Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2017 om 13:00

Eindexamen 2017

Is er nog geen eindexamendraadje? Dan trap ik af Mijn eindexamenkandidaat is al flink nerveus voor haar eerste examen woensdag (Nederlands). De afgelopen weken heeft ze flink geleerd, samenvattingen doorgenomen en proefexamens gemaakt. Ze staat er goed voor, maar het blijft spannend omdat je ook voor je CSE voldoendes moet halen, en bij dochter is het glas snel halfleeg.
Hoe gaat het met jullie kinderen? Hebben ze er zin in? Last van zenuwen?


Mag ik ook meedoen...?

Ik HEB dit jaar voor t eerst een examenklas....en dat is volgens mij bijna net zo spannend....hoe gaan ze het doen? Stel je voor dat er eentje zakt op 'mijn' vak.....pfff....ik hoop het niet....of is het examen dit jaar hartstikke @&€%^#$£¥. Dat gebeurt af en toe.

En dan dat nakijken...best spannend. Een tweede corrector waar je telefonisch mee in de clinch moet...dat kun je treffen, maar je kunt ook een vreselijke sukkel treffen waardoor je alle zeilen bij moet zetten om te zorgen dat jouw leerlingen zo rechtvaardig mogelijk scoren....en omgekeerd moet ik als 'groentje' ook de examens van een andere school als 2e corrector kritisch bekijken. Hoop ook daar dat ik een beetje een redelijke match heb en geen flapdrol tref die er een rommeltje van heeft gemaakt...

Ik heb ook stress!!!!! hahaha...

Ingrid

Verhuiswagen

Verhuiswagen

08-05-2017 om 14:35

Zo anders dan ik me had voorgesteld

Dit jaar doet mijn oudste eindexamen havo. T moeilijjste vind ik dat ik dat op afstand moet beleven. Ze heeft in de meivakantie veel geleerd bij haar vader. Tenminste dat zegt ze. Ze zou eerst bij mij komen maar doordat ze bijles had geregeld kon dat niet. Elke dag contact gehad en iedere keer was er wat anders en uiteindelijk is de bijles pas de laatste dag vd meivakantie geweest. Als ik in de buurt was geweest, had ik me er al veel eerder voor ingezet. Nu mocht dat niet zeg maar. Ik maak me zorgen en ik zie mijn kind worstelen. De leugens op basis waarvan ze bij vader woont komen nu boven water en ze kan t niet meer verbergen. En mijn kind is de dupe. Om haar te steunen heb ik haar mijn kettinkje gegeven met een hanger waar ze vroeger een verhaaltje bij had. Dat verhaaltje gaat haar nu helpen tijdens de eindexamens. Ze staat er zwakvoor. Dezelfde cijfers houden, dan zakt ze. En ze staat voor zoveel vakken op de grens onvoldoende/voldoende dat ik niet eens zou weten of herkansing mogelijk is.

Walnoot

Walnoot

08-05-2017 om 15:27

Ja!

Dochter doet ook examens en het is mijn eerste kind die examens doet en ik vind het heel spannend Ze staat er heel goed voor maar goed, de examens moeten nog. Ze is nu nog niet zenuwachtig maar ik weet niet hoe dat de komende dagen gaat. Ik ben heel benieuwd.

Tango

Tango

08-05-2017 om 15:33

Ja, hier ook eentje!

Dochter van 16 doet examen VMBO-T. Ze staat er niet heel goed voor. Alles net voldoende en voor Engels een 5. Zelf maakt ze zich (te) weinig druk erover. Ze heeft er net 2 weken meivakantie opzitten en welgeteld 1 ochtend geleerd. Gelukkig heeft ze veel examentrainingen waar ze dan precies kan zien waar ze nog aandacht aan moet besteden. We hopen er maar het beste van. Ik denk dat ze gewoon op de valreep gaat slagen, want zo komt ze haar hele middelbare schoolperiode al door Ik moet zeggen dat ik me zelf ook nog niet erg druk maak. Ze begint vrijdag met Nederlands en dat zie ik ook wel lukken. Ik mag haar nergens mee helpen, ze wil alles zelf doen. Het enige wat ik doe is haar af en toe op tijd naar bed sturen

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-05-2017 om 15:39

in de herkansing

Zoon is vorig jaar gezakt en doet dit jaar een nieuwe poging (VWO). Hij hoeft maar vier vakken te doen (waarvan maar 3 nodig zijn voor zijn diploma) en staat er redelijk goed voor. De examens zijn voor hem mooi verspreid, steeds een paar dagen er tussen. We hebben er wel vertrouwen in.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2017 om 15:44

Verspreid

Dochter heeft soms twee examens per dag, dus tot volgende week zit ze volgepland. Dan een week niets en dan nog even Spaans. Dat vindt ze op zich niet erg, tegen Spaans ziet ze niet op.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-05-2017 om 15:48

Jongste zoon

Jongste zoon doet dit jaar examen VWO. Hij hoeft maar 7 vakken, want voor 2 vakken is geen CSE (afgesloten met schoolexamen). Hij studeert heel serieus, heeft een gedetailleerd plan gemaakt welke dag hij welk vak gaat leren (proefexamens maken). Iedere dag een uur of 5-6 studie, en de rest relaxen (lees: muziek/gamen/youtube/chatten of naar zijn vriendin). Hij staat er goed voor, maar wil gewoon ook goed scoren (oftewel van een paar 6-en nog een 7 maken). Best wel relaxed hier dus. Ik vind het zelfs jammer dat hij er zoveel andere activiteiten voor laat schieten, zoals de muziek die nu even op een lager pitje staat (maar ik begrijp zeker dat een heel projectweekend met de muziek nu echt teveel gevraagd was).

Ook hier

Mijn dochter doet havo-examen. Voor mij is het het tweede kind dat examen doet, oudste is een paar jaar geleden geslaagd. Het wordt spannend. Op zich staat dochter op slagen, maar zij heeft extreme faalangst. Denk dan aan overgeven en flauwvallen op het moment suprême. Niet in te schatten wanneer zo'n paniekaanval komt of wanneer niet. Vijf jaar faalangstreductietraining en begeleiding door een psycholoog hebben geen verbetering kunnen brengen. Dochter is serieus bezig met leren, moet het in principe ook gewoon kunnen halen want ze beheerst de stof. Ze moet alleen geen paniekaanval krijgen, anders wordt het zomaar een 1. We zullen zien...

skik

Walnoot

Walnoot

08-05-2017 om 16:28

Oja

Dochter doet examens VMBO TL.

@Skik, pffff heel vervelend. Ik herken het wel van mijn jongste dochter. Die een paar keer begon te hyperventileren. Heel sneu. Hopelijk valt het mee!

Lusithania

Lusithania

08-05-2017 om 16:28

Hier ook een

Zoon gaat voor de herkansing. Hij hoeft/doet vijf vakken en is heel relaxed. Duits gaat hij in het tweede tijdvak doen omdat de zelfde dag ook wiskunde is.
Hij heeft namelijk nog vaak hoofdpijn.

Maxim

Maxim

08-05-2017 om 17:54

Havo

Mijn dochter doet havo. Ik vind het nog vrij relaxed tot nu toe.
Heel anders als mijn oudste die 3 jaar geleden vmboT examen deed. Die moest ik continu stimuleren, samen naar de oude examens kijken, overhoren enz. Anders deed ze niks en ze stond er niet best voor. Gelukkig geslaagd!
Bij mijn 2e die nu dus havo examen doet gaat alles vanzelf. Ze oefent, vraagt af en toe wat, maar eigenlijk merk ik er verder weinig van. Hoop dat het goed komt. Staat er wel aardig voor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2017 om 18:50

Niet relaxt

Het lijkt me wel relaxt als een kind er een beetje relaxt mee omgaat. Dochter is altijd bang dat ze te weinig doet en was een aantal dagen van negen tot negen bezig. Dat heb ik dus een halt toegeroepen en ik sleep haar regelmatig mee naar buiten. Ik zal blij zijn als het achter de rug is.

2 examenkandidaten dit jaar

Dochter is vorig jaar op VWOgezakt op t CE stond er heel goed voor met een dikke 7-8 in alle vakken, behalve engels 6. In paniek geraakt, de 5.5 due verplicht is net niet gehaald en zelfs de her verprutst. Gezakt dus met een mooie cijferlijst....Nu staat ze er weer goed voor, is veel relaxter. Ze heeft NLP training gehad dit jaar en tot nu toe is ze rustig en zelf verbaasd dat ze alles al weet,dus t helpt tot nu toe wel.. Heeft wel al 2 weken goed geleerd.
Zoon doet HAVO staat een 5 voor wiskunde,dat blijft een zwak vak. Een 5.5 voor duits en de rest tussen de 6 en de 7 met engels als uitschieter 7.6. Economie en wiskunde heeft hij bijles gehad.
Maakt zich niet druk en doet wel al heel de vakantie elke dag een vak voor een paar uur,wat voor hem heel wat is.
Ik ben nu nog rustiger, al gieren op t moment dat ik dit typ even de zenuwen door mn keel.
Ik vind t zo lastig. Vorig jaar riepen we; ze moet heel gek doen wil ze zakken. Ik durf dit jaar niks te zeggen.

Mammalein

Mammalein

08-05-2017 om 21:18

spannend

Oudste zoon doet VWO examen, hij gaat er vanuit dat hij zakt "want dan valt het altijd mee..." zo zegt hij.
We zullen zien. Hij staat er niet heel goed voor, maar met een beetje geluk bij de examens kan hij nog best slagen.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

08-05-2017 om 21:34

Dat gebeurt hier ook

Mammalein: hij gaat er vanuit dat hij zakt "want dan valt het altijd mee..."

Dat zegt mijn oudste ook, en ik zeg dan altijd dat je krijgt waf je zegt. Is dat eigenlijk wel zo? Hekpt het als je het positief in ziet? Dat je uitspreekt dat je slaagt. Slaag je dan ook? Hoe help je je kind met n positieve mindset.

Niet meer, maar ik leef net jullie mee!

Vorig jaar, de opluchting van mijn zoon dat-ie toch mooi netjes geslaagd was! Knuffelen vindt hij "not done", maar na de positieve uitslag vloog hij in mijn armen. Ik gun jullie ook zo'n positieve ervaring.

Zoon moet overigens dit jaar 80% van zijn studiepunten halen om met zijn opleiding verder te mogen, dus stiekem zit ik mijn nagels weer af te kluiven als hij tentamens heeft.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2017 om 22:47

Lilian

Wat vreselijk. Dat soort verhalen moet ik hier dus echt niet vertellen want dochter verzint haar eigen doemscenario's wel. We hebben zelfs met zijn allen voordelen van zakken bedacht, maar het blijft een enorm grote angst. Het kan dus, zakken terwijl je voor alles 7+ staat.

Mammalein

Mammalein

09-05-2017 om 11:24

strategie

verhuiswagen: "Dat zegt mijn oudste ook, en ik zeg dan altijd dat je krijgt waf je zegt. Is dat eigenlijk wel zo? Hekpt het als je het positief in ziet? Dat je uitspreekt dat je slaagt. Slaag je dan ook? "

Ik weet niet of dat zo is. Ik ga zelf in elk geval niet mee in de modus van "ik zak toch..." en probeer hem op te peppen. Maar ik heb zo langzamerhand het idee dat het voor onze zoon meer een soort strategie is om meer rust te creëren voor hemzelf, de spanning er een beetje af te halen. Want hoewel hij bovenstaande al weken roept, zit hij ijverig dag na dag in de boeken, gaat naar elke examentraining die ingepland staat op school (niet verplicht) en heeft zelfs een concert van zijn favoriete band laten schieten...!

Tango

Tango

09-05-2017 om 11:43

Zakken

Dochter roept hier nog steeds dat ze echt wel gaat slagen. We gaan het zien. Als dochter zakt, wil ze naar een andere school. Ze wil geen jaar meer op huidige school zitten, want voelt zich hier niet meer prettig. Ik heb gezegd dat ze dat dan echt zelf mag gaan uitzoeken, want dat ik daar geen meerwaarde in zie. Gaat ze regelen zegt ze. Ik hoop dus maar gewoon dat ze slaagt.

Yura

Yura

09-05-2017 om 13:42

2 kandidaten

Hier twee eindexamenkandidaten, oudste is vorig jaar gezakt. Nu ik al die mensen van vorig jaar terug zie, weet ik weer dat er vorig jaar veel gezakt waren hier. Ben er nog steeds niet achter of dat ook een landelijke trend was. Bij zoon in de klas waren er 3 definitief gezakt (van de ca. 50), waar de school de meeste jaren op 100% slaging heeft gezeten de afgelopen jaren.

Nadat we het telefoontje kregen moesten we gelijk naar school om te beslissen hoe nu verder. School stuurde aan op toch 1 vak herkansen (hij was op 4 net gezakt tussen 5,3 en 5,45) en dan voor 3 vakken naar Vavo. Wij hebben gekozen voor het hele jaar over doen. Ik zag het niet zitten dat hij af en toe een paar uurtjes naar school ging en de rest van de week in zijn nest lag. Hij is dus het hele jaar over gaan doen, bij zijn zus in de klas. Dat is goed uitgepakt. Hij heeft het goed naar zijn zin en een druk sociaal leven.

Als je dat telefoontje krijgt dan zakt echt de grond onder je voeten vandaan. Hij stond er helemaal niet erg slecht voor en voorgaande jaren was het bij hun op school zo dat de cijfers op se's wat lager waren dan op ce, dus ik had er niet echt rekening mee gehouden. Maar als ze vanaf 2 uur gaan bellen en de telefoon gaat om 5 voor 2 dan weet je eigenlijk al genoeg. Ik keek nog snel op het schermpje of het niet een ander nummer was. Maar al snel hoorde ik zoon zeggen: "En ook geen her meer?" Dat is echt niet leuk. En dan al die vlaggen overal, blije facebookberichten. Ik hoopte gewoon dat ik geen bekenden tegen kwam bij de supermarkt. Als iemand ernaar vroeg barstte ik bijna in tranen uit.
Maar achteraf valt het hartstikke mee hoor. Het is echt niet het einde van de wereld. Ik denk zelfs dat het hem goed heeft gedaan. Hij is nu een stuk volwassener en veel meer toe aan de universiteit denk ik.

Nu staat hij er gewoon prima voor, meeste rond een 7. Ook dochter staat er prima voor, iets lager dan zoon, maar geen reden om ons zorgen te maken. Afgelopen weken zijn ze gestructureerd aan het leren en oefenen, hebben een schema gemaakt wat ze elke dag doen. Dus we gaan rustig de examens in, hoewel vandaag de zenuwen een beetje gaan toe slaan. Dochter was paar weken geleden door haar rug gegaan, ze hoopt dat ze zo lang achter elkaar kan zitten. Fysio heeft wat tips gegeven hoe ze op haar stoel zittend wat kan rekken en strekken. Gelukkig is het goed verdeeld over de dagen bij hun (nagenoeg zelfde pakket), maar 1 dag 2 examens en de rest maar 1 per dag.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-05-2017 om 17:05

Ja hier ook

Oudste doet eindexamen vwo. Ze staat voor alle vakken voldoende, zelfs haar zwakste vak is boven de 6 (ik meen 6,2). Ze heeft alle talen en is goed met lezen. Dus wij maken ons geen zorgen, maar zelf vindt ze het heel erg spannend. Wij mogen dus ook niet zeggen dat ze vast slaagt want dan voelt ze druk. Zij zelf mag wel zevendaagse het gek mort lopen wil ze niet slagen .

Dus de voortekenen zijn wel goed. Maar ja, bij het cse moet je toch die 5,5 gemiddeld hebben, anders ben je alsnog gezakt. Dus dat blijft ze spannend vinden. En dat is ook wel zo natuurlijk. Maar we houden het luchtig, we gaan uit van slagen. En als het anders is, verhouden we ons daar ook wel weer toe, hebben we afgesproken. Dat zou erg zuur zijn want dochter heeft er heel erg hard voor gewerkt. En ik zou het echt heel rot voor haar vinden. Maar dan gaat de dag erna de zon toch gewoon weer op.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-05-2017 om 17:08

Eeuh

Daar heeft mijn autocorrect iets heel geks gedaan zonder dat ik dat gezien heb.

Ik wilde zeggen: zij zelf mag wel zeggen dat het heel gek moet lopen, wil ze niet slagen.

Aagje

kanu

kanu

09-05-2017 om 18:27

spannend

Ik had de zin ook al 3 keer overgelezen Aagje, zat me steeds af te vragen of het dialect was.

Zoon in kaderklas staat er wel goed genoeg voor maar is geen kei in examens maken. Hij ziet het zelf dan ook niet echt zitten. Omdat alle dagen school voor hem moeilijk vol te houden is hebben we de keuze gemaakt om bij niet slagen een leer-werk traject in te gaan. Hij is al aangenomen bij een bedrijf en zal dan ook niet terugkeren op school.
Maar ik houd mijn vingers gekruist!

marlies

marlies

09-05-2017 om 19:06

Donderdag

Donderdag begint zoon met Nederlands, havo. Hij heeft al een diploma, TL. Toen had hij de examens beter gedaan dan de PTa's, dus hij ziet dat nu weer gebeuren. Hij Staat alles voldoende, maar wel veel tussen de 5 en de 6. Nederlands is zijn knelvak. Voor wiskunde heeft hij vanuit school intensieve training gehad in de vakantie maar daar staat hij van de vakken die hij nog moet doen, het beste voor. Voor Nederlands en economie heeft hij nog een soort examentraining gevolgd maar dat stelde niet zoveel voor. Voor 1 vak heeft hij schoolexamen gedaan en hij heeft gelukkig wel 1 compensatiepunt. Dat scheelt nog wat.
De situatie waarin hij verkeert, is wel te verklaren. Hij heeft begin dit jaar een zware operatie gehad waardoor hij veel lessen heeft moeten missen. Revalidatie nam ook veel tijd in. We zien wel of hij het haalt. Hij ziet het helemaal zitten en dat is het belangrijkste.
Hij heeft vandaag in het zonnetje buiten zitten leren met de kippen om hem heen. Dat ging heel goed, zei hij.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-05-2017 om 11:09

Ha!

Ik wilde net vragen of jullie als ouders nog iets bijzonders doen tav de eindexamenkandidaten in deze periode.

Ik heb normaal gesproken op woensdag mijn vrije dag, maar uitgerekend deze week had ik bedacht geen vrije dag te nemen en twee korte dagen te werken. Zou ik vanmorgen dus werken. Toen realiseerde ik me dat dochter vanmiddag het eerste examen heeft en dat ze dan de hele ochtend alleen thuis zou zijn.
Heb ik toch maar besloten me aan mijn gewone werkschema te houden zodat ze niet alleen gaat zitten nagelbijten.
Nu lees ik in het artikel dat het in het kader van stressbeheersing goed is om wat meer thuis te zijn.
Zit ik even goed

Hoe is de spanning bij de anderen die vandaag het eerste examen hebben?

Aagje

Walnoot

Walnoot

10-05-2017 om 11:36

Dochter

heeft vrijdag haar eerste examens en is vandaag en morgen nog naar school. Ze is er vrij rustig onder. Ga vanavond de lijst met instructies met haar doornemen en kijken of ze alles heeft. Vast wel maar het geeft mij wel rust als ik zie dat ze alles heeft. Gelukkig vindt dochter het niet erg dat ik mij hier tegenaan bemoei

Succes voor de kandidaten die vanmiddag moeten!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-05-2017 om 12:55

Onderweg

Zo, de kop is er af, ze is onderweg naar het eerste examen. Voelde zich helemaal niet zenuwachtig, dus dat is mooi. Ben benieuwd hoe ze straks thuiskomt.

Aagje

Dochter is al vroeg vertrokken

ik was nog even boodschappen doen en had geen telefoon bij. Ik was om 11.56 thuis. Ja, zei ze, ik wacht tot 12 uur en dan ga ik als mama er niet is.of ik toch even d'r tas mee door wilde lopen. Alles moet hier in doorzichtige zakjes wat mee naar binnen gaat dus een 3 liter diepvrieszak gegeven als etui
Ze is nu lekker relaxt heeft ook goed geslapen.Volgens haarzelf geeft dat aan dat ze ontspannen is... dus we gaan er voor!
Zoon start morgen.

marlies

marlies

10-05-2017 om 13:18

interessant

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/experiment-met-eindexamen-nederlands-het-wordt-dit-keer-echt-niet-te-lang
Goede ontwikkeling. Ik herinner de frustraties van mijn dochter van vorig jaar nog. In plaats van een van haar beste vakken werd Nederlands op haar examen een van haar slechtste vakken. Er lijkt geleerd te zijn van toen gemaakte beslissingen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-05-2017 om 18:58

Hier

had dochter liever het examen van vorig jaar gehad. Ze vond het dus lastig. We zullen zien wat het wordt.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.