Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2017 om 13:00

Eindexamen 2017


he yura das balen!

Hopen op een hoge N norm!
Moet ze nog veel vakken?

Zoon had Engels vandaag. Belde al om half 4 op of we m weer op wilde halen. Dit weer is voor hem niet bevordelijk voor zn conditie dus maar gebracht vanochtend. Hij vond t makkelijk. Hopelijk is dat terug te vinden in zn punt.
dochter had vandaag vrije dag. Morgen scheikunde en ze hadden van de lerasr de tip gekregdn om t havo examen te maken van dit jaar. Wie sedt ook wat voor je zoon.

Vwo natuurkunde....

Was een vervelend examen. Een aantal Vergezochte,, abstracte vragen, een vervelende rotvraag over electriciteit als 'starter' ( dat is nooit leuk, om met een lastige vraag te beginnen) en ook her en der wat onduidelijkheden en flauwigheden waarvan wij als docenten ons sons ook afvroegen wat de bedoeling nou precies was.

Ik heb geen vwo 6, maar hoop ( voor mezelf en mijn leerlingen...hahaha) dat havo 5 as maandag wat prettiger uitvalt!!

Ingrid

Lilian1,

Bedankt voor de tip.

Wiskunde vmbo-t

Kind vond wiskunde goed te doen en was als een van de eerste die de zaal verliet. Dat zegt mij in principe niet zoveel maar bij controle had kind tweederde sowieso goed. Mooie compensatie mbt Engels.
Sowieso fijn als een dag mee zit, dat geeft een kind weer vleugels.

Pooh Bear

Pooh Bear

17-05-2017 om 21:45

wiskunde

Dochter vond wiskunde de eerste helft makkelijk en daarna moeilijk Maar ze denkt dat het redelijk gegaan is (zonder nakijken) Dat ze wiskunde moeilijk zou vinden was te verwachten aangezien ze met dit vak het meeste moeite heeft.
Morgen nog economie en dan is het klaar

Marjoleine64

Marjoleine64

17-05-2017 om 21:58

Natuurkunde

VWO natuurkunde was gisteren volgens zoon prima te doen, maar dat is dan ook zijn beste vak, hij verwacht een 8.5. Ook wiskunde ging goed bij hem. Morgen scheikunde, dat vindt hij lastiger. En dan na het weekend nog economie en Grieks, daar ziet hij echt tegenop.

Walnoot

Walnoot

17-05-2017 om 22:10

Wiskunde

Mijn dochter had wel een goed gevoel over wiskunde. 1 opdracht heeft ze overgeslagen want ze begreep hem niet en ze was bang dat ze anders te weinig tijd had voor de rest. Morgen Economie, vrijdag natuurkunde en dinsdag nog scheikunde. Dan zit het er op! Voor economie staat ze net een voldoende. Is haar slechtste vak. Ze wil morgenochtend ook nog even flink oefenen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-05-2017 om 22:14

Even niets

Dochter had gisteren aardrijkskunde, dat 'ging wel' en pas volgende week woensdag Spaans. Dat is een van haar beste vakken dus daar ziet ze niet tegenop. Ze gaat nog een proefexamen maken en dat is het dan wel. En dan het lange wachten tot 14 juni.

Julia64

Julia64

17-05-2017 om 22:31

En hier

kwam zoon er gisteren tijdens Engels achter dat hij zijn telefoon in zijn zak had laten zitten.... als ie daarmee gesnapt was, had hem dat een 1 opgeleverd, pffff.... Hij heeft hem heel snel uitgezet en gehoopt dat het goed zou gaan. Gelukkig heeft niemand het gezien. Sjongejonge...
Wiskunde van vandaag ging matig, ondanks een tweedaagse examentraining afgelopen weekend. Jammer, maar het is dan ook zijn slechtste vak.
Morgen economie, donderdag aardrijkskunde, dat moet allemaal wel lukken. En dan maandag nog biologie, dat wordt ook nog wel een uitdaging.
Zoon kijkt overigens niets na achteraf.

Lusithania

Lusithania

18-05-2017 om 11:34

En hier

Zoon was gematigd optimistisch over Wiskunde afgelopen maandag. Natuurkunde vond ie meevallen en hij was het niet eens met het commentaar van IngridT over het examen. Vanmiddag heeft ie nog scheikunde, daar heeft hij bijna zin in.
In de tweede periode doet hij Duits (twee examens op een dag is een beetje veel voor hem) dus nu maar hopen dat hij niet ook nog een her heeft straks.

Yura

Yura

18-05-2017 om 13:41

Nog 2

Hoi Lilian,
Beide kids moeten nog 2, nu met scheikunde bezig net als jouw dochter. Ik had je tip niet meer gelezen helaas.
Ik wist eigenlijk niet dat ze eerder weg mochten als ze klaar zijn, maar ik geloof dat die vraag ook nog niet aan de orde is. Ze zijn meestal een minuut of 20 na afloop thuis. Zoon mag ook met de auto ivm hooikoorts, dus daar profiteert dochter van mee, aangezien ze maar 1 vak anders hebben. Heb ik het geluk dat hij 19 is, dus hoef ik niet te brengen en halen.

Ingrid, fijn om te lezen dat een natuurkundedocent het ook moeilijk vond, dat schept hoop. Over flauwigheden gesproken. Mijn dochter had in 1 van de se's geantwoord dat Piet niet sprong oid. Er kwam een heel verhaal over Bart en vervolgens was de vraag hoe ver Piet sprong (namen verzin ik ff ter plekke),maar die kwam in het hele verhaal niet voor. Dus ze had geantwoord dat Piet niet sprong. Geloof dat het wel fout gerekend was.

Duits havo

Zoon vond duits lastig, schat zn punt in tussen de 4.7 en 6.4... nu maar hopen dat de eindnorm hoger is want anders zakt hij dadelijk hier op.. Hij stond nml een 5.5 door zijn mondeling wat niet lekker ging... dat zou zuur zijn. Hij heeft wel een compenastie punt maar wiskunde is zijn slechte vak en dat wordt een 5.
Zucht....ineens weer veel spanning hier bij mams.

Maimai

Maimai

18-05-2017 om 15:53

Gelukkig wel..

Zoon is hier steeds vrij snel klaar, altijd minimaal 30 minuten voor de eindtijd. Met Engels was hij zelfs maar 1,5 uur bezig. Voor iedereen beter dat hij dan de gymzaal verlaat

Net trouwens gehoord dat Scheikunde goed ging (heel goed zelfs, hij was zowaar oprecht positief)! Nog eentje te gaan en dat is volgens hem het examen Binas-bladeren. Ik verwacht dus dat er wederom niet geleerd gaat worden.

Yura

Yura

18-05-2017 om 18:04

Scheikunde

Pff wordt gek van mijn dochter. Kwamen beiden blij uit school, scheikunde was makkelijk. Maar na nakijken heeft dochter toch minder dan de helft van het aantal punten, met slag om de arm dat hier en daar misschien nog een puntje gesprokkeld kan worden. Maandag bio en daar staat ze het slechtste voor, ging zoon vorig jaar ook totaal onverwacht op onderuit. Inmiddels beginnen we serieus rekening te houden met een herexamen. Maar als ze bio ook nog verpest is het in het ergste geval einde oefening want vier vijven net als broer vorig jaar, van die netniet vijfenhalven. En zijn het netwel vijfenhalven, dan is het nog de vraag of ze de 5,5 gemiddeld op de CE wel haalt.
Geen moment verwacht deze ontwikkeling, dochter is altijd met veel betere cijfers door vwo gerold dan zoon, nooit zoals hij met de hakken over de sloot over.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-05-2017 om 18:25

hier gaat het goed

Hier gaat het best goed, Zoon doet dus maar vier vakken (VWO op vavo), dus relatief weinig druk. Nederlands was wel een tegenvaller geweest. Aardrijkskunde viel mee. En scheikunde ging goed, sowieso een voldoende, maar mogelijk richting een 8. Nu alleen nog economie.
Hij mag na de uitslag nog besluiten om eco of aardrijkskunde te schrappen, hij heeft 1 vak extra.

Scheikunde-tip

bleek niet te kloppen. Gelukkig ontbraken de redox-reacties, wat best vreemd was. De examentraining kwam goed van pas.veel aandacht op o.a structiuurformules wat nu goed van pas kwam. Je zou maar uren besteed hebben aan redox en evenwichtsconstantes en amper een vraag krijgen. Dochter vind het een vaag jaar, oefentoetsen examenbundelsverschillen flink met het eindexamen 2017.

He getsie yura

Bij jou ook al, pffff.... dit is niet leuk meer he? Maak je je meteen weer zorgen. Ik wel tenminste.
Dochter vond scheikunde goed te doen maar kijkt niks na.
Zoon heeft dadelijk dus net een onvoldoende voor Duits als de norm net als afgelopen jaren rond de 0.4 ligt,hij heeft nu 0,8 nodig. Ooo wat baal ik, dit hadden we dus niet verwacht. Hij heeft voor Nederlands en Geschiedenis net geen compensatie punt nu. Wel voor Engels maar die heeft hij nodig voor Wiskunde. Ik ben wel blij dat hij t heeft nagekeken want nu kan hij nog flink blokken voor maatschappywetenschappen en evt daar een compensatie punt van maken.
Pfff....

Fijn ijsvogeltje

Dochter gaat nu ook beter, ze kan wbt de punten veel lijden, net als vorig jaar maar die CE 5.5 zit er nu ook wel in denk ik. Ze kijkt niets na maar is optimistischer dan vorig jaar.

Tango

Tango

18-05-2017 om 22:46

Wiskunde, economie

Dochter had gisteren wiskunde en vandaag economie. Beide waren goed te doen zei ze. Economie was iets moeilijker, maar ze had er toch wel een goed gevoel over. Engels vond ze tot nu toe het moeilijkst en hoorde ze veel klachten over. Ik heb haar aangeraden een klacht in te dienen bij LAKS. Mogelijk gaat de normering nog omlaag.
Morgen is ze vrij en dan alleen maandag nog biologie. Hoeft ze niet veel voor te doen zei ze vandaag, alleen zondag even leren, ehm...
Ze doet alsof ze al vakantie heeft. Vond het eigenlijk allemaal wel meevallen. Nu de resultaten nog. Ben zo benieuwd. Maar het is nog lang geen 14 juni.

Maxim

Maxim

18-05-2017 om 23:26

Hier

Dochter begon heel relaxed, maar wordt steeds nerveuzer. En eigenlink alleen om de 5,5 gemiddeld op CE.
Ik verwacht niet dat ze meer dan twee keer een 5 zou kunnen halen, maar alle examens die ze maakt vindt ze moeilijk. Veeeeel moeilijker dan de oude examens...
Heb geen idee hoe ik dit moet inschatten . Misschien dekt ze zich vreselijk in om niet teleurgesteld te zijn als ze zakt.
Maar die 5,5 hangt bij haar en haar vriendinnen als een zwaard van Damocles boven het examen

marlies

marlies

18-05-2017 om 23:31

nog eentje

Morgen de laatste voor zoon, wiskunde. Daar ziet hij niet tegenop, zijn beste vak en ondanks het feit dat hij bijna geen les heeft gehad het laatste trimester ziet hij , mede dankzij een training, het met vertrouwen tegemoet. Zijn slechtste vak ging het beste en zijn beste vak het slechtst, tot nu toe. Engels vond hij prima te doen. Hij kijkt niets na, na morgen gaan we dus spannende weken in. En in een vlaag van positiviteit denk ik steeds: "Ach bij tl ging het ook zo en uiteindelijk is hij prachtig geslaagd en hij heeft na zoveel pech dit jaar nu ook wel eens recht op een stukje mazzel" en dan moet ik toch steeds denken aan wat hem is overkomen en wat hij allemaal heeft gemist op school daardoor en dan denk ik dat als het mis zou gaan hij daar heel weinig aan kan doen en als hij het haalt dat hij een topprestatie heeft gedaan, samen met school.
Succes allemaal de komende weken.

Martje

Martje

19-05-2017 om 10:03

Vandaag wiskunde

Dat vindt ze lastig en ze verwacht dat ze alle tijd nodig heeft.

Ze maakt zich gelukkig nog niet druk om de 5,5 gemiddeld.

Julia64

Julia64

19-05-2017 om 11:00

Tango

Zoon heeft vandaag aardrijkskunde (op de oefentoets scoorde hij een 7,3 maarja dat zegt niks natuurlijk) en maandag biologie, net als jouw dochter. "Alleen zondag nog even leren", haha. Lijkt alsof ik mijn zoon hoor. Die zegt al weken "o, maar bio heb ik dan pas na het weekend, dus dan heb ik nog het HELE weekend om te leren" - en heeft het dus ook steeds voor zich uitgeschoven.
Engels vond zoon juist goed gaan (geen idee of dat een goed of slecht teken is, haha) en economie vond-ie ook te doen, terwijl ik op nu.nl las dat dat ook best lastig was. Hm. Ik ben ook reuze benieuwd. Maar inderdaad, nog best lang wachten nu....

Buikpijn

Mijn dochter is na een doorwaakte nacht met vreselijke buikpijn door mij op school afgezet. Ze heeft al een paar keer eerder zulke buikpijn gehad die doet denken aan een blindedarmontsteking, ze is er ook al eens een nachtje voor in het ziekenhuis geweest maar het is dan net geen blindedarmontsteking. Vandaag heeft ze ckv en wiskunde. Wiskunde is haar slechtste vak, dus die buikpijn kon op geen slechter moment komen. Hopelijk houdt ze het vol. De rest van de vakken is ze redelijk kalm doorgekomen. Fijn dat het er voor het weekend op zit en dan voor je gevoel eeuwig wachten tot de uitslag.

skik

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-05-2017 om 11:30

Leren

Ik kan me van vroeger helemaal niet herinneren dat ik zo hard heb geleerd vlak voor het eindexamen. Alleen voor economie wat doorgelezen, proefexamen gemaakt, en dat was het. Mijn dochter heb ik ook verboden om een dag voor het examen nog iets te doen, waar ze zich overigens niet aan gehouden heeft.
Is het examen zoveel moeilijker dan 25 jaar geleden, of is het de druk van de 5,5 gemiddeld wat voor zoveel stress zorgt? Ik heb zelf maar een proefexamen mee gemaakt, voor de leuk, en dat vond ik wel heel lastig. Maar dat was alleen omdat ik het niet meer gewend ben om zulke lappen tekst door te worstelen, en dan ook nog drie van die teksten uit de Groene Amsterdammer

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-05-2017 om 11:44

Phryne

Nou, ik heb vroeger wel 'gewoon' eindeloos geleerd voor de examens. En de meeste klasgenoten deden dat ook. En wij hadden ook stress hoor.
Ik geloof niet dat dat hard leren en stress iets van 'tegenwoordig' is.

Yura

Yura

19-05-2017 om 11:52

Moeilijker

Ik kan me ook niet herinneren dat ik nog zo hard geleerd heb voor het CE (gymnasium) zoals mijn kinderen. Nog een paar oefenexamens maken inderdaad.

Wat vervelend die buikpijn Skik. Is het geen verstopping? Wij hebben zoon ook een keer midden in de nacht afgeleverd in het ziekenhuis met iets dat op blindedarmontsteking leek. Chirurg was ook overtuigd, had OK al gereserveerd. Bleek toch een "simpele" verstopping.

Dochter geeft net als de dochter van Flanagan bij meerdere vakken aan dat de examens totaal anders dan de oude examens zijn die ze geoefend heeft. Voor M&O bijvoorbeeld haalde ze een 8 en 7,5 op oefenexamens, nu wordt het waarschijnlijk niet eens voldoende.

Lilian, jij lijkt een beetje in hetzelfde schuitje als wij. Misschien moeten we maar accepteren dat onze kinderen het in 2x doen Overigens heeft dochter veel kinderen in de klas die er veel slechter voor staan dan zij. Ze zegt: als ik zak dan zakt zeker 1/3 van de klas. Zij hoort echt niet bij de slechtste leerlingen. In ieder geval 3 goede vriendinnen staan er veel slechter voor dan zij en hebben de examens ook slechter gemaakt en dat is alleen nog maar haar inner circle dan waar ze het van weet.

Walnoot

Walnoot

19-05-2017 om 12:23

Vandaag

Natuurkunde (VMBO TL)Dinsdag nog Scheikunde en dan is het klaar. Meer als een 'ging wel goed' komt er niet uit dochter . Heel af en toe nog wat meer informatie maar tot nu toe heeft ze er wel een goed gevoel over. Ze heeft wel goed geleerd. Vooral in de meivakantie. Ik gun het haar wel, volgende week lekker vrij! Hebben die van jullie nog een vakantiebaantje o.i.d.? Dochter heeft een folderwijk en wil ze nog inschrijven om te werken in de kassen. Alleen het inschrijfformulier moet daar nog naar toe dus het is maar de vraag of ze niet te laat is. We gaan het zien.

Julia64

Julia64

19-05-2017 om 13:56

Skik en Phryne

@Skik, oh wat naar voor je dochter zeg.... en dan uitgerekend met haar slechtste vak!

@ Phryne; ik kan me wat betreft het leren nog maar weinig van die eindexamenperiode herinneren eerlijk gezegd (en heb er nota bene 2 gehad, HAVO en VWO). Maar volgens mij moest ik er toch ook wel aardig hard voor blokken, vooral veel stampwerk. In mijn herinnering duurde het alleen veel langer allemaal, echt weken. Ik heb bij zoon nu het gevoel dat de examens alweer afgelopen zijn voor je het weet. Maar wie weet is dat anders als je er middenin zit.

Yura

Yura

19-05-2017 om 14:00

Vakantiebaantje

Die van mij gaan denk ik gewoon wat meer uren maken in hun normale bijbaan. Zoon werkt daar normaal 1 a 2 avonden per week, maar hij moest nu al gisteravond, vandaag de hele dag en zondag 3 uurtjes werken. Dan maandag laatste examen en dan maandagavond, woensdag, donderdag, vrijdag en zondag werken. Dus gewoon een fulltime werkweek eigenlijk.
Dochter had het er wel over dat ze er nog wat bij wilde zoeken, maar geen idee wanneer ze dat zou willen doen dan, want kort na afloop van de examens gaan ze ook nog op examenreis en in de zomer 3 weken met ons op vakantie, dus het lijkt mij het handigst om gewoon op haar vaste werk (kassa) wat meer uren te maken, daar gaan toch ook mensen op vakantie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.