Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2017 om 13:00

Eindexamen 2017


oo flanagan

wat herken ik dat! Ik duim!!

hoe gaat het

met de herexamenkandidaten? Wat is het warm voor hen om nu te studeren. pfff...hopelijk gaat t allemaal lekker!

Afwachten

Her is al geweest, nu wachten tot 30 juni de uitslag bekend is.
En daarnaast ook nig even een zomercursus van 4 uur per dag volgen, dus na de her meteen door na de cursus.
Half juli staat de ccvx-voortentamen op agenda.
De vrienden liggen op het strand of zijn met vakantie.
Hopenlijk is de inzet niet voor niets en kan kind daarna genieten van een welverdiende rust.
Kind ving al bericht over de ongroeiningsweek eind augustus. Die nieuwe fase mag van kind beginnen.

Maxim

Maxim

21-06-2017 om 16:40

Eco her

Maandag heeft mijn kind eco over gedaan.
Na de spoedcursus van twee lange dagen. Ze moet een 6,3 halen . Ze zegt er helemaal niets over. Durft nergens op te hopen. Maar ze ia heel blij dat ze eraf is. En inderdaad: wachten tot 30 juni. Terwijl er maar 1 eco hetkansing was en die leraar dat natuurlijk al lang nagekeken heeft.

dat wachten

is zoo lang, de n norm is al bekend dus je zou zeggen dat t sneller kan?

Pooh bear

Pooh bear

21-06-2017 om 19:34

Klasgenoot van dochter

Een klasgenoot van mijn dochter appte mijn dochter dat ze nu geslaagd is maar dat kan ze toch helemaal niet weten?
Of ze moet het zelf nagekeken hebben. Hoop het voor haar.
Net als voor iedereen hier die een her heeft. Wat duurt dat lang zeg om nog tot 30 juni te moeten wachten

berh

berh

21-06-2017 om 20:01

her

mijn kind heeft ook her gedaan en daar heeft de leraar ook al wat posief geluid laten vallen. Ik wil eerst het officiële telefoontje nog hebben maar het lijkt erop dat het goed is.

marlies

marlies

21-06-2017 om 21:25

tijd

Er gaat wat tijd overheen omdat het ook nog langs de 2e corrector moet en omdat cito ook tijd nodig heeft om te inventariseren. Ik dacht dat ook een nieuwe n-norm wordt vastgesteld. Daarom moet de kandidaat nog even geduld hebben tot volgende week vrijdag.
Ik snap alleen niet waarom leraren al wat kunnen zeggen omdat de 2e corrector ook moet corrigeren en omdat de n-norm nog niet vaststaat (?). Volgens mij mag een leraar ook nog helemaal niets zeggen.

N norm

De n norm kan alleen hoger worden, niet lager. Dus wat dat betreft kunnen ze al een inschatting maken die alleen beter uit kan vallen

Lusithania

Lusithania

21-06-2017 om 22:21

Zoon

Zoon heeft volgens planning pas afgelopen dinsdag Duits gemaakt. Na de uitslag van de eerste periode wist hij dat een 2.6 genoeg zou zijn. Wij hebben al een nog-niet-geslaagd-taartje gegeten.

Lusithania

Wat fijn!! Het is m zooo gegund!!!

Pooh Bear

Pooh Bear

22-06-2017 om 10:02

kleding diploma uitreiking

Weten jullie kinderen al wat ze aan doen naar de diploma uitreiking?
Mijn dochter loopt altijd in zwarte spijkerbroeken met shirts van bands,marvel en anime enz En ze is eigenlijk niet van plan om op de uitreiking iets anders aan te trekken.
Heb 1x geroepen om samen een mooie jurk of zo te gaan kopen maar dat weigert ze absoluut Maar ze wil ook niet iets anders bijzonders gaan halen wil echt gewoon een broek met een shirt.
En eigenlijk heb ik geen idee wat er normaal wordt gedragen op een diploma uitreiking

hier staat op de uitnodiging

Het zou geweldig zijn als de examenkandidaten in feestelijke kledij verschijnen.
Dochter gaat voor een jurk maar dat heeft ze wel vaker aan.

Ik zou voor je dochter een nieuwe broek kopen en een shirt wat ze ook mooi vindt. Zo kennen ze haar op school ook Wie weet wil ze wel een nieuw shirt van een band?
Wat had ze aan met het gala?

Tijgeroog

Tijgeroog

22-06-2017 om 10:46

Pooh bear

Bij mij speelt het voorlopig nog niet, maar ik zou geloof ik niet te veel pushen. Als ze liever in haar normale kleding gaat, is dat prima, en dan inderdaad misschien een nieuwe set subsidiëren. Maar ik zou ook kijkend er misschien iets feestelijkers is wat wel echt bij haar past, waar ze zich prettig in voelt (en waar ze misschien ook wel de humor van in ziet). Large heeft bijvoorbeeld een hoop jurken, waarvan een aantal misschien best wel bij haar past.
http://www.large.nl/art_326834/

Los laten

Mijn kinderen zouden het heel irritant vinden als ik mij daarmee zou bemoeien. Alsof ik geen vertrouwen had in hun keuzes. Ze doen niets exceptioneels aan tijdens de uitreiking. De school en klasgenoten en vrienden kennen hen zoals ze zijn en vice versa.

Voor de gala wordt wel wat extra moeite gedaan. Daarvoor zijn wat acties uitgevoerd, zoals naar de kapper. Maar ook dat zijn hun eigen beslommeringen. Je kan niet eeuwig hun hand vasthouden.

onderschat een ll niet

Dochter is met vriendin shoppen. Dochter zelf heeft al weken geleden een jurkje besteld. Maar vriendin wilde haar advies. Die meiden van school regelen het zelf wel. Die appen heel wat met elkaar af.

@Pooh Bear. Maar als je iets wilt doen, een bijdrage aan de kapperskosten wordt vaak gewaardeerd.

marlies

marlies

22-06-2017 om 12:10

kleding

Bij de 2 eerdere diploma uitreikingen liepen de meesten er toch wel netjes bij. Jongens een net shirt/overhemd en een nette (spijker)broek, meisjes in een jurk/rok, een enkeling in een nette broek (geen denim). Je had uitzonderingen maar die vielen wel op.
Mijn oudste dochter had ook altijd een zelfde type kleding aan, van een zelfde winkel. Ze wilde gewoon in die kleding gaan (ook omdat ze geen geld had voor wat anders). Ik ben toen met haar naar die winkel gegaan en in haar kledingstijl heeft ze toen een jurk gevonden die ik heb betaald. Ze vond dat toch wel erg leuk en achteraf was ze toch blij dat ze een jurk aanhad. En daarna heeft ze die jurk nog veel gedragen want het was een lekkere zomerjurk.

Pooh Bear

Pooh Bear

22-06-2017 om 13:43

reacti

@Tijgeroog een jurk gaat ze echt niet aan doen Zelfs niet van de large verder heeft ze heel veel kleding van de large.

Een gala hebben ze niet Wel met kerst zoiets gehad maar daar is ze niet geweest. Is niks voor mijn dochter En anders had ze ook niks anders aangedaan.

Ik denk dat ik het maar laat gaan. Ben wel vanmorgen met haar wezen winkelen voor een wat nettere blouse voor haar sollicitatie voor morgen. Ze heeft ook een nieuwe zwarte broek gekregen die ze ook met haar diploma uitreiking aan kan En ik denk dat ik haar inderdaad een nieuw shirt laat uitzoeken op de large

Tango

Tango

22-06-2017 om 16:24

Gisteren

Dochter heeft gisteren een her economie gemaakt. Ze vond het erg tegenvallen. Was veel moeilijker dan het eerste examen zei ze. Dus we vrezen....
Ze is nu informatie aan het zoeken over VAVO etc. want wil eigenlijk niet nog een jaar op deze school zitten. Ik heb werkelijk geen idee wat handig is. Ben er helemaal niet bekend mee. Heeft iemand tips?
Ze vond ook iets in Rotterdam waar je en je VMBO T diploma kan halen en tegelijkertijd al je MBO kan starten. Leek haar helemaal geweldig. Maar het lijkt mij veel en zwaar. En bovendien een stuk reizen. Geen idee of je dan een OV studentenkaart krijgt. De informatie is allemaal zo onduidelijk.

Pooh beat

Pooh beat

22-06-2017 om 20:34

Tango

O wat jammer dat hij zo lastig was en wat vervelend dat je niet genoeg informatie ksn vinden.
Hoe dat met die ov kaart zit weet ik ook niet normaal krijg je hem voor het vmbo niet en het mbo wel maar hoe dat dan zou zitten als het een combi is. Weet die school dat niet?

Tango

Wij hebben vorig jaar naar zo'n soort traject gekeken via saxion:VAVO-VWO examen + hbo tegelijk. Kijk goed of t allemaal klopt, want wij kwamen er achter dat ze alleen maar een deel van het eerste jaar vast mocht doen en daarna alsnog in de eerste moest starten. Ze zou dan vrijstelling krijgen van de punten die ze al tijdens t VAVOtraject gehaald had. Bovendien was ze dan cursist en geenstudent dus kreeg ze ook geen reisvergoeding etc. Ik weet niet of dat daar ook zo is,maar zoek goed naar info. Wij hebben er toen voor gekozen het niet te doen. Ze zou er voor op kamers moeten en dat vond ik t niet waard.
De VAVO op zich is een traject waar bij je een aantal vakken opnieuw doet om te slagen. Ik geloof dat je dochter 4 vijven had. Dan zal ze waarschijnlijk al die 4 vakken opnieuw moeten doen. (Volgens mij mag je met een VAVO-MBOtraject maar een of 2 vakken doen). Omdat ze de kans op zakken willen spreiden zal ze waarschijnlijk ze daar allevier moeten doen.Zo is het ons hier in ieder geval uitgelegd toen. Dochter had maar 1 vijf maar moest dan toch 2 en nog liever 3 vakken doen. Het is een ijzeren rooster, eenmaal dit rooster dan blijft t jaar zo,of t ni gunstig is of niet. Dochter had een NT profiel en dat werd weinig gegeven. Ze zou dan verdeeld over 4 dagen 8 uur naar school moeten omdat ze een gatenrooster had. Geen baantje of zo mogelijk, dus we hebben er voor gekozen om toch opnieuw naar school te gaan.

Julia64

Julia64

23-06-2017 om 19:25

Pffff

Oh wat lees ik nu weer allemaal; nette kleding bij de diploma uitreiking? Serieus? Zoon hééft niet eens nette kleding .... Maar bij ons is het gewoon op een dinsdagmiddag om 3 uur, zou er dan ook zo'n gedoe van gemaakt worden? Hm. Nou, ik laat het lekker aan zoon over (en hoop niet dat de ouders ook in gala oid verwacht worden, haha).
Inmiddels nog steeds in afwachting van DE uitslag a.s. vrijdag. Geen idéé ook hoe we dat te horen krijgen, hoe gaat dat bij jullie? Zoveel info als er was over de uitslag van het examen, zo onduidelijk is het hier over het her. Zal zoon anders zijn mentor maar eens laten mailen.
@Tango, ik weet niet of je er iets aan hebt, maar het schijnt ook mogelijk te zijn om je als leerling als het ware uit te laten lenen bij een MBO en dan daar de VAVO te doen. Als je googelt op "VAVO uitbesteding"kun je er meer over lezen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-06-2017 om 20:11

Tango: VAVO

Tango, mijn zoon heeft dit jaar zijn VWO afgerond op een VAVO. Over de combi met mbo weet ik niets. Op zijn school kan dat in ieder geval niet.
Studentenkaart zal ze niet krijgen, want VAVO is middelbare school. De meeste leerlingen blijven gewoon ingeschreven bij hun oude school en worden een jaar 'uitbesteed' aan de VAVO. Ze regelen onderling de financiering.
Op VAVO kun je als voltijd-leerling alle vakken doen, maar je kunt ook deeltijdleerling worden. Je volgt dan maximaal 4 vakken. De lessen zijn gewoon overdag. Houd er wel rekening mee dat je als deeltijdleerling vaak korte dagjes hebt. Onze zoon moest 4 dagen op school zijn. Twee korte en twee wat langere.
Het zijn vooral 16-20 jarigen op het VAVO. Een deel is op zijn vorige school gezakt, sommigen zijn twee keer blijven zitten en moesten van school af. Er zijn ook leerlingen die wel al een diploma hebben, maar op VAVO gaan stapelen (dus alsnog havo of VWO doen) of andere vakken doen (dus een ander profiel).

Hier is het dus goed bevallen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-06-2017 om 20:22

over dat uitbesteden

"maar het schijnt ook mogelijk te zijn om je als leerling als het ware uit te laten lenen bij een MBO en dan daar de VAVO te doen."

Misschien is het anders dan ik in mijn hoofd heb, maar volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.

VAVO is VO: vmboT, havo en VWO.
De VAVO's zijn onderbracht bij de ROC's (maar zijn zelf geen MBO).
Je blijft meestal ingeschreven bij je oude VO-school. De VO-school ondertekent een formulier waarin ze verklaart dat de kans op een diploma op VAVO groter is dan op de eigen school.
Als je niet (meer) ingeschreven staat op een VO-school (of als ze je niet willen uitbesteden, geen idee of dat vaak gebeurt), dan betaal je zelf het schoolgeld (ca. 1000 euro? pin me er niet op vast).

Jonger dan 18...

Uit vosabb.nl pag 33 van 36. Vraag Rutte regeling: Leerlingen van 16 jaar of ouder die gezakt zijn voor hun eindexamen, kunnen eventueel een diploma via het volwassenenonderwijs (vavo) halen. Ze hoeven dan alleen de examenvakken te volgen waar ze een onvoldoende voor hebben behaald, om toch nog tot een volwaardig diploma te komen.
Het volwassenenonderwijs is eigenlijk bedoeld voor leerlingen vanaf 18 jaar of ouder. Een middelbare school kan 16- en 17-jarigen uitbesteden aan het vavo volgens de zogenoemde ‘Rutte-regeling’.
Op die manier kunnen zij alsnog een vmbo-t-, havo- of een vwo-di- ploma halen. Leerlingen worden doorgaans alleen uitbesteed als de kans om een diploma te behalen via die weg groter is. Uitbestede leerlingen blijven ingeschreven op hun eigen middelbare school, maar volgen hun opleiding op het vavo. De middelbare school blijft daardoor verantwoordelijk voor de leerling. De vavo-instelling neemt het eindexamen af en reikt het diploma uit. Het diploma heeft dezelfde waarde als het diploma van de middelbare school. Uitbesteding is geen recht van de leer- ling; het gebeurt in overleg tussen school, ouders, leerling en vavo.

https://www.vosabb.nl/wp-content//uploads/2017/06/Naar-School-9-2017.pdf#page=22

16 of 17 jaar: 'Dus doorgaans alleen als de kans via de vavo groter is'.
Vervelend voor ieder onder de 18.

Tango

Tango

27-06-2017 om 22:57

Bedankt Flanagan!

Voor deze uitleg. Geen idee hoe ze dan bepalen of de kans van slagen op de VAVO hoger is. Ik vraag me af ook hoe de begeleiding daar is. Dochter is afgelopen schooljaar 0.0 begeleid. Ze gooide er ook zelf met de pet naar hoor, maar vanuit school had wel iets meer gedaan kunnen worden. Wij hebben daar ook een aantal keer op aangedrongen.
Nu eerst vrijdag maar afwachten en als ze het niet gered heeft een pittig gesprek met school voeren. Inmiddels hebben we wel contact met een andere school gehad waar ze mogelijk naar toen kan. Maar die hadden nu nog 2 te volle klassen. Als er een klas bij komt zou ze na overleg kunnen instromen. Ook daar gaan we dan wel in gesprek over begeleiding, want dat is wel nodig en ik weet niet of deze school daar heel sterk in is. Het is wel een vrij creatieve school. Je kan er bijvoorbeeld ook examen, als extra vak, doen in Drama. Dat ligt dochter wel.
Er is nog een andere school die we niet hebben benaderd. Dochter zegt dat de begeleiding daar beter is. Maar het ligt gevoelig haar op die school te plaatsen omdat onze zoon net voor deze school is afgewezen. Dat veroorzaakte nog een heftige woordenwisseling vanavond tussen broer en zus.
Dochter zelf zegt ook nog dat het haar niet lukt om te leren. Ze kan zich niet concentreren. Ik vroeg me dus af of we daar ook nog iets mee moeten...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-06-2017 om 23:12

kans van slagen

Van 'onze' VAVO heb ik begrepen dat dat gewoon alle middelbare scholen leerlingen uitbesteden. Het zou niet meer dan een formaliteit zijn. Die indruk kregen wij overigens ook van de middelbare school hoor. Gezakte leerlingen krijgen direct een gesprek, en VAVO wordt daar standaard als een van de opties gepresenteerd. Vind ik ook wel logisch. Als leerling niet gemotiveerd is om hele programma over te doen, dan is daarmee de kans van slagen op een VAVO automatisch groter.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-06-2017 om 23:15

Begeleiding

"Ik vraag me af ook hoe de begeleiding daar is."

Daar kun je niets algemeens over zeggen. VAVO's kunnen onderling net zoveel verschillen als reguliere middelbare scholen doen. Wij hebben ons vorig aar op meerdere VAVO's georiënteerd en wij vonden de verschillen érg groot.

Li

Li

28-06-2017 om 10:00

Tango

Hier ook concentratieproblemen. Zoon slikt ritalin, dochter weigert zich te laten onderzoeken. Ja, ze gooit er met de pet naar, maar ik zie ook iets van faalangst. Als ik er naast ga zitten en zelf maar begin, pikt ze het sneller op. Het is lastig, want er wordt natuurlijk ook gepuberd en hulp van je moeder accepteren is "falend". Ik moet op eieren lopen, maar ze is dit jaar in elk geval (net) overgegaan.

En....

ik hoop zo dat ze geslaagd zijn!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.