Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2017 om 13:00

Eindexamen 2017


Walnoot

Walnoot

15-06-2017 om 14:14

Her

Hier niet, alleen de kinderen die moeten zeg maar. Dochter heeft geen enkele onvoldoende en had zelfs op een paar vakken waarvan zij dacht het slecht te hebben gemaakt een redelijk goed cijfer. Maar al had ze wat lager dan gedacht, dan nog zou ze geen her doen. Dat zit ook niet zo in dochters karakter Ze is al aangenomen op haar vervolgopleiding dus daar ziet zij het nut totaal niet van in. Bovendien is ze er ook klaar mee!

Phryne

Ja hoor, dat is heel normaal. Vaak is het grootste deel van de gemaakte 'heren' van leerlingen die dat doen om een mooiere lijst. Niks mis mee toch? Bv een lijst zonder 5- en willen. Of zonder 6-en.

Wel serieus aan de bak dan met leren......want om het nou gewoon op de bonnefooi te proberen, dat werkt voor veel vakken niet ( muv de vreemde talen misschien, waar het toch vooral om leesvaardigheid gaat) al die hardwerkende docenten moeten er namelijk wel weer flink tijd in steken om het na te kijken, inclusief wederom 2e correctie, en dat voelt echt niet leuk als je een stapeltje afgeraffelde bladen voor je neus krijgt van leerlingen die overduidelijk halverwege het examen al doorhadden dat dit niet de gewenste verbetering gaat opleveren......beetje een waste of time. Want wij mogen het nakijken niet afraffelen....

Ingrid

Heren?

Ik bedoel natuurlijk 'herren'. Maar dat kent de Autocorrect klaarblijkelijk niet...

Ingrid

Ik praat overigens over een havo-vwo school...

Mijn eigen,mwel te verstaan. Misschien dat het elders minder gebruikelijk is...dat zou kunnen.

Ingrid

Even gecheckt..

Op mijn school zijn er 21 leerlingen die voorlopig afgewezen zijn, maar die dmv een herexamen nog kunnen slagen. Ze kunnen zich tot morgen 12:00 uur aanmelden. Nu al staan er 43 leerlingen op de 'her' lijst. Dat worden er vast nog heel wat meer.

Ingrid

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-06-2017 om 14:23

Kan ik me voorstellen

Voor een taal is het natuurlijk ook een beetje mazzel hebben met goede teksten, maar gesch en ak is gewoon flink leren. Gelukkig is de rest wel goed gegaan, zelfs een aantal cijfers hoger dan haar SE-gemiddelde. Zoals Nederlands, waar toch een boel over te doen is geweest

Maxim

Maxim

15-06-2017 om 15:44

Sneu

Nou het kan dus. Op alle vakken voldoende staan gemiddeld. Twee keer een 8, twee keer een 7, rest 6.
Maar niet geslaagd. Geen 5,5 op CE.
Ze moet dus een willekeurig vak 1,5 punt ophogen.
In overleg met school zal het eco worden.
Raar hoor. Een mooie eindlijst met louter voldoendes en nu aan de bak voor het CE gemiddelde

mirreke

mirreke

15-06-2017 om 16:29

Balen Maxim, dat had mijn dochter 2 jaar geleden ook!!

Het ging bij haar om 1/10e punt. Helemaal niet aan gedacht destijds, en net als bij jouw dochter verder een mooie lijst.

Toch best wel stressen was dat, maar ze heeft het gedaan, voor wiskunde nota bene (haar minst sterke vak, maar wel het vak waarvan de docenten inschatten dat ze daar gemakkelijk hoger voor zou moeten kunnen scoren.

En het was haar gelukt: zij had inderdaad haar vier voor wiskunde (had een blackout gaf ze zelf al aan... op het examen) opgehoogd naar bijna een zeven zelfs...

Wat balen. Ik hoop dat ze het hoofd koel blijft houden!

mirreke

mirreke

15-06-2017 om 16:31

En ja, zoon hier doet een her zonder dat het moet

Voor geschiedenis. Hij hoeft maar een paar tienden hoger te halen, en dan heeft hij een zes. Moet echt wel lukken... Dan idd geen onvoldoende op de lijst. Voorstel kwam van school en tot onze verrassing ging hij akkoord...

Verder echt een mooie lijst. Zo blij zijn we dat hij van school af is, haha. Het is voor hem echt een marteling geweest.

Tango

Tango

15-06-2017 om 16:34

Geen idee

Geen idee of er hier geslaagden nog een her gaan doen. Wel was hier bij dochter ook het geval dat voor de vakken waar ze een goed gevoel over had, ze laag gescoord had en andersom. Ze dacht bijvoorbeeld dat ze wiskunde best goed gemaakt had maar was heel laag. En geschiedenis vond ze best pittig maar ze haalde toch een ruime voldoende. Best bijzonder eigenlijk.
En wat me nog steeds verbaast is het hoge aantal gezakten op vmbo-t bij haar op school. Ik kwam op ongeveer 16 procent. Is het bij jullie ook zoveel?

Geslaagden

https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/voortgezet-onderwijs/deelnemersvo/eindexamens

VMBO-T zou juist minder gezakten hebben, in 2016 nog geen 5 procent. Blijkbaar is er iets op een school van 16 procent niet gemiddeld.

Triva

Triva

15-06-2017 om 17:00

Maxim

Vervelend maar het betekent gewoon dat de schoolexamens te makkelijk waren op die school, toch? In ieder geval heeft hij in vergelijking met de SE's het centraal schriftelijk veel slechter gemaakt.

Triva

Triva

15-06-2017 om 17:02

aanej

Je kunt het ook positief uitleggen: deze school probeert de leerlingen binnen te houde waar andere scholen neigen naar afstromen. Overigens moeten de percentages van de herexamens er nog bij.

Maxim

Maxim

15-06-2017 om 17:31

Triva

Nee hoor. Ik denk niet dat de schoolexamens te gemakkelijk waren. Mijn kind is een uitzondering. Voor de rest maken de ll de CE zoals verwacht ietsjes lager dan SE. Of hoger.
Mijn kind jhad alleen wiskunde op CE hoger dan op SE. Ook dat was weer een uitzondering op school!
Ze heeft zelf gewoon een rotweek gehad. Heel jammer.

Cijfers en herkansing

Mijn dochter heeft weliswaar 5 vijven op haar eindlijst, maar over het geheel toch gemiddeld een 6,8. Ze had voor alle vakken op het CSE hoger gescoord dan op de schoolexamens. Ze zou wiskunde over kunnen doen, ze kwam maar iets tekort voor een 6, maar ze hoonde man's vraag of ze dat van plan was direct weg. Ze is er klaar mee.

skik

Mammalein

Mammalein

15-06-2017 om 20:58

nog niet geslaagd

Helaas, zoon die de hele tijd al riep dat hij toch ging zakken is er inderdaad niet door, wel nog een herkansing. Ik vond het wel opvallend dat van de 80 vwo leerlingen er maar 60 in één keer doorgekomen zijn. Ik heb eigenlijk vorige jaren nooit zo gelet op de aantallen, maar 1 op de 4 gezakt of een herexamen lijkt me behoorlijk veel.....

Maxim

Zo is dochter vorig jaar ook gezakt. Zo balen die neiuwe regeling, ik denk dan...als een kind t hele jaar mooie punten haalt dan zal dat echt niet door toeval komen. Laat dan t CE iets minder meetellen.
Succes met de herkansing!

Mamalein

Wooow dat is veel! Ik hoorde bij dochter maar een paar gezakten op VWO en bij zoon op HAVO wat meer maar echt geen 25 procent. Ik denk 10-15 procent?

marlies

marlies

16-06-2017 om 07:39

nee

Nee, zoon gaat geen her doen. Hij is geslaagd en die ene 5 neemt hij voor lief. Ik zou het wel gedaan hebben maar hij zegt dat hij er toch niet voor gaat leren dus dan heeft het geen zin, aldus zoon. En dat is wat ik van anderen ook hoor. Ik heb eigenlijk niemand gehoord die wel een her gaat doen, als hij/zij geslaagd is. Ook kinderen van vrienden en familie.

Triva

Triva

16-06-2017 om 07:48

herkansing na geslaagd

Ik denk dat het ook een beetje aan de school ligt en dan bedoel ik de cultuur/klimaat. Mijn oudste is vorig jaar geslaagd en echt heel veel deden daar een her, mijn zoon zelfs voor zijn beste vak

Dochter

Werd wel door wiskundeleraar benaderd van joh als je herkanst en. 1tiende hoger haalt heb je een 8. Nou ik vind t na vorig jaar wel prima..ppff...
Zoon heeft 2 vijven en ik geloof niet dat hij wat over gaat doen hahaha. Geslaagd is geslaagd zegt ie.

Maxim,

Hier hetzelfde verhaal, CE< 5,5 door twee slechte resultaten in een rotweek. Ze baalt omdat ze twee jaar geleden ( voor die eis) wel zou zijn geslaagd. De eis dat je ook maar 1 her mag doen, verkleint de kansen. Nu moet een her-kandidaat dubbel hoog scoren dan in de tijd dat ll meerdere herren mochten maken.

De eisen zijn verzwaard, toch zijn veel lln geslaagd. Mijn kind zal hand in eigen boezem moeten steken wegens mindere planning.

Ik zag de cijferlijst en de vetgedrukte conclusie : afgewezen. Dat doet wel iets met je als ouder, laat staan een puber.

Flanagan

Dat doet zeer he? Dan zie je die eindlijst met, in geval van dochter, prachtige cijfers en toch is ze dan afgewezen/gezakt.

yura

t is zo stil vanuit jou... hoe is t? Moet veel aan je denken.

Yura

Yura

16-06-2017 om 10:38

Lillian

Jaa ik dacht, nu moet ik eerst wat laten horen. Geslaagd alletwee! Het was zo hectisch hier met de examens en ik was ook ziek (bijholte- en oorontsteking), nachtenlang niet geslapen, combinatie van niet lekker en zenuwen voor het uitslag en kinderen die laat thuis komen van al die feestjes.
Vannacht eindelijk even een goeie nacht gemaakt, dus nu kan ik weer helder denken haha.
Fijn dat je dochter ook geslaagd is.
Alle andere geslaagden gefeliciteerd.
De hers veel succes, nog langer nagelbijten, dat valt niet mee.
En een definitief gezakte zag ik, wat balen. Weet hoe het is, maar het komt goed.

Dochter had uiteindelijk een mooie lijst, de stresskip, had ze ons mooi te pakken. Maar één 5 uiteindelijk. M&O dat ze zogenaamd verknald had had ze een 7 op het CE. Ik zou iedereen voortaan aanraden laat dat nakijken van de antwoorden maar zitten, klopt niks van.
Zoon had M&O wel verknald, terwijl hij er beter in is dan dochter. Raar is dat. Hij had een 4, wat resulteerde in een 5 gemiddeld. Maar had geen zin meer om te herkansen en ik geef hem groot gelijk.

Yura

Yura

16-06-2017 om 10:45

De rest van de school

Ik weet niet hoe het met heel vwo 6 is, maar van de meiden waar dochter mee op examenreis was zijn er 2 definitief gezakt en 1 heeft een her. Dat vond ik best wel veel, hoewel de ene al heel slecht ervoor stond met de se's, dat wisten ze eigenlijk het hele jaar. Wat er met de andere vriendin is snapt dochter niet, die had het nog kunnen halen als ze er even aan getrokken had, maar die heeft voor het CE heel weinig gedaan. Ouders waren de eerste week van de meivakantie ook op vakantie en zij bleef thuis om te leren, wat ze niet gedaan heeft. Dochter maakt zich een beetje zorgen om haar, volgens haar doet ze vreemd/anders en is ze heel ongemotiveerd. Ze vraagt zich af of ze er komend jaar nog wel voor gaat, of straks zonder diploma komt te zitten na 7 jaar vwo. Ik vraag me af of ik die ouders moet inseinen. Die ken ik wel, omdat ze ook al bij dochter op de basisschool zat en we komen ze ook vaak bij de sportvereniging tegen.
De vriendin met de her ging ervan uit dat ze helemaal gezakt was, dus die moet even een knop omzetten, die moet opeens keihard gaan blokken, waar ze geen moment rekening mee had gehouden.

Yura

Yura

16-06-2017 om 10:48

Mammalein

Wow dat klinkt mij ook als veel. Vorig jaar waren het bij zoon iets 3 definitief en volgens mij 3 hers van de ca. 50. Dat was ook al veel meer dan andere jaren, bijna altijd hebben ze 100% geslaagden gehad.
Hoe het dit jaar is weet ik niet precies, want ik hoefde nu niet mee naar school. Naast de vriendenclub van dochter heb ik volgens mij nog een definitief gezakte gehoord en nog 2 hers, maar dat zal mogelijk nog iets meer zijn. Dit jaar gaat het om ca. 80 leerlingen. Succes met de herkansing in ieder geval.

oo fijn yura

Ik begon m te knijpen!

Het is eindelijk wat geland bij me

Dat ze allebei geslaagd zijn,pfff...wat een weken waren dit. Stressvol ten top. Zoon is dus net geslaagd,hij had geen 0,2 lager moeten scoren voor geschiedenis. Hij had nml Duits ect verknalt en dus nu 2 vijven.
Een her doen wilde hij niet. Ik ga daar niet zitten voor een hoger punt, mam,terwijl de rest daar zit voor een jaar!
Ik hoorde van zoon en dochter dat er bij allebei eéén definitief gezakte was maar wel meerdere met een her. Al zijn sommige hers een utopia met wel vier punten hoger te moeten halen.

Veerkracht

Wat heb ik toch een bewondering voor de veerkracht van de 'afgewezene hier. Na twee dagen extra training en het aanleren van een andere strategie, is ll verdrietig: wat als ik op een paar honderdste toch zak?.
Ik vroeg of het pijn deed dat het overgrote deel wel geslaagd is. Dat was het niet, ll wil volgend jaar zooo graag gaan studeren. Ll af, is als een mijlpaal, een nieuwe fase in jet leven van een jong mens.
Ik leg uit dat een vavo de kans bied om meerdere deelcertificaten te verrbeteren, dus meer kans en minder 'het eind van de wereld'. Maar de her biedt nu de enige kans om komend jaar al te beginnen aan de studie. Dat is nu een feit.
Even later komt kind de kamer weer binnen. Ik vraag of het vandaag niet goed ging tijdens de training. Kind geeft aan dat het goed ging en dat dit ook wel vertrouwen geeft in morgen. Die veerkracht, zo prachtig. Moge dit kind morgen kracht geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.