Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2017 om 13:00

Eindexamen 2017


Yura

We lopen gelijk op dochter appte vanochtendDuits ging goed daar zag ze tegenop. En vanmiddag... wiskunde ging ook goed. Pfffff... vooral omdat ze vorig jaar alles heeft verknalt ben ik blij met elk examen wat goed gaat.
Ze is vandaag ook ontspannen,hopenlijk zet dit door.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-05-2017 om 21:51

Hier

wordt dochter steeds somberder. Heeft het gevoel dat er juist op het CSE een boel niet lukt.
Wiskunde kwam ze bijna huilend van thuis: het weekeinde nog zo hard geoefend en toen ging het goed. En nu had ze het gevoel dat een boel niet lukte.

Ze heeft langzamerhand het gevoel dat ze voor het gemiddelde van 5,5 op het CSE moet vrezen. Wij hebben geen idee of dat realistisch is, maar ik heb met haar te doen . Gelukkig is het bijna klaar. En dan afwachten.

Aagje

Martje

Martje

15-05-2017 om 22:15

Biologie

Dochter vond biologie (havo) erg makkelijk. Ze werd er onzeker van.

Tango

Tango

15-05-2017 om 22:54

Morgen

Dochter hier VMBO-T, heeft morgen geschiedenis en Engels. Vrijdag Nederlands gehad. Dit vond ze te doen, ze was precies op tijd klaar. Dochter is vreselijk chagrijnig, maar leren doet ze dus nauwelijks. Het hele weekend was ze voornamelijk weg. Gisteren zou ik Engels met haar gaan oefenen, maar was ze er dus niet. Met het eten kwam ze thuis en eiste toen dat er meteen gegeten werd. Het eten stond nog in de oven en toen verdween ze met een banaan naar boven om even later weer te vertrekken. Vandaag veel te lang in bed gelegen en uiteindelijk vanmiddag wat geschiedenis geleerd. Vanavond zou ze Engels met een vriendin doen, die op de HAVO zit. Ben benieuwd of dit gebeurd is. Ik had wel alles uitgeprint voor haar. Dus daar lag het niet aan. Ze zegt dat ze Engels echt niet kan, voor het oefenexamen had ze een 3. Tja, lijkt mij dat je dan juist moet oefenen.
Maar de gezelligheid is hier dus ver te zoeken....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-05-2017 om 23:32

Lange zit

Dochter had vandaag wiskunde en Duits. Over Duits was ze verrassend positief. Normaal houdt ze een slag om de arm maar dit ging gewoon goed. Over wiskunde was ze niet zeker. Twee opgaven snapte ze niet maar ze is dapper verder gegaan.
Tango, het is hier ook geen vrolijke boel hoor Het blijft toch spannend.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-05-2017 om 00:37

Duits

Hier ook het signaal dat Duits goed te doen was, we hopen er maar het beste van want het is niet z'n beste vak.

Martje

Martje

16-05-2017 om 08:22

Tango

Het klinkt echt niet leuk. Veel succes.

Dochter is hier ook wel gestrest. Ik mag vooral niet vragen hoe het leren gaat. Dan raakt ze half in paniek. Ik vraag dus niks en gelukkig vertelt ze nu veel uit haarzelf.
Ik was voor het examen ook wel bang dat ze zich volledig af zou sluiten.

Vandaag economie. Daar ziet ze tegenop.

marlies

marlies

16-05-2017 om 09:00

prima

Dat zegt zoon steeds als hij terugkomt en ik vraag hem hoe het ging. Dat zegt hij zijn hele schoolperiode al en eigenlijk betekent het niets anders dan ik denk dat ik een 5,5 of hoger heb. Laten we het hopen, dan is hij geslaagd, zelfs zonder onvoldoendes. Hij checkt niets dus na vrijdag begint het grote wachten voor hem. Na vandaag heeft hij het meeste leerwerk achter de rug. Alleen nog Engels en wiskunde.
Martje, zoon heeft ook economie vandaag. Zeker niet zijn favoriete vak maar hij ziet het met vertrouwen tegemoet, op de een of andere manier. Hij zit nu zeer relaxed uitgebreid te ontbijten, heeft me zelfs koffie aangeboden en ingeschonken en gaat zo nog een oefenexamen maken. Ik herken dit helemaal niet. En ik begreep dat biologie havo dit jaar echt heel gemakkelijk was. Dus het gevoel van je dochter kan kloppen.
Tango, wat lijkt me dat naar om dat als ouder aan te moeten zien. Succes.

Examentraining boost

De oudste had zaterdag nog een examentraining genoten. Wel een hele lange dag van 9 tot 9. Maar het was ook best gezellig, veel geleerd en met allemaal lotgenoten onder elkaar, soort van teamspirit. Het gaf haar een boost. Zo was ze ook rustig gebleventoen ze het wiskundeexamen moest maken. Bepaalde vragen even overslaan en je eerst richten op de vragen die je liggen. Tip tijdens examentraining. Zo ging ze taktisch te werk. Ze was ook blij dat een bepaalde som niet gevraagd werd. Dus geen drama.

Dat Duits lekker ging, was natuurlijk al een fijne opsteker voor een examenkandidaat met twee toetsen op één dag.

De jongste is meer degene die ervoor zorgt dat ouders gegrepen worden door de examenstress. Sjacherijnig als je zegt dat het tijd wordt om een oefenexamen te maken omdat de middag zo voorbij is. Sjacherijnig als de fruitmentos bestemd is voor tijdens de examens op school en niet voor thuis. Of het kliekje pasta reeds is weggegooid.

Hier dus twee uitersten. Gelukkig zijn de begeleidende taken ook verdeeld en ben ik niet de enige die achter de broek aan zit. Dat scheelt.

Walnoot

Walnoot

16-05-2017 om 10:21

Julia en Debby

Ja hier ook vandaag Geschiedenis en Engels! Gisteren niks dus ze is de hele dag aan het leren geweest. Nederlands vond ze wel te doen maar taal is niet haar sterkste vak. Wiskunde daarentegen wel. Ze is wel relaxed onder alles

Walnoot

Walnoot

16-05-2017 om 10:24

Tango

Sterkte met je dochter.

Yura

Yura

16-05-2017 om 12:07

Voortgang

Fijn dat het bij je dochter ook goed ging Lilian. Het is wel een stuk spannender de tweede keer inderdaad. Toch in je achterhoofd de gedachte dat het alles of niks is.

Vandaag natuurkunde, voor beide wel een lastig vak. Voor zoon ook 1 van de vakken waar hij vorig jaar op zakte.

Ai Tango, dat klinkt niet gezellig bij jullie. Sterkte daarmee. Kun je het dochter niet gewoon verbieden om weg te gaan? Dat doe ik eerlijk gezegd bij mijn kinderen wel, zelfs als zijn ze 19 en bijna 18. Meestal is het niet nodig overigens, blijven ze uit zichzelf al thuis. Zelfs zoon toen zijn favoriete club zondag kampioen werd. Hij heeft de wedstrijd thuis op de buis gekeken en is niet naar vrienden oid gegaan, dat was zijn eigen beslissing. Gelukkig was school wel zo aardig om een scherm neer te zetten, zodat hij de huldiging tussen 2 examens door kon kijken. Maar op koningsdag was zoon de hele dag naar een festival en was redelijk op tijd thuis, uurtje of 10 's avonds. Daarna wilde hij nog met vrienden naar de kroeg. Toen heb ik hem gezegd dat ik dat niet verstandig vond en waarom en vervolgens nam hij zelf de beslissing om niet te gaan. Niet echt verboden dus, maar wel mijn mening gegeven. Ons weekend was eigenlijk heel gezellig omdat ze niet weg gaan in deze periode, ook werk is op laag pitje gezet. Dus we waren het hele weekend lekker allemaal thuis, wat nooit gebeurt. Dochter gaat de rest van examenperiode ook niet meer naar vriendje, want die is ziek. Ik hoop dat het niet een te lange incubatietijd is, want hij werd ziek 2 dagen nadat ze elkaar gezien hadden.

Mbt de gemiddeld een 5,5. Hoewel zoon vorig jaar gezakt is, is dat geen enkel probleem geweest. Zijn probleem was dat hij op 4 vakken net zakte. En ja mag maar op 1 vak herexamen doen. Dus ik weet niet of dat echt een issue is hoor. Heb dat nog nooit gehoord eigenlijk dat iemand daarop zakte.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-05-2017 om 12:41

Yura

Dat gebeurt echt hoor, dat mensen zakken op het gemiddelde cijfer van het CSE. Zie het verhaal van Lilian aan het begin van dit draadje. Maar ik heb ook nog voorbeelden in mijn omgeving. Kun je allemaal voldoendes hebben, maar toch gezakt zijn.

Fijn voor allen bij wie het goed ging of tenminste meeviel. Tango, heftige situatie met je dochter. Hoop dat ze gauw weer meer zichzelf is.

Hier had dochter vanmorgen aardrijkskunde. Gelukkig heeft ze daar een beter gevoel over dan over wiskunde van gisteren. Ze vond het examen goed te doen en denkt dat ze het goed gemaakt heeft. Duits vond ze gisteren ook wel gaan, gelukkig, maar dat sneeuwde onder bij wiskunde.

Jammer dat ze ineens onzeker en somber over het eindresultaat en dat kennen we niet van haar. Ik was er erg relaxed onder, maar begin nu toch ook wel wat spanning te voelen.

Aagje

Julia64

Julia64

16-05-2017 om 13:13

Pffff

Zoon kwam er tijdens het maken van een oefenexamen GS gisteren achter dat het onderdeel staatsinrichting er nog niet zo lekker inzat en heeft dat gisteravond (lekker op tijd, ggrrrrr) nog zitten leren.
Bijzonder om te lezen dat ieder kind er zo anders op reageert. Het lijkt me best lastig als je kind er onzeker/somber/chagrijnig van wordt, maar mijn zoon is weer het andere uiterste. Maakt zich echt totáál niet druk. Ik denk dat ik er zenuwachtiger voor ben dan hijzelf (laat ik niet al te veel merken hoor).

ja yura....

dochter is zo dus vorig jaar gezakt met een nog mooie puntenlijst. De CE verknalt en een 5,4 gehaald, terwijl ze een 7,4 gemiddeld stond. Het kan dus echt.
Nu zit ze natuurkunde te maken, normaal een vak waar ze graag opdrachten voor maakt dus ik hoop dat ze ontspannen is en t lekker doet. Zoon heeft economie, niet echt zijn vak als er veel rekenen in zit dus we hopen dat de nieuwe regeling dat er meer theorie in zou komen ook echt is doorgevoerd.

Tango wat vervelend om zo in de examens te gaan, ik denk dat t ook echt wel zenuwen zijn. Zoon kan ook zo reageren soms. Dus ik zelf heel weinig deze tijd.
Aagje, dat betere gevoel is zo belangrijk na een examen, dat geeft haar en jou ook net wat meer rust he?

Yura

Yura

16-05-2017 om 14:08

Aagje

Ja dat is waar inderdaad bij de dochter van Lilian wel met die 5,5 gemiddeld. Ik zat even aan de 2 medezakkers van zoon te denken op zijn school.

Je kunt terug vinden hoe op jouw school de cijfers van de se's liggen tov de ce's. Normaal gesproken hoort dat redelijk gelijk te liggen, maar bij sommige scholen loopt dat erg scheef. Die krijgen dan ook wel een waarschuwing van de inspectie. Dus normaal gesproken zouden je se cijfers wel een indicatie moeten zijn voor je se-cijfers. Maar in individuele gevallen gaat het misschien niet op omdat bij sommige kinderen de zenuwen toeslaan en ze een black-out krijgen of iets dergelijks. Op de school van mijn kinderen liggen de se-cijfers meestal lager dan de ce-cijfers, daarom had ik er vorig jaar ook niet echt rekening mee gehouden dat zoon zou zakken. Maar uiteindelijk ging hij er met 1 tekort in en kwam er met 4 uit.

Wat verder ook nog van belang is natuurlijk is dat ze maar 1 vijf mogen halen op Nederlands, Engels en wiskunde.

Yura

Yura

16-05-2017 om 14:16

Lilian

Ja dat is wel een schrijnend verschil inderdaad. Heb je eigenlijk nog eens gekeken hoe haar school het normaal gesproken doet met se-cijfers tov ce-cijfers? Dus of zij gewoon pech had (of een blackout oid), of dat dat een lijn is bij die school? Ik heb nog steeds het idee dat het ce afgelopen jaar onevenredig moeilijk was, enerzijds vanwege het hoge aantal zakkers bij zoon op school, maar ook vanwege het hoge aantal zakkers hier.

Wij hebben de cijferlijst van zoon gelijk weg gegooid, wilden er niet meer aan herinnerd worden, maar nu zou ik toch wel even terug willen kijken. Ik denk dat hij met gemiddeld iets van een 5,8 en op zijn ce ook zoiets haalde. Dus gemiddeld wel redelijk gelijk, maar op individuele vakken te laag.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-05-2017 om 14:45

Yura

Tja, dat de verschillen tussen schoolexamencijfers en CSE niet groot mogen zijn weet ik. En ook dat de inspectie om de hoek komt kijken als het anders is. Geen idee trouwens hoe dat op haar school ligt.

Punt is dat dochter eigenlijk altijd heel stabiel is in haar presteren. Ze weet doorgaans ook heel goed wat haar sterke en minder sterke kanten zijn, waar ze op moet oefenen om iets omhoog te halen. En dat heeft ze heel goed en trouw gedaan.
Ze ging ook niet echt nerveus het examen in, maar heeft nu al bij een aantal vakken het gevoel onderuit te zijn gegaan. Dus van geen stress, heeft ze die nu wel. En dat is erg jammer. En onverwacht, want meestal bewonder ik haar zelfvertrouwen juist zo.

Aagje

Martje

Martje

16-05-2017 om 16:10

Economie

Dochter was redelijk snel thuis van economie. Ze heeft het niet super gemaakt en verwacht dat het hoger dan een 3 is.

Ze schat altijd voorzichtig, dus we zullen zien. Een mooie voldoende zal het waarschijnlijk niet worden. Geen ramp overigens.

Er waren inderdaad meer signalen dat biologie te makkelijk was.

Ze is over de helft. Morgenmiddag staat Engels op het programma.

Martje

Martje

16-05-2017 om 16:12

Aagje

Wat jammer dat je dochter nu toch stress krijgt.
Ik hoop dat ze haar vertrouwen snel terug vindt.

Tango

Tango

16-05-2017 om 16:27

Lief!

Dat jullie zo meeleven. Vanmorgen was ze gelukkig meer aanspreekbaar. Geschiedenis vond ze tegen vallen zei ze, maar was toen half met de telefoon bezig. Later zei ze tegen haar vader namelijk weer dat ze het best leuk had gevonden, redelijk snel klaar was en niets meer verbeterd had, omdat ze bang was het dan juist fout te doen.
Vanmiddag had ze Engels, geen idee hoe dat ging. Ze zit nu met haar vriendje op haar kamer. Vraag het haar straks bij het eten wel.
Morgen heeft ze wiskunde, waar ze ook niet goed voor staat. Dan hebben we het ergste gehad.

Yura,

De schoolresultaten zijn gemiddelden van een groep examenkandidaten. Dat zegt niets over de presentatie van een individu.
( Meer iets over de kwaliteiten van de docent.)

Hier hoopte dochter dat aan het wiskundeexamen twee aspecten ontbraken. Ze had geluk. Als die er wel in opgenomen waren, zou dat flink effect hebben op het cijfer. Ze was de samenstellers van het CE- examen heel dankbaar, net als de samensteller van het SE-examen.
Vorig jaar had je zoon pech. Mogelijk last van twee toetsen op één dag of net de ongelukkige aspecten die hem niet zo lagen.
Dit jaar meer succes toegewenst.

Yura

Yura

16-05-2017 om 17:41

Gemiddelde

Nee dat klopt ook, daarom zei ik ook dat er op individuele basis nog altijd wat mis kan gaan zoals een totale black-out krijgen etc.
Klopt inderdaad met mijn zoon vorig jaar met wiskunde. Normaal is meestal de verdeling algebra/meetkunde 70/30 en dat was vorig jaar andersom, die meetkunde kreeg hij gewoon niet onder de knie. Dit jaar overigens wel, dus extra herhaling heeft hem goed gedaan.

Na het natuurkunde-examen begint dochter hem ook te knijpen voor die 5,5 gemiddeld. Ze is er vrij zeker van dat ze op M&O en natuurkunde een onvoldoende heeft, ze heeft voldoende compensatie (8 voor combinatie-cijfer oa), dus wat dat betreft geen probleem. Ze is ook erg zenuwachtig voor Latijn morgen, dat is gewoon enorm veel stof, meer dan alle andere vakken bij elkaar volgens haar. Ze staat daar een 6,9 voor, dus kan niet veel gebeuren, maar als het een onvoldoende wordt haalt het haar gemiddelde van het CE-cijfer wel flink omlaag.
Bij zoon ging natuurkunde redelijk, tussen de 5,2 en 7,2 volgens het nakijken. Hij staat een 6,3, dus zit wel goed. Hij heeft morgen een dagje vrij en nog maar 2 examens, dus begint zich al lekker relaxt te voelen.

Maimai

Maimai

16-05-2017 om 18:46

Bijna klaar

Hier is zoon (vwo) bijna klaar. Tot nu toe is hij niet negatief, geen idee welke waarde ik daaraan moet hechten behalve dat hij nooit echt in paniek is geweest

Nederlands, Engels, Duits, Wiskunde B en Natuurkunde zijn dus al achter de rug, alleen Scheikunde (donderdag) en Biologie (maandag) nog te gaan.

Volgens z'n mentor gaat hij het wel halen, maar aangezien hij helemaal niet leert hou ik zelf nog wel even een slag om de arm.

Yura

Yura

16-05-2017 om 20:57

Maimai

Ik wou zeggen, he dan heeft mijn zoon precies hetzelfde pakket, maar volgens mij mist er nog eentje bij jou. Of heeft hij Wiskunde D als achtste vak, waar je geen CE voor hoeft te doen? Mijn zoon heeft nog M&O bij dit rijtje.

Maimai

Maimai

16-05-2017 om 21:31

Yura

Hij heeft inderdaad ook nog Wiskunde D (en Informatica en NLT). Alledrie zijn gelukkig al afgesloten met een schoolexamen. Eigenlijk heeft hij alle verplichte vakken plus alle beta-vakken.

Dochter vond natuurkunde moeilijk

Ging wel op zich, maar was echt moeilijk zei ze.
Zoon vond economie "niet slecht maar ook niet goed gaan". Hij verwacht tussen de 5.3 en 7.3 en kan t allebei hebben. Baalde wel dat er veel klachten binnen kwamen op vraag 23, die hij goed had. Een berekeningsvraag waar hij niet goed in is.
Dochter was vorig jaar een van de beste leerlingen. De school is jaren geleden een keer op de vingers getikt dat de cijfers te veel verschilden van t CE dus daar wordt wel op gelet. Dat konden we ook zien aan haar punten waar ze nog relaxt was. Een 6.8 voor NL en 7.0 voor MenO wat allemaal slecht gemaakt was door de rest. Maar daarna.... paniek in de tent.

Nu rustiger dus ik hoooop....

Pooh bear

Pooh bear

16-05-2017 om 23:48

Nederland en Engels

Dochter heeft er nu 2 examens op zitten. Nederlands was super makkelijk zei ze. Maar toen ze thuis ging nakijken werd ze toch wat onzeker want ze had toch wat foutjes bij de meerkeuzevragen. Verder was het heel lastig om te weten hoeveel punten ze bij de brief en samenvatting zou krijgen. Ze werd er best onzeker over daarom hebben we besloten dat ze mar niet meer moet nakijken.
Vandaag Engels gehad haar beste vak waar ze bijna een 9 voor staat. Ze ging dan ook met veel zelfvertrouwen naar school vanmiddag. Maar volgens haar was het examen veel moeilijker dan verwacht. Het examen was heel anders dan de proefexamen die ze gemaakt had. Het examen bestond uit 16 teksten die best moeilijk waren. En er was geen brief om te schrijven deze x. Toch denkt ze dat ze er wel een voldoende voor heeft.
Morgen heeft ze wiskunde haar zwakste vak en ze is echt flink zenuwachtig voor het examen.

Het is jammer dat je voor de ce ook die gemiddelde van een 5,5 moet hebben. Op die manier kan je inderdaad zakken als je het verknalt ook al sta je er overal goed voor.

Yura

Yura

17-05-2017 om 11:26

Natuurkunde

Ja mijn dochter vond natuurkunde ook heel moeilijk. Het gekke is dat ze al niet met zo'n goed cijfer erin ging. terwijl ze voorgaande jaren heel goed op natuurkunde stond, denk aan 7,5/8 gemiddeld, maar ze heeft ook wel eens een 9,5 op een toets gehaald. Eens gevraagd hoe dat eigenlijk kan. Ik zag dit vorig jaar ook bij zoon gebeuren, pas in de zesde ging hij onderuit op natuurkunde. Was altijd 1 van zijn favoriete vakken.
Volgens dochter is natuurkunde in de zesde opeens totaal anders en wordt zowel op de se's als op het ce alleen de stof van de zesde getoetst. Dat gaat voornamelijk over quantummechanica en de kleinste deeltjes etc. Helemaal niet over beweging etc, waar ze wel goed in is. Dit ligt haar helemaal niet, dus terwijl ik een beeld heb van een dochter die behoorlijk goed is in natuurkunde, is dit nu opeens een probleemvak geworden. Best jammer. Haar beste vriendin, die extreem slim is en altijd geweldige cijfers op natuurkunde haalt, had ook maar 40 punten op natuurkunde (van de 76 ofzo), dus maar hopen op een gunstige N-term.

Pooh Bear wat lullig van het Engels van je dochter, maar als ik het verhaal zo hoor, zou het best eens een hoge N-term kunnen worden dan, dus wie weet.

Yura

Yura

17-05-2017 om 15:16

Latijn

Nou Latijn van dochter ging niet best. Toen ze uit school kwam dacht ze nog dat het wel redelijk ging, maar na nakijken zit ze dik onder de helft goed. Maar hopen op nog wat correcties. Dan zou ze nu vermoedelijk op 3 onvoldoendes zitten, dus wordt die 5,5 wel spannend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.