niet dat ouders in die positie zijn. Ik zie leerkrachten als medewerkers, uitvoerenden van een onderwijsinstelling. 

Leerkrachten zijn niet in dienst bij ouders en dat is voor sommige ouders nu al lastig te begrijpen. Vraag ze om commentaar en de positie van leerkrachten tov ouders stort helemaal in.

In de POP dossiers worden klachten over leerkrachten gebruikt. Ik geloof daarvan de goede bedoeling tov leerkrachten ook niet zo. Een Pop dossier is vrij eenvoudig om te zetten naar een ontslag dossier.

Om commentaar vragen aan ouders zou daaraan alleen maar bijdragen.

Een compliment naar een leerkracht of juist een verbeterpunt aandragen kan altijd, dat hoeft niet door iedereen en niet op een vast moment. 
Sommige ouders hebben nogal irreële verwachtingen van leerkrachten/scholen. Het moet niet zo zijn dat er een wisselwerking bestaat tussen gedrag van de leerkracht en recensies van de ouders, op welke manier dan ook. 

Het beoordelen van de leerkracht kan ik alleen tov mijn kind. Ik weet niet hoe de groep functioneert, de leerdoelen gehaald worden, de ondersteuning deugt etc. Ik ben er niet bij en ken alle vereisten en uitdagingen binnen een schooljaar en klas niet. Dat ik niet blij was met juf X in combinatie met mijn kind, wil ook niet zeggen dat juf X slecht is. Je hebt ook geen keus. Bij een slechte recensie van een restaurant kun je ergens anders voor kiezen of als het tegenvalt dan ga je niet meer. Ik kan moeilijk elk schooljaar van school wisselen omdat de ene school een topjuf heeft voor groep 5 maar die van 6 is flut dus liever naar een andere school om in 7 is weer terug te komen omdat die juf beter wordt beoordeeld. Dus wat wil je er mee bereiken? We komen al leerkrachten tekort en zo jaag je juist de goede weg die geen zin hebben in nog meer gedoe en machtsspelletjes met ouders.


Ik kan moeilijk elk schooljaar van school wisselen omdat de ene school een topjuf heeft voor groep 5 maar die van 6 is flut dus liever naar een andere school om in 7 is weer terug te komen omdat die juf beter wordt beoordeeld. 

Ja, dat vond ik dus ook al zo lastig bij het kiezen van een school. Je schrijft je kind in als die 2 is of zo... En dan maar afwachten welke leerkrachten er nog zijn tegen de tijd dat je kind op school zit (laat staan in groep 8...) en in welke groep jouw kind dan komt. Achteraf denk ik nu, dat ik het beter wel had kunnen doen.

Maar goed, rapportcijfer voor de leerkracht kan ik best geven, maar ik vraag me af wat je daarmee opschiet. Wat geldt voor mijn kind (past leerkracht wel/niet bij mijn kind) hoeft niet te gelden voor jouw kind. Volgens mij worden leerkrachten hier erg niet-blij van en wordt het vak dan niet leuker voor ze.

Als ik leerkracht was zou ik het zelf vragen aan de ouders, gewoon in een mailtje in het kader van 360 graden feedback voor je beoordelingscyclus door je leidinggevende. Het is realistisch om dan te denken dat er niet alleen juichverhalen tussen zitten. Je deelt het met je baas en dus niet op openbare fora waar iesereen maar wat roept.

Via de oudergeleding in de MR kun je er als school een officiele keuze aan verbinden. Ik zou als directie nooit openbaar maken wat ouders roepen over je personeel. Daar schiet niemand iets mee op.

Omdat de bakker mijn kind geen cijfer hoeft te geven. En omdat we aan de hotels en winkels zien wat de dreiging mt slechte reviews doet.

Die reviewcultuur maakt mensen en bedrijven kapot. Niet iets om nog verder te propageren. 

Voor het voortgezet onderwijs moest ik tot nu toe iedere 2 jaar en oudertevredenheidspeiling invullen.

In feite is dat een beoordeling van de school als geheel maar meestal zijn er ook wel een paar open vragen die je kunt beantwoorden op een manier waar en beoordeling van een docent uit op te maken valt. Deze beoordelingen gebeuren anoniem maat alleen vermelding van het jaar waar je kind zit.  Na zo'n peiling hebben we wel eens mail gekregen dat veel ouders ontevreden waren over de manier waarop vak x gegeven werd een dat ze er mee aan de slag gingen.  Waardevolle tips konden dan gemaild worden aan het hoofd van de vakgroep. 

Op de school waar mijn kinderen zaten konden ze ook zelf ieder jaar een evaluatie invullen waarbij ze ook afbijten direct feedback konden geven aan docenten. Vooral mijn oudste heeft enkele docenten voorzien van raak commentaar. Sommige docenten pakten dat goed op een deden er wat mee,  anderen hadden meer de houding van ik doe het al jaren zo dus waarom zou ik iets veranderen. 

Echt persoonlijk een docent beoordelen als ouder kan niet objectief zijn.  Je was er zelf niet bij als ze les gaven en verhalen van je kinderen zijn gekleurd met hun beleving en zeker van pubers is dat niet altijd juist.

Hoewel ik wel gemerkt heb dat sommige docenten 2 gezichten hebben.  Naar de kinderen streng en niet flexibel en als je je er als ouder me gaat bemoeien kan er ineens heel veel. In die 6 en 5 jaar dat mijn kinderen nu op het VO zitten pas 1 docent leren kennen die ik absoluut ongeschikt vind om met pubers en ouders te werken.  Heb medelijden met de pubers en ouders die nu met haar te maken hebben.

Op de vo-school waar ik werk vragen sommige docenten feedback aan de leerlingen. Die krijgen dan een enquête waarin ze zaken kunnen aangeven over de invulling van de lessen (afwisselend, saai, te moeilijk, te makkelijk', het huiswerk (duidelijk/onduidelijk, nuttig of niet, te veel of te weinig), de docent zelf (legt goed uit, kan orde houden), met een schaal van 'helemaal niet' tot 'helemaal wel'. Voor docenten die openstaan voor feedback een mooi instrument. Zo'n soort enquête zou je ook onder basisschoolouders kunnen uitzetten. Als je je ouders goed kent kan je hun feedback ook in perspectief plaatsen. Het moet geen populariteitsverkiezing worden of je oren laten hangen naar persoonlijke issues.

Leerlingen zitten in de klas, ouders niet, ook basisschoolouders niet.

Ik zou het er spaansbenauwd van krijgen: heb je 32 kinderen in de klas, krijg je 32-64 beoordelaars erbij, die de verhalen alleen maar kennen van horen zeggen van hun kind (en gekletst op het schoolplein).

Hoeveel leerkrachten wil je overhouden?

En wat voor leerkrachten dan? Leerkrachten die denken aan het leertraject van de kinderen of leerkrachten die denken aan hun imago bij de ouders?

Als je denkt dat iets een probleem is voor jouw kind, dan bespreek je dat met de leerkracht. Als je denkt dat er een probleem is waar de leerkracht niet goed mee om gaat ga je een stapje hoger.

Tsjor

Ik heb onlangs nog een enquête ingevuld van school incl wat ik van de leerkracht vond. Geen idee of ze er iets mee doen, maar ik ben ook tevreden dus hier geen issue.  Als ik een probleem met de juf heb kan ik haar ook rechtstreeks benaderen of desnoods de directeur als we er samen niet uit zouden komen

Leerlingenquêtes houden ze op de school van mijn man ook wel hoor. Maar dat is onder leerlingen, niet onder ouders. Ouders kunnen ook niet beoordelen of de leraar goed lesgeeft. Ze zitten niet in de les. En hoge cijfers geven aan hun kind betekent niet automatisch dat de docent dan heel goed is en vice versa.

Als ik de juf van mijn dochter wil complimenteren of ergens over terecht wijzen dan doe ik dat wel rechtstreeks. 

Waarom wel je mening geven over vakantiebestemmingen, de bakker en de kapper en niet over de wijze waarop de mensen die vele uren lang onze kinderen lesgeven en begeleiden?

Dat is nogal een verschil. Jij gaat zelf naar de bakker, de kapper en op vakantie, maar jij zit niet elke dag in de klas bij die leraar. Je kunt er dus weinig over zeggen. 

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

07-07-2021 om 20:23 Topicstarter

 Je hebt gelijk Julali, ouders zitten niet in de klas. Ouders lezen wel de rapporten en hoe een en ander daar verwoord wordt. Ouders horen wel wat voor opdrachten kinderen krijgen. Maar inderdaad, ouders van basisschoolkinderen beleven weinig 'live' mee - mijn vergelijking klopt niet. 

 Goed als leerlingen op het VO om feedback wordt gevraagd. In vertrouwen, zonder dat anderen meelezen/meeluisteren. Niemand heeft er wat aan om leraren af te branden, maar leerlingen/ouders kunnen wel feedback geven die tot verbetering kan leiden.

 (aanleiding voor deze topic was een schoolrapport waarin alleen stond wat er mis was en tegenviel, en letterlijk niets opbouwends/positiefs over de leerling. Over zo'n manier van rapporteren zou ik feedback willen geven. Jammer dat een leerkracht die zoiets schrijft niet in de gaten heeft hoe destructief geschreven woorden kunnen aankomen.) 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.